SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.6

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracovala Ludmila Kebzová
Advertisements

Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
Křesťanství Nejrozšířenější náboženství – 2 miliardy věřících
V současném světě – 2 názory na svět
• Náboženství, náboženské složení
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.11
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.19
Názor na svět: věřící, bez vyznání a ateisté
SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.8
SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.3
 VY_32_INOVACE_16_12  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ Mgr. Michal Oblouk.
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_ZE.8.62 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Světová náboženství.
Obyvatelstvo – struktura národnostní a náboženská
Občanská výchova 7. ročník
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č.22I Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.20
Světová náboženství.
KŘESŤANSTVÍ.
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.17
 VY_32_INOVACE_16_04  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
Anotace: Seznámit žáky s počátky filozofického myšlení v Evropě
VY_32_INOVACE_16_02 Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Kněz dnes znamená osobu, většinou muž, který je v daném náboženském společenství oprávněn a povolán konat pravidelné bohoslužby, zejména přinášet oběti,
Náboženství - křesťanství
VY_32_INOVACE_3D.6.14 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Výchova k občanství.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Religionistika Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
RISK Náboženství.
Asie - obyvatelstvo. Asie - obyvatelstvo Světadíl s největším počtem obyvatel na světě (asi 4 mld. lidí) Světadíl s největším počtem obyvatel na světě.
SKLADBA OBYVATELSTVA PODLE NÁBOŽENSTVÍ
Vypracoval: Jakub Moravec
1 Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
VY_32_INOVACE_3D.6.12 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:8. ročník - Člověk a společnost – Dějepis - Náboženství autor VM:Ondřej Vojáček.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
Téma: Světová náboženství
Předmět: Občanská výchova Ročník: první Téma: Soudobý svět
Víra a náboženství Výchova k občanství – 6. ročník
1 Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Náboženství Autor: Mgr. Jiřina.
Opakování - náboženství
Geografie Věda, která zkoumá krajinnou sféru (od 6 – 70 km pod zemským povrchem – až po 30 km nad zemským povrchem) Jaký je svět kolem nás? Proč je plný.
Světová náboženství. Světové náboženství není založeno jen pro jeden národ, ale má své příznivce po celém světě.
NÁBOŽENSTVÍ. Vysvětli tyto kategorie a ke každé uveď příklady náboženství. provází lidstvo už od pravěku. Ovlivňuje život většiny lidí na Zemi, ateisté.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Náboženství v Asii Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_SVĚTOVÉ JAZYKY A NÁBOŽENSTVÍ ROČNÍK: 8. ročník ZŠ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk.
Světová náboženství. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk.
Křesťanství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:
Jsem katolík. Jak a čím se liším od ostatních?
Judaismus (židovství)
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Náboženství a fanatismus
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Kultura a vzdělanost ve starověké Indii
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Transkript prezentace:

Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.6 Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Výchova k občanství Název: Náboženství Autor: Ivana Skalická Stručná anotace: Prezentace informuje o různých náboženstvích a jejich vlivu na život lidí. Metodické zhodnocení: Žáci pochopili, že kultura je výrazně ovlivněna v té oblasti rozšířeným náboženstvím a ovlivňuje i život nevěřících lidí. Vyznávat zvolené náboženství je základní lidskou svobodou. Využito VkO 7.B 25.11.2011 Autorem materiálu a všech jeho částí , není-li uvedeno jinak, je Ivana Skalická

Náboženství VkO 7

Náboženství → nejdůležitější pramen duchovní kultury → dává návody, jak se chovat = morálka → odráží se ve stavitelství, umění → ovlivňuje způsob života → vzdělanost → módu, stravování…

Vývoj náboženství - pravěk nejstarší dochované doklady pocházejí z pravěku → strach z neznámých jevů → snaha naklonit si živly → přinášení obětí → uctívání → kult ohně, bouřky, slunce → animismus, fetišismus, totemismus

Vývoj náboženství - starověk → doložena různá egyptská indická čínská náboženství

Čím se liší jednotlivá náboženství? Název Doba vzniku Bůh + prorok Základní náboženská kniha Co je nutné dodržovat Kde bohoslužby a modlení Co je cílem věřících Kde náboženství rozšířeno Jak se nazývají kněží Symboly

