Sběr statistických dat v akademických knihovnách

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
IVIG 2008 Výsledky průzkumu informačního vzdělávání na VŠ v ČR v roce 2008 Zpracovala: Hana Landová, UK v Praze, ÚISK Prezentuje: Lenka Bělohoubková, VŠE.
Advertisements

Činnost AKVŠ v roce 2012 Marta Machytková Bibliotheca academica 2012
Vyhodnocení dotazníku – Barcamp Brno 2013 Magdaléna Katolická magdalena [at] marketingovevyzkumy.cz
Deník veřejné knihovny na rok 2013/2014 Setkání knihovníků okresu Liberec dne
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
INTERNET A WORL WIDE WEB JAKO SOUČÁST INFORMAČNÍHO SYSTÉMU ZÁKLADNÍ ŠKOLY Petr Vitásek, 2004 Diplomová práce.
Deník veřejné knihovny na rok 2009 Změny v evidenci činnosti knihoven.
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
Bibliotheca academica, Cíle a perspektivy vysokoškolských knihoven 2010 Fakulta sociálních studií MU, Brno, 2.–3. listopad 2010 Výsledky průzkumu informačního.
Aktuální informace o vyšetřování c-erb-2 genu v referenční laboratoři a návrh změny v indikačních kritériích Hajdúch M., Petráková K., Kolář Z., Trojanec.
Zkvalitnění elektronických služeb Univerzitní knihovny ZČU PhDr.Miloslava Faitová Tematický okruh: E/a.
Jak hodnotíte služby Univerzitní knihovny ZČU? Porovnání výsledků z hlediska akademických pracovníků a z hlediska studentů.
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
Univerzitní knihovna Západočeské univerzity v Plzni.
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
Zkušenosti ze studijního pobytu v univerzitní knihovně University College of Borås Bibliotheca Academica – CPVŠK Plzeň, 5. listopadu 2008 Lucie Vyčítalová.
10 let výzkumu informačních potřeb veřejnosti Ing. Jaroslav Svoboda MV ČR.
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Jak měřit transparentnost NNO?
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Elektronická učebnice - I
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Aktivity Asociace knihoven vysokých škol ČR v oblasti OA Mgr. Pavla Rygelová Ústřední knihovna VŠB-TUO 1 5. setkání českých uživatelů systému DSpace
Elektronické služby v znalostnej spoločnosti, , Zvolen Koordinace a spolupráce – úloha Asociace knihoven vysokých škol ČR Barbora Ramajzlová.
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
OD FAKULTNÍCH KNIHOVEN KE KNIHOVNĚ CENTRÁLNÍ Dana Lošťáková Knihovna UP Olomouc.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Burgetová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
Zábavná matematika.
V rámci všech serverů společnosti Aliaweb, spol. s r.o. oslovíte přes uživatelů Kurzy.cz finanční portál pro laiky i odborníky, tj. investice a.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Jak hodnotíte služby Univerzitní knihovny ZČU? Porovnání provozů dílčích knihoven.
Odborná komise pro informační vzdělávání a informační gramotnost na vysokých školách Pilotní průzkum informační gramotnosti vysokoškolských studentů.
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Únorové počítání.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Náhoda, generátory náhodných čísel
Sexuální život u pacientů s mentálním postižením v ÚSP
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Rozvojový plán statutárního města České Budějovice v oblasti sociálních služeb na období Ing. Martina Kučerová.
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Analýza knihovnických standardů za rok 2006 knihovny Jmk Provozní doba Nákup knihovního fondu Kč na 1 obyvatele Roční přírůstek Počet studijních míst Veřejně.
Půjčování čteček jako služba knihovny Mgr. Ilona Trtíková Ústřední knihovna ČVUT Seminář E-knihy
1 1 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova : Evropa investuje do venkovských oblastí „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Technické kreslení.
E-knihovna pro knihovníky Seminář E-knihy III, NTK,
Problematika oddělení pro dospělé čtenáře” v rámci projektu „Blíže k sobě i knihám – místo knihoven ve sjednocené Evropě Knihovna Petra Bezruče v Opavě.
Přednost početních operací
Meziknihovní služby Ludmila Kohoutová Národní knihovna ČR Komise pro služby, Brno
KONTROLNÍ PRÁCE.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Statistické výkazy Ivo Brožek.
Knihovna společenských věd TGM v Jinonicích Společné zařízení Centra pro otázky životního prostředí UK, Fakulty humanitních studií UK, Fakulty sociálních.
Výsledky ankety Univerzitní knihovny ZČU Jak hodnotíte služby Univerzitní knihovny ZČU?
Marketingová strategie veřejné a univerzitní knihovny
Metody knihovnické práce (VIKBA04)
Výsledky ankety Univerzitní knihovny ZČU Jak hodnotíte služby Univerzitní knihovny ZČU Celkové výsledky 2015.
ODBOR SLUŽEB Seminář pro vedoucí pracovníky infrastrukturních útvarů NK ČR 13. ledna 2016.
Informační zdroje pro STM
Technické zázemí Univerzitní knihovny ZČU V Plzni
Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně Ústav vědecko – pedagogických informací a služeb Informační den Již po desáté!
Mgr. Anna Vitásková Vědecká knihovna v Olomouci
Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně Ústav vědecko – pedagogických informací a služeb Informační den Již po jedenácté!
Transkript prezentace:

