VY_32_INOVACE_16_14 Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství
Název:Trestní právo Anotace:Prezentace, která slouží k vysvětlení základních pojmů u trestního práva Autor:Mgr. Petr Horehleď Jazyk:Čeština Očekávaný výstup:Žák chápe důsledky protiprávního jednání Speciální vzdělávací potřeby:Žádné Klíčová slova:Trestný čin, presumpce neviny, polehčující okolnosti, přitěžující okolnosti Druh učebního materiálu:Prezentace Druh interaktivity:Aktivita Cílová skupina:Žák Stupeň a typ vzdělání:Základní vzdělání – druhý stupeň – první období Typická věková skupina:13 – 15 let Celková velikost:190 kB
Trestní právo
Kromě přestupků dochází také k trestným činům, které mohou nebezpečně ohrožovat jednotlivé občany nebo celou společnost. Trestný čin a)úmyslné chování b)nedbalostní jednání
U trestního řízení neřešíme, která strana je v právu, ale zda je obžalovaný vinen. A pokud ano, jaký trest je mu uložen. Presumpce neviny – pokud není prokázána vina, hledí se na obžalovaného jako na nevinného.
Účel trestu: ochránit společnost a bezpečnost občanů Zabránit pachateli v trestné činnosti Pokus o převychování pachatele Zabránit recidivě Výstraha ostatním
Druhy trestu: Odnětí svobody Obecně prospěšné práce Ztráta čestných titulů a vyznamenání Ztráta vojenské hodnosti Zákaz činnosti Propadnutí majetku Peněžní trest vyhoštění
Polehčující okolnosti: Upřímná lítost nad činem Přiznání viny Náhrada škody První provinění slušného pachatele
Přitěžující okolnosti: Brutalita Recidiva Spáchání činu pod vlivem omamných látek
Trestní odpovědnost nemá: Nezletilý do 15-ti let Osoba neschopná v době činu rozpoznat jeho nebezpečnost nebo ovládat své jednání Osoba jednající v nutné obraně Osoba odvracející nebezpečí a jednající v „krajní nouzi“
Janošková D., Ondráčková M., Čábalová D. Občanská výchova 9, Rodinná výchova 9 : příručka učitele, pro základní školy a víceletá gymnázia. 1.vyd. Plzeň : Fraus,2007.ISBN Použité zdroje