Čas - Kalendář Seminář z fyziky RNDr. Zdeňka Strouhalová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Země v pohybu Planeta Země se pohybuje obrovskou rychlostí, kterou lidé vůbec nevnímají.
Advertisements

ZEMĚ JAKO VESMÍRNÉ TĚLESO
důsledky v krajinné sféře
Pohyby Země a jejich důsledky
Pohyby Země VIDEO Země vykonává 2 základní pohyby:
Země v pohybu Planeta Země se pohybuje obrovskou rychlostí, ale my ten pohyb necítíme. Člověk v našich zeměpisných šířkách urazí za den 25 000 km. Člověk.
Pohyby Země VY_32_INOVACE_Ze z 2
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Výchova k občanství.
PLANETA ZEMĚ A JEJÍ POHYBY Maturitní otázka č /2008.
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Měření času Jednotky času
ČAS.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Tvar a velikost Země Tvar Země - velice složitý, matematicky těžko definovatelné těleso. Velmi zjednodušeně: Země je koule na pólech zploštělá. - Geoid:
MĚSÍC.
Modrá planeta Země.
Proč se střídají roční období?
Geografie jako věda a její využití
Název materiálu: ČAS – výklad učiva.
ŘÍMSKÝ KALENDÁŘ Základní škola Sedmikráska, o.p.s. Projekt Sedmikráska
Vítek Urban prosinec 2004 prima
Planeta Země Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Pohyby Země Planeta Země se pohybuje obrovskou rychlostí, kterou lidé vůbec nevnímají.
Tvar a velikost Země Tvar Země - velice složitý, matematicky těžko definovatelné těleso. Velmi zjednodušeně: Země je koule na pólech zploštělá. - Geoid:
Cyklus dne, týdne a roku.
Vliv pohybu Země a Měsíce na život na Zemi
Obloha – základní souhvězdí
Stavové veličiny hvězd
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Strom po celý rok Jaro Léto Podzim Zima Adam Škoda Kalendář.
Planeta Země.
Země MODRÁ PLANETA.
TRVÁNÍ DNE A NOCI.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Jednotky času - procvičování
Měření času Kalendáře, letopočty.
Zvěrokruh Seminář z fyziky Autor: RNDr.Zdeňka Strouhalová
Rovníkové souřadnice II.druhu Autor: RNDr.Zdeňka Strouhalová Seminář z fyziky Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Cyklus přírody Petr Machala.
Vytvořil: Dominik Maršík: Simona Hořavová: Daniel Slavětínský:
Čas nezastavíš Výchova k občanství 6. ročník ZŠ
POHYBY ZEMĚ Martin VRZALA.
Měření času Projekt z fyziky.
Který pohyb Země způsobuje jev zachycený na fotografii?
Rovníkové souřadnice I.druhu Autor: RNDr.Zdeňka Strouhalová Seminář z fyziky Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Stromy po celý rok Veronika Prouzová.
POHYBY ZEMĚ.
Kalendář a jeho vývoj.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_3_09_ Kalendář Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:VkO6 - 2 Datum ověření ve výuce: Téma: Cyklus přírody - kalendář Tématický okruh: Člověk v rytmu času Vzdělávací.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
 ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OP VK  NÁZEV: VY_32_INOVACE_03  AUTOR: Mgr., Bc. Daniela Kalistová  OBDOBÍ:  ROČNÍK: 7  VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a.
Šablona VY_52_INOVACE_Z
zpracovaný v rámci projektu
KMT/ASTR1 – Astronomie pro 1. stupeň ZŠ
2. POHYBY ZEMĚ A JEJICH DŮSLEDKY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Jitka Josefíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_11 Jednotky času – historie.
Pohyby Země VIDEO Země vykonává 2 základní pohyby:
Autor: Mgr. Radana Marelová
Neživá příroda – roční období, střídání dne a noci
Čas Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_06_ZEMĚPIS
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Otáčení Země kolem své osy
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Čas Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
PLANETA ZEMĚ POHYBY ZEMĚ A JEJÍ DŮSLEDKY Vypracovaly: Natálie Kubešová
Transkript prezentace:

Čas - Kalendář Seminář z fyziky RNDr. Zdeňka Strouhalová Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/34.0488 Seminář z fyziky Čas - Kalendář RNDr. Zdeňka Strouhalová

Původ kalendáře Astronomové od starověku sledovali pravidelné opakování přírodních jevů: doba zdánlivého oběhu Sluce kolem Země – rok rotace země kolem osy – den oběh Měsíce(Luny) kolem Země – měsíc Vývoj kalendáře byl staletí trvající proces , který probíhal ve všech kulturách na celém světě. Vznikly tři základní typy kalendářů: Solární – základem je zdánlivý pohyb Slunce: Lunární – základem je pozorování fází Měsíce Kombinace solárního a lunárního kalendáře Během dlouhého vývoje vznikla soustava: rok, měsíc ,den, Vyspělé národy starověku např. Egypťané, Řekové, Římané, Židé vytvořily vlastní kalendáře