Sběr statistických dat v akademických knihovnách vyhodnocení výzkumu Statistiky jak je známe, statistiky jak je neznáme Brno, VUT, 11. prosince 2014 Martin Krčál

Příprava a sběr dat dotazník cílem zjistit důležitost údajů v ročním výkazu z pohledu knihovníků distribuci zajišťovala AKVŠ osloveni členové AKVŠ (24 institucí) dotazník měli vyplňovat knihovníci, kteří mají v popisu práce vypracovávání statistik možné přeposlání i na fakulty sběr v termínu: 26.11.-10.12.2014 SurveyMonkey

Návratnost dotazníku 24 institucí urgence návratnost 6 škol neodpovědělo e-mailem znovu osloveni ředitelé knihoven (+4) návratnost 22 institucí 32 respondentů 9x fakulty MU, 3x fakulty VUT

Škola Respondentů: 32 Institucí: 22/24

Vyhodnocujete statistická data z ročních výkazů ve Vaší instituci? Odpovědělo: 29 Přeskočilo: 1 Odpověď Počet Procenta ANO 29 93,55% NE 2 6,45% Celkem 100%

Jakým způsobem s daty pracujete? Odpovědělo: 30/30 Odpověď Počet sběr dat a archivace dat 15 analýza dat - obecně - srovnání s předchozími roky, trendy vývoje - sledování vybraných ukazatelů - hledání problémů, analýza odchylek od normálu 20 5 9 6 4 podklady pro výroční zprávu pro vlastní statistiky pro vedení fakulty, univerzity, argumentace pro akreditaci oborů a jiné potřeby pedagogů a oborů (projekty) pro BIX 17 10 3 1

Proč s daty nepracujete Odpovědělo: 2/2 Přeskočilo: 0 „Pracovalo se s nimi v rámci knihovny, ne na úrovni školy, pokud je mi známo.“ „Data vyhodnocují kolegové a vedoucí knihovníci na fakultách, já zajišťuji stahování a archivaci uživatelských dat v systému pro analýzu statistik.“

Fondy Údaj Procenta Odpovědí Počet fyzických jednotek celkem 100,00% Odpovědělo: 32 Přeskočilo: 0 Údaj Procenta Odpovědí Počet fyzických jednotek celkem 100,00% 32 Přírůstky knihovních jednotek za rok Úbytky knihovních jednotek za rok 87,50% 28 Počet titulů seriálových publikací celkem Počet titulů seriálových publikací dle forem (pouze v tištěné formě/pouze v elektronické formě/v obou formách) 66,63% 21 Počet exemplářů seriálových publikací 43,75% 14 Počet titulů e-knih ve fondu celkem 84,38% 27 Počet přírůstků titulů e-knih ve fondu za rok 81,25% 26 Náklady na akvizici v Kč 96,88% 31

