H O R N I N Y Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_463_HORNINY VÝKLAD HORNIN CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

PETROLOGIE úvod a vyvřelé horniny.
Ukládají se na níže položených místech
Horniny Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.08
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: USAZENÉ HORNINY
Autor Mgr. Hana Makovičková
HORNINY.
BUŇKA 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
© copyleft Jiří Trávník
HORNINY USAZENÉ.
Název Geologie Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Horniny přeměněné.
HORNINY VYVŘELÉ (magmatické)
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Horniny přeměněné (Metamorfované).
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: VYVŘELÉ HORNINY
VYVŘELINY Mgr. Helena Tlapáková.
KROUŽKOVCI 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
PLOŠTĚNCI 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI MINERÁLŮ
TŘÍDĚNÍ PŘÍRODNIN 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Petrologie přeměněné horniny.
Jaká je definice horniny ? Jak se liší hornina a minerál ?
Horniny.
Př_139_Geologie_Přeměněné horniny
Dělení hornin Podle vzniku.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
UHLIČITANY SÍRANY FOSFOREČNANY
Usazené horniny - úlomkovité
VY_32_INOVACE_440, 22. sada, Prvouka
VÝROBA SKLA, PAPÍRU, PLASTU
ORGANICKÉ USAZENÉ HORNINY
Usazené horniny.
Usazené horniny.
Nerudní suroviny 5. ročník
Usazené horniny = sedimenty
NEROSTY A HORNINY – 5. roč. Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
CZ.1.07/1.1.10/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Stavba zemského tělesa
PRVKY Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Název Petrologie 1 Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Př_136_Geologie_Petrologie
Přeměněné horniny.
JEDNOBUNĚČNÉ ROSTLINY SINICE
Název Geologie Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
H L Í S T I C E 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Petrologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se složením a vlastnostmi hornin. Materiál je plně funkční pouze.
Horniny vyvřelé Autor: Mgr. Marian Solčanský
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_ Minerály (nerosty) a horniny Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník.
V YVŘELÉ HORNINY - MAGMATICKÉ Mgr. Michal Střeštík.
Vznikají činností vnějších geologických činitelů. Pokrývají až 90% zemského povrchu a tvoří 8% zemské kůry. Často obsahují zkameněliny. Dělí se na: 1.
Zemská kůra a horniny. Zemská kůra Nejsvrchnější slupka pevného zemského tělesa Proměnlivá mocnost – Ø 30 – 40km Spodní souvislá vrstva – bazaltová (čedičová)
 vznikají z hornin vyvřelých, usazených i přeměněných za vysokých tlaků a teplot  při metamorfóze nedochází k roztavení hornin  nejvyšší možná teplota.
Horniny vyvřelé Geologie vypracovala: Mgr Monika Štrejbarová.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková VY_32_INOVACE_13_Přírodověda 4.ročník_Minerály a horniny Téma: Minerály a horniny CZ.1.07/1.4.00/
NEŽIVÁ PŘÍRODA - HORNINY
VY_32_INOVACE_ ROČNÍK VYVŘELÉ HORNINY Název školy
HORNINY PŘEMĚNĚNÉ. HORNINY PŘEMĚNĚNÉ Metamorfované neboli přeměněné horniny vznikají ze všech druhů hornin v důsledku vysokých teplot, tlaků a chemizmu.
Zdroje surovin a jejich obnovitelnost
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Nerudní suroviny 5. ročník
Petrologie Mgr.Jan Kašpar ZŠ Hejnice 2010.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Poznávačka horniny Aneta Gobernacová 9.A.
VY_32_INOVACE_19_Horniny
HORNINY PŘÍRODOPIS 9.
Petrologie 2 Mgr.Jan Kašpar ZŠ Hejnice 2010.
Transkript prezentace:

