MUDr. Miloslav Kopeček Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VI. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
Advertisements

Rastrové obrázky – teorie Test
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 4 Vytvořila: Mgr. Martina Bašová VY_32_Inovace/1_028.
Postižení kognitivních funkcí u psychiatrických poruch
Mapování kognitivních funkcí
AUTOR Mgr.Moravcová Daniela ŠKOLA ZŠ TGM Kutná Hora Datum Ročník DRUHÝ
Degradační procesy Magnetické vlastnosti materiálů přehled č.1
VII. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Pozornost a její druhy Denisa Landová.
Klinická aplikace akcelerometrů v neurorehabilitaci
Neuropsychologické baterie
ŠVP na gymnáziích: od mírné skepse k chuti pokračovat Zkušenosti z projektu Pilot G/GP Lucie Slejšková Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
MATURITNÍ ZKOUŠKA ČÁST SPOLEČNÁ Český jazyk a literatura Cizí jazyk Matematika/ZSV/Info ČÁST PROFILOVÁ 2 – 3 zkoušky, které stanoví ŘŠ.
Klubový materiál. Zjednodušený multilevelmarketing cesta za finanční nezávislostí je naše Naše.
MUDr. Miloslav Kopeček Ph.D.
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
AnotacePrezentace, která se zabývá opakováním znalostí o zlomcích. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci opakují znalosti o zlomcích.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
V. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
Zábavná matematika.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Pozornost, vědomí Škola:
Pozornost Sternberg, R.J.(2002). Kognitivní psychologie. Praha: Portál, s Plháková, A. (2003). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, s.
Pozornost - koncentrace pozornosti
Poruchy pozornosti MUDr.Radovan Přikryl, Ph.D.
Psychické stavy.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
POZORnost (prosexie) 4. přednáška.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
II. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Povrch krychle a kvádru
Únorové počítání.
25. října 2004Statistika (D360P03Z) 4. předn.1 Statistika (D360P03Z) akademický rok 2004/2005 doc. RNDr. Karel Zvára, CSc. KPMS MFF UK
Hra na zapamatování Informace o hře Vytvořil: Jakub Hrubý 6.A
Kognitivní funkce 1.kurs
DĚLENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
8. listopadu 2004Statistika (D360P03Z) 6. předn.1 chování výběrového průměru nechť X 1, X 2,…,X n jsou nezávislé náhodné veličiny s libovolným rozdělením.
Gymnázium J. A. Komenského Uherský Brod PZ 2013 SEZNÁMENÍ SE STRUKTUROU A CÍLEM PŘIJÍMACÍCH TESTŮ.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Test akutní toxicity na rybách
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Aplikace DVB-T Český Telecom, a.s.. 2 Agenda DVB-T MHP Platforma ČTc DVB-T MHP Platforma ČTc – aplikace Shrnutí cílů společnsti Český Telecom, a.s.
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Výukový modul projektu: Nové formy výuky ve školách kraje Vysočina Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
KONTROLNÍ PRÁCE.
Epidemiologie inkontinence
Základy psychologie a psychopatologie VZ kombinované
Rychlost sémantického vyhledávání Kopeček M, Preiss M, Štepánková H. Centrum neuropsychiatrických studií Psychiatrické centrum Praha, AMEPRA 3. lékařská.
ZÁKLADNÍ GEOMETRICKÉ TVARY
Paměť, pozornost, zapomínání
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
Cvičení se zaměřením na pozornost
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Autor: Mgr. Tomáš SládekGVH HořoviceVY_52_INOVACE_ZSV1_21 POZORNOST.
Rastrová grafika Základní termíny – prezentace barev, barevné modely.
Pozornost a vědomí.
Elektronické učební materiály - I. stupeň Matematika 2
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Sociální psychologie – CŽV 2012
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

