Metody zpracování informací - 2 Základní vymezení témat přednášek: Informační služby Informační střediska Knihovny Uživatelé a čtenáři Informace
Metody zpracování informací - 2 Informační služby služby mohou být individuální nebo skupinové poskytují je komerčně i nekomerčně zaměřené organizace (pracoviště), které nabízejí informační služby knihovnického, bibliografického, internetového a jiného typu (např. broadcasting, knowledge management, konzultační služby) založené na zprostředkování a zpracování informací, jež poskytují knihovny a informační střediska uživatelům a čtenářům
Metody zpracování informací - 2 Kdo poskytuje informační služby: Informační střediska Knihovny
Metody zpracování informací - 2 Informační střediska Všeobecná Specializovaná Podniková Komerční Nekomerční Národní Mezinárodní
Metody zpracování informací - 2 Knihovny Organizovaná sbírka knih soukromého nebo veřejného charakteru Kulturní instituce Budova, ve které se knihovna nachází Nábytek, do kterého se vkládají knihy Označení seznamů knih – Bibliotheca universalis Conrada Gessnera
Metody zpracování informací - 2 Uživatelé a čtenáři Čtenář - fyzická nebo právní osoba, která knihovnu užívá (knihovní fondy i služby) Uživatel – každý, kdo chce využít nějaké informace nebo služby
Metody zpracování informací - 2 Informace Sdělovaná fakta (ČSN ISO 5127) Obecný filozofický pojem Jakýkoliv poznatek, údaj, zpráva Informace je výsledkem činnosti lidí, vyjadřovaná a sdělovaná prostřednictvím znakových systémů (I. Wiesenberger)
Metody zpracování informací - 2 Dělení informačních služeb podle vzniku: Při vyhledávání informací Výpůjční služby Rešeršní služby Analytické / studijně rozborové služby Document Delivery Services – zpřístupnění kopií relevantního dokumentu za úplatu
Metody zpracování informací - 2 Dělení informačních služeb podle vzniku: Při zpřístupňování informaci Knihovnické služby Bibliografické služby On-line služby, nejčastěji internetové Publikační a vydavatelská činnost Knihkupecké služby