Judaismus = židovské náboženství Vznik 3.tisíciletí př.n.l. Bůh Jahve Prorok Mojžíš Základní kniha Bible – Starý zákon – Tóra, Talmud Dodržovat Desatero Bohoslužby v synagoze Cíle vyvolený národ Rozšíření Evropa Kněží rabíni Symboly

Křesťanství Vznik 1. století n.l. Bůh Bůh otec, Bůh syn, Duch svatý Prorok mesiáš = spasitel Ježíš Kristus Základní kniha Bible – Starý + Nový zákon Dodržovat Desatero přikázání Bohoslužby Kaple, kostel, chrám, katedrála Cíle Posmrtný život v nebi Rozšíření 32,5% lidí na celém světě

Křesťanství a církev → řada církví (= náboženská společnost) sekt (= menšinová náboženská skupina) Katolická církev – kněz Římskokatolická církev Řeckokatolická církev Protestanti – kazatel Pravoslavná církev – pop atd.

Islám Vznik 7.stol. n. l. Symboly Bůh Alláh Prorok Mohamed Základní kniha Korán Dodržovat 5 pilířů islámu Bohoslužby mešita Cíle pouť do Mekky Rozšíření Blízký východ, S Afrika, JZ Asie

Východní filozofie - hinduismus Vznik 2.tis.př.n.l Bůh hlavní trojice: Brahma, Višnu, Šiva Prorok - Základní kniha Védy Dodržovat rozdělení společnosti-varny, kasty Bohoslužby v chrámech – kněz bráhman Cíle reinkarnace = převtělení duše do jiného těla, osvobození Rozšíření asi 900mil. osob J a JV Asie

Východní filozofie - buddhismus Vznik 6.- 5.stol. př. n. l. Bůh není Prorok princ Sidhárta - po osvícení Buddha Základní kniha 3 koše moudrosti Dodržovat 5 základních pravidel Bohoslužby meditace = rozjímání Cíle překonání utrpení, dosažení nirvány Rozšíření 500 – 1100 mil. lidí JV a V Asie

Vliv náboženství na společnost Tradice a zvyky všech kultur jsou silně ovlivňovány náboženským a filozofickým myšlením dané společnosti. Křesťanství – Vánoce, Velikonoce Islám – ramadán= postní měsíc-9. v kalendáři

Další náboženství a nevěřící Taoismus – Čína Šintoismus – Japonsko Domorodá kmenová náboženství - asi 4% lidí X Ateismus = nevěřící – asi 14% lidstva (Ne)vybrat si náboženství a způsob jeho vyznávání, (ne)příslušnost k církvi patří k základním lidským právům a svobodám.

Otázky a úkoly U spolužáků, kteří jsou ochotni odpovědět, proveď průzkum, zda jsou věřící a ke které církvi se hlásí, a zamysli se, proč řada světových náboženství zde ve třídě není vůbec zastoupena. Zopakuj si znaky jednotlivých náboženství a rozliš podobnosti a rozdíly mezi nimi. Co všechno v našem životě náboženství ovlivňuje? Co je to ateismus? Je volba náboženství a církve svobodou nebo povinností jedince?

Řešení V naší oblasti po staletí převažuje křesťanství, proto křesťané, v současnosti ve střední Evropě počet věřících klesá, proto není zastoupení věřících většinové. Podobnosti – existence boha, základní knihy, doporučení, jak se chovat, shromáždění věřících … odlišnosti – doba vzniku, kněží, rozšíření, cíle věřících… Zvyky, stavby, umění, módu, vzdělání… Ateismus = nevyznávám žádné náboženství Svobodně se mohu rozhodnout, zda budu – nebudu věřit, zda budu - nebudu členem nějaké církve.

Zdroje JANOŠKOVÁ, Dagmar, ONDRÁČKOVÁ, Monika, ČÁBALOVÁ, Dagmar, MARKOVÁ, Hana, ŠEBKOVÁ Jitka. Občanská výchova 7. učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1.vyd. Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2004. ISBN 80-7238-325-6, s. 24 – 28. Klipart MS Office