MUDr. Miloslav Kopeček Ph.D. Pozornost MUDr. Miloslav Kopeček Ph.D. Centrum neuropsychiatrických studií Psychiatrické centrum Praha 3. lékařská fakulta UK, Praha IPVZ, AMEPRA

pozornost jasné vědomí uvnitř celkového vědomí K. Jaspers 1965

pozornost nemá obsah, ale je funkčně spojena se všemi psychickými procesy (vnímáním, emocemi, myšlením)

pozornost bezděčná (spontánní, primární, orient. rf. - náhlé, nové, neočekávané p.) úmyslná

pozornost funkce zaměřující vnímání nebo jiný psychický proces a fixuje určitý obsah vnímání

vlastnosti pozornosti oscilace a fluktuace (hodinky, objekt) rozsah - kapacita intenzita - koncentrace trvání – tenacita rozdělení - distribuce selektivita

P P

kapacita pozornosti počet bodů 8,8 písmena 6,9 geometrické tvary 3,8 udání tvaru a barvy 3,0

1

2

3

4

5

6

vlastnosti pozornosti oscilace a fluktuace rozsah - kapacita intenzita - koncentrace trvání – tenacita rozdělení - distribuce selektivita

intenzita pozornosti - koncentrace pozornost fluktuuje dochází k fluktuaci mezi vnímáním a představami nutné úsilí a motivace k udržení koncentrace

rozdělení - distribuce konverzace a pletení konverzace a řízení Hypotéza jednoho kanálu (Legewie, Ehlers 1992)

Neurobiologické koreláty - není vlastností jediné oblasti mozku bdělost - retikulární formace

Oblasti aktivované při úlohách zaměřených na pozornost (Cabeza and Nyberg, 2000)

pozornost Hypoprosexie Hyperprosexie AD/HD – attention deficit hyperactive disorder delirium

pozornost - orientačně udrží po celou dobu rozhovoru neudrží determinující linii 7, 5, 1 atd. test – (akalkulie – měsíce v roce)

7-test - serial sevents odečítejte 7 od čísla 100 prvních 5 odpočtů…93-86-79-72-65 chyby ≥ 2 omezení méně než 8 let vzdělání

orientační test pozornosti sluchová - stisk ruky při písmenu A (S A V E A H A A R T) - norma 8 a více - zraková - 5 jednoduchých obrázků ve 3s intervalu a bezprostředně poté vybrat z 10 prezentovaných obrázků (norma 8 a více) CAM-ICU (the Confusion Assesment Method for the ICU)

psychologické testy Test cesty Číselný čtverec Stroopův test CPT – Continual performance test …..

Číselný čtverec

Číselný čtverec věk 20-29 30-39 60-69 ------------------------------------------------- +1SD -7.7 - 6.2 -11.8 průměr 25,5 29,6 46,4 -1SD +7.7 +6.2 +11.8

Stroopův test

modrá žlutá červená zelená zelená zelená žlutá žlutá žlutá zelená modrá modrá červená modrá červená zelená

***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** *****

modrá žlutá červená zelená zelená zelená žlutá žlutá modrá žlutá zelená modrá červená modrá červená zelená

zelená červená modrá červená modrá modrá zelená žlutá žlutá zelená žlutá zelená zelená červená žlutá modrá

Test setrvalé pozornosti – CPT Pokud klikne zde, hodnotí se jako chyba Cíl – pokud proband neklikne hodnotí se jako opomenutí CPT zobrazení písmen na dobu /40-200ms/ - v proměnlivém sledu po dobu 10-15 min. s instrukcí odpovědět, co nejrychleji na písmeno X

Shrnutí

otázky Jaké vlastnosti popisujeme u pozornosti ?....... Jaké psychologické testy se používají pro testování pozornosti ?..................... Kolik odpočtů počítáme u 7 testu a kolik chyb tolerujeme ?............................................

Děkuji za pozornost kopecek@pcp.lf3.cuni.cz http://www.miloslavkopecek.cz/kognice.htm