Autor: Petr Kindelmann Název materiálu: Evangelista Torricelli

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlastnosti kapalin a plynů
Advertisements

ATMOSFERICKÝ TLAK AUTOR: Natálie Svobodová Vlll. třída.
Evangelista Torricelli
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
VY_32_INOVACE_19 - ATMOSFERICKÝ TLAK
Mechanické vlastnosti plynů.
Autor: Petr Kindelmann Název materiálu: Charles Auguste de Coulumb
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
ATMOSFÉRICKÝ TLAK Autor: RNDr. Kateřina Kopečná
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Autor: Petr Kindelmann Název materiálu: James Prescott Joule
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Autor: Petr Kindelmann Název materiálu: František Křižík
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Autor: Petr Kindelmann Název materiálu: Isaac Newton Šablona: III/2
Plyny Plyn neboli plynná látka je jedno ze skupenství látek, při kterém jsou částice relativně daleko od sebe, pohybují se v celém objemu a nepůsobí na.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
JAN EVANGELISTA TORRICELLI
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Jan Evangelista Torricelli a Magdeburské polokoule
Evangelista Torricelli
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Jan Evangelista Torricelli
Do kterého čajníku se vejde více vody?
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Měření atmosférického tlaku
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Mechanické vlastnosti plynů
Autor: Petr Kindelmann Název materiálu: Josef Ressel Šablona: III/2
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Autor: Petr Kindelmann Název materiálu: Josef Božek Šablona: III/2
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
Autor: Petr Kindelmann Název materiálu: Bratři Montgolfierovi
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Autor: Petr Kindelmann Název materiálu: James Watt Šablona: III/2
Skupina(A) David Pazourek David Krýsl Jakub Tůma Magda Eva.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Autor: Petr Kindelmann Název materiálu: André Marie Ampére
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Evangelista Torricelli
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Autor: Petr Kindelmann Název materiálu: Saturn Šablona: III/2
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Autor: Petr Kindelmann Název materiálu: Jaroslav Heyrovský
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Shrnutí učiva V Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
PLYNY.
Atmosférický tlak Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,
Atmosférický tlak AEROSTATIKA nauka o vzduchu v klidu.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Atmosférický tlak atmosféra je vrstva vzduchu okolo naší Země
Tlak vyvolaný tíhou vzduchu
Autor: Petr Kindelmann Název materiálu: Alexander Graham Bell
Autor: Petr Kindelmann Název materiálu: Heinrich Rudolf Hertz
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1A_18
Transkript prezentace:

Autor: Petr Kindelmann Název materiálu: Evangelista Torricelli Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, 349 61 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3668 Modernizace výuky Autor: Petr Kindelmann Název materiálu: Evangelista Torricelli Šablona: III/2 Sada: III2_C.02 Předmět: Fyzika Třída: VII.

Anotace: Předmětem tohoto výukového materiálu je Evangelista Torricelli. Prezentace doplňuje školní učivo, seznamuje žáky s vynálezci a vynálezy, motivuje žáky k zájmu o předmět, poukazuje na historické souvislosti a podporuje mezipředmětové vazby. Klíčová slova: Torricelli rtuťový barometr proudění vzduchu

Evangelista Torricelli Evangelista Torricelli, italský fyzik a matematik(1608 – 1647)

Kdo to byl Jeho pokus s trubicí naplněnou rtutí z roku 1643 se stal základem k měření tlaku vzduchu. Sestrojil rtuťový barometr, který je v laboratořích stále používán i dnes. Torricelli zemřel ve Florencii na břišní tyfus, pochován je v San Lorenzo. Na jeho počest byl pojmenován asteroid 7437 Torricelli.

Barometr Torricelliho hlavní vynález byl rtuťový barometr. Vzešel z pozorování praktického problému. Pumpaři toskánského velkovévody se pokoušeli dostat vodu do výšky 12 metrů, zjistili ale, že pomocí sací pumpy se výš než do 10 metrů voda nedostane. Torricelliho napadlo použít rtuť, která jmá cca 14 krát vyšší hustotu než voda. V roce 1643 použil 1 metr dlouhou na jednom konci zaslepenou trubičku, naplnil ji rtutí a postavil ji na výšku do nádržky se rtutí. Sloupec rtuti klesl na hodnotu 76cm a nad ní vzniklo Torricelliho vakuum. Jak už dnes víme, výška sloupce kolísá podle měnícího se atmosférického tlaku, tak vznikl první barometr. Tento objev mu vysloužil slávu, jednotka Torr se dnes používá při popisu velmi malých tlaků nebo při měření krevního tlaku.

Příčina větru Torricelli podal první vědecký popis toho, jak vzniká vítr: vítr je proudění vzduchu, které vzniká při rozdílných teplotách vzduchu - tedy různých hustotách vzduchu na dvou místech Země.

Torricelliho zákon Vysvětluje rychlost proudění kapaliny z otvoru na boku nádoby. Kde: v – rychlost [m/s]; g - gravitační zrychlení [m/s2]; h - výška vodného sloupce [m]. 𝑣= 2𝑔ℎ [m/s]

Příklad Jakou počáteční rychlostí se vypustí sud vody, pokud je počáteční výška h hladiny vody nad výpustí je 1 m? Vzorec: Dosazení a výsledek: 𝑣= 2𝑔ℎ = 𝑚 𝑠 2 ∗𝑚 =[m/s] 𝑣= 2𝑔ℎ = 2∗9,8∗1 =4,4 𝑚 𝑠

Zdroj http://cs.wikipedia.org/wiki/Evangelista_Torricelli, 15.2.2013 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/61/Evangelista_Torricelli2.jpg/640px-Evangelista_Torricelli2.jpg , 15.2.2013 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/63/NSRW_Torricelli%27s_experiment.jpg , 15.2.2013 http://sk.wikipedia.org/wiki/Torricelliho_vzorec , 15.2.2013