Evidovat jen e-knihy financované z rozpočtu a pokud jsou v katalogu. Komentáře Odpovědělo: 8 Definice e-knih se stále jeví jako problematická, e-knihy ve VŠ knihovně většinou znamenají přístupy do kolekcí či jednotlivých titulů ze serveru vydavatelů. Evidovat jen e-knihy financované z rozpočtu a pokud jsou v katalogu. Nesbíráme přímo e-knihy, ale všemožné databáze na cd/dvd, či přímo výtvarná díla na elektronických nosičích, ty se však stále vyvíjejí. Ročně jde o desítky jednotek. Proto bych je jako samostatný indikátor nenavrhoval. Stejně tak diplomové a disertační práce, které mají u nás odlišnou povahu než u klasických VŠ.

Využít zkušenost z BIX, má vypovídací hodnotu. Komentáře Odpovědělo: 8 Využít zkušenost z BIX, má vypovídací hodnotu. Náklady na akvizici - v "současném výkazu" zařazeno zcela nelogicky v VI.B, bylo by lepší finance mít ve zvláštní tabulce. Počet fyzických jednotek - doporučuji přejmenovat na počet médií celkem Domnívám se, že je důležitějším ukazatelem sledovat počet zakoupených médií celkem než jejich strukturu podle formy = potřeba nové definice knihovní jednotky. Počet titulů seriálových publikací celkem - ponechat pouze v případě, že údaje budou nadále sbírány po fakultách - pokud bychom měli odevzdávat souhrnně za celou univerzitu bylo by velmi pracné dobrat se správného údaje, protože nejde údaje pouze sečíst

náklady na provoz knihovny a akvizici Návrhy na nové údaje Odpovědělo: 4 náklady na provoz knihovny a akvizici náklady dle zdrojů (rozpočet knihovny, školy, získané mimorozpočtové) počet médií celkem počet nakoupených médií celkem (fyzických i elektronických) = počet přírůstků náklady na fondy ze zdrojů (celkem, elektronicky - licence, digitalizace, výdaje za zdroje včetně MVS, výdaje za vazby) počet personálu ve zpracování fondů (přepočtený stav)

Uživatelé a návštěvnost Odpovědělo: 32 Přeskočilo: 0 Údaj Procenta Odpovědí Zaregistrovaní uživatelé k 31. 12. 93,75% 30 Zaregistrovaní uživatelé k 31. 12. s kategorií veřejnost 78,13% 25 Evidence uživatelů v jedné centrální databázi (ANO/NE) 68,75% 22 Evidence uživatelů v dílčích databázích (ANO/NE) 40,63% 13 Počet návštěv uživatelů v prostorách knihoven 65,63% 21 Počet návštěv uživatelů v prostorách knihoven dle druhu sběru dat (elektronické počitadlo/ruční počítání/kvalifikovaný odhad) 62,50% 20

definovat registrované uživatele a návštěvníky Komentáře Odpovědělo: 6 definovat registrované uživatele a návštěvníky patří sem i elektronické (přístup přes web)? sjednotit metodiku (turnikety, počítadla, využití služeb, odhad???) relevantní je pouze počítadlo, kdo ho nemá, není schopen kvalifikovaného odhadu uspořádání knihovny (co když jde do studovny a pak k výpůjčnímu, zakouřit si,…) potřebujeme tento údaj??? přejmenování údajů Počet návštěv uživatelů v prostorách knihoven na Počet fyzických návštěv Zaregistrovaní uživatelé - vhodnější Počet aktivních uživatelů (interních z VV) a Počet externích uživatelů (kategorie veřejnost)

