1 Co přinese daňová reforma? (aneb její přednosti a zápory) Seminář Mladých konzervativců při VŠE 20. listopadu 2007 Co přinese daňová reforma? (aneb její.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
– – Očekávané změny v oblasti zákoníku práce, občanského zákoníku a v důchodovém systému 1.
Advertisements

4. Cvičení – Vliv zdanění na finanční rozhodování 1FP211.
/2012 ROČNÍ ZÚČTOVÁNÍ ZÁLOH A DAŇOVÉHO ZVÝHODNĚNÍ 1.
 Je v ČR organizováno a garantováno státem.  Vychází z Listiny základních práv a svobod, která zaručuje každému občanu právo na sociální zabezpečení.
Panelová diskuse ČSSD Daňová reforma
Zákon č. 110/2006 Sb., o životním a existenčním minimu
Odměňování za práci Plat =odměňování zaměstnanců – státu, územních samosprávných celků (krajů a obcí), státních fondů, příspěvkových organizací, jejíž.
Analýza Centra ProEquality
Mateřská a rodičovská dovolená
Petr NEČAS ministr práce a sociálních věcí 9. dubna 2008 Bilance dopadů sociálních reforem za rok 2008.
Výpočet mzdy.
DAŇ Z PŘÍJMŮ ZE ZÁVISLÉ ČINNOSTI
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Modelové příjmové situace rodin s malými dětmi při vstupu pečujícího rodiče na trh práce Robert Jahoda VUPSV, v.v.i.
SOCIÁLNÍ POLITIKA – 3. nástroj hospodářské politiky – 2. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
Konference €FPA ČR řešení případové studie
Sociální pojištění Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
– – Úsporná opatření platná od ledna 2011 a jejich dopady na občany.
SOCIÁLNÍ POLITIKA – 3. nástroj hospodářské politiky – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
Sociální zabezpečení a důchodová politika
SOCIÁLNÍ POLITIKA STÁTU
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Úsporná opatření v působnosti MPSV a daních z příjmů.
1 Reforma je škrtforma (a to jsme pořád na začátku) Milan Štěch Senátor Parlamentu České republiky a předseda ČMKOS BŘEZEN 2008 Reforma je škrtforma (a.
1 Reforma je škrtforma (a to jsme pořád na začátku) Milan Štěch Senátor Parlamentu České republiky a předseda ČMKOS BŘEZEN 2008 Reforma je škrtforma (a.
Daňová reforma - reformní novela 2013 JUDr. Radim Boháč, Ph.D
Návrhy změn právních předpisů v oblasti daňové Daňová reforma 2008 – 2010 Návrhy změn právních předpisů v oblasti daňové Daňová reforma 2008 – 2010 Miroslav.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. března 2014.
Měření flexibility trhu práce v ČR pomocí strukturálních indikátorů Jan Pavel MF, oddělení koordinace hospodářských politik.
Vyplatí se (více) pracovat? Jan Pavel MF, oddělení Koordinace hospodářských politik Smilovice – květen 2005.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Sociální reforma 2011 Státní sociální podpora  Rodičovský příspěvek  Příspěvek na bydlení  Posuzování zdravotního stavu dětí  Sankce za neplnění povinné.
1 Reforma veřejných financí Reforma veřejných financí 2007.
definice daně přímé daně (daň z příjmu, majetkové daně) nepřímé daně
Generali pojišťovna Penzijní připojištění se státním příspěvkem.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
THEME 7 Social Security Welfare State Types of Social Security Systems.
Valná hromada Svazu dopravy - Ekologická daňová reforma v ČR Ekologická daňová reforma (EDR) v ČR JUDr. Jan Dusík, MSc. I. náměstek ministra ředitel.
Daňová reforma ČR Konference ODS k reformním krokům vlády ČR Vlastimil Tlustý, 3. května 2007 Návrh nového zákona o dani z příjmů.
Právo sociálního zabezpečení J.Kožiak. Předmět úpravy  Pojem Právní odvětví, které upravuje pomoc občanům v tíživé společenské situaci z veřejných zdrojů.
PŘEDNÁŠKA NEMOCENSKÉ POJIŠTĚNÍ II.. Osnova přednášky Výše dávek nemocenského pojištění  denní vyměřovací základ  rozhodné období  redukční.
Léčiva u vzácných onemocnění (v kontextu dalších informací) PharmDr. Josef Suchopár Infopharm, a.s. Praha,
OSVČ – zdravotní pojištění 2014 Každý občan ČR a cizinec s přechodným či trvalým pobytem v ČR musí být zdravotně pojištěn Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném.
Citlivostní analýza k některým parametrům důchodového systému a migraci.
OSVČ – sociální zabezpečení 2014
Novela zákona o důchodovém pojištění (I. etapa důchodové reformy) Technická novela nového zákona o nemocenském pojištění Petr Nečas ministr práce a sociálních.
Druhá fáze reformy veřejných rozpočtů - prorůstové daňové změny - Ministerstvo financí ČR
POJISTNÉ NA ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ. Prameny práva zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na zdravotní pojištění (ZPZP)
PRÁVO SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ Státní sociální podpora
POJISTNÉ NA ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ
OSVČ – zdravotní pojištění 2014
OSVČ – zdravotní pojištění 2014 Každý občan ČR a cizinec s přechodným či trvalým pobytem v ČR musí být zdravotně pojištěn Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném.
OSVČ – sociální zabezpečení OSVČ - podnikatel Vyměřovacím základem je 50 % z (příjmy – výdaje = ZISK). Rozhodným obdobím je kalendářní rok. Za.
Účtování o zaměstnancích 336 / / ,221 hrubé mzdy zdravotní pojištění sociální pojištění daň z příjmů srážky ve prospěch jiných.
Rozpočty obcí a krajů v roce 2009 v návaznosti na aktuální ekonomický vývoj Ministerstvo financí ČR Praha červen 2009 Jan Zikl ředitel odboru financování.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DŮCHODOVÁ REFORMA. 2 Současné hlavní problémy I.pilíře Vnímání systému jako jednozdrojově financovaného (pouze pojistné) OSVČ - platí méně než 30% vyměřovacího.
Kurz finanční gramotnosti OA Neveklov
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ Mgr. Michal Oblouk.
Nemocenské a další sociální dávky v ČR
Správa sociálního zabezpečení
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Státní sociální podpora
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Transkript prezentace:

