Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/15.0189. Centrální banky, bankovní systém, regulace a dohled v USA, Japonsku,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vysoké učení technické v Brně Fakulta podnikatelská
Advertisements

 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám  Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_121.
Regulace a dohled nad bankovním systémem
Ekonomická gramotnost
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
6. července 2013VY_32_INOVACE_100301_Bankovnictvi_1_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity Aktivita VI/2 - Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností.
Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců České republiky, o.s. CIFA forum PRAHA duben 2008 Investiční příležitosti.
Hospodářská politika státu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_19_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Ing. Pavla.
Katedra práva Tento studijní materiál byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Regulace a dohled finančních trhů Regulace.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Vývoj regulace a dohledu nad finančním trhem Shrnutí poznatků Ing.
Název dokumentu: Česká národní banka Autor: Mgr. Hana Šebková Zsv
Dva příklady snahy o řešení ekonomické krise eurozóny
Integrační procesy v ekonomice
Katedra práva Tento studijní materiál byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Regulace a dohled finančních trhů Institucionální.
1 Postavení bankovnictví v tržní ekonomice.  jsou prostředkem směny a měřítkem hodnot  aktiva, která mají vysokou likviditu a nízkou míru rizika 2.
Bankovní systém říjen 2012VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana.
Katedra práva Tento studijní materiál byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Regulace a dohled finančních trhů Důvody.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Proces slučování bankovních a nebankovních úvěrových registrů v České.
MONETÁRNÍ POLITIKA květen 2013 VY_32_INOVACE_EKO_060215
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 19. března 2014.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Pojišťovnictví Regulace a dohled Ing. Dalibor Pánek
VNITŘNÍ MĚNOVÁ (MONETÁRNÍ) POLITIKA – 1. nástroj hospodářské politiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Finanční trh a banky Vypracoval : Ing. Ingrid Ilčíková Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 2.
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Finanční a rozpočtové právo
137 Štojdlová Marie Ekonomika, 3. ročník, obchodník
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy:Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Bankovnictví. ČNB (Česká národní banka)  je právnická osoba, která má postavení veřejnoprávního subjektu se sídlem v Praze  není zapsaná v obchodním.
Hlavní druhy bank Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Bankovní systém a trh peněz
Česká národní banka.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Nejvyšší kontrolní úřad STR.99.  Nezávislý orgán.  Kontroluje hospodaření s majetkem státu.  Dohlíží na plnění státního rozpočtu.  Prezidenta a viceprezidenta.
Katedra práva Tento studijní materiál byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Regulace a dohled finančních trhů Integrace.
Bankovní systém ČR Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie Vašíčková.
Monetární (měnová) politika
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Důvody a metody regulace dohledu nad finančním trhem Ing. Dalibor.
Hospodářská politika Téma 3 Měnová politika v eurozóně.
Možnosti a meze reformy finanční architektury Vladislav Pavlát Vysoká škola finanční a správní v Praze.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_95 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Bankovní systém, centrální banka
Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí1 Mezinárodní finanční instituce.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Regulace a dohled finančních institucí v Německu a Velké Británii.
13. Mezinárodní finanční trhy a euro
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Ekonomika Tematický.
 Centrální banka  Komerční / obchodní/ banky  Specializované finanční instituce.
Finanční trh. Banka. Bankovní systém.. TRHY ZBOŽÍ A SLUŽEB PRODUKČNÍ JEDNOTKY (PODNIKY) DOMÁCNOSTI TRHY VÝROBNÍCH FAKTORŮ výrobní faktory tok výdajů za.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Kód vzdělávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0203 Název vzdělávacího materiálu: Bankovnictví Datum vytvoření: Jméno autora: Ing. Zdenek Páže Předmět:
Česká národní banka Centrální banka ČR Podléhá pouze ústavě Veřejnoprávní objekt Sídlo v Praze Hospodaří samostatně s majetkem, který jí byl svěřen státem.
Druhy bank. Obchodní banky (komerční) Hypoteční banky Úvěrová a spořitelní družstva (kampeličky) Banky se speciálními funkcemi.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
BANKY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Kamila Tkáčová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Bankovnictví Téma 2: Centrální bankovnictví 1.Soudobé funkce centrální banky 2.Centrální banka jako subjekt monetární politiky 3.Centrální banka jako zdroj.
Česká národní banka.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
MONETÁRNÍ POLITIKA.
Česká národní banka Ing. Roman Ptáček, Ph.D..
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Peníze a měnová politika
Výbor pro audit ing. Bohuslav Poduška, CIA, CRMA
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Transkript prezentace:

Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Centrální banky, bankovní systém, regulace a dohled v USA, Japonsku, Kanadě, Švýcarsku Ing. Dalibor Pánek