H O R N I N Y Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

HORNINY pevné, neústrojné (anorganické), nestejnorodé látky směs minerálů nelze chemicky vyjádřit jedním vzorcem křemen: SiO2-100.00% žula: SiO2-72,04%, Al2O3-14,42%, K2O-4,12%, Na2O-3,69%… tvoří zemskou kůru petrografie (petrologie) věda zabývající se studiem hornin Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

pevné, neústrojné a stejnorodé látky MINERÁLY pevné, neústrojné a stejnorodé látky tvořeny pouze jedním prvkem nebo sloučeninou – tzn. lze je vyjádřit chemickým vzorcem X HORNINY pevné, neústrojné a nestejnorodé látky tvořeny více minerály – tzn. nelze je vyjádřit chemickým vzorcem Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

DĚLENÍ HORNIN PODLE VZNIKU 1. Vyvřelé (magmatické) horniny 2. Usazené horniny (usazeniny, sedimenty) 3. Přeměněné (metamorfované) horniny Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

1. Vyvřelé horniny vznikají vychladnutím magmatu 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

MAGMA žhavá tekutá tavenina vytváří se pod litosférou obsahuje roztavené křemičitany a oxidy občas se dostane na zemský povrch (při sopečné činnosti) – na zemském povrchu se nazývá láva 2 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

1.1. HLUBINNÉ VYVŘELINY vznikly utuhnutím magmatu pod zemským povrchem (v hloubce – 30 km) tuhly velmi pomalu obsahují velká zrna minerálů hrubozrnité, střednězrnité 3 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

ŽULA nejrozšířenější šedobílá barva obsahuje: křemen, živec a tmavou slídu (biotit) má kvádrovitou odlučnost užití: dlažební kostky, náhrobní kameny, obklady stěn Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

4 5 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

GABRO vzácnější než žula černošedá barva užití: náhrobní kameny, leštěné obklady 6 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

1.2. VÝLEVNÉ VYVŘELINY vznikly utuhnutím lávy na zemském povrchu nebo těsně pod ním tuhly rychle obsahují malá zrna minerálů obsahují dutinky nebo póry – po úniku sopečných plynů jemnozrnné (zrna nelze rozpoznat okem!!!) Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

ČEDIČ tmavá barva sloupcovitá odlučnost – šestiboké čedičové sloupce – kamenné varhany (připomínají píšťaly varhan) užití: stavební kámen při budování silnic a železnic 7 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

SKOTSKO kamenné varhany PANSKÁ SKÁLA 8 9 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

2. Usazené horniny vznikají usazováním (sedimentací) různých látek na dně moří, jezer, na březích řek, na souši (vítr, ledovce) tím, že se usazené horniny usazují různou rychlostí, vzniká tzv. vrstevnatost Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

VRSTEVNATOST HORNIN horniny jsou složeny z vrstev – mají různou tloušťku (= mocnost) více vrstev = souvrství každá vrstva podloží (vrstvy ležící níže) nadloží (vrstvy ležící výše) vrstvy ležící níže jsou starší než vrstvy ležící výše!!!! Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

VZNIK USAZENÝCH HORNIN zpočátku je usazená hornina nezpevněná => časem dochází ke zpevnění vlivem tlaku výše vrstev => vzniká při tom tmel spojující jednotlivé částice tmel chemické látky – uhličitan vápenatý, oxid křemičitý jílové minerály Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

2.1. ÚLOMKOVITÉ USAZENINY tvoří se usazováním úlomků minerálů nebo hornin úlomky mají podobu ohlazených, zaoblených zrnek nebo valounů na místo usazení – přineseny vodou nebo větrem zaoblení způsobeno pohybem v řekách nebo mořích Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

ŠTĚRK, SLEPENEC ve stavebnictví (beton) zpevněním štěrku vzniká slepenec 10 11 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

PÍSEK, PÍSKOVEC koryta řek, jezera, pouště, moře stavebnictví, slévárenství => výroba skla, sochařství zpevněním písku vzniká pískovec 12 13 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