1 Co přinese daňová reforma? (aneb její přednosti a zápory) Seminář Mladých konzervativců při VŠE 20. listopadu 2007 Co přinese daňová reforma? (aneb její přednosti a zápory) Seminář Mladých konzervativců při VŠE 20. listopadu 2007

2 Je reforma opravdu dobře připravená? Reformuje se pouze výdajová strana veřejných financí a zcela se pomíjí opatření směřující k vyššímu výběru daní a boji proti daňovým únikům (dokonce se ruší zavedení kontrolních pokladen a minimálního daňového základu) nezohledňují se již dříve přijatá opatření - deregulace nájemného, další nárůst cen energií a vody, zavedení ekologických daní, zvýšení doplatků za léky aj. skutečným cílem reformy není primárně řešit deficit veřejných financí, ale co nejrychleji přijmout snížení daní pro příjmově a majetkově nejsilnější skupiny pokles daní a změna jejich struktury ve prospěch daní nepřímých (zvýšení DPH a spotřebních daní, zavedení tzv. ekologických daní) zhorší - a nezlepší - situaci veřejných rozpočtů jako celku veřejné rozpočty se snížením daní dobrovolně zbaví příjmů v rozsahu 140 mld. Kč ročně (při plném náběhu v roce 2010). O to více se bude muset škrtat na výdajové straně. Reforma tak bude z velké části paradoxně „bojovat“ proti důsledkům opatření, které na příjmové straně veřejných rozpočtů sama přinesla zvyšuje riziko inflace a podvázání ekonomického růstu

3 Vedle již zmíněných nedostatků je reforma v rozporu s předvolebními sliby, zejména v sociální oblasti, v oblasti podpory rodiny a ve zdravotnictví, a navíc: takto postavená reforma v sobě obsahuje riziko vyvolání neustále se opakujících „reforem“ veřejných financí Zápory reformy?

4 Vláda vyvolává strach z budoucnosti jako záminku pro škrty v sociální oblasti Situace není zdaleka dobrá, ale zas není tak katastrofální, jak ji vláda s oblibou líčí Co říkají mezinárodně srovnatelné údaje EUROSTATU třeba o –rozpočtových schodcích –zadlužení jednotlivých zemí?

