17. a první polovina 18. století Základní škola Bohutín, okres Příbram VY_32_INOVACE_UaK04_Baroko Baroko 17. a první polovina 18. století Autor materiálu: Barbora Havejová Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu. Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Původ a hlavní rysy základní rysy baroka už v renesančním umění baroko je rozšířením a domyšlením renesančních uměleckých tendencí popření renesance obsahuje středověké křesťanské myšlení v průběhu 17. a 18. století se baroko rozšířilo do celé Evropy proniklo do všech uměleckých a životních projevů poslední univerzální a jednotný umělecký styl celé Evropy stírání hranic mezi architekturou, plastikou a malbou
Architektura znaky architektury monumentální stavby které porušovaly všechna tehdejší pravidla porušování pravidelnosti a střídmosti nepravidelné a komplikované půdorysy množství oblouků a elips důraz na vnější dojem nejdůležitější složkou barokní architektury je pohyb výzdoba práce se světlem a prostorem malby znázorňující nebe s postavami světců zlato, štuk, barevný umělý mramor materiály cihly a malta.
Malířství zobrazení pohybu a dynamiky oblé tvary dramatičnost expresivní vyjádření pocitů využití šerosvitu, hry světla a stínu zdroj světla často mimo plátno
Malíři Caravaggio Diego Velázquez Peter Paul Rubens Rembrandt van Rijn Karel Škréta
Sochařství opustilo tvarově vyrovnaný střízlivý ideál renesanční krásy úzce vázáno na architekturu díla většinou sloužila jako dekorace mostů, hradních nádvoří, zahrad a kostelů náměty světci náboženské scény alegorie. v lidovém umění zastoupeno křížovými cestami, kapličkami, mezníky a milníky
Stavby Evropa Česká republika Versailles katedrála sv. Petra katedrála Nejsvětější Trojice (Drážďany) klášter Andechs Moritzburg (zámek) Česká republika Jaroměřice nad Rokytnou (zámek) Klementinum Mariánský sloup (Olomouc) Ploskovice (zámek) Sloup Nejsvětější Trojice (Olomouc) Svatá Hora Valdštejnský palác kostel svatého Mikuláše
Caravaggio: Mladý sv. Jan Křtitel s beranem
Karel Škréta: Narození svatého Václava
Matyáš Bernard Braun:Sen Sv. Luitgardy
Diego Velasques: Venušina toaleta
Peter Paul Rubens: Tři grácie
Rembrandt: Hodina anatomie doktora Tulpa
Gian Lorenzo Bernini: Vytržení sv. Terezie
Versailles
Katedrála sv. Petra
Katedrála Nejsvětější Trojice (Drážďany)
Moritzburg
Kostel svatého Mikuláše
Zdroje a použitý materiál Veškerý materiál je čerpán z internetových stránek: http://commons.wikimedia.org http://cs.wikipedia.org Objekty použité k vytvoření sešitu pocházejí z veřejných knihoven obrázků (public domain) nebo jsou vlastní originální tvorbou autora. Autor: Barbora Havejová Základní škola Bohutín, okres Příbram zsbohutin@zsbohutin.cz říjen 2011
Metodický list Název materiálu: VY_32_INOVACE_UaK04_Baroko Autor materiálu: Barbora Havejová Zařazení materiálu: Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT (III/2) Sada: 32_INOVACE_UaK Číslo DUM:32_INOVACE_UaK04 Předmět: Výtvarná výchova Ověření materiálu ve výuce: Datum ověření: 28.11.2011 Třída: 8. Ověřující učitel:Barbora Havejová Anotace materiálu: Materiál určený k výuce výtvarné výchovy, jako průvodce hlavními znaky uměleckého slohu. Podrobný metodický popis možností použití materiálu: DUM zpracován pro výuku výtvarné výchovy 8.ročníku ZŠ Bohutín a koncipován cca. jednu standardní vyučovací hodinu. Žáci jsou pomocí jednoduchých poznámek seznámeni se základními uměleckého slohu. Součástí výuky je diskuse nad jednotlivými zobrazenými díly a rovněž práce se slovníkem cizích slov či výkladovým slovníkem, pro ujasnění pojmů. DUM je doplněn výkladem přizpůsobeným kolektivu žáků a prací s publikacemi. Seznam literatury a pramenů: http://commons.wikimedia.org http://cs.wikipedia.org Všechny použité objekty jsou součástí veřejných knihoven. Dílo smí být šířeno pod licencí CC BY-SA.