Spojené státy americké První centrální banka First bank of United States / /, kapitál 10 mil. USD, 20% akcií stát, zbytek soukromý kapitál. Další centrální banka Second Bank of United States / /, stejná skladba kapitálu. Zákon o systému centrálního bankovnictví /1913/, vzniká Federal Reserve Systém /Fed/, trvá do současnosti. Federální rezervní systém: -Výbor guvernérů ve Washingtonu – 7 členů, jmenuje prezident, schvaluje Kongres -Regionální Federální rezervní banky /12/ New York, Atlanta, Boston, Chicago, Cleveland, Dallas, Kansas City, Minneapolis, Philadelphia, Richmond, San Francisco, St.Louis - 25 poboček Federálních rezervních bank a členské banky Fed

Výbor guvernérů ve Washingtonu určuje měnovou politiku, diskontní sazby, PMR, pravidla regulace a dohledu, pravidla ochrany klientů. Federální rezervní banky jsou centrální banky v příslušných měnových distriktech /oblastech/. Jsou akciovými společnostmi ve vlastnictví členských bank Fed, mají právo stanovit rozdílné diskontní sazby, v praxi jsou jednotné. Přijímají vklady od bank, poskytují jim úvěry, emitují bankovky, provádějí část mezibankovního clearingu, spravují státní dluh. V čele Výbor ředitelů má 9 členů, 3 z bankovní sféry, 6 zástupců veřejnosti /3 jmenují členské banky a 3 jmenuje Výbor guvernérů/. V čele jejich poboček stojí Výbor ředitelů, má 5-7 členů. Členské banky Federálního rezervního systému jsou všechny národní banky /federální působnost/, mohou být i státní banky /působí v příslušném americkém státě/. Mohou čerpat diskontní úvěry, povinné pojištění vkladů u Federální korporace pojištění vkladů /1934/.

Druhý stupeň bankovního systému – znaky: Dualita –existence národních bank /national banks/, státních bank /state banks/ Unitární bankovnictví – existence obchodních bank s malým počtem poboček vlivem dlouhodobého právního omezení otevírání poboček ve státech mimo vydanou licenci /do roku 1997/, nyní omezeno pouze vlivem tendencí snižování nákladů a elektronického bankovnictví. Oddělené bankovnictví – specializace bank, důsledek krize , od roku 1934 odděleno obchodní a investiční bankovnictví /Glass-Steagall Act/ s cílem omezení rizik bank. Omezuje konkurenční schopnost obchodních amerických bank se zahraničím, omezuje výnosy /z cenných papírů/, omezuje snahu o deregulaci bank. V 90 letech jisté uvolnění, banky mohou obchodovat s cennými papíry prostřednictvím dceřiných společností do 25 % svých příjmů, tendenci podporuje Federální rezervní systém.

Regulace a dohled obchodních bank Nejvýznamnější je činnost Federálního rezervního systému a Federální korporace pojištění vkladů /dohled na místě/. Fed dohlíží na bankovní holdingové společnosti, obě instituce společně na státní banky členy Fed a zahraniční banky. Státní banky nečleny Fed dohlíží Federální korporace pojištění vkladů samostatně. State Banking Authorities působí v každém americkém státě, podílí se na dohledu státních bank. National Credit Union Administration dohlíží speciálně na úvěrová družstva. Fed nese odpovědnost za integritu mezibankovního zúčtování, provádí Fed a další tři soukromé systémy. Úvěrovou pomoc bankám /věřitel poslední instance/ provádí Federální korporace pojištění vkladů, nedostatek zdrojů řeší půjčkou od MF ne od Fed. Struktura bankovního dohledu je složitá a nejednotná, snahy o zjednodušení zatím nebyly realizovány.

Základní struktura dohledu finančních institucí v USA: - Národní komerční banky a pobočky zahraničních bank dohlíží Office of Comptroller of the Currency /OCC/ - Finanční a bankovní holdingové společnosti dohlíží samostatně Federál Reserve Systém /FED/ - Národní a státní komerční banky dohlíží FED spolu s Federal Deposit Insurance Corporation / pokud jsou zapojeny do systému pojištění depozit/ - Národní a státní spořitelny jsou pod dohledem Office of Thrift Supervision /OTS/ - Národní a státní úvěrová družstva dohlíží National Credit Union Administration /NCUA/ - Trh cenných papírů je v kompetenci dohledu Securities and Exchange Commission /SEC/ - Pojišťovny jsou koordinovaně regulovány a dohlíženy National Association of Insurance Commissioners / NAIC/

Reforma systému dohledu finančního sektoru v USA v září 2010, rozšíření o prvky funkcionálního uspořádání. Vytvořeny speciální instituce s tímto posláním: - National Bank Supervisor /NBS/ je součástí organizačního upořádání Ministerstva financí -Consumer Financial Protection Agency jako samostatný úřad přebírající pravomoc v oblasti ochrany klientů - Financial Services Oversight Council s cílem snížení systémového rizika a koordinace ostatních dohledových autorit finančního trhu -Office of National Insurance /ONI/ jako součást organizační struktury Ministerstva financí USA, instituce určená pro koordinaci dohledu sektoru pojišťovnictví Nová legislativní a související organizační struktura dohledu v USA posiluje funkcionální prvky systému, ponechává sektorové uspořádání. Nejsou tendence integrace systému dohledu, jsou nadále využívány tradiční autority státních institucí.