5

6 Schodek rozpočtu je sice nepříjemný, ale… Za poslední známé údaje za rok 2006 splňoval maastrichtské kriterium (byl 2,9 %) Byl jeden z nejnižších za posledních 11 let Dokumentoval úspěšnost reformy zahájené v roce 2003, ještě za Špidlovy vlády

7 Při rozumném hospodaření je 3% hranice splnitelná

8 Česká ekonomika roste tak rychle, že ani každoroční nízké schodky nezvyšují celkový dluh v poměru k HDP

9 Celkové zadlužení České republiky je už dlouho v porovnání s většinou ostatních zemí zhruba poloviční

10 O co tedy vládě vlastně jde? 1.Zásadně omezit společenské přerozdělování a společenské solidarity 2.výrazně snížit daně 3.výrazně zvýšit příjmy u nejbohatších skupin obyvatelstva a firem, a to prostřednictvím snížení přímých daní snížení sociálního a zdravotní pojištění redukcí majetkových daní a daní z kapitálových výnosů Celkově tyto subjekty v roce 2010 získají navíc 78 mld. Kč.

11 4.Přenesení daňového břemene na středně a nízkopříjmové skupiny obyvatelstva, a to prostřednictvím: zvýšení sazby daně z přidané hodnoty z 5 % na 9 % zavedením ekologických daní u elektrické energie, plynu a uhlí zvýšením spotřební daně u tabákových výrobků Celkově tyto subjekty zvýšením daní v roce 2010 přijdou o 39 mld. Kč. O co vládě jde?

12 5.Škrty v oblasti sociálních dávek a zpoplatnění části veřejných služeb (prozatím pouze ve zdravotnictví) 6.Záměrné zmenšení vlivu státu na financování veřejných služeb a sociálních transferů (dávek) 7.Vytvoření prostoru pro vstup soukromého kapitálu a privatizaci těchto perspektivně velmi lukrativních oblastí veřejných služeb (zdravotnictví, školství), či sociálních transferů (důchody, nemocenské dávky, podpora v nezaměstnanosti) O co vládě jde?

13 Stanovení měsíčního maximálního vyměřovacího základu ve výši 4 násobku průměrné měsíční mzdy Pojistné Dopad na příjmy z pojistného v mld. Kč ročně důchody -3,6-3,8-4,1 nemocenské -0,6-0,5-0,4 zaměstnanost -0,2 celkem -4,4-4,5-4,7 Dopad do zdravotního pojištění v mld. Kč ročně -1,8-1,9-2,0 Pojistná sazba pro nemocenské pojištění v roce ,4%, v roce ,4% a v roce 2009 ve výši 2,5%

14 Nemocenské pojištění zavádí se 3 denní karenční doba (první 3 dny nemoci bez nároku na nemocenské) snižuje se výše nemocenského (větší redukce výdělku, nižší sazby v prvních 2 měsících nemoci, redukční hranice se nevalorizují) ruší se ochranná lhůta (tzn. ruší se poskytování nemocenského po skončení pracovního poměru) změny redukce i nižší sazby jsou promítnuty i do nového zákona o nemocenském pojištění, šetří se tak další prostředky zaměstnavatelům; nejde jen o veřejné finance

15 Změny parametrů dávek nemocenského pojištění Současný zákon rok 2007 Reforma rok 2008 Redukční sazba do 1. red. hranice Nemocenské den od 15. dne 90 % DVZ 100 % DVZ90 % DVZ Ošetřovné den od 15. dne 90 % DVZ 100 % DVZ90 % DVZ Peněžitá pomoc v mateřství100 % DVZ Sazba pro denní dávku Nemocenské den den den od 61. dne 25 % DVZ 69 % DVZ 0 % DVZ 60 % DVZ 66 % DVZ 72 % DVZ Ošetřovné 69 % DVZ60 % DVZ Peněžitá pomoc v mateřství 69 % DVZ (DVZ = denní vyměřovací základ)

16 Dopady Nemocenské se sníží všem zaměstnancům Výše nemocenské zaměstnance pobírajícího průměrnou mzdu (v Kč) Délka pracovní neschopnosti Stávající stav ReformaZměna 14 dní PN dní PN Nemocenské pojištění

17 Porovnání podílu nemocenského k čisté mzdě v % při 30 kalendářních dnech pracovní neschopnosti

18 Finanční dopad na státní rozpočet v roce 2008 (v mld. Kč) Současný zákon Nový zákonReforma Příjmy46,135,546,1 Výdaje38,135,628,9 Rozdíl P-V8,1- 0,117,2 Nemocenské pojištění

