Rodina 6. ročník.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název vzdělávacího materiálu
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Marcela Kanisová, NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_Rodina TÉMA: Příbuzenské.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
EU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Irena Nemetová. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Rodina.
PŘÍBUZENSKÉ VZTAHY Vypracovala: Mgr. Miloslava Tremlová.
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.

RODINA ZÁKLADNÍ JEDNOTKA STÁTU
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
Občanská výchova 7. ročník
1 Anotace ICT 2 _ 1/48 Prezentace seznamuje žáky s pojmy rodina, funkce rodiny, reprodukční, ekonomická funkce, psychické a citové potřeby, rodokmen rodiny.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_9.
Manželství Petr Machala. rodinné právo upravuje vztahy mezi: a) manžely b) rodiči a dětmi c) vztahy náhradní rodinné výchovy Víte, jak se nazývá právo,
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Občanské a rodinné právo Datum vytvoření23.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
SOS dětské vesničky.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Anotace: Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název DUM: Rodina
Přelom chápání rodiny Vít Jirků.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Název Vztahy v rodině   Šablona CZ.1.07/1.4.00/    Poř.číslo
Rodina Petr Machala. Co se vám vybaví při vyslovení slova – rodina?
Mezilidské vztahy 3. ročník
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, Tel.: , Tel.řed./fax: ,
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U R o d i n n é p r á v o Mgr. Marie Mikulcová.
Výchova k občanství RODINA
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.03_Manzelstvi Datum:
Zdravotní výchova Mgr. Silvie Šilingerová.
Manželství. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce– Manželství.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_09_Manželství Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín Mgr. Eva Cigániková AUTOR: Mgr. Eva Cigániková VY_32_INOVACE_OV,6_02_RODINA.
RODINNÉ VZTAHY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_01_RODINNÉ VZTAHY Téma: OBČANSKÁ.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Jana Volková Název: VY_32_INOVACE_01_OV9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Manželství.
Rodina a její funkce Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu:
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_15_09_ Test, rodina Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠKOLNÍ BRANDÝS N/L – STARÁ BOLESLAV AUTOR: MGR. VĚRA BLAŽÍČKOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_Výchova k občanství TEMA: VZTAHY V RODINĚ ČÍSLO.
* změna chování * nekritičnost vůči partnerovi, partnerce * žárlivost * závislost na partnerovi * podceňování překážek * přeceňování vlastních sil.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
Rodina, náhradní rodinná péče
Rodina, příbuzenství.
VZTAHY A PRAVIDLA SOUŽITÍ V PROSTŘEDÍ KOMUNITY - Rodina
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
RODINA OPAKOVÁNÍ.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
Křížovka – opakování, manželství
Rodina jako sociální instituce
Rodina dříve a dnes Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Pardubice - Spořilov
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Autor Mgr. Hana Drchotová Škola ZŠ Bor, Školní 440, Bor, Téma
Psychologie dospělých
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Číslo: VY_32_INOVACE_14_19 Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze.
19. září Manželství, rodina.
Aktuální otázky rodinné politiky
RODINA = sociální instituce a organizace charakteristická jak pro tradiční, tak pro moderní i postmoderní společnost = primární, neformální a malá skupina.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Transkript prezentace:

Rodina 6. ročník

Rodina rodina = skupina osob navzájem spjatých pokrevními svazky, manželstvím nebo adopcí, jejíž dospělí členové jsou odpovědní za výchovu dětí http://thesimpson.wbs.cz/rodina_18.gif

Rodina základní ("jádrovou") rodinu tvoří muž a žena a jejich děti rozšířená rodina zahrnuje prarodiče, tety, strýce, sestřenice a bratrance http://old.pixmac.com/4/stock-photos-extended-family-relaxing-at-home-together-pixmac-66230121.jpg

Členové rodiny matka otec dítě bratr sestra dědeček babička strýc teta bratranec sestřenice rodokmen: http://www.englishexercises.org/makeagame/my_documents/my_pictures/2008/sep/DBZ_Simpsons_Family_Tree_by_Marruche_web.jpg

Zápis do sešitu Rodina rodina = osoby navzájem spjaté pokrevními svazky, manželstvím nebo adopcí základní ("jádrová") rodina – muž, žena a jejich děti rozšířená rodina – prarodiče, tety, strýcové, sestřenice a bratranci

Model rodiny matriarchální rodina patriarchální rodina nebylo jasné, kdo je otcem dítěte rodinné linie, dědictví i sociální postavení se určovalo podle matky patriarchální rodina rodinné linie, dědictví i sociální postavení podle otce polygamie (mnohoženství) více partnerek monogamní rodina jedna partnerka

Zápis do sešitu Model rodiny matriarchální rodina patriarchální rodina rodinné linie, dědictví apod. se určovalo podle matky patriarchální rodina rodinné linie, dědictví i sociální postavení podle otce polygamie (mnohoženství) více partnerek monogamní rodina jedna partnerka

Funkce rodiny 1. biologicko - reprodukční funkce 2. sociálně - ekonomická funkce 3. ochranná (zaopatřovací, pečovatelská) funkce 4. výchovná funkce 5. rekreace, relaxace, zábava 6. emocionální funkce rodiny

Biologicko – reprodukční funkce plození a výchova dětí ve vyspělých zemích je dítě někdy vnímáno jako překážka v kariéře u rodin s nižšími příjmy dokonce jako „přepych“ v posledních letech je pozorován úbytek dětí stále více partnerů plánuje pouze jedináčka přibývá případů, kdy mladí lidé vůbec neuvažují o tom, že by přivedli na svět dítě ženy se také stávají matkami v pozdějším věku http://www.mojebetynka.cz/data/2009/10/58sire.jpg

