32_09_19: Kapitoly z teorie výtvarné tvorby - Surrealismus

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.10 Název pro školu:
Advertisements

Drama – vývoj a rozdělení
Slovesa - přechodníky 32_04_05: Mluvnice – Anotace Jazyk
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Slovesa a mluvnické kategorie
Anotace: Prezentace seznamuje s českými autory prozaiky 19. st. - V
32_04_03: Mluvnice – Slovesné třídy
32_04_25 Podmět Anotace Prezentace: Základní větný člen – podmět, výklad s animacemi Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace, Český.
32_07_21 Věty jednočlenné a dvojčlenné
32_09_22: Výtvarné materiály: Jak? Na co?
Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura
32_04_36 Příběhy o dětech Anotace Příběhy o dětech
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Potřeby a projevy člověka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Přímá řeč 12_03_17: Čtenářská gramotnost – Anotace Jazyk
32_04_02: Literatura – Druhy literatury
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_14_OSVZ_ZSVa Ro č ník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceZemědělství Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje základní informace.
Vytvořil: Mgr. Miloslav Došek - ZŠ a MŠ Jablonec nad Nisou, Kamenná 404/4, příspěvková organizace.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
VY_32_INOVACE_22_20 Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis Název materiálu Vikingové – postrach Evropy v 9. stol. Anotace – Žáci se formou.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- architektura 19.století PhDr. Pavlína Mikulcová.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Identifikátor materiálu: EU
32_09_21: Výtvarné materiály: Jak? Čím?
Anotace Prezentace o abstraktním umění – seznámení s jedním ze směrů moderního výtvarného umění- slouží jako úvod v hodině Vzdělávací oblast, vzdělávací.
Vy 32_11_34 Pokojové rostliny
Velká písmenaVY_32_INOVACE_ČJ-M 8.,9.18. Anotace: V prezentaci žáci procvičují své znalosti o psaní velkých písmen Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 8.
VY_32_INOVACE_04_08 Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis Název materiálu:Impresionismus Anotace: V prezentaci se žáci seznámí s pojmem impresionismus,
Vzdělávací oblast: Umění a kultura Vzdělávací obor: Výtvarná výchova
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY AUTOR: MGR. MARTINA MYŠKOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_758_SURREALISMUS TÉMA: Surrealismus ve.
Anotace Žák se seznámí s aplikací MS Word Autor Petr Samec Jazyk Čeština Očekávaný výstup Dokáže spustit aplikaci MS Word Speciální vzdělávací potřeby.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceMoravská a slezská města Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje významná.
32_09_34 Organzová krása- výtvarné tvoření -prezentace
Podnebné pásy-test Rozmanitost přírody. Podnebné pásy-test Rozmanitost přírody.
ICT ČJ VS po V Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Jazyková výchova Anotace:
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 8.
SURREALISMUS Jana Bobčíková.
Anotace: Prezentace seznamuje s autory světové literatury V. Hugo. Žáci řeší úkoly. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr. Kajetána.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Surrealismus Vznikl ve Francii
Identifikátor materiálu: Přírodní vědy - 1/1 Anotace: Poloha Evropy – žák ukáže hranice Evropy, pojmenuje a nalezne poloostrovy a ostrovy Autor: Mgr. Lubomír.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ ČESKÉ ZEMĚ V DRUHÉ POLOVINĚ 19. STOLETÍ II. Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový.
32_04_35 Komenský Anotace Komenský Vzdělávací oblast, vzdělávací obor
Autorem materiálu, pokud není uvedeno jinak, je Bc. Kateřina Najmanová
Umělecké směry 20. století
Dadaismus Předmět: výtvarná výchova. Jak vzniknul a co to je Avantgardní umělecký směr Avantgardní umělecký směr Vznikl v roce 1916 ve Švýcarsku, v roce.
Anotace - v prezentaci se žáci seznamují s tvary kořenů u různých rostlin Autor - Zuzana Pištová Jazyk - čeština Očekávaný výstup – rozpoznání druhů.
ICT M 5.R. Jednotky času
I like, but I don´t like Autorem materiálu, pokud není uvedeno jinak, je Bc. Kateřina Najmanová.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Odkrývačka Pavel Šupka
ICT VL Evropa – povrch 5.R.
ICT VL Evropa 5.R Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceSvětadíly a oceány Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně je schopen rekapitulovat jednotlivé.
Smyslová ústrojí člověka
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, p ř ísp ě vková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_Hudební výchova – 8. ro č ník TÉMA: Rock.
Sčítání a odčítání do zpaměti VY_32_Inovace_01KJ-1
Převislé konstrukce VY_32_INOVACE_02_022
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
AVANTGARDNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY
Lineární nerovnice 2 VY_32_INOVACE_10_199
Výrazy-algebraické vzorce
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Umění a kultura, výtvarná výchova, Surrealismus v malířství Autor: Mgr.
Transkript prezentace:

