DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
IDEOLOGIE A STÁT III. FAŠISMUS A KOMUNISMUS.
Advertisements

Sametová revoluce Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název: Poškozování lidských práv Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka Projekty SIPVZ Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006.
Člověk a společnost Dějepis Světové války Nové ideologie VY_32_INOVACE_11 Sada 2 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213 Vypracovala:
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Klíčová slova: extrémismus, komunismus, fašismus, nacismus.
DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: interaktivní VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Dějepis
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ZSVb Anotace: Seznámit žáky se základními pojmy a.
Kdo mohl být nepřítelem nacistů? Proti komu mohli nacisté vystupovat?
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Nástup nacismu v NĚMECKU
Totalitní režimy.
Nástup fašismu.
Jak se podařilo Adolfu Hitlerovi dostat k moci?
Totalitní režimy svět mezi dvěma válkami
Číslo v digitálním archivu školy
Světová hospodářská krize
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 9.
VY_32_INOVACE_3D.9.07 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_2D.9.15 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
ANGLIE A SSSR VE 30. LETECH (II.) Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr.
KOMUNISMUS V SOVĚTSKÉM RUSKU
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.4.
Jméno autora VMPavlína Gärtnerová Datum vytvoření VM srpen 2011 Ročník použití VM 9. ročník Vzdělávací oblast/obordějepis Anotace VM Powerpoint prezentace,
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření:
30. léta v ČSR Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Hannah Arendtová Politická teorie
Nástup A. Hitlera k moci Německo jako fašistická diktatura
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Šárka Nová a Lenka Petráková
VY_32_INOVACE_3D.9.09 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_2D.9.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Fašismus Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_3D.9.06
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Nacismus Michal Kolář.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Nedemokratické státní režimy OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U
HOLOKAUST. Holocaust patřil k nejhrůznějším obdobím v dějinách Jednalo se o systematickou likvidaci 6 milionů židů v průběhu druhé světové války Antisemitismus.
Nástup nacismu v Německu Název sady materiálů: Dějepis pro 9. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_9_2814_Nástup_nacismu_v_Německu Autor: Mgr. Kočíř.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Fašismus - opakování Název sady: Moderní dějiny 1914.
NÁSTUP FAŠISMU V NĚMECKU Německo a hospodářská krize nadvýroba => krize Německo 2. nejvíce postižená země krizí (prům.výroba pokles o 41%) krize průmyslu.
VY_32_INOVACE_Lul_II_01 Úvod do problematiky holocaustu Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.2.6 Situace v Německu v předvečer nástupu nacistů k moci.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
T o t a l i t a r i s m u s Italský fašismus.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a společnost VZDĚLÁVACÍ OBOR: Dějepis
Komunismus a fašismus.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost 6. -9
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Postavení Židů v Evropě 5
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_DĚJEPIS
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
FAŠISMUS V ITÁLII.
Od totality k demokracii
TOTALITNÍ REŽIMY Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Postavení Židů v Evropě 4
T o t a l i t a r i s m u s Italský fašismus.
TOTALITNÍ STÁTY; FAŠISMUS
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_36_Návrat_k_demokracii_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Autor:
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektu EU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školy MASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jičín Předmět Dějepis Tematický okruh Moderní dějiny ve 2. ročníku Téma Nebezpečné ideologie a státy s totalitním systémem vlády Označení DUMU VY_32_INOVACE_612 Jméno autora Petr Brož Datum vytvoření 12. ledna 2014 Anotace Studenti se pomocí tohoto materiálu seznámí s podstatou a společnými vnějšími znaky států s totalitním systémem vlády. Součástí materiálů jsou výňatky z historických pramenů s úkoly k jejich interpretaci.

Totalitní režimy Nebezpečí pro evropskou demokracii Slovo totalitní je odvozeno z latinského totus, které znamená celý Vládci ovládají veškerý společenský život.

Podstata totalitních států Základem ideologie: fašismus, nacismus a komunismus Společnost rozdělena podle kolektivního principu Podstatou nadřazování a nepřátelství jedněch skupin vůči jiným Společenská třída, jindy rasa nebo národ.

Společné vnější znaky totalitních států Vláda jedné politické strany na čele se zbožňovaným vůdcem Nesvoboda slova i tisku Působení státní tajné policie Existence stranických ozbrojených oddílů Věznění odpůrců v koncentračních táborech nebo jejich popravování Okázalá propaganda a současný teror ovlivňující myšlení a chování obyvatel Zaměření na mládež Obraz nepřítele.

Vyhlazovací koncentrační tábory Vyhlazovací tábory (nacistické tábory) Od roku 1941 na okupovaných územích Polska Chelmno (něm. Kulmhof) Belzec Sobibor Treblinka Majdanek Osvětim - Březinka (něm. Auschwitz-Birkenau). http://cs.wikipedia.org/wiki/Auschwitz-Birkenau,12.1.2014 http://cs.wikipedia.org/wiki/Holocaust, 12. 1. 2014

Pracovní koncentrační tábory Gulagy - pracovní tábory v Sovětském svazu Tábory v komunistickém Československu V 50. letech 20. století Těžba uranové rudy Horní Slavkov, Jáchymov a Příbram http://cs.wikipedia.org/wiki/Gulag, 12. 1. 2014 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pamatnik_Vojna.jpg, 12. 1. 2014