19 Reforma zdravotnictví Zavádí se poplatky:  30 Kč za návštěvu lékaře  30 Kč za každou položku na receptu (mimo vlastního doplatku za léky)  60 Kč za den hospitalizace v nemocnici  90 Kč za pohotovost Očekávané důsledky:  propad příjmů zaplatí hlavně rodiny s dětmi a důchodci tzv. regulačními poplatky  regulační poplatky se stejně jako v Maďarsku stanou překážkou řádného léčení  přímé zpoplatnění zdravotních služeb je dalším krokem k plné privatizaci veřejných služeb  zavedení horní hranice pro odvod pojistného přinese úlevu bohatým a způsobí propad příjmů ve zdravotnictví

20 Dávky státní sociální podpory Cílem vlády je uspořit 8-10 mld. Kč v roce 2008 Škrty se dotknou téměř všech dávek: přídavku na dítě sociálního příplatku porodného pohřebného ruší se příspěvek na školní pomůcky Další úsporu lze očekávat v důsledku zrušení automatické valorizace životního minima, na které je napojen nárok na testované dávky.

21 Sníží se přídavek na dítě pro nejchudší rodiny s dětmi zhruba o 100 Kč nebude se vyplácet rodinám s mírně nadprůměrnými a vyššími příjmy a tím přijdou o 250 až 360 korun měsíčně čtyřčlenné rodině se 2 dětmi ve věku do 15 let se dnes přídavek vyplácí při čistém příjmu do Kč měsíčně, reformou ztratí dávku při příjmu nad Kč měsíčně o přídavek přijde více než 20 % rodin s dětmi A TO VŠE V DOBĚ, KDY MÁ ČESKÁ REPUBLIKA NEJVĚTŠÍ PROBLÉMY S NÍZKOU PORODNOSTÍ OD DOB MARIE TEREZIE – SLEDOVÁNÍ DEMOGRAFICKÝCH DAT A VYMÍRÁ A TO VŠE V DOBĚ, KDY MÁ ČESKÁ REPUBLIKA NEJVĚTŠÍ PROBLÉMY S NÍZKOU PORODNOSTÍ OD DOB MARIE TEREZIE – SLEDOVÁNÍ DEMOGRAFICKÝCH DAT A VYMÍRÁ Sníží se přídavek na dítě pro nejchudší rodiny s dětmi zhruba o 100 Kč nebude se vyplácet rodinám s mírně nadprůměrnými a vyššími příjmy a tím přijdou o 250 až 360 korun měsíčně čtyřčlenné rodině se 2 dětmi ve věku do 15 let se dnes přídavek vyplácí při čistém příjmu do Kč měsíčně, reformou ztratí dávku při příjmu nad Kč měsíčně o přídavek přijde více než 20 % rodin s dětmi A TO VŠE V DOBĚ, KDY MÁ ČESKÁ REPUBLIKA NEJVĚTŠÍ PROBLÉMY S NÍZKOU PORODNOSTÍ OD DOB MARIE TEREZIE – SLEDOVÁNÍ DEMOGRAFICKÝCH DAT A VYMÍRÁ A TO VŠE V DOBĚ, KDY MÁ ČESKÁ REPUBLIKA NEJVĚTŠÍ PROBLÉMY S NÍZKOU PORODNOSTÍ OD DOB MARIE TEREZIE – SLEDOVÁNÍ DEMOGRAFICKÝCH DAT A VYMÍRÁ Dopady Přídavek na dítě

22 Sociální příplatek Bude vyplácen při příjmu rodiny jen do dvounásobku násobku životního minima. Výsledkem bude, že se nejchudším rodinám měsíční příplatek sníží o 70 až 100 korun

23 Další změny v sociální oblasti snížení porodného o Kč na jedno dítě, omezení poskytování pohřebného – vyplácet se bude pouze při úmrtí nezaopatřeného dítěte či rodiče nezaopatřeného dítěte, změna podmínky valorizace životního minima – vláda nebude povinna valorizovat částky životního minima, ale může přistoupit k valorizaci.