Sociálně – ekonomická funkce členové rodiny vykonávají určitá povolání – vydělávají peníze členové rodiny jsou spotřebitelé – zase je utrácejí http://i.idnes.cz/11/042/cl6/SPI2fd93a_EU_profese.jpg http://www.bestwesterntorontoairportwest.com/images/shopping_in_mississagua.jpg

Ochranná funkce zajišťování životních potřeb nejen dětí, ale všech členů rodiny péče o děti, staré lidi, nemocné... http://www.vyzivavnemoci.cz/typo3temp/pics/fc2da3f599.jpg

Výchovná funkce výchova dětí učí dítě přizpůsobovat se životu osvojování základních návyků a způsobů chování ve společnosti příprava dětí a mladistvých na vstup do praktického života ale i působení mladší generace na starší (IT) http://oidnes.cz//10/053//gal/VES333b62_rodice.jpg

Zápis do sešitu Funkce rodiny plození a výchova dětí členové rodiny vykonávají určitá povolání – vydělávají peníze péče o děti, staré lidi, nemocné... výchova dětí rekreace, relaxace, zábava emocionální funkce rodiny (vzájemná láska)

Styly výchovy velmi liberální (dítěti je vše dovoleno) hýčkající (dítě je rozmazlováno) perfekcionistický (rodiče dítě do všech detailů usměrňují) hypochondrizující (rodina projevuje o dítě nepřiměřené obavy) autoritativní (dítě musí plnit strohé příkazy) tvrdý (za použití fyzického násilí) demokratický (založený více na partnerství a připouštějící diskuzi) - optimální

Rekreace, relaxace, zábava týká se všech členů rodiny, ale pro děti má význam největší jak rodina plní tuto funkci, se projeví např. v tom, do jaké míry tráví všichni členové rodiny pohromadě svůj volný čas jakým zájmovým činnostem se věnují jakým způsobem tráví dovolené apod. http://img.blesk.cz/img/1/full/622247-img-dovolena-plaz-crop-crop.jpg

Emocionální funkce je zásadní a nezastupitelná vytváří citové zázemí, pocit lásky, bezpečí a jistoty přibývá rodin, které tuto funkci (z důvodu rozvodů, zaneprázdněnosti atd.) plní špatně, resp. neplní téměř vůbec narůstá počet dětí citově strádajících, nebo i týraných http://www.rodon.cz/admin/upload_tinymce/200.jpg

Zápis do sešitu Funkce rodiny plození a výchova dětí členové rodiny vykonávají určitá povolání – vydělávají peníze péče o děti, staré lidi, nemocné... výchova dětí (liberální X autoritativní – extrémy) rekreace, relaxace, zábava emocionální funkce rodiny (vzájemná láska)

Role členů rodiny životní role je místo v lidské společnosti můžeme být sourozencem, sportovcem, rodičem, kamarádem, školákem... to vše jsou příklady životních rolí role se v průběhu života mění, přestaneme být školákem, staneme se rodičem... některé role mění svůj obsah, v roli syna nebo dcery dnes očekáváme péči svých rodičů jednou se my postaráme o své rodiče a budeme jim pomáhat ve stáří

Role muže a ženy v rodině otec „živitel“ rodiny rodinná autorita ochranitel žena matka pečovatelka udržuje „teplo rodinného krbu role ženy a muže se v rodině doplňují v současné době přestávají být vyloženě mužské a ženské práce a činnosti – dochází k míchání v některých kulturách jsou role pevně stanoveny

Zápis do sešitu Role členů rodiny životní role je místo v lidské společnosti role se v průběhu života mění role muže otec, „živitel“ rodiny, ochranitel… role žena matka, pečovatelka… v některých kulturách jsou role pevně stanoveny

Manželství uzavírá se na základě dobrovolného rozhodnutí obou partnerů v některých kulturách – vybírání partnerů http://files.petra-faltynova.cz/200000212-e793ce88d6/svatba-petry-faltynove-a-simona-stekla2.jpg

Manželství sňatek nesmí uzavřít osoby: blízce příbuzné duševně nemocné neplnoleté (výjimka 16 let, povoluje soud) již ženaté nebo vdané u osob stejného pohlaví mluvíme o registrovaném partnerství

Manželství pro uzavření manželství potřebujeme: rodné listy obou partnerů osvědčení o státním občanství, občanský průkaz v případě předchozího manželství osvědčení o jeho zrušení svatební zvyky u nás a ve světě

Zápis do sešitu Manželství uzavírá se na základě dobrovolného rozhodnutí obou partnerů sňatek nesmí uzavřít osoby: blízce příbuzné, duševně nemocné, neplnoleté (výjimka 16 let, povoluje soud), již ženaté nebo vdané u osob stejného pohlaví mluvíme o registrovaném partnerství

Otázky: Co je to rodina? Jak se od sebe liší základní a rozšířená rodina? Vyjmenuj členy rodiny. Co znamená, když řekneme, že rodina má biologicko – reprodukční funkci? Co znamená, když řekneme, že je někdo vychováván liberálním způsobem? Který způsob výchovy je ten nejlepší? Jak se liší to, jak lidé chápou tzv. „mužské“ a „ženské“ role v historii a dnes? http://www.clker.com/clipart-4257.html

Děkuji za pozornost!