5_Kružnice, kruh Kružnice k (S, r) je množina všech bodů roviny, které mají od středu S vzdálenost r. S – střed, r – poloměr, d – průměr Platí: d = 2r.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úhly v kružnici.
Advertisements

Vzájemná poloha přímky a kružnice (kruhu)
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
Vzájemná poloha kružnice a přímky
POZNÁMKY ve formátu PDF
Vzájemná poloha dvou kružnic
Kružnice opsaná trojúhelníku
PLANIMETRIE.
TRIGONOMETRIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
KRUŽNICE.
POZNÁMKY ve formátu PDF
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
20_Obvody a obsahy rovinných obrazců -kružnice, kruh
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
11_Podobná zobrazení II Užití podobnosti
10_Podobná zobrazení V geometrii o dvou útvarech říkáme, že jsou podobné, pokud je druhý z nich v určitém měřítku zmenšeným nebo zvětšeným obrazem prvého.
12_ Shodná a podobná zobrazení - pracovní list
POZNÁMKY ve formátu PDF
Matematika Konstrukce úhlů 60°, 120°, 30°.
POZNÁMKY ve formátu PDF
a + b > c Ʌ a + c > b Ʌ b + c > a
17_Řešení pravoúhlého trojúhelníka - pracovní list
Vzájemná poloha dvou kružnic
Řešený příklad č. 1 7_Konstrukční úlohy
Pravoúhlý trojúhelník
14_Řešení pravoúhlého trojúhelníka – Euklidovy věty
Postup konstrukce: 1) AB 2) k; k (A, r), r > |AB|/2 3) l;l(B, r)l
Abychom se dokázali pohybovat a vnímat svět kolem nás potřebujeme geometrickou představivost. Geometrie podporuje naše prostorové vnímání. Patří k nejstarším.
6_Geometrické obrazce Mnohoúhelník Lomená čára: Uzavřená lomená čára:
Vzájemná poloha přímky a kružnice
Thaletova věta 8. ročník Autorem materiálu je Mgr. Jana Čulíková
Jednoduché konstrukce (střed a osa úsečky, osa úhlu, tečna)
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
2_Rozdělení úhlů podle polohy
9_Shodná zobrazení II Posunutí v rovině je přímá shodnost, které každému bodu X roviny přiřazuje obraz X´ tak, že platí XX = s, kde s je daný vektor.
Vzájemné polohy 8. ročník
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
THALETOVA VĚTA.
VY_42_INOVACE_407_KRUŽNICE OPSANÁ TROJÚHELNÍKU Jméno autora VMMgr. Václav Hendrych Datum vytvoření VM duben 2012 Ročník použití VM 6. ročník Vzdělávací.
Sada IV/2-3-2 Matematika pro II. ročník gymnázia
Vzájemná poloha kružnice a přímky
Herní plán Obecné vlastnosti příčky
PLANIMETRIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
* Kružnice a kruh Matematika – 8. ročník *
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: duben 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: duben 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
Množina bodů dané vlastnosti
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Vzájemná poloha dvou kružnic
* Thaletova věta Matematika – 8. ročník *
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
III. část – Vzájemná poloha přímky
VY_42_INOVACE_416_VZÁJEMNÁ POLOHA KRUŽNICE A PŘÍMKY Jméno autora VMMgr. Václav Hendrych Datum vytvoření VM prosinec 2012 Ročník použití VM 8. ročník Vzdělávací.
8. ročník THALETOVA KRUŽNICE. ZÁKLADNÍ POJMY: k je kružnice sestrojená nad průměrem AB Úsečka AB je průměr kružnice k Bod S je střed kružnice k Bod S.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Marie.
POZNÁMKY ve formátu PDF
Planimetrie ÚHLY.
Trojúhelník a jeho vlastnosti
POZNÁMKY ve formátu PDF
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Lutín příspěvková organizace Autor: Mgr. Kateřina Mrázková Název: EU_32_MRA_M8_005 Téma: Matematika 8. ročník.
Vnitřní a vnější úhly v trojúhelníku
Množina bodů dané vlastnosti
Vzájemná poloha dvou kružnic
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Množina bodů roviny daných vlastností
III. část – Vzájemná poloha přímky
IV. část – Vzájemná poloha dvou
Thaletova kružnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Vzájemná poloha dvou kružnic
Vzájemná poloha kružnice a přímky
Transkript prezentace:

