Téma: Trojúhelník 6. a 7. ročník Kružnice opsaná trojúhelníku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trojúhelník – I.část Mgr. Dalibor Kudela
Advertisements

Konstrukce trojúhelníků
Vzájemná poloha přímky a kružnice (kruhu)
Osová souměrnost Najdeš rozdíly mezi těmito obrázky? B A
Věty o shodnosti trojúhelníků
Kružnice opsaná trojúhelníku
Sestrojení úhlu o velikosti 60° pomocí kružítka.
POZNÁMKY ve formátu PDF
PLANIMETRIE.
POZNÁMKY ve formátu PDF
SZŠ a VOŠZ Zlín® Kabinet MAT předkládá prezentaci
POZNÁMKY ve formátu PDF
a + b > c Ʌ a + c > b Ʌ b + c > a
Konstrukce trojúhelníku s kružnicí opsanou v zadání
Konstrukce trojúhelníku s kružnicí opsanou v zadání
Téma: Shodnosti a souměrnosti
VY_42_INOVACE_408_KRUŽNICE VEPSANÁ TROJÚHELNÍKU Jméno autora VMMgr. Václav Hendrych Datum vytvoření VM duben 2012 Ročník použití VM 6. ročník Vzdělávací.
Anotace: Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. STANISLAVA OHANKOVÁ Název: VY_32_INOVACE_278_GEOMETRIE_TROJÚHELNÍK.
Téma: Shodnost trojúhelníků
Konstrukce trojúhelníku
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Jednoduché konstrukce (střed a osa úsečky, osa úhlu, tečna)
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: květen 2012 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: květen 2012 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
61.1 Kružnice trojúhelníku vepsaná
THALETOVA VĚTA.
VY_42_INOVACE_407_KRUŽNICE OPSANÁ TROJÚHELNÍKU Jméno autora VMMgr. Václav Hendrych Datum vytvoření VM duben 2012 Ročník použití VM 6. ročník Vzdělávací.
Herní plán Obecné vlastnosti příčky
Konstrukce trojúhelníku 4. ročník
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: duben 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: duben 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: květen 2012 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
11.1 Kružnice trojúhelníku opsaná
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
* Thaletova věta Matematika – 8. ročník *
Markéta Zakouřilová ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_178
ZÁKLADNÍ GEOMETRICKÉ KONSTRUKCE
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Kružnice trojúhelníku opsaná
Sestrojení úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka.
24..
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Matematika a její aplikace 3. až 5. ročník Téma: Geometrické útvary Ing. Hana Adamcová Vytvořeno: 2011.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Marie.
Množina bodů dané vlastnosti
Trojúhelník a jeho vlastnosti
POZNÁMKY ve formátu PDF
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
Konstrukce trojúhelníku s kružnicí opsanou v zadání
Množina bodů dané vlastnosti
Množina bodů dané vlastnosti
Konstrukce trojúhelníků (sus)
Obdélník (známe-li délky jeho stran)
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Základní konstrukce Kolmice.
Sestrojení úhlu o velikosti 60° pomocí kružítka.
Množina bodů dané vlastnosti
Konstrukce trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku
23 SHODNOST TROJÚHELNÍKŮ.
Čtverec (známe-li délku jeho strany)
Kružnice trojúhelníku vepsaná
Trojúhelník 1 trojúhelník ABC určují tři různé body A, B, C, které neleží v přímce.
Transkript prezentace:

Téma: Trojúhelník 6. a 7. ročník Kružnice opsaná trojúhelníku Kružnice vepsaná trojúhelníku Zpracoval: Jan Pavelka, ZŠ a MŠ Kosmonautů 15, Ostrava - Zábřeh

Kružnice opsaná trojúhelníku Co je to kružnice opsaná trojúhelníku? Je to taková kružnice, která prochází všemi vrcholy trojúhelníka. Každému trojúhelníku lze opsat kružnici!!! Střed kružnice opsané leží v průsečíku os stran. Poloměr se rovná vzdálenosti středu od libovolného vrcholu.

Jak tedy sestrojíme kružnici opsanou trojúhelníku? Postup si přiblížíme na konkrétním příkladě. ÚKOL: Sestroj trojúhelník ABC, jsou-li dány velikosti: a = 6 cm, b = 5 cm, c = 7 cm. Sestroj kružnici opsanou tomuto trojúhelníku. Sestrojíme trojúhelník dle věty SSS o shodnosti trojúhelníků Sestrojíme osy stran Sestrojíme kružnici opsanou trojúhelníku.

Pro zopakovaní si ukážeme konstrukci trojúhelníku dle věty SSS: Sestrojíme úsečku AB o délce 7 cm. 2.Z bodu A sestrojíme oblouk kružnice s poloměrem 5 cm. 3.Z bodu B sestrojíme oblouk kružnice s poloměrem 6 cm → vznikne bod C. 4.Sestrojením úseček AC a BC dokončíme konstrukci trojúhelníku ABC. Sestrojíme osu o2 úsečky AC C k

Máme-li sestrojený trojúhelník, můžeme začít s konstrukcí kružnice opsané trojúhelníku. 1. Sestrojíme osu o1 úsečky AB 2. Sestrojíme osu o2 úsečky AC 3. Průsečík os o1 a o2 je střed S kružnice opsané k. 4. Tuto kružnici sestrojíme, její poloměr je dán vzdáleností středu S a libovolného vrcholu. S

Kružnice vepsaná trojúhelníku Co je to kružnice vepsaná trojúhelníku? Kružnice vepsaná trojúhelníku je taková kružnice, která se dotýká všech stran trojúhelníka. Každému trojúhelníku lze vepsat kružnici. Střed kružnice vepsané leží v průsečíku os vnitřních úhlů, poloměr se rovná kolmé vzdálenosti středu od libovolné strany.

Jak tedy sestrojíme kružnici vepsanou trojúhelníku? Postup si přiblížíme na konkrétním příkladě. ÚKOL: Sestroj trojúhelník ABC, jsou-li dány velikosti: a = 6 cm, b = 5 cm, c = 7 cm. Sestroj kružnici vepsanou tomuto trojúhelníku. Sestrojíme trojúhelník dle věty SSS o shodnosti trojúhelníků Sestrojíme osy úhlů (vnitřních) Sestrojíme kružnici vepsanou trojúhelníku.

Postup k sestrojení trojúhelníku jsme si již ukázali, proto můžeme hned začít s konstrukcí kružnice vepsané trojúhelníku. 1. Sestrojíme osu o1 úhlu BAC 2. Sestrojíme osu o2 úhlu ABC 3. Průsečík os o1 a o2 je střed S kružnice vepsané k. 4. Tuto kružnici sestrojíme, její poloměr je dán vzdáleností středu S a libovolné strany (určíme jej po sestrojení kolmice ze středu S na libovolnou stranu). S

Zapiš si do sešitu!!! Střed kružnice vepsané je průsečíkem všech 3 os úhlů trojúhelníku. Střed kružnice opsané je průsečíkem všech 3 os stran trojúhelníku.

Příklady na procvičení 1) Sestroj trojúhelník KLM : k = 8 cm l = 12 cm m = 9 cm Sestroj kružnici opsanou tomuto trojúhelníku KLM. 2) Sestroj trojúhelník ABC : a = 6 cm b= 12 c = 7 cm Sestroj kružnici vepsanou tomuto trojúhelníku. Hodně zdaru při dalších konstrukcích…