Analytik i kritik (post)moderní doby

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život.  Jeho otec byl lékárník.  Kvůli finančním potížím jeho rodiny, nemohl Hanz chodit do školy. Učil se sám z knih.  Ve 12. letech pomáhal svému.
Advertisements

ÚVOD DO ROZVOJOVÝCH STUDIÍ I VÝVOJ NEZISKOVÉHO SEKTORU V ČR.
Úvod do sociální politiky LS 2008/2009
Sociologie médií, komunikace a jazyka
Sociální politika a Welfare State
Modernizace a globalizace
Média: nástroj vládnoucí třídy
SVĚTOVÁ LITERATURA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ
Politologie jako věda Politika moc
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
ETICKÉ ASPEKTY OCHRANY PŘÍRODY
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Cíle při výuce etiky/náboženství Zuzana Svobodová.
Sociální mobilita Sociální mobilita je pohyb sociálních subjektů (jednotlivých osob) v sociálním prostoru tvořeném soustavou sociálních pozic. P. Sorokin.
Adolf Hitler Způsobil smrt milionů.
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
Joseph Heller Narození 1. květen 1923 Úmrtí 12. prosinec 1999 NárodnostAmeričan.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
EVROPA A EUROATLANTICKÝ PROSTOR I: STUDENÁ VÁLKA
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Sovětizace.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Nástup komunistického.
Karel Čapek PhDr. Karel Čapek narozen 9. ledna 1890 v Malých Svatoňovicích, zemřel 25. Prosince 1938 v Praze, byl český spisovatel, novinář, dramatik,překladatel.
Výukový program:Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Ekonomické dělení států světa
Společenská odpovědnost organizací
Pierre Bourdieu a jeho význam pro historickou sociologii ( ) Bourdieu se zabýval především současnými společnostmi, historické reálie používal.
NOVÝ KONTRAKT MEZI VĚDOU A SPOLEČNOSTÍ? Tereza Stöckelová Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
Vertikální sociální diferenciace Sociální diferenciace je součástí problematiky sociální struktury. Znamená vydělování a rozlišování jednotlivých částí.
Mgr. Jiří Janeček Senát PČR Osvěta zvenčí ? Schopný autor tvoří, neschopný poučuje George Bernard Show.
MARKETING.
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
O ZAKLADATELÍCH AMERICKÉ SOCIOLOGIE Lester F.WARD ( ) patřil k nejstarší generaci zakladatelů americké sociologie. Jeho dílo bylo polemikou s názory.
Sociální diferenciace
VY_32_INOVACE_2D.9.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Albert Camus Barbora Vaňková.
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
Pražské jaro 1968 Odvolání Antonína Novotného Cíle – Akční program KSČ
Sociologie konfliktu.
Postmoderní identita. Klasická sociologická pojetí identity se soustřeďují na její původ v sociální a/nebo kulturní struktuře –Například Bourdieu a jeho.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Alexis de Tocqueville / / Karl Marx /1818 – 1883/
Základy sociální psychologie
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
4. téma: Společenská organizace Počátky studia formální organizace Problém: Najít univerzálně platné principy ’vědeckého’ řízení výrobních.
Předchůdkyně I. vlny ženského hnutí
Ing. František Řezáč MASARYKOVA UNIVERZITA T – 10 Řízení vztahů se zákazníky (Customer Relationship Management)
Od moderní k nové společnosti
Teorie státu a byrokracie 1. blok. Stát a moc Weber: Stát je takové lidské společenství, které si na určitém území nárokuje pro sebe (a to s úspěchem)
Kariérní systém pedagogických pracovníků – kritické místo celoživotního rozvoje PhDr. Václav Trojan, Ph.D. Konference ICOLLE září 2016.
Občanská práva a povinnosti
Klasická sociologie (Max Weber)
Produktová strategie a proces inovace ve společnosti Mironet.cz a. s.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Stát Definice, funkce, typy.
Občanská práva a povinnosti
Ekonomika malých a středních podniků
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Principy inovace.
Postmoderní společnost
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Psychologie dospělých
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
Výzvy pro sociální práci v době tzv. postmoderní
Transkript prezentace:

Analytik i kritik (post)moderní doby Zygmunt Bauman Analytik i kritik (post)moderní doby

narodil se v roce 1925 Jakožto Polák židovského původu byl od svých mladých let neustále konfrontován se zásahy moci, s tím jak „velké dějiny“ vtrhávají do životů běžných lidí za války se připojil k polskému vojsku v SSSR mezi lety 1945 a 1953 pravděpodobně pracoval jako politický instruktor v armádě a také jako velitel jednotky bojující s odpůrci nového zřízení, v letech 1945 až 1948 byl informátorem vojenské rozvědky v roce 1953 byl propuštěn, protože jeho otec chtěl odejít do Izraele studoval sociologii a potom filozofii (sociologie byla dočasně jako disciplína zlikvidována( na konci 60´v Polsku silná antisemitská kampaň  Bauman emigroval, nejprve učil v Izraeli, poté se usídlil v Anglii

Do současnosti Bauman publikoval přes 50 knih a přes stovku článků Stal už se vlastně žijícím klasikem - vycházejí knihy o něm a jeho sociologii v prestižních nakladatelstvích využívají se i jeho pojmy a koncepty – například „pevná“ a „tekutá“ modernita (viz například kniha Pepe Escobara How the Globalized World is Dissolving Into Liquid War), nebo Baumanův koncept cizince

v 60´a 70´ vycházel především z (neo)marxismu, psal knihy o vývoji ideologií, třídním vědomí atd. v 80´letech se začal intenzivněji věnovat moderní době jako takové a zejména jejím paradoxům (iracionalita racionalizace a byrokratizace, vylučování celých skupin a kategorií lidí jako následek rozvoje moderní touhy po řádu) v jeho psaní té doby se stává významnou postava cizince jakožto toho, kdo nezapadá do řádu moderních společností cizinec láká, protože je jiný, zajímavý, neobvyklý cizinec zároveň vyvolává pocit ohrožení řádu a čistoty moderní společnost na jednu stranu chce poznávat cizí (proto se tolik cestuje, hledají se alternativní životní styly, importují se cizí jídla) ale na stranu druhou se cizího a cizinců bojí

Baumanovy knihy z „postmoderního období“ 1987: Legislators and interpreters - On Modernity, Post-Modernity, Intellectuals. 1988: Freedom. Philadelphia. 1989: Modernity and The Holocaust. 1990: Paradoxes of Assimilation. 1990: Thinking Sociologically. An introduction for Everyone. 1991: Modernity and Ambivalence. 1992: Intimations of Postmodernity. 1992: Mortality, Immortality and Other Life Strategies. 1993: Postmodern Ethics. 1995: Life in Fragments. Essays in Postmodern Morality. 1996: Alone Again - Ethics After Certainty. 1997: Postmodernity and its discontents.

Legislators and interpreters moderní doba se podle Baumana pokoušela za každou cenu snižovat nebezpečí a zvyšovat předvídatelnost života - to se jí ovšem nikdy nedaří úplně (viz postava cizince) V této knize jde Baumanovi především o analýzu moderní moci a role intelektuálů v jejím rámci moderna je posedlá vizí spořádané společnosti podobné dobře pěstěné zahradě, v níž nemá místo plevel – intelektuálové se velmi často ujímali role zahradníků kteří jsou schopni plevel identifikovat i zničit Intelektuálové se stali „zákonodárci“ (legislators) moderní doby, kteří říkají co je, i co by mělo být. Tato pozice by měla být podle Baumana nahrazena pozicí interpreta a „překladatele“ mezi konkurujícími si názory.

Modernita a holokaust Asi nejvlivnější Baumanova kniha Získal za ni Adornovu cenu (1998) Bauman nechápe holokaust jako následek šílenství několika individuí nebo iracionálního (a tedy nemoderního) antisemitismu Němců té doby. Je to pro něj především vyústění klasických moderních procesů Konečné řešení Bauman viděl jako extrémní příklad moderních pokusů zbavit se svých nepohodlných a „cizích“ součástí Byla to i byrokratická procedura a dokonale vyprojektovaná technologie

Holokaust by se nemohl uskutečnit v nemoderní zemi Holokaust by se nemohl uskutečnit v nemoderní zemi. Nestačí totiž pouze totalitní režim sám o sobě, je potřeba také: Projekt a technologie Moderní byrokracie Izolace a depersonalizace obětí (podmínkou úspěšného holocaustu není divoká nenávist, ale lhostejnost veřejnosti) Spolupráce obětí (moderní moc je schopna proměnit cíle druhých ve vlastní prostředky)

Bauman kritizuje klasické sociologické pojetí hodnot a morálky jakožto integračních faktorů společnosti holokaust je podle něj s takovýmto chápáním morálky dobře slučitelný - vyžaduje totiž etiku poslušnosti, etiku podřízenosti a etiku výkonu Jako alternativu vidí Bauman etiku založenou na lidské blízkosti a sounáležitosti

v 90´ se věnoval zejména tématům postmoderního životního stylu a konzumerismu - člověk se vzdal zabezpečení, která mu poskytla moderna, aby místo něj získal svobodu a mohl "užívat života„ spolu s tím šel u Baumana posun od kritiky moderní moci, role intelektuálů atd. ke kritice postmoderní kultury a postmoderních životních stylů Už mu nejde tolik o obranu soukromé sféry před sférou veřejnou (velké téma knihy Legislators and interpreters), ale spíše o obranu mizející veřejné sféry kvůli tomu abys vyhnul zmatkům kolem postmodernity a postmodernismu začal na konci 90´používat spíše výrazy „tekutá“ a „pevná“ modernita Namísto pevně daných tradičních identit i velkých identitních projektů moderny nastupují v postmoderní době/době tekuté modernity „roztříštěné“ identity – směřování života do budoucnosti je založeno na krátkodobých projektech a úvahách

Postmodernity and its discontents Zobecnil význam nakupování (nakupování a konzumování se pro Baumana stává metaforou přístupu postmoderního člověka ke světu). Nakupování se týká jakékoli činnosti, která je výsledkem volby. Život v postmoderní době/lehké modernitě již není uspořádán kolem role výrobce, jež vyžaduje regulaci, definici potřeb a konformitu, ale kolem role konzumenta, která se neřídí definovanými normami, ale touhami a prchavými přáními. Důsledkem těchto změn je další zvyšování křehkosti identity. Nejistota sociální existence vede k tendenci vnímat nejen svět, ale i mezilidské vztahy jako nakupení produktů okamžité spotřeby. Bauman navíc zdůrazňuje, že spotřeba je na rozdíl od produkce, která vyžaduje kooperaci, osamělou činností.