SPRAŠ sypká usazenina navátá větrem žlutohnědá barva tvořen drobnými částicemi křemene, uhličitanu vápenatého a jílovitých minerálů výroba cihel, úrodné půdy Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

15 14 16 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

JÍL nezpevněná, mazlavá usazenina dolní toky řek, jezera, moře cihlářství, keramika, přidává se do cementu zpevněním = jílovec dokonalé zpevnění = jílová břidlice (dříve jako střešní krytina) 17 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

18 19 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

2.2. ORGANOGENNÍ USAZENINY vznikají z rostlinných a živočišných zbytků schránky a kostry živočichů, kmeny stromů vyskytují se v nich zkameněliny Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

VÁPENEC vzniká usazováním vápnitých schránek a koster mořských živočichů (prvoci, koráli, houby) => dnes můžeme pozorovat na korálových útesech 20 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

VÁPENEC čistý vápenec – obsahuje pouze kalcit (bílý) většinou ale příměsi např. jílu (proto šedý až černý) výroba vápna, cementu, stavebnictví vlivem vody a oxidu uhličitého = chemická koroze (tzv. krasovatění) – vznikají při tom krasové jevy tj. krápníkové jeskyně a propasti (Český a Moravský kras) Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

21 22 23 24 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

UHLÍ hořlavá usazenina obsahuje především uhlík, ale také vodu a síru zdrojem energie vzniklo z odumřelých těl rostlin v bažinách za nepřístupu kyslíku Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

UHLÍ černé uhlí prvohory velká výhřevnost hnědé uhlí třetihory 25 černé uhlí prvohory velká výhřevnost hnědé uhlí třetihory malá výhřevnost 26 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

RAŠELINA vzniká ze zbytků rostlin v bažinách dříve se s ní topilo, dnes hlavně v zahradnictví a při lázeňské léčbě rašeliniště u nás: Šumava, okolí Třeboně, Hrubý Jeseník Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

27 28 29 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

PŘÍRODNÍ UHLOVODÍKY zemní plyn, ropa, asfalt tvoří se rozkladem měkkých těl mořských mikroorganismů za nepřístupu vzduchu jsou to organické sloučeniny energetický zdroj, chemický průmysl Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

30 31 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

2.3. CHEMICKÉ USAZENINY tvoří se srážením různých chemických látek rozpuštěných ve vodě odpařováním vody, činností mikroorganismů Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

TRAVERTIN tvořen kalcitem bílá, žlutohnědá barva využití obkladový kámen 32 33 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

3. Přeměněné horniny = METAMORFOVANÉ vznikají za vysokého tlaku a teploty mění se struktura horniny přeměně mohou podléhat všechny druhy hornin Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

FYLIT z jílových usazenin křemen + slída (hedvábný lesk) + živce střešní krytina, dekorační kámen 34 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

SVOR z jílových usazenin křemen + slída (stříbrný lesk) + granát měkký 35 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

RULA z jílových usazenin, pískovců, žul křemen + slída + živce páskovaná stavba stavební kámen 36 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

KRYSTALICKÝ VÁPENEC = mramor z vápence kalcit 37 = mramor z vápence kalcit stavební + dekorační kámen 38 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

osmý minerál ve stupnici tvrdosti. - 5 písmeno zpevněním štěrku vzniká? – 3. písmeno krystalický vápenec= - 4. písmeno horniny usazené, vyvřelé a ……… - 5 písmeno přeměna = …………….- 3. písmeno sedmý minerál ve stupnici tvrdosti. – 2. písmeno hornina patřící mezi výlevné vyvřeliny. – 2. písmeno nejměkčí minerál – 3. písmeno ruda olova – 4. písmeno minerál organického původu. – 3. písmeno zpevněním písku vzniká? - 2. písmeno TAJENKA………………………………………………………… Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

