Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Advertisements

Řeč, jazyk, mluva.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
MULTIKULTURNÍ SOUŽITÍ
Informační systém Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
OBRANA A BEZPEČNOST ČR Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
MGR. MICHAL OBLOUK KULTURA A JEJÍ PROJEVY. KULTURA slovo latinského původu, colere = pěstovat od 16. století se používá pro označení vybraných lidských.
SOCIÁLNÍ POLITIKA STÁTU
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
Dominik nedzbala Svět TECHNIKY A JÁ Můj pohled na věc
KULTURA Jitka Nešněrová.
Média a masová kultura Trojí pojetí kultury: antropologické, sémiotické, každodenní Zdroj masové kultury: masová společnost nebo masová média? Masová společnost:
SEVEROATLANTICKÁ ALIANCE
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
ČR A JEJÍ POSTAVENÍ V SOUDOBÉM SVĚTĚ
Rozsáhlé oblasti se specifickým historickým vývojem, během kterého se vyvinuly charakteristické kulturní znaky obyvatelstva. SVĚTOVÉ.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Technika (z řeckého techné – řemeslo, umění) je základní označení pro složku lidské kultury, která zaručuje schopnost nebo dovednost v kterémkoli oboru.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Civilizace, kultura, instituce, sociální agregáty
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Člověk jako přírodní a společenská bytost
Motivační dopis zadání
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Kultura Občanský a společenskovědní základ Autor: Mgr. Pavel Semerák
Průřezová témata.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
ANDRÉ GIDE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Typy právní kultury Občanský a společenskovědní základ
EXISTENCIALISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
Postavení pedagogiky mezi vědami
= prostředek lidské komunikace
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 1. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Předmět INFORMATIKA nás učí orientovat se v množství informací
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
KULTURA OSOBNÍHO PROJEVU Střední škola obchodně technická s. r. o. Zlín Mgr. Marta Fojtíková.
 Z latinského slova „cultura“ – co je pěstováno  Soubor materiálních a duchovních hodnot vytvořených lidmi v průběhu vývoje společnosti  Materiální.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK _VE_SPOLECNOSTI_KULTURNI_DEDICTVI_06 Název školyStřední škola služeb,
KULTURA Barbořáková Šárka, Pěkníková Noemi. KULTURA (LAT. CULTURA, „CO JE TŘEBA PĚSTOVAT“)  V užším slova smyslu: soubor vybraných a tvůrčích lidských.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
UMĚNÍ, VÍRA A NÁBOŽENSTVÍ
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
EXPRESIONISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Kultura Vladimír Velešík.
Jazyk a řeč – sociální informovanost
Socializace Kejřová.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
5. Kultura jako řešení problémů přežití
CIVILISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
Základní filozofické otázky
Člověk a příroda Fyzika.
Transkript prezentace:

Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí

 co si pod tímto pojmem představíte? = všechno, co je výsledkem lidské tvořivé činnosti  jaký je rozdíl mezi přírodou a kulturou? ● příroda – vše zde vzniká přirozeně, bez zásahu člověka ● kultura – je závislá na lidské činnosti  příroda i kultura se prolínají – příroda je základem, na kterém vzniká kultura

1)hmotná = všechny hmotné výrobky člověka a způsoby, jak je člověk používá  kultura bydlení, odívání 2)duchovní = myšlenky, názory a zvyky v dané společnosti  umění, věda, náboženství, způsob řízení společnosti, způsob vyjadřování ● hmotná i duchovní kultura spolu souvisejí

3)normativní (většinou se zahrnuje do kultury duchovní) = souhrn pravidel (norem) a návodů, které se týkají chování člověka ve společnosti  oblast práva – posuzuje jednání člověka z hlediska zákonnosti a nezákonnosti  oblast morálky – posuzuje jednání člověka z hlediska dobra a zla – co je správné  oblast mravní – posuzuje jednání člověka z hlediska společenských konvencí a zvyklostí (etiketa)

Hlavní funkcí = vytvářet prostředí vhodné pro rozvoj lidských schopností a vlastností 1)humanizační – z člověka jako biologického tvora se prostřednictvím kultury stává lidská bytost 2)socializační a výchovná – lidé si předávají společenské zvyklosti a návyky – napodobují chování jiných  osvojení si jazyka a dalších způsobů komunikace (mimika, gestikulace)  návyky – hygiena, stolování, etiketa

 osvojení si základních sociálních rolí (dítě, žák, kamarád)  schopnost užívat předměty denní potřeby (PC)  schopnost orientovat se v hodnotovém žebříčku  osvojení si základních poznatků o přírodě, společnosti a člověku 3)akumulační (shromažďovací) – nové poznatky se předávají následujícím generacím 4)zábavná a kompenzační – odpočinek, uvolnění

Na světě je řada lidských kultur – vytvářejí kulturní dědictví lidstva: ● národní – kultura určitého národa ● etnická – kultury přírodních kmenů, které ještě nevytvořily národ ● kulturní oblasti – mají širší rozsah než národní a etnické kultury – shrnují společné rysy několika blízkých kultur (islámský svět, evropská kulturní oblast)

Další podkultury = subkultury: ● např. v ČR – Chodsko, Podkrkonoší ● kultura velkých měst a venkova ● kultura sociálních skupin – punk, emo Kultury mají spoustu rozdílů, ale mají i společné znaky = uznávají základní hodnoty (láska, úcta k rodičům, touha po spravedlnosti)  SPOLEČNÁ KULTURA CELÉHO LIDSTVA

● proč je důležité znát cizí kultury?

 co si pod tímto pojmem představíte? = součástí lidské kultury – představuje tvůrčí schopnosti a dovednosti v různých oborech lidské činnosti umění není vše, co vytvoří člověk x je to lidská schopnost tvořit něco nového, originálního

Užší význam umění: ● = tvůrčí činnost člověka, který zobrazuje skutečnost tak, jak ji sám vnímá a prožívá – díky tomu vytvoří originální dílo ● co vidíte při pohledu z okna? Umění – prochází třemi etapami: a) umělecký proces = tvorba uměleckého díla b) umělecké dílo = výsledek c) působení a odezva

 co si pod tímto pojmem představíte? věda = významnou součástí lidské kultury  není typická pro všechny civilizace proces lidského poznávání přírody, společnosti, člověka, myšlení a kultury, který vede k vytváření systému poznatků věda se zabývá veškerou realitou – v rámci jednotlivých vědních oborů

● usiluje oddělit podstatné od nepodstatného a určit obecně platné zákony ● zákonitosti ověřuje vědeckým předvídáním (předpověď zatmění slunce), experimentem (vědeckým pokusem) a prací (jak poznatky používáme v životě)

● výsledky vědy lze využít v praxi – sepětí s technikou ● vedlo to k rozvoji moderní civilizace ● od 17. století – vzniklo nové pojetí vědy – důraz na propojení vědeckých poznatků s praxí (poskytlo návod, jak ovládat k vlastnímu prospěchu přírodu a měnit podmínky lidského života k lepšímu) Technika ● = vytváření a používání nástrojů, kterými člověk proměňuje svět

Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Seznam použitých pramenů: wikipedia.cz Dudák, V. a kol.: Občanská nauka pro SOŠ, SPN Praha 2003 Dudák, V.: Občanská nauka pro SOŠ, SPN Praha 2004 Dudák, V. a kol.: Seminář ze společenskovědních předmětů pro 2. stupeň ZŠ, SPN Praha 1998