Komentáře Odpovědělo: 6 evidence v centrální či lokálních databázích je důležitá proto, aby při vykazování za instituci nedocházelo k duplicitě uživatelů záleží na tom, jaká je praxe v různých školách

počet studentů a akademiků na fakultě Návrhy na nové údaje Odpovědělo: 7 počet studentů a akademiků na fakultě mohou využívat EIZ a nechodit do knihovny, jsou uživateli registrovaní uživatelé dle kategorií "virtuální" návštěvy, "členská" základna - počet členů uživatelské skupiny/obsluhovaná skupina přístupy k FT online počet návštěv v e-katalogu počet hledání, počet uživatelů pracujících se svým kontem, počet návštěv na webu (a FB?) knihovny

počet studentů a akademiků na fakultě Návrhy na nové údaje Odpovědělo: 7 počet studentů a akademiků na fakultě mohou využívat EIZ a nechodit do knihovny, jsou uživateli registrovaní uživatelé dle kategorií online návštěvníci přístup na web, do katalogu (počet hledání, počet uživatelů pracujících se svým kontem, počet návštěv na webu knihovny, FB???) "virtuální" návštěvy, "členská" základna - počet členů uživatelské skupiny/obsluhovaná skupina přístupy k FT online Obsluhovaná populace: studenti podle matriky + zaměstnanci (stav k 31. 12.)

Výpůjčky Údaj Procenta Odpovědí Odpovědělo: 31 Přeskočilo: 1 Údaj Procenta Odpovědí Registrované výpůjčky mimo knihovnu celkem 96,77% 30 Počet prvních výpůjček 61,29% 19 Počet prodloužení 64,52% 20 Meziknihovní výpůjční služba v rámci státu celkem 87,10% 27 Meziknihovní výpůjční služba v rámci státu z/do jiných knihoven celkem 77,42% 24 Meziknihovní výpůjční služba v rámci státu z/do jiných knihoven dle druhu (výpůjčkou/kopií v tištěné formě/elektronickou kopií) 48,39% 15 Meziknihovní výpůjční služba na mezinárodní úrovni celkem 80,65% 25 Meziknihovní výpůjční služba na mezinárodní úrovni z/do jiných knihoven celkem 70,97% 22 Meziknihovní výpůjční služba na mezinárodní úrovni z/do jiných knihoven dle druhu (výpůjčkou/kopií v tištěné formě/elektronickou kopií)

příliš podrobná a zmatená MVS Komentáře Odpovědělo: 6 jsem pro jednoduchost!!! příliš podrobná a zmatená MVS zbytečně složité dělení dle formy, z/do, stačí celkový počet zrušit MMVS (provádějí jen vybrané knihovny) přejmenování údajů Počet návštěv uživatelů v prostorách knihoven na Počet fyzických návštěv Zaregistrovaní uživatelé - vhodnější Počet aktivních uživatelů (interních z VV) a Počet externích uživatelů (kategorie veřejnost)

"výpůjčky" EIZ - stažené záznamy, počet zobrazení, hledání, ... Návrhy na nové údaje Odpovědělo: 4 "výpůjčky" EIZ - stažené záznamy, počet zobrazení, hledání, ... Počet prezenčních výpůjček - jak jsou evidovány Počet personálu, zajišťujícího všechny typy výpůjčních služeb (přepočtený stav)

Elektronické informační zdroje Odpovědělo: 29 Přeskočilo: 3 Údaj Procenta Odpovědí Počet zpřístupňovaných EIZ celkem 96,55% 28 Počet zpřístupňovaných EIZ dle druhu (bibliografických/plnotextových/ostatních) 51,72% 15 Počet EIZ vytvářených knihovnou celkem 68,97% 20 Počet EIZ vytvářených knihovnou dle druhu (bibliografických/plnotextových/ostatních) 31,03% 9 Počet zpřístupňovaných EIZ v lokální síti nebo na samostatných pracovních stanicích celkem 41,38% 12 Počet zpřístupňovaných EIZ v lokální síti nebo na samostatných pracovních stanicích dle druhu (bibliografických/plnotextových/ostatních) 17,24% 5 Počet zpřístupňovaných EIZ ze serveru vydavatele online celkem 37,93% 11 Počet zpřístupňovaných EIZ ze serveru vydavatele online dle druhu (bibliografických/plnotextových/ostatních)

příliš podrobné (online, síť,…) Komentáře Odpovědělo: 6 příliš podrobné (online, síť,…) dělení na přístup přes lokální stanici, intranet či ze serveru vydavatele ztrácí význam dělení EIZ na druhy a dle zpřístupnění není podstatné financování EIZ těžko se určuje, kolik je jich v rámci univerzity, kolik platí fakulta, na kterých se fakulta jen podílí určitou částkou... mnohdy jen velice vágní odhady, podle mého názoru jsou skoro k ničemu