TAJENKA: ZEMĚTŘESENÍ TOPAZ SLEPENEC MRAMOR PŘEMĚNĚNÉ METAMORFOZA KŘEMEN ČEDIČ MASTEK GALENIT JANTAR PÍSKOVEC TAJENKA: ZEMĚTŘESENÍ Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Použité obrázky: obr. č. 1 – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Villarrica_lava_fountain.jpg Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic obr. č. 2 – vlastní archiv autora (Kavlíková Ivana) obr. č. 3 – vlastní archiv autora (Kavlíková Ivana) obr. č. 4 – vlastní archiv autora (Kavlíková Ivana) obr. č. 5 – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Granit-village-communist-monument.jpg?uselang=cs Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Unported autor: Spiritia obr. č. 6 – vlastní archiv autora (Kavlíková Ivana) obr. č. 7 – vlastní archiv autora (Kavlíková Ivana) obr. č. 8 – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Panska_skala.jpg Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported obr. č. 9 – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Giants-causeway-in-ireland.jpg Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported obr. č. 10 – vlastní archiv autora (Kavlíková Ivana) obr.č 11– vlastní archiv autora (Kavlíková Ivana) obr.č 12 - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nov%C3%A1_p%C3%ADse%C4%8Dn%C3%A1_pl%C3%A1%C5%BE_v_Machicu.JPG volné dílo Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Použité obrázky: obr.č 13- vlastní archiv autora (Kavlíková Ivana) volné dílo obr.č 15- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Stapel_bakstenen_-_Pile_of_bricks_2005_Fruggo.jpg Creative Commons Attribution 1.0 Generic obr.č 15- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:St_mor%C3%A9_cave.jpg Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported obr.č 16- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Black_dirt_in_Black_Dirt_Region.jpg Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported obr.č 17- vlastní archiv autora (Kavlíková Ivana) obr.č 18- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Clay-ss-2005.jpg obr.č 19- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zwaluwen_op_dakgoot_schaliedak.JPG obr.č 20- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:V%C3%A1penec.PNG obr.č 21- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pamukkale00.JPG Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Germany Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Použité obrázky: obr.č 22- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Undewater_formations_Baar.jpg Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported obr.č 23- vlastní archiv autora (Kavlíková Ivana) obr.č 24- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:J%C3%A1chymka_(jeskyn%C4%9B).jpg Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported obr.č 25- vlastní archiv autora (Kavlíková Ivana) obr.č 26- vlastní archiv autora (Kavlíková Ivana) obr.č 27- vlastní archiv autora (Kavlíková Ivana) obr.č 28- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Chalupsk%C3%A1_sla%C5%A5_1_(10).jpg obr.č 29- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ferme_tourbe_glaumb%C3%A6r_face.jpg obr.č 30- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:An_oil_rig_offshore_Vungtau.jpg volné dílo obr.č 31- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Oil_well.jpg obr.č 32- http://ommons.wikimedia.org/wiki/File:Calc%C3%A1reo_Travertino1.jpg Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5 Generic Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Použité obrázky: obr.č 33- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Colosseum-2003-07-09.jpg Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported obr.č 34- vlastní archiv autora (Kavlíková Ivana) obr.č 35- vlastní archiv autora (Kavlíková Ivana) obr.č 36- vlastní archiv autora (Kavlíková Ivana) obr.č 37- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Capitoline_Aphrodite_Louvre_Ma_571.jpg volné dílo obr.č 38- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Marble_in_Geopark_on_Albertov_(2).JPG?uselang=cs Creative Commons Uveďte autora 3.0 Unported autor: Chmee2 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Použitá literatura: ČABRADOVÁ, VĚRA. HASCH, FRANTIŠEK. SEJPKA, JAROSLAV. VANĚČKOVÁ, IVANA. Přírodopis pro 6. ročník základní školy a primu víceletého gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2003. ISBN 807238211X. str. 35 – 79. JURČÁK, JAROSLAV. FRONĚK, JIŘÍ. Přírodopis 6. 2. vydání Olomouc: Nakladatelství PRODOS, 2004. ISBN 8072301365. str. 25 – 36. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.