Japonsko – dohled bankovního sektoru Centrální banka Nippon Ginko /Bank of Japan/, akciová společnost /1882/, pod vlivem MF od založení banky císařem /55 % stát, 45 % právnické osoby/. Centrální banka reaguje na nutné požadavky vlády, v čele guvernér a Bankovní rada /9 členů/. Samostatná měnová politika, hlavní cíl cenová stabilita, ekonomický růst, zaměstnanost, rovnováha platební bilance. Postupně ustoupeno od přímých nástrojů, limitů úvěrů a úroků, PMR do 1,2%. Regulace a dohled je převážně v kompetenci MF, prostřednictvím FSA (Financial services agency). FSA dohlíží rovněž na centrální banku (posilující tendence její role ve finančním sektoru). Druhý stupeň bankovnictví Charakterizován oddělením obchodního a investičního bankovnictví, vliv USA po porážce Japonska ve II. Světové válce. Obchodní banky – městské banky, regionální, zahraniční, specializované úvěrové a spořitelní.

Největší banky Bank of Tokyo /24 mld.USD/, Sumitomo Bank /16 mld.USD/, Fuji Bank /16 mld.USD/, Sanwa Bank /15 mld.USD/. Investují do cenných papírů prostřednictvím jiných společností /oddělené bankovnictví/. 90 léta bankovní krize, úpadky Hyogo Bank, Hokkaido Takushoku Bank, Tokai Bank i investičních společností, vlivem špatných úvěrů do asijských zemí a propadu cenných papírů. Od roku 1998 snahy o bankovní reformy, postupnou deregulaci bankovního sektoru, snižování bariér mezi obchodním a investičním bankovnictvím.

Kanada Centrální banka Bank of Canada /1935/, od roku 1938 znárodněna. /Guvernér a Výbor ředitelů – 15 členů/. Centrální banka Bank of Canada: - odpovědná za výkon měnové politiky - stanovuje klíčové úrokové sazby - předkládá pravidelné zprávy Ministerstvu financí - je věřitelem poslední instance bank a poskytuje úvěry pro posílení likvidity i nebankovním finančním institucím Konzultuje kroky s MF, má silnou podřízenost vládě, měnová politika prováděna cílováním inflace (od 90-tých let minulého století). Druhý stupeň bankovnictví – univerzální banky bez bariér mezi obchodním a investičním bankovnictvím. Bankovní systém je stabilní bez krizí, největší banky Royal Bank of Canada /7 mld.USD/, Bank of Montreal /5 mld. USD/, Canadian Imperial Bank of Commerce /7 mld. USD/. Ve federální vládě působí Dozorčí výbor jako koordinační orgán pro finanční instituce (FISC-Financial Institution Supervision Committee),

Zahrnuje činnosti Ministerstva financí odpovědného za finanční dohled a čtyři nezávislé agentury: OSFI (Office of the Superintendent of Financial Institutions), Centrální banku Bank of Canada, CDIC (Canada Deposit Insurance Cooperation), FCAS (Financial Consumer Agency of Canada). Vrchním úřadem dohledu nad finančními institucemi je nezávislá integrovaná egentura OSFI – Office of the Superintendent of Financial Institutions /1987/. - posuzuje podmínky pro činnost finančních institucí -vyhodnocuje informace získané z finančního sektoru a kontroluje dodržování informačních povinností finančními institucemi - vyhodnocuje rizika finančních institucí - působí jako poradní orgán při uplatnění nápravných opatření dohledu - vyhotovuje roční zprávu o stavu finančního sektoru pro Ministerstvo financí.

Švýcarsko – dohled bankovního sektoru Centrální banka Schweizerische Nationalbank /1907/ v Bernu, akcionáři jsou kantonální banky, průmyslové korporace a soukromé osoby /37%/. /Prezident a Bankovní rada, 40 členů, výkonný orgán Výbor Guvernérů / 3 členný/. Centrální banka nezávislá na vládě a parlamentu, cílem měnové politiky je nízká míra inflace a nezaměstnanosti. Měnová politika využívá měnové báze, hlavní nástroje jsou diskontní nástroje a devizové operace /nákupy a prodeje za domácí měnu/. Regulaci a dohled bank vykonává Federální bankovní komise nezávislá na vládě, úloha centrální banky je minimální. Systém „autoregulace“ bank vykonává Kartel švýcarských bank /1837/, chrání zájmy bank, členy jsou velké univerzální banky na které dohlíží. Union Bank of Switzerland /16 mld. USD/, Credit Suisse Group /12 mld.USD/, Swiss Bank Corporation / 10 mld.USD/. Kantonální,regionální,spořitelní banky, 150 zahraničních bank, největší hustota bank na světě.