Management v zemích východní Evropy a Ruska PEF MZLU v Brně Ústav marketingu a obchodu Ústav managementu Autor prezentace: Ing. Zuzana Tománková Řešitelský tým: Ing. Martin Přibyl, Ing. Martin Souček, Ing. Josef Zrůst, Ing. Zuzana Tománková, Ing. Aleš Peprný
Východní trhy – perspektiva dynamický ekonomický rozvoj, velký vnitřní trh – Rusko historické vazby priorita vládní proexportní politiky Bulharsko, Rumunsko – noví členové EU
Perspektivní obory strojírenství a kovozpracující průmysl (stroje a dopravní prostředky (vč. automobilů) tvoří více než polovinu vývozu do Ruska z ČR) léky, výpočetní technika, vysílací zařízení pro sítě mobilního telefonického spojení růst služeb (projekty apod.),
Možné bariéry vstupu pro české firmy neaktuální informace špatná analýza příležitostí vs. rizik nedůvěra k zahr. obchodním partnerům (i oboustranná) nedostatečně flexibilní úvěrová kapacita (ve srovnání s firmami ze záp. EU, USA, Asie) podceněná příprava na obchodní jednání, neznalost obchodních zvyklostí nedostatečná propagace výrobků a služeb
Řešení odstranění bariér pro české firmy spolupráce s obchodními svazy, agenturami podporujícími export, informační kanceláře, návštěva veletrhů apod. účast na podnikatelských misích, jednání s partnery na doporučení, tvorba aliancí využití služeb např. EGAP, zaručení státu kurzy zahraničních obchodních jednání se zaměřením na zvolenou zemi spolupráce s místní agenturou, příp. českou či zahr. pobočkou síťové agentury
Další kroky – analýza potřeb oslovení cca 50 českých firem, které již na východních zahraničních trzích působí (poměrné zastoupení všech velikostí) oslovení cca 50 zahraničních firem, které v současnosti s českými firmami obchodují oslovení cca 50 zahraničních firem, které s českými firmami neobchodují obory: strojírenství, kovozpracující průmysl, VT, služby (např. Hydroprojekt)
Cíle dotazování zhodnocení potřeb před vstupem na zahr. trh zhodnocení připravenosti firem pro vstup zjištění nedostatků v přípravě, hodnocení přijetí zahraničním partnerem zjištění očekávání zahraničních partnerů a míry jejich naplnění (pokud již obchodují s ČR) validní podklad pro přípravu semináře
Forma dotazování, zdroje využití elektronického dotazování ve spolupráci s CzechTrade (databáze firem již zajištěna), Komorou pro hospodářské styky se Společenstvím nezávislých států a místními obchodními komorami jazyk dotazování čj, aj, příp. rj
Další kroky – zpracování semináře na základě dat z dotazníků adresné řešení problémů spolupráce s vybranými odborníky institucí (Czech Trade, MPO, Komora SNS, apod., příprava lekcí, jmenování lektorů využití literatury (např. pro Rusko „When cultures collide - Managing successfully across cultures" od R. D. Lewis „Russlandknigge" od Baumgart/Jänecke „Moskva. Odjezd do ciziny, práce a všední den" od Kahlich „Business s Ruskem" od Denz/Eckstein „Kulturní šok Rusko" od Barbara Löwe
Další kroky – mise, veletrhy, semináře snaha o návštěvu vybraných zemí v rámci podnikatelských misí (viz např. Komora SNS, březen 2007, Ukrajina) – předem ujasněná forma spolupráce s Komorou SNS návštěva veletrhů ve spolupráci s Czech Trade návštěva exportního veletrhu 2007, Praha, Czech Trade
Děkuji za pozornost. Ing. Zuzana Tománková