24 Reforma v daňové oblasti Daň z příjmu fyzických osob výrazně se sníží daňová progrese ve prospěch bohatých zavádí se jedna sazba daně ve výši 15 % od a ve výši 12,5 % od do základu daně se započtou i částky pojistného hrazené zaměstnancem a zaměstnavatelem za zaměstnance podle zákonů o pojistném na sociální a zdravotní pojištění podle stávajícího stavu to odpovídá zdanění sazbou 23,1 % v roce 2008 a 19,2 % v roce 2009

25 Daň z příjmu fyzických osob ruší se společné zdanění manželů minimální základ daně pro podnikatele ruší se daňové osvobození příjmů z pronájmu vlastních nemovitostí a úrokových příjmů z termínovaných vkladů odborových organizací Ruší se:

26 Daň z příjmu právnických osob Postupné snižování daňové sazby právnických osob na: 2 1 % pro rok % pro rok % pro rok 2010 ČR má již dnes konkurenceschopnou úroveň zdanění. Navržené snížení sazeb prohloubí deficit veřejných financí zvýší odliv zisku do zahraničí

27 Daň z přidané hodnoty zvyšuje se základní sazba DPH z 5 na 9 %. Zvýší se ceny potravin, léků, služeb atd. To přinese veřejným rozpočtům v roce 2010 dodatečných 28 mld. Kč. Změna sazby DPH znamená u nízkopříjmových skupin ztrátu 21,2 Kč na každých 1000 Kč čistého příjmu, u vysokopříjmových je to jen 14,8 Kč. Zvýšení základní sazby tedy dopadne na nízkopříjmové skupiny o 40 % silněji, než na skupiny.

28 Typ rodiny (rok 2008) Vliv změny daně z příjmu, sociálních dávek a DPH (Kč měsíčně na rodinu) I. Rodina se 2 dětmi, oba rodiče výdělečně činní hrubá mzda obou rodičů celkem 93 tis. měsíčně hrubá mzda obou rodičů celkem 120 tis. měsíčně hrubá mzda obou rodičů celkem 220 tis. měsíčně II. Neúplná dvoučlenná rodina s 1 dítětem hrubá mzda rodiče 75 tis. Kč měsíčně hrubá mzda rodiče 100 tis. Kč měsíčně hrubá mzda rodiče 200 tis. Kč měsíčně Kdo na reformě nejvíce vydělá

29 Kdo na reformě nejvíce prodělá Rok 2008 Vliv změny daně z příjmu, sociálních dávek a DPH (Kč měsíčně na rodinu) I. Úplná rodina s dítětem ve věku 3,5 roku s rodičem na rodičovské dovolené hrubá mzda pracujícího rodiče 18 tis. Kč měsíčně hrubá mzda pracujícího rodiče 40 tis. Kč měsíčně II. Úplná rodina, 1 rodič výdělečně činný, druhý pobírá podporu v nezaměstnanosti s 1 dítětem, hrubá mzda rodiče 21 tis. Kč měsíčně hrubá mzda rodiče 40 tis. Kč měsíčně se 2 dětmi, hrubá mzda rodiče 25 tis. Kč měsíčně hrubá mzda rodiče 30 tis. Kč měsíčně se 3 dětmi, hrubá mzda rodiče 25 tis. Kč měsíčně hrubá mzda rodiče 40 tis. Kč měsíčně III. Úplná rodina, oba rodiče pobírají podporu v nezaměstnanosti (2 nezaopatřené děti) podprůměrná předchozí hrubá mzda obou rodičů až průměrná předchozí hrubá mzda obou rodičů až nadprůměrná předchozí hrubá mzda obou rodičů -450 IV. Důchodci (na osobu domácnosti) (valorizace důchodů kompenzuje pouze zvýšení cen v předcházejícím období)

30 K tomu je nutno ještě připočítat: zvýšení nájemného v nájemním bytě (na průměrnou domácnost) až Kč měsíčně růst cen elektrické energie (na průměrnou domácnost) Kč měsíčně ekologické daně (na průměrnou domácnost) - 50 až - 60 Kč měsíčně poplatky ve zdravotnictví: u lékaře za návštěvu- 30 Kč za léky na předpis (za každý lék) - 30 Kč při hospitalizaci (za každý den) - 60 Kč resp. další

31 Skrytá podpora „švarcsystému“ reforma výrazně podpoří rozvoj tzv. švarcsystému a prohloubí deficit hospodaření veřejných rozpočtů zvýší atraktivitu využívání švarcsystému nejen zaměstnavateli, ale i zaměstnanci Pouhým „přerodem“ zaměstnance s průměrným příjmem Kč na „živnostníka“ ztratí veřejné finance ročně příjem Kč (bývaly zaměstnanec vydělá Kč čistého a zaměstnavatel Kč). Při měsíčním příjmu zaměstnance Kč to činí již cca Kč ztráty ročně pro veřejné rozpočty Přechodem zaměstnance s hrubou mzdou Kč do švarcsystému, přijdou veřejné finance o takový objem peněz, který by stačil na roční výplatu dvou důchodců s průměrnými důchody

