Moderní média a metody individualizace výuky a distanční vzdělávání RNDr. Jindra Lisalová jinlis@centrum.cz
Cíle Osvojit si vědomosti o multimediálních prostředcích a jejich zařazování do výuky tak, aby bylo možné posuzovat jejich účelnost a vhodnost v konkrétních případech vlastní praxe.
Klíčová slova multimediální prostředky výuky; výukový hypertext; programované vyučování a učení; videokonference; počítačové sítě; interaktivní výuka; distanční vzdělávání; tutor; tutoriál; studijní centrum; e-learning; on-line studium; virtuální univerzita
OBSAH Multimediální pomůcky ve výuce Videokonference Distanční vzdělávání
Multimediální prostředky ve výuce vyjmenujte multimediální prostředky Multimediálními rozumíme všechny prostředky výuky (všechna média), použitelné(á) pro předávání a šíření informací.
Výukový hypertex Co si pod tím představujete? odskoky na vysvětlivky, poznámky,obrázky, animace, webové stránky apod.
Výukový hypertext - umožňuje okamžitý přístup ke všem podstatným informacím
Programované vyučování dávkování (kvantování) informací; aktivizace adresátů zadáváním otázek a úkolů; zpětnovazební informace o dosahování výsledků učení; individuální tempo učení; účast adresátůna přípravě programu.
Videokonference a) Zkuste charakterizovat její vlastnosti. b) Co potřebujete k videokonferenci? c) Jak byste ji využili při vyučování?
Videokonference ad a) Spojení zvukem i obrazem dvou nebo více osob nebo skupin osob. ad b) Videotelefon, nebo počítač, kameru, mikrofon a sluchátka nebo reproboxy. ad c) Přenosy přednášek, individuální nebo skupinové konzultace.
Počítačové sítě Zkuste vyjmenovat počítačové sítě. Místní – např. celoškolská nebo celopodniková se nazývá Intranet Celosvětová – se nazývá Internet
Počítačové sítě Jak se pozná počítač v síti, podle čeho? Podle IP adresy. Jak ji zjistíte u svého počítače? To je váš domácí úkol!
Interaktivní výuka Co si představujete pod tímto pojmem? Vysvětlete. Interaktivní výuka umožňuje bezprostřední vzájemnou (oboustrannou) komunikaci mezi výukovým systémem (programem) a studujícím.
Laboratoře on-line Viz www.ises.info Jaké úlohy obsahuje? Můžete některé z nich ovlivňovat?
Distanční vyučování Co si pod tímto pojmem představujete? Distanční vzdělávání je systém multimediálního řízeného studia, v němž jsou vyučující, konzultanti (tutoři), psychologičtí poradci i administrátoři v průběhu vzdělávání trvale nebo převážně fyzicky odděleni od vzdělávaných.
Tutor Kdo je to tutor? Zjednodušeně řečeno, jeho hlavním posláním je udržet studující uvnitř vzdělávacího procesu a dovést je k závěrečným zkouškám.
Tutor Co vykonává na začátku studia? seznamuje s pojetím, obsahem, cíli a organizací studijního programu (kurzu) upozorňuje na typická úskalí studia a konkretizuje denní, týdenní a celkovou studijní zátěž; přibližuje způsoby komunikace, seznamuje se způsoby zadávání, s požadavky i způsoby vypracovávání a hodnocení samostatných prací; přibližuje obsah i organizaci (nepovinných - povinných) tutoriálů;
Tutor Co vykonává v průběhu studia? - průběžně motivuje studující k práci - vyslechne vznášené požadavky studujících - - vede tutoriály, diskuse, workshopy[ (letní školu); - hodnotí individuálně konceptya definitivní znění samostatných - - prací, pokroky ve studiu, vede o tom záznamy a předává je administraci; -shromažďuje, třídí, vyhodnocuje a odevzdává náměty studujících, týkající se návrhů změn v obsahu studia, připomínek ke studijním materiálům, testů i zkoušek včetně svých námětů.
Tutoriál Jde o plánovaná (a často nepovinná) setkání se studujícími, jejichž cílem je: - diskuse na předem zadaná odborná témata; - odstranit nejasnosti v již prostudovaném učivu; rozbor samostatných prací a jejich hodnocení;
Místo, kde probíhají tutoriály a zkoušky. Studijní centrum Místo, kde probíhají tutoriály a zkoušky. Může to být přímo budova fakulty nebo instituce nebo jiná pronajatá místa v jiných školách nebo institucích.
E-learning je počítačem zprostředkované studium z podkladů uložených v elektronické podobě na CD (DVD) nosičích nebo na síťových servrech (v tomto druhém případě označované jako studium on-line).
On-line výuka Najděte některé on.line kurzy na Internetu! Viz např. http://www.geocities.com/vektor_ol/html/i/ia.html nebo http://www.jsi.cz/grafika/zaklady_grafiky/obr_malovani.htm
Virtuální univerzita Je univerzita, kde probíhá výuka ve virtuálním prostředí a studenti studují on-line, kde také plní úkoly on-line a řeší testy on-line. Měly by být i zkoušky pouze on-line?
Praktické příklady Najděte virtuální univerzitu! Nápověda – zadejte do vyhledávače klíčová slova: virtuální univerzita nebo virtual university Např.: http://www.vu.org/ Nebo http://www.vu.msu.edu/site/
Shrnutí Multimediální prostředky výuky umožnily její vysokou individualizaci. Jde zejména o široké využití počítačů a internetu při tvorbě výukových h-textů, digitalizaci fotografií a obrázků (map, schémat, grafů, diagramů) i zvuku a živé přenášení aktuálních situací z pracovišť studujících a tutorů (učitelů, instruktorů, lektorů ) a dalších odborníků.
Shrnutí Využívání moderních telematických(1) prostředků umožnilo zavést a rychle rozvíjet systém distančního vzdělávání (DiV) dospělých, a to jak v oblasti rekvalifikačních, jazykových a zájmových kurzů, tak v oblasti graduálního (2) vysokoškolského studia. (1)prostředky sloužící k elektronickému šíření všech druhů informací na dálku (2)vedoucího k udělení vysokoškolského diplomu a titulu
Shrnutí Kromě administrátorů fungují v systému DiV manažeři vzdělávací instituce, tutoři, konzultanti, examinátoři, psychologičtí poradci a techničtí pracovníci. Z hlediska vzdělávacího působení hrají mimořádnou roli tutoři, jejichž činnost se však podstatně liší od standardně chápané úlohy učitelů.
Shrnutí Vnitřní zpětná vazba (sebehodnocení) je opakovaně vyvolávána po každé z učebních dávek, do nichž je obsah studijního materiálu rozdělen. Vnější zpětná vazba (směrem ke vzdělávací instituci) vyplývá z hodnocení výsledků studia větších celků učiva (modulů nebo celých předmětů). Jde zejména o hodnocení samostatných prací, jejichž počet i témata jsou studujícím poměrně často zadávány.
Shrnutí Nejvyšší technizací a sofistikovanou(1) přípravou organizačního a softwarového zázemí lze dnes poskytovat vzdělání a odbornou přípravu v systémech e-learningu, které využívají možností počítačem prezentovaných h-textů z CD (DVD) nosičů a webových stránek internetu. (1) promyšlenou a dobře (podrobně) technicky propracovanou