"výpůjčky" EIZ - stažené záznamy, počet zobrazení, hledání, ... Návrhy na nové údaje Odpovědělo: 6 "výpůjčky" EIZ - stažené záznamy, počet zobrazení, hledání, ... Počet prezenčních výpůjček - jak jsou evidovány Počet personálu, zajišťujícího všechny typy výpůjčních služeb (přepočtený stav) Repozitář (ano/ne) Discovery systémy (ano/ne) Financování EIZ náklady na EIZ (knihovna/fakulta/univerzita/granty a projekty) náklady dle druhu EIZ

Návrhy na nové údaje Odpovědělo: 6 Data týkající se využívanosti EIZ ve formátu COUTNER - reporty typu JR1, DB1, BR1 apod. (o využívanosti EIZ a EIZ s nulovým využitím)

Informační vzdělávání Odpovědělo: 28 Přeskočilo: 4 Údaj Procenta Odpovědí Počet hodin školení organizovaných pro uživatele 96,43% 27 Počet účastníků školení 92,86% 26 Počet účastníků výuky zajišťované knihovníky Počet hodin výuky zajišťované knihovníky 89,29% 25 Počet rešerší zpracovaných na objednávku uživatelů 78,57% 22

počet školení a účastníků Komentáře Odpovědělo: 5 rešerše klasické nebo i konzultace k rešerším??? rešerše již nejsou využívaná služba, zanedbatelný počet požadavků počet školení a účastníků nevyčlenit zvlášť exkurze (můžou hodně zkreslovat) tyto informace nejsou důležité, často odhady (2x!!!)

formy informačního vzdělávání Návrhy na nové údaje Odpovědělo: 5 formy informačního vzdělávání e-learningové kurzy, příručky, manuály vytvořené knihovnou (na webu) konzultace, kreditované kurzy, jiné akce pro uživatele (blíže nespecifikováno) školení knihovníků - počty, hodiny počet knihovníků zajišťujících výuku

Studovny 1 Údaj Procenta Odpovědí Počet ústředních/hlavních knihoven Odpovědělo: 32 Přeskočilo: 0 Údaj Procenta Odpovědí Počet ústředních/hlavních knihoven 90,63% 29 Počet pobočkových knihoven 84,38% 27 Počet otevřených dnů v ústředních/hlavních knihovnách 87,50% 28 Počet otevřených dnů v pobočkových knihovnách 68,75% 22 Dostupnost hlavních služeb (počet hodin v týdnu) v ústředních/hlavních knihovnách Dostupnost hlavních služeb (počet hodin v týdnu) v pobočkových knihovnách Počet knihovních jednotek ve volném výběru celkem Počet knihovních jednotek ve volném výběru v ústředních/hlavních knihovnách 59,38% 19 Počet knihovních jednotek ve volném výběru v pobočkových knihovnách 56,25% 18

Studovny 2 Údaj Procenta Odpovědí Odpovědělo: 32 Přeskočilo: 0 Údaj Procenta Odpovědí Počet míst ve studovnách a čítárnách celkem 96,88% 31 Počet míst ve studovnách a čítárnách s přímým připojením do sítě instituce celkem 43,75% 14 Počet míst ve studovnách a čítárnách s možností WIFI připojení celkem 53,13% 17 Počet míst ve studovnách a čítárnách v ústředních/hlavních knihovnách 46,88% 15 Počet míst ve studovnách a čítárnách s přímým připojením do sítě instituce v ústředních/hlavních knihovnách 28,13% 9 Počet míst ve studovnách a čítárnách s možností WIFI připojení v ústředních/hlavních knihovnách 31,25% 10 Počet míst ve studovnách a čítárnách celkem v pobočkových knihovnách Počet míst ve studovnách a čítárnách s přímým připojením do sítě instituce v pobočkových knihovnách 25,00% 8 Počet míst ve studovnách a čítárnách s možností WIFI připojení v pobočkových knihovnách

