ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 9 Tematický okruhAtomy a záření.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Advertisements

Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPohyb tělesa.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 9 Tematický okruhAstronomie TémaPlynné.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 9 Tematický okruhAtomy a záření.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhElektrické vlastnosti.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 9 Tematický okruhElektrický proud.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 9 Autor: Lenka Poláková
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhElektrický proud.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Od Démokrita po kvantově mechanický model atomu
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPohyb tělesa.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 9 Tematický okruhAtomy a záření.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhZvukové jevy.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhElektrický proud.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhMagnetismus TémaMagnety.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 9 Tematický okruhAtomy a záření.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhElektrické vlastnosti.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 9 Tematický okruhElektrodynamika.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhKapaliny TémaVlastnosti.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSíly a jejich.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPlyny TémaProudění.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhElektrické vlastnosti.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 9 Tematický okruhElektrický proud.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 9 Tematický okruhAtomy a záření.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 9 Tematický okruhAstronomie TémaSlunce.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhTepelné jevy.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhTěleso a látka.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPohyb tělesa.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPlyny TémaAtmosféra.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPohyb tělesa.
MODEL ATOMU Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_15_32.
Transkript prezentace:

ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 9 Tematický okruhAtomy a záření TémaHistorie objevu atomu a jeho struktury Název VY_32_INOVACE_5_28_historie_objevu_atomu Určení9. ročník AutorMgr. Tomáš Bobál VytvořenoLeden 2013 Anotace Určeno pro výuku a domácí přípravu žáků. Prezentace seznamuje žáka s historií objevu atomu a jeho struktury.

Historie objevu atomu a jeho struktury Zopakujme si:  Všechny látky se skládají z atomů,  atomy jsou velmi malé (jsou velké asi 0, mm – do 1mm se jich vejde vedle sebe 10 miliónů, všichni lidé na celé Zemi by atomy v kapce vody počítali let)  skládají se z jádra (protony a neutrony) a obalu (elektrony),  jádro je asi stotisíckrát menší než atom (kdybychom atom zvětšili do velikosti fotbalového hřiště, bude jádro uprostřed velké jako zrnko máku). Zopakujme si:  Všechny látky se skládají z atomů,  atomy jsou velmi malé (jsou velké asi 0, mm – do 1mm se jich vejde vedle sebe 10 miliónů, všichni lidé na celé Zemi by atomy v kapce vody počítali let)  skládají se z jádra (protony a neutrony) a obalu (elektrony),  jádro je asi stotisíckrát menší než atom (kdybychom atom zvětšili do velikosti fotbalového hřiště, bude jádro uprostřed velké jako zrnko máku).

Historie objevu atomu a jeho struktury První představy o atomu  antické Řecko, asi 5. století př. n. l., filozof Démokritos (asi 470 – 371 př. n. l.)  hmotu nelze dělit do nekonečna, existují nejmenší nedělitelné částice – atomy  důkaz ale chyběl  antické Řecko, asi 5. století př. n. l., filozof Démokritos (asi 470 – 371 př. n. l.)  hmotu nelze dělit do nekonečna, existují nejmenší nedělitelné částice – atomy  důkaz ale chyběl První důkazy o existenci atomu  počátek 19. století, anglický chemik a fyzik John Dalton [džon doltn] (1766 – 1844)  zákon stálých poměrů slučovacích (např. 1g vodíku se sloučí beze zbytku s 8g kyslíku – vznikne 9g vody)  atomová hmotnost, dnes nukleonové číslo  počátek 19. století, anglický chemik a fyzik John Dalton [džon doltn] (1766 – 1844)  zákon stálých poměrů slučovacích (např. 1g vodíku se sloučí beze zbytku s 8g kyslíku – vznikne 9g vody)  atomová hmotnost, dnes nukleonové číslo

 Joseph John [džousef džon] Thomson (1856 – 1940)  zkoumal katodové paprsky  v roce 1898 prohlásil, že katodové paprsky jsou tvořeny velmi malými zápornými částicemi – elektrony  Joseph John [džousef džon] Thomson (1856 – 1940)  zkoumal katodové paprsky  v roce 1898 prohlásil, že katodové paprsky jsou tvořeny velmi malými zápornými částicemi – elektrony Historie objevu atomu a jeho struktury Objev elektronu katoda katodové paprsky katodové paprsky vychýlené elektrickým polem

Historie objevu atomu a jeho struktury První model atomu – Thomsonův (pudinkový )  1904  představa atomu jako koule, ve které je rozložena kladně nabitá hmota, ve které jsou rozmístěny elektrony podobně jako rozinky v pudinku  1904  představa atomu jako koule, ve které je rozložena kladně nabitá hmota, ve které jsou rozmístěny elektrony podobně jako rozinky v pudinku

Historie objevu atomu a jeho struktury Objev atomového jádra  1911, Ernest Rutherford [ernst radzfór] (1871 – 1937)  tenkou zlatou fólii ostřeloval částicemi alfa  objevil velmi malé, kladně nabité atomové jádro  výsledky jeho pokusu vyvrátily pudinkový model  1911, Ernest Rutherford [ernst radzfór] (1871 – 1937)  tenkou zlatou fólii ostřeloval částicemi alfa  objevil velmi malé, kladně nabité atomové jádro  výsledky jeho pokusu vyvrátily pudinkový model zdroj částic alfa zdroj částic alfa zlatá fólie kladná částice alfa vychýlená kladným jádrem atomu zlata

Historie objevu atomu a jeho struktury Planetární model atomu (Rutherfordův)  Kolem malého kladného atomového jádra obíhají záporné elektrony,  síla mezi kladným jádrem a zápornými elektrony je přitažlivá, podobně jako gravitační síla mezi Sluncem a planetami,  vznikl tak planetární model atomu.  Kolem malého kladného atomového jádra obíhají záporné elektrony,  síla mezi kladným jádrem a zápornými elektrony je přitažlivá, podobně jako gravitační síla mezi Sluncem a planetami,  vznikl tak planetární model atomu

Použité zdroje: Historie objevu atomu a jeho struktury 1.RAUNER, Karel, Václav HAVEL a Miroslav RANDA. NAKLADATELSTVÍ FRAUS. Fyzika 9: učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vydání. Plzeň: Fraus, ISBN MICROSOFT CORPORATION. Obrázky a jiný obsah [online] [cit ]. Dostupné z: 3.KURZON. JJ_Thomson_exp2.png. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 4.FASTFISSION. Plum_pudding_atom.svg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2005 [cit ]. Dostupné z: 5.FASTFISSION. Rutherford_gold_foil_experiment_results.svg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2005 [cit ]. Dostupné z: RAPHAEL, Sundance a FUJNKY. Rutherford Scattering.svg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: JJ_Thomson.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2006 [cit ]. Dostupné z: