Významné oxidy Oxid uhličitý- CO2: -vzniká dokonalým spalováním,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Názvosloví oxidů Některé významné oxidy
Advertisements

PRAKTICKY VÝZNAMNÉ OXIDY
Vlastnosti oxidů. Vlastnosti oxidů CO2 OXID UHLIČITÝ plynná, nedýchatelná látka Obrázek č.1 plynná, nedýchatelná látka ( má větší hustotu než vzduch)
NĚKTERÉ VÝZNAMNÉ OXIDY
Opakování učiva o nerostech I. část
OXIDY Ch_092_Oxidy_Oxidy
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Oxidy nejen v mineralogii oxid hlinitý oxid křemičitý
ZÁSTUPCI OXIDŮ.
Významné oxidy Mgr. Helena Roubalová
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět :Chemie Ročník : 8. Téma.
Příčiny Spalování fosilních paliv, kterým vzniká oxid uhličitý.
OXIDY O-II oxygenium (latinsky) = kyslík
Hydroxidy (zásady) nazývané též žíravé louhy, obsahují kov a charakteristickou hydroxidovou skupinu – OH, hydroxidový aniont = OH oxidační číslo hydroxidu.
OXIDY Ch_092_Oxidy_Oxidy
CZ.1.07/1.1.10/
Příprava a vlastnosti dvouprvkových sloučenin
Významné oxidy 1 Chemie VY_32_INOVACE_227, 12. sada, CH ANOTACE
Oxidy CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_2306_CH8 Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou Mgr. Eva Živná, 2011.
VY_52_INOVACE_02/1/35_Chemie OXIDY SÍRY A DUSÍKU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace.
Oxidy Oxidy jsou sloučeniny prvků s kyslíkem v různém poměru.
Oxidy důležité pro stavebníky a malíře
Oxidy Richard Horký. VlastnostiNázvosloví 2Názvosloví 1ReaktivitaPojmy
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s výskytem a využitím oxidu vápenatého,
DUSÍK 78% ve vzduchu Dusičnany, bílkoviny…
Sloučeniny H y d r o x i d y RZ –
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
VY_52_INOVACE_02/1/36_Chemie PEVNÉ OXIDY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace a zkvalitnění.
Mgr. Ivana Blažíčková Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446 EU-ICT-Ch-8_03.
13.1 Vím, co jsou dvouprvkové sloučeniny .
SLOUČENINY DUSÍKU Mgr. Jitka Vojáčková.
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Oxidy, které ovlivňují životní prostředí. Co známe z kapitoly Názvosloví organických sloučenin 1 Úkol 1: Doplň text: Oxidy jsou ……….. sloučeniny kyslíku.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda, Chemie Název: Opakování vlastností oxidů Autor: Zdeněk Fikejs Datum, třída: , 9.roč. Stručná anotace: Opakovací.
Oxidy Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Pavlína Lejsková ZŠ praktická.
VLIV PRŮMYSLU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o oxidech
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda, Chemie Název: Oxid siřičitý a dusičitý Autor: Zdeněk Fikejs Datum, třída: , 9.roč. Stručná anotace: Seznámení.
Dudíková Nikola Bezvodnaté Oxidy
Oxidy.
Oxidy 1 Oxidy, které ovlivňují životní prostředí Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Oxidy důležité pro stavebníky, malíře a jako drahokamy
Zástupci oxidů RZ
Nejvýznamnější oxidy Autor: Mgr. Iveta Studená Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_18_Oxidy Téma: Chemie 8.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
OXIDY. Co to jsou oxidy? Oxidy jsou dvouprvkové sloučeniny kyslíku s jinými prvky. Dříve se označovaly jako kysličníky V oxidech má kyslík oxidační číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: VY_32_Inovace_ – Oxidy (zástupci) Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu:
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Minerály – přehled Použité zdroje a materiály.
Oxidy sloučeniny prvku s kyslíkem A.Bezvodé B.Vodnaté vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název sady materiálů: Přírodopis 9 Název materiálu: VY_32_INOVACE_Př_9_1802_Přehled_nerostů_II._ sulfidy_oxidy Autor: RNDr. Josef Snopek Anotace: projekce.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Jitka Malíčková NÁZEV: Význam a použití oxidů VI TÉMATICKÝ CELEK:
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o uhlíku a jeho oxidech. Klíčová slova:
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
VY_32_INOVACE_Slo_II_07 Oxidy 3, Sulfidy ppt.
PLYNY- TECHNICKÉ PLYNY
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_20
VY_52_INOVACE_06 Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod cz. 1.07/1.4.00/ „Blíže k přírodním vědám“ Mgr. Markéta Ulrychová VÝZNAMNÉ.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Chemie, Významné oxidy Autor: Ing. Světlana Hřibalová.
AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová
Třídění podle chemického složení
Významné oxidy Oxid uhličitý CO2 nedýchatelný bezbarvý plyn
Mineralogický systém Oxidy (kysličníky)
Transkript prezentace:

Významné oxidy Oxid uhličitý- CO2: -vzniká dokonalým spalováním, -bezbarvý plyn, těžší než vzduch, sám je nehořlavý nutný pro fotosyntézu rostlin, na výrobu sifonu, hasící přístroj – sněhový skladuje se v ocelových lahvích s černým pruhem(l) nebo jako suchý led(s) Oxid uhelnatý- CO: vzniká nedokonalým spalováním, bezbarvý, prudce a smrtelně jedovatý plyn, výfuky aut, kouř z továren

Oxid vápenatý –CaO- též pálené vápno, bílý prášek, výroba z vápence, užití ve stavebnictví k výrobě hašeného vápna Reakce: v peci CaCO3 CaO + CO2 Vápenec pálené vápno ox.uhličitý CaO + H2O Ca(OH)2 hašené vápno N2O: oxid dusný, rajský plyn, byl užíván jako narkotikum při operacích NO (oxid dusnatý)- bezbarvý NO2 (oxid dusičitý) –červenohnědý- oba vznikají při hoření

např.v autech, jsou jedovaté a leptají, v ovzduší způsobují vznik kyselých dešťů vyrábí se z nich kyselina dusičná – důležitá průmyslová surovina Oxid siřičitý a oxid sírový –SO2, SO3 Vznikají při spalování hnědého uhlí, tvoří pak kyselé deště – poškozují životní prostředí!!! Užití na výrobu kyseliny sírové S + O2 SO2 SO2 + O2 SO3 SO3 + H2O H2SO4 kysel.sírová

oxid hlinitý Al2O3–korund –velmi tvrdý nerost, 2 barevné odrůdy- modrý safír a červený rubín, těží se také jako surovina na výrobu hliníku – bauxit Al2O3 . nH2O Oxid křemičitý –SiO2 minerál křemen, na výrobu skla a malty, řada barevných odrůd např. růženín-růžový fialový ametyst hnědá záhněda bezbarvý křišťál Oxid železitý –Fe2O3 krevel(hematit), je červený, základní železná ruda Hydratovaný oxid železitý – Fe2O3.nH2O hnědel (limonit), je hnědý, zvaný též bahenní železná ruda Oxid manganičitý –MnO2 – burel nutný pro důkaz kyslíku

Oxidy síry a dusíku: vznik spalováním uhlí(SO2) a z výfukových plynů aut (NO2), jedovaté sloučeniny, poškozují životní prostředí, způsobují kyselé deště-doplň …………..