Studovny 3 Údaj Procenta Odpovědí Odpovědělo: 32 Přeskočilo: 0 Údaj Procenta Odpovědí Počet PC k dispozici uživatelům celkem 90,63% 29 Počet PC k dispozici uživatelům s přístupem pouze do sítě instituce celkem 34,38% 11 Počet PC k dispozici uživatelům s přístupem na internet celkem 46,88% 15 Počet PC k dispozici uživatelům v ústředních/hlavních knihovnách 37,50% 12 Počet PC k dispozici uživatelům s přístupem pouze do sítě instituce v ústředních/hlavních knihovnách 28,13% 9 Počet PC k dispozici uživatelům s přístupem na internet v ústředních/hlavních knihovnách 25,00% 8 Počet PC k dispozici uživatelům celkem v pobočkových knihovnách 40,63% 13 Počet PC k dispozici uživatelům s přístupem pouze do sítě instituce v pobočkových knihovnách 21,88% 7 Počet PC k dispozici uživatelům s přístupem na internet v pobočkových knihovnách

PC a přístup na internet Komentáře Odpovědělo: 6 PC a přístup na internet detailní sledování počtu PC nepovažuji za důležité, ale bohužel je to vyžadováno např. v projektech VISK PC s přístupem na internet je standard, proto netřeba zvlášť uvádět WiFi ano/ne pouze celkový počet míst v knihovně pro uživatele a možnost připojení zbytečně podrobné a navíc to "současný" výkaz nějak zvláštně počítal poznámka ústřední/hlavní knihovna bývá jen jedna - tudíž ne v ústředních/hlavních knihovnách, ale v ústřední/hlavní knihovně a tím pádem pole 0805 by mělo být ano/ne

počet míst pro handicapované Návrhy na nové údaje Odpovědělo: 3 plocha pro uživatele počet skenerů, počet tiskáren, počet jiných technických zařízení pro uživatele počet míst pro handicapované

Technické vybavení knihovny 1 Odpovědělo: 26 Přeskočilo: 6 Údaj Procenta Odpovědí Počet tiskáren pro veřejné použití celkem 96,15% 25 Počet skenerů pro veřejné použití celkem 92,31% 24 Počet kopírovacích strojů pro veřejné použití celkem 80,77% 21 Počet multifunkčních strojů pro veřejné použití celkem 84,62% 22 Počet tiskáren pro veřejné použití v ústředních/hlavních knihovnách 30,77% 8 Počet skenerů pro veřejné použití v ústředních/hlavních knihovnách Počet kopírovacích strojů pro veřejné použití v ústředních/hlavních knihovnách Počet multifunkčních strojů pro veřejné použití v ústředních/hlavních knihovnách 34,62% 9

Technické vybavení knihovny 2 Odpovědělo: 26 Přeskočilo: 6 Údaj Procenta Odpovědí Počet tiskáren pro veřejné použití v pobočkových knihovnách 26,92% 7 Počet skenerů pro veřejné použití v pobočkových knihovnách Počet kopírovacích strojů pro veřejné použití v pobočkových knihovnách Počet multifunkčních strojů pro veřejné použití v pobočkových knihovnách

reprografická zařízení Komentáře Odpovědělo: 4 reprografická zařízení sledovat pouze celkový počet, ne dle druhů nutné sledovat kvůli odvodům dle AZ nesledovat (2x)

selfchecky a zařízení na vracení knih Návrhy na nové údaje Odpovědělo: 2 čtečky k půjčování selfchecky a zařízení na vracení knih počet tiskáren atd. pro veřejné užití mimo knihovnu