Komunismus v Sovětském Rusku a Sovětském svazu Bolševickou revolucí v roce 1917 poznala Evropa nejprve vládu komunistické ideologie. http://cs.wikipedia.org/wiki/Lenin, 12. 1. 2014 http://cs.wikipedia.org/wiki/Stalin, 12. 1. 2014

Historický pramen „Dělníci a rolníci, pracující a vykořisťovaní! Půda, banky, továrny a závody přešly do vlastnictví všeho lidu! Sami se chopte evidence a kontroly výroby a distribuce výrobků – v tom a jedině v tom je cesta k vítězství socialismu, záruka jeho vítězství, záruka vítězství nad jakýmkoli vykořisťováním, nad jakoukoli bídou a nouzí! Neboť v Rusku je dosti obilí, železa, dříví, vlny, bavlny a lnu pro všechny, jen je nutné správně rozdělovat práci a výrobky, zavést všelidovou, věcnou, praktickou kontrolu tohoto rozdílení a potřít nepřátele lidu: boháče a jejich příživníky, dále podvodníky, darmojedy a darebáky, a to nejen v politice, nýbrž i v každodenním hospodářském životě. Žádné slitování s těmito nepřáteli lidu, nepřáteli socialismu a nepřáteli pracujícího lidu...“ Kvaček, R. a kol.: XX. století o sobě, Dějiny v dokumentech, Dialog, Liberec 2005, s. 41. K čemu Lenin vyzývá? Posuďte jeho řečnický styl.

Historický pramen Proč nejsem komunistou Buržoazie, která zde nedovede nebo nechce pomoci,je mi cizí; ale stejně cizí je mi komunismus, který místo pomoci přináší prapor revoluce. Poslední slovo komunismu je vládnout a nikoli zachraňovat; jeho velikým heslem je moc a nikoli pomoc.Chudoba, hlad, nezaměstnanost nejsou mu nesnesitelnou bolestí a hanbou, nýbrž vítanou rezervou temných sil, kvasící hromadou zuřivosti a odporu. „Tím je vinen společenský řád.“ Ne, tím jsme vinni všichni, ať stojíme nad lidskou bídou s rukama v kapsách, nebo s praporem revoluce v rukou… V komunistických novinách se nedočtete o světě nic, než že je naskrze mizerný; pro člověka,kterému není omezenost vrcholem poznání, je to trochu málo.Nenávist,neznalost, zásadní nedůvěra, to je psychický svět komunismu; lékařská diagnóza by řekla, že je to patologický negativismus. Stane-li se člověk masou, snad je snáze přístupen této nákaze… Dnešnímu světu není třeba nenávisti, nýbrž dobré vůle,ochoty, shody a spolupráce; je mu třeba vlídnějšího morálního klimatu, myslím, že by s trochou obyčejné lásky a srdečnosti daly ještě dělat zázraky. Karel Čapek: O věcech vznešených čili Zóon politikon, in. Sochrová, M.: Čítanka III. k Literatuře v kostce pro SŠ, Fragment, Havlíčkův Brod 2002, s.184. O co podle K.Čapka komunistům jde? Jak se lze šíření vlivu komunistů bránit?

Zrod fašismu v Itálii V průběhu roku 1919 se objevily v italských městech ozbrojené svazy vojáků a důstojníků (fasci di combattimento [faši di kombatymento]). http://cs.wikipedia.org/wiki/Fa%C5%A1ismus, 12. 1. 2014             

Nacistická diktatura v Německu V roce 1933 byl v Německu jmenován vůdce nacistů Adolf Hitler říšským kancléřem http://cs.wikipedia.org/wiki/Nacismus, 12. 1. 2014

Z norimberských rasových zákonů Historický pramen Z norimberských rasových zákonů „Všechny sňatky mezi Židem a občanem německé či příbuzné krve jsou od této doby zakázány. Židé nesmějí být zaměstnáni jako sloužící v německých domácnostech či v domácnostech lidí příbuzné krve, kteří jsou mladší než 45 let. Židům je zakázáno vyvěšovat říšskou či národní vlajku a nesmějí užívat národních barev...“ Zákon na ochranu německé krvi a německé cti ze září 1935 „Žid nemůže být občanem říše. Nemá volební právo, nemůže zastávat veřejný úřad ... Židem je osoba, která má mezi prarodiči alespoň do třetího kolena rasově plně židovský původ ...“ Z doplňujících článků z listopadu 1935 Čapek, V.,Pátek, J.: Světové dějiny II, Fortuna 1993, s. 172 Podle uvedených ustanovení rasových zákonů si uvědomte zrůdnost nacistického antisemitismu.

Opakování 1. Jmenujte nebezpečné meziválečné ideologie, o které se opíraly totalitní systémy vlády. 2.Charakterizujte podstatu těchto systémů a uveďte společné znaky.

Doporučené použité studijní materiály BROŽ, Petr – LABISCHOVÁ, Denisa: Dějepis světa, 1. vydání, Orlová 2007, ISBN 978-80-87113-44-8 Johnson, P.: Dějiny 20. století, Rozmluvy, Praha 1991 Müller, H. a kol.: Dějiny Německa, Nakladatelství Lidové noviny, Praha 1995 Procacci, G.: Dějiny Itálie, Nakladatelství Lidové noviny, Praha 1997 www.dejepis.com