Jak zavést „DEN“ Nepřesnost: 1.Každým místem na Zemi prochází místní poledník. V okamžiku, kdy Slunce stojí nad naší hlavou, je poledne. Den byl zaveden jako doba, která uplynula mezi dvěma po sobě následujícími poledny. 2. Den je doba, za kterou se Země otočí kolem své osy = 24 hodin. Nepřesnost: Pohyb Země je složený. Během otáčení kole osy Země obíhá kolem Slunce , posouvá se po ekliptice. Oba pohyby jsou proti směru hodinových ručiček. Mezi dny obou typů je rozdíl 3 minuty a 56,5554 vteřiny . Používáme tento den –tzv. střední den. http://homel.vsb.cz/~hom50/RUZNEPUB/KALENDAR/HISTKAL.HTM.

ROK Rok byl zaveden jako období , za které se vystřídaly všechny roční doby“ – v našich zeměpisných šířkách jaro, léto,podzim a zima. Tropický rok – doba, za kterou Země oběhne jednou kolem Slunce. V astronomii jako doba mezi dvěma průchody Slunce jarním bodem. Počet dnů v roce by měl být určen celým číslem. Tomu tropický rok nevyhovuje. Takový rok však přivede Zemi kousek před bod A, je-li "počet dnů" roven 365, nebo kousek za bod A, je-li roven 366. Velikosti oněch "kousků" jsou zhruba v poměru 1:3. Proto se nechají uplynout 3 roky po 365 dnech (Země bude před bodem A), načež se jedním rokem o 366 dnech Země posune za bod A. To je princip přestupného dne. http://homel.vsb.cz/~hom50/RUZNEPUB/KALENDAR/HISTKAL.HTM. Samotná délka tropického roku je dnes přibližně 365 dní, 5 hodin, 48 minut a 45,44 vteřiny. Desetinným číslem to je přibližně 365,24219 dne.

ŘÍM Římský kalendář měl zpočátku 10 měsíců a rok trval 304 dnů. Lunární kalendář První lunární kalendář vznikl v Babylónii, kde byly místní kalendáře sjednoceny podle lunárního kalendáře města Ur, podle kterého měl lunární rok 12 měsíců po 29 nebo 30 dnech. Brzy se však objevily snahy uvádět lunární kalendář alespoň do přibližného souladu se solárním kalendářem vkládáním 13. měsíce do některých roků - vznikaly tak lunisolární kalendáře. Sluneční kalendář EGYPT Jeden z prvních slunečních kalendářů vznikl v Egyptě ve 4. tisíciletí př. K. Vznik souvisel s potřebou předvídání pravidelných životodárných rozvodnění Nilu, která byla důsledkem tropických dešťů. Původně se kalendářní rok dělil na dvanáct měsíců po třiceti dnech. Kalendářní měsíc tedy neodpovídal lunárnímu měsíci, byl přibližně o půl dne delší. Rok o 360 dnech byl však pro dlouhodobé použití nepotřebný, během deseti let by se zátopy opožďovaly již o 50 dnů. Proto bylo ke konci každého roku přidáno 5 doplňkových dnů, zasvěcených narozeninám bohů. Zůstal však nevykompenzovaný zbytek: 0,242 2 dne, který způsoboval opoždění slunovratu o den za čtyři roky, o měsíc za 120 let. Toto časové posunutí bylo kompenzováno nepravidelným zařazováním přídavných dní. ŘÍM Římský kalendář měl zpočátku 10 měsíců a rok trval 304 dnů. Později král Numa Pompilius přidal další dva měsíce a rok měl 355 dnů. Upravil tak kalendář podle lunárního roku. Aby se rok vyrovnával s rokem solárním, vkládal se občas na pokyn nejvyššího kněze 13. měsíc. Kalendář juliánský K odstranění nepravidelností tohoto kalendáře, které byly zneužívány v obchodě, zavedl v Římě Gaius Julius Caesar v roce 46 př. K. nový kalendář, který vycházel z délky roku 365,25 dne.