32 Zaměstnanec bez dětí příjem Kč měsíčně Roční příjem Kč Náklady0 Kč Pojistné Kč Daň. základ Kč Daň Kč Sleva na dani Kč Daň po slevě Kč Daň + pojistné Kč Čistý příjem Kč Živnostník bez dětí příjem Kč měsíčně Roční příjem Kč Náklady Kč Pojistné Kč Daň. základ Kč Daň Kč Sleva na dani Kč Daň po slevě0 Kč Daň + pojistné Kč Čistý příjem Kč Příklad rozdílného zdanění mezi zaměstnanci a OSVČ dle reformy veřejných financí rok 2008 Ztráta veřejných rozpočtů z přechodu na švarcsystém činí: 240 tis. Kč x 35 % = 84 tis. Kč + ( – ) = Kč

33 Nerovný přístup při zdanění daní z příjmu fyzických osob a při odvodu pojistného na sociální a zdravotní pojištění mezi zaměstnanci a OSVČ výrazným způsobem diskriminuje zaměstnance. Pracovník ve švarcsystému s hrubým příjmem na úrovni hrubé průměrné mzdy bude už při výchově jednoho dítěte příjemcem daňového bonusu. Při třech a více dětech nebude platit žádné daně ani pojistné, naopak prostřednictvím daňového bonusu mu pak stát ještě přidá ročně Kč. Srovnatelný zaměstnanec s průměrnou hrubou mzdou se stane příjemcem daňového bonusu až při třetím vyživovaném dítěti. Žádné daně a pojistné nebude platit až počínaje 6. dítětem. Od státu navíc nic nedostane.

34 Zaměstnanost Obsahem reformy jsou „úsporná“ opatření zaměřená na: snížení podpor pro zaměstnavatele, kteří zaměstnávající osoby zdravotně postižené zrušení podpory v nezaměstnanosti uchazečům o zaměstnání, kteří dostali výpověď z důvodu vážného porušení pracovní kázně. Reformní balík kalkuluje pro rok 2008 s 1,5 % zvýšením prostředků na platy pro zaměstnance veřejné správy a služeb, což povede při očekávané inflaci cca 5 % k propadu reálných platů o cca 3,4 %

35 Co navrhujeme? Zpracovat nezávislou a objektivní analýzu současného stavu a výhledu vývoje veřejných financí včetně identifikace jeho skutečných příčin. Reformu směřovat pouze k jednomu cíli – na snížení deficitu veřejných financí. Ke snížení deficitu přijímat aktivní opatření jak na výdajové, tak i na příjmové straně veřejných financí. Podporovat udržení vysokého tempa ekonomického růstu, který je nejlepším stabilizátorem veřejných financí. Každé procento nominálního růstu HDP přinese veřejným financím přímo 15 mld. Kč dodatečných příjmů.

36 Nepřipustit její další pokles. Složenou daňovou kvótu stabilizovat na úrovni let Každým procentem poklesu složené daňové kvóty přicházejí veřejné finance o 40 mld. Kč příjmu. Nepřipustit snižování přímých daní a přenos daňového břemene ve prospěch daní nepřímých. Tento proces urychluje trend samovolného poklesu daňové kvóty. Opatření ke stabilizaci daňové kvóty směřovat k rovnoměrnému rozložení daňového břemene na jednotlivé skupiny obyvatelstva. Ke stabilizaci daňové kvóty využít kromě úprav v oblasti přímých daní a majetkových daní i očekávaný výnos z ekologických daní. Stabilizovat celkovou složenou daňovou kvótu Co navrhujeme?

37 provedením auditu odpočitatelných položek, daňových slev, prominutí daně, rozdílného přístupu k různým daňovým subjektům ve všech daňových okruzích a v pojistném na sociální a zdravotní pojištění vypracováním a přijetím podrobného akčního plánu boje proti daňovým únikům a práci na černo směřující v prvé řadě k nezbytnému zvýšení rizika odhalení pro subjekty porušující daňové zákony (černí pasažéři). Snížit objem daňových nedoplatků audit všech výdajových programů ve všech kapitolách veřejných rozpočtů bez ohledu na jejich výši. Odstranit z daňového systému privilegia Co navrhujeme?

38 Děkuji za pozornost