Zaměstnanci Údaj Procenta Odpovědí Odpovědělo: 31 Přeskočilo: 1 Údaj Procenta Odpovědí Počet zaměstnanců knihovny celkem (fyzických osob) 100,0% 31 Počet zaměstnanců knihovny (fyzických osob) dle dosaženého vzdělání (VŠ/VOŠ/SŠ) 80,65% 25 Počet zaměstnanců knihovny (fyzických osob) dle dosaženého knihovnického vzdělání (VŠ/VOŠ/SŠ) 83,87% 26 Počet zaměstnanců knihovny celkem (přepočtený počet) 77,42% 24 Počet zaměstnanců knihovny (přepočtený počet) dle dosaženého vzdělání (VŠ/VOŠ/SŠ) 61,29% 19 Počet zaměstnanců knihovny (přepočtený počet) dle dosaženého knihovnického vzdělání (VŠ/VOŠ/SŠ)

Komentáře nejasnosti v zadávání Odpovědělo: 1 nejasnosti v zadávání není jasné, zda se např. mají nebo nemají započítávat dohody o provedení práce nebo o činnosti u "nekmenových" osob

Celkový počet úvazků v knihovně Návrhy na nové údaje Odpovědělo: 3 Celkový počet úvazků v knihovně nahradit jím stávající Stáže zaměstnanců v zahraničí (např. Erasmus) (Sebe)vzdělávání se Publikační a přednášková činnost zaměstnanců knihovny Počet osob/úvazků na některé činnosti v knihovně (např. katalogizace, IT, EIZ, služby, konzultace)

Financování Údaj Procenta Odpovědí Náklady na akvizici 100,0% 31 Odpovědělo: 31 Přeskočilo: 1 Údaj Procenta Odpovědí Náklady na akvizici 100,0% 31

Podrobně definovat, co patří do konkrétních položek Komentáře Odpovědělo: 3 Podrobně definovat, co patří do konkrétních položek Náklady na akvizici nesledujeme, neboť je financována mnohazdrojově (rozpočet knihovny, rozpočty fakult, celá řada grantů). Sledujeme náklady na nákup EIZ a periodik, které objednává centrálně Akademická knihovna. Finanční prostředky knihovny celkem údaj vypovídá o celkovém zabezpečení knihovny v rámci instituce Finanční prostředky z mimorozpočtových prostředků údaj vypovídá o aktivitě knihovny Vzdělávání zaměstnanců vypovídá o proaktivním rozvojovém stavu knihovny

Návrhy na nové údaje více rozvést finance Odpovědělo: 7 více rozvést finance částky na akvizici seriálů, knihy a EIZ (dle druhu) náklady na jiné vybavení knihovny podíl financí rozpočtu (knihovny, fakulty), grantů a projektů finance na jednoho uživatele (finance/registrovaní uživatelé) náklady na personál

Jiné údaje a indikátory nezapadající do jiné skupiny Odpovědělo: 10 Opět finance!!! Plocha knihovny, plocha knihovny/počet uživatelů(počet obsloužených osob) Počet hodin vzdělávání zaměstnanců Sledování spokojenosti uživatelů - poskytování služeb ve standardu dobré praxe Publikační aktivity knihovny a knihovníků Discovery systém (ano/ne) – jaký Knihovní systém – jaký Účast knihovny v projektech Institucionální repozitář (ano/ne) Typy dokumentů, počet dokumentů

Závěry Je nutné prodiskutovat potřebné údaje v jednotlivých částech dotazníku Nutno vytvořit podrobnou metodiku k jednotlivým indikátorům Stálice – výpůjčky, registrace, přírůstky, velikost fondu, vzdělávání, náklady na akvizici Zvážit zastaralé údaje (technika, sítě) Zjednodušit formulář, je nutné jej mít tak složitý? Více se zaměřit na financování a EIZ Důležité vzdělávání

11 RESPONDENTŮ se chce zapojit do diskuze o vhodných indikátorech

Děkuji Vám za pozornost Martin Krčál instituce: KISK FF MU, ÚISK FF UK e-mail: krcal@phil.muni.cz