Kalendář gregoriánský V roce 1324 upozornil byzantský učenec Nikifor Grigora císaře Andronika II. na nesrovnalosti v juliánském kalendáři, podle kterého jarní rovnodennost již nepřipadala na 21. březen a z tohoto data odvozované velikonoce se budou tudíž posouvat stále do pozdější doby (do skutečného léta). K reformě kalendáře bylo nutné přesněji zjistit délku tropického roku. Určení přestupných let V roce 1551 určil délku tropického roku německý astronom Erasmus Reinhold jako 365,242 55 dne. Na základě tohoto čísla vypracoval italský matematik a lékař Luigi Lilio návrh nového kalendáře, podle kterého bude každý rok, jehož křesťanský letopočet je dělitelný čtyřmi, přestupný, podobně jako v kalendáři juliánském, ale roky, jejichž letopočty končí dvěma nulami, budou přestupné jen tehdy, když je první dvojčíslí tohoto letopočtu dělitelné čtyřmi. Roky 1700, 1800, 1900, 2100,... budou tedy obyčejné, roky 1600, 2000, 2400,... budou přestupné. Protože při tomto systému kalendáře naroste chyba na 1 den za 3 600 let, nebude rok 4840 přestupný. Liliem navržený kalendář vyhlásil 24. února 1582 bullou "Inter gravissimas" papež Řehoř XIII., je dnes užívaný téměř na celém světě. Aby se odstranilo posunutí data, vzniklé používáním juliánského kalendáře, vypustilo se 10 dnů a po čtvrtku 4. října 1582 následoval pátek 15. října 1582. K vyhlášení kalendářní reformy se razila medaile. Nový kalendář akceptovaly zpočátku jen katolické státy se silným vlivem papeže. Státy s evangelickým vlivem přijaly gregoriánský kalendář později, přejímání tohoto kalendáře pokračovalo až do 20. století, kdy byl kalendář přijat i státy s dominujícím vlivem církve pravoslavné a některými státy muslimskými. Překlenutí deseti až třináctidenní mezery se v různých státech organizovalo různými způsoby, ve Švédsku například v období 1700 až 1740 byly všechny roky nepřestupné. Jako zajímavost lze uvést i to, že v roce 1584 se velikonoce slavily v Čechách, které již přijaly gregoriánský kalendář, o 4 týdny dříve než na Moravě. Památku na juliánský kalendář můžeme dnes nalézt prakticky ve všech jazycích (čeština je jednou z mála výjimek) - na návrh Marka Antonia byl měsíc, ve kterém se Julius Caesar narodil, pojmenován na Julius. Když byl později následující měsíc pojmenován po druhém caesarovi Augustus, musela být jeho délka (původně 30 dnů) prodloužena na 31 dnů, aby nebyl snížen význam Augusta proti Juliovi. Tento den se odebral únoru, proto je dnes únor nejkratším měsícem. Důvod pro úpravy kalendáře Zásadním rozdílem mezi jednotkami času (den, hodina, minuta, sekunda) a přirozenými časovými intervaly je v tom, že zatímco jednotky času jsou stálé, přirozené časové intervaly se mění.

Mohamedánský kalendář Mohamedánský kalendář má měsíční rok. Obecný rok trvá 354, přestupný rok trvá 355 dní. Přestupných roků je 11 v sérii 30 let. Mohamedánský letopočet začíná prvním dnem Mohamedova útěku z Meky do Mediny. Tento kalendář byl zaveden chalífou Umarem roku 637. Jeho počátek byl stanoven na rok 622. Mohamedáni mají měsíční rok. Mohamedádánský synodický měsíc trvá od úplňku k úplňku, to je 29.530 dne. Za účelem vyrovnání rozdílu 11.01 dne v 30 letech se vkládá jeden den jako přestupný ve 2., 5., 7., 10., 13., 16., 18., 21., 24., 26. a 29. roce jednoho třicetiletí tak, že poslední měsíc rozšiřují o den.

ŽIDOVSKÝ kalendář Židovský kalendář je založen na měsíčních rocích o 354 dnech ve 12 měsících. Kalendář začíná stvořením světa. Měsíce kalendáře začínají novem, co je od prvního srpku nového měsíce, rok se pak mění prvního dne měsíce tišri. Novoluní bylo vyhlašováno na základě pozorování. Od poloviny 4. století se používá na přesných výpočtech a dnes židovský kalendář je nezměněný od 10. století. Židé mají roky o 353, 354, 355, přestupné roky 383, 384 a 385 dnech. Rok má 12 měsíců. Měsíc má buď 30 dní, nebo 29 dní. Měsíc nisan, sivan, av, tišri, ševat, mají 30 dnů a ijar, tamuz, elul, tevet 29 dnů. Počet dní u měsíců chešvan, kislev a adar se mění. Den začíná a končí západem slunce. Den se dělí na dvanáctinu denní nebo noční části dne.

Použité zdroje Http://homel.vsb.cz/~hom50/RUZNEPUB/KALENDAR/HISTKAL.HTM. [online]. [cit. 2014-01-20]. Http://www.thunder-bolt.cz/zajimavosti/zajim-2/5-28-80-vyvoj-kalendare-87.php. [online]. [cit. 2014-01-20]. MACHÁČEK, Martin. Fyzika pro gymnázia: astrofyzika. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1998. ISBN 80-719-6091-8.