32_09_19: Kapitoly z teorie výtvarné tvorby - Surrealismus Anotace  Surrealismus - výklad formou prezentace Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Umění a kultura, Výtvarná výchova Tematický okruh, téma tematická oblast: Kapitoly z teorie výtvarné tvorby  Autor, datum vytvoření  Mgr. Lucie Marková Jazyk  český Očekávaný výstup Žáci se seznámí se základní podstatou surrealismu a jeho představiteli s ukázkami některých děl Speciální vzdělávací potřeby ne Klíčová slova  surrealismus, výtvarný směr, dadaismus Druh učebního materiálu  prezentace Potřebné pomůcky  PC a MS Office, dataprojektor nebo IT, sešit, psací potřeby Druh interaktivity  kombinovaná - výklad, aktivita žáků Cílová skupina 9. ročník Stupeň a typ vzdělávání  ZŠ – 2. stupeň Potřebný čas  45 min Řešení Celková velikost 2,8 MB Zdroje  vlastní , Obrazová část: Wikimedia commons Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

SURREALISMUS Umělecký směr 1. poloviny 20. století Mgr. Lucie Marková

Pojem surrealismus užíval již Guillame Apollinaire a jeho přátelé - spisovatelé pro svérázné formy psaného projevu – plného hravosti a snových představ. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Guillaume_Apollinaire_1914.jpg

Většina surrealistů (Breton, Aragon, Eluard, Peret ad. ) prošli po 1 Většina surrealistů (Breton, Aragon, Eluard, Peret ad.) prošli po 1. sv. válce dadaistickou fází, již charakterizuje heslo: Skandál pro skandál! Hlavně provokovat!

Roku 1922 se Breton se zakladatelem dadaismu Tzarou názorově rozešel a o dva roky později Andre Breton sestavil Surrealistický manifest, ve kterém definoval surrealismus. Inspiraci hledají surrealisté ve snu a podvědomí, provádějí různé seance, uvádějí se do tranzu až parapsychologických stavů. Na rozdíl od dadaismu chtějí surrealisté reagovat na společenské či politické problémy doby.

André Breton 1896 – 1966 francouzský básník a spisovatel http://commons.wikimedia.org/wiki/File:AndreBreton.jpg

Novalis: „ Svět se stává snem, sen se stává světem. “ PIJOAN, José Novalis: „ Svět se stává snem, sen se stává světem.“ PIJOAN, José. Dějiny umění 10. druhé vydání. Praha : Odeon, 1986. Surrealismus - Patrick Waldberg, s. 18.   Obraz Cadavre exquis od Mana Raye ukazuje, jak surrealisté pracují s objekty skutečného světa ve svých snových vizích. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cadavre_Exquis..jpg?uselang=cs

Surrealismus nikdy nebyl klasickou uměleckou školou, ale spíše určitou duchovní zkušeností. Prohlédněte si ukázky surrealistických soch před Muzeem Maxe Ernsta v Brühlu. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Max-Ernst-Museum_02.jpg?uselang=cs

Prohlédněte si ji a vymyslete, jak ji nazval. Švýcarský sochař Alberto Giacometti vytvořil svoji bronzovou sochu v duchu surrealismu. Prohlédněte si ji a vymyslete, jak ji nazval. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Giacometti-Bronzeplastiken-01-MJ.jpg

V originále: Homme qui marche Což bychom mohli přeložit jako Lidský krok nebo Chůze člověka.

To je patrné v díle Salvadora Dalího Surrealisté vytvářejí ve svých dílech hravý svět snu zaplněný žertovnými bytostmi, vzdálené obzory s protaženými stíny, krajinu plnou zdeformovaných předmětů. To je patrné v díle Salvadora Dalího (na obr.). http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Salvador_Dal%C3%AD_1939.jpg?uselang=cs

Salvador Dalí (1904 – 1989), španělský malíř, šokoval nejen svým originálním dílem, ale také životem. Tvořil nejen přízračné krajiny ve svých obrazech, ale také sochy – zde Perseus. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dal%C3%AD.Perseo.JPG?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tentoonstelling_Salvador_Dal%C3%AD_Weeknummer_70-49_-_Open_Beelden_-_8262.ogv?uselang=cs

Surrealismus se utvořil ve Francii, odkud se rozšířil do dalších zemí - Německa, Anglie, bývalé Jugoslávie nebo na Kubu. Také do někdejšího Československa, kde v duchu surrealismu tvořil teoretik a spisovatel Karel Teige, některá díla básník Vítězslav Nezval, malíř Jindřich Štýrský či výtvarnice Toyen – vl. jménem Marie Čermínová, později malíř František Muzika.

Zdroje: PIJOAN, José. Dějiny umění 10. druhé vydání. Praha : Odeon, nakladatelství krásné literatury a umění, 1986. Surrealismus - Patrick Waldberg, s. 8-53. Dostupné z WWW: <ne>. http://cs.wikipedia.org/wiki/Salvador_Dal%C3%AD http://cs.wikipedia.org/wiki/Andr%C3%A9_Breton http://cs.wikipedia.org/wiki/Alberto_Giacometti Obrazový materiál: uvedeno u obr. z wikimedia commons