5_Kružnice, kruh Kružnice k (S, r) je množina všech bodů roviny, které mají od středu S vzdálenost r. S – střed, r – poloměr, d – průměr Platí: d = 2r d Vzájemná poloha přímky a kružnice Sečna – přímka, která protíná kružnice ve dvou různých bodech. r > SP Tečna – přímka, která má s kružnicí společný jeden bod T. r = ST Vnější přímka – přímka, která nemá s kružnicí žádný společný bod. r < SP

Vzájemná poloha dvou kružnic Tětiva kružnice Tětiva je úsečka AB, kde A,B jsou dva různé body kružnice Vzájemná poloha dvou kružnic a) Kružnice se společným středem SOUSTŘEDNÉ b) Kružnice bez společného středu NESOUSTŘEDNÉ Vnitřní dotyk Leží vně Vnější dotyk Jedna leží uvnitř druhé Dva společné body

Úhly v kružnici β α Středové úhly Obvodové úhly Nekonvexní středový úhel Konvexní středový úhel Úhel, jehož vrchol V je libovolným bodem kružnice k, jenž není vnitřním bodem oblouku AB, a jehož ramena jsou přímky procházející body A a B se nazývá obvodový. Body A, B rozdělují kružnici na k na dva oblouky, polopřímky SA a SB rovinu rozdělují na dva úhly. Vrcholy obou úhlů leží ve středu kružnice – středové úhly příslušné oblouku A, B. kružnice má pouze jeden středový úhel obvodových úhlů je nekonečně mnoho velikost středového úhlu je rovna dvojnásobku velikosti obvodového úhlu příslušného k témuž oblouku β= 2α všechny obvodové úhly příslušné témuž oblouku jsou shodné β α

Thaletova věta ∙ ∙ ∙ ∙ Všechny úhly nad průměrem kružnice jsou pravé. Obvodový úhel příslušný k půlkružnici je pravý = Thaletova věta Všechny úhly nad průměrem kružnice jsou pravé. Je to kružnice opsaná pravoúhlému trojúhelníku. ∙ ∙ ∙ ∙ Úloha 1. Sestrojte trojúhelník ABC, je-li dáno: a = 5 cm, b = 3,5 cm, vc = 3 cm. Použijte při konstrukci Thaletovu kružnici.

Úloha 2. Sestrojte kružnici o poloměru r = 3 cm. Vyznačte na ní kruhový oblouk AB, který odpovídá středovému úhlu ω = 120°a několik obvodových úhlů příslušných k oblouku AB. Měřením určete jejich velikosti (překontrolujte výpočtem). Úloha 3. Sestrojte rovnoramenný pravoúhlý trojúhelník ABC s přeponou IABI = 11 cm. Při konstrukci využijte Thaletovu větu. Řešený příklad 1. Vypočtěte velikosti vnitřních úhlů v trojúhelníku, který dostanete spojením čísel 2, 7, a 10 na ciferníku hodinek. Kontrola řešení

Úloha 4. Na ciferníku hodinek vyznačte trojúhelník, který spojuje body odpovídající číslům 11, 8, 4. Vypočítejte jeho vnitřní úhly. Úloha 5. V pravidelném osmiúhelníku ABCDEFGH vyznačte čtyřúhelník BDEH. Vypočítejte velikosti jeho vnitřních úhlů. 3) 75°, 45°,60° 4) 90°, 112°30", 90°, 67°30" Kontrola řešení

Zdroje: J. POLÁK. Přehled středoškolské matematiky. Státní pedagogické nakladatelství: Praha. 1972 J. Petáková. Matematika příprava k maturitě a k přijímacím zkouškám na vysoké školy.Prometheus: Praha. 1996 Z. Vošický. Matematika v kostce. Praha: Fragment, 2007 M. Krynický. realisticky.cz [online], Dostupný na http://www.realisticky.cz/ucebnice.php?id=2 M. Palková a spol.. Průvodce matematikou II. Brno: Didaktis., 2009