Tento digitální u č ební materiál (DUM) vznikl na základ ě ř ešení projektu OPVK, registra č ní č íslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpo č tem Č eské republiky. Zpracováno 7. prosince 2012 Autor: Mgr. Eva Do č kalová
INTERPUNKCE
ÚKOLY 1.Která věta nepatří k ostatním, protože má jiný důvod použití interpunkce? 2.Uveď tento důvod. 3.Doplň chybějící interpunkci.
1. 1. Hurá konečně se mi povedla písemka z chemie. 2. Fuj tohle tedy opravdu nebudu jíst! 3. Pssst děti už usnuly! 4. Jablko žuch mi na hlavu.
Citoslovce je ve funkci přísudku. 1.Hurá, konečně se mi povedla písemka z chemie. 2.Fuj, tohle tedy opravdu nebudu jíst! 3.Pssst, děti už usnuly! 4.Jablko žuch mi na hlavu.
2. 1. Rosťa ten to ale schytal! 2. Vánoční perníčky ty prostě zbožňuju. 3. Na Janu svou kamarádku byl nejvíce naštvaný. 4. Své mladší sestře té nezapomněl přinést pokaždé alespoň maličkost.
Jedná se o přístavek. V ostatních větách je samostatný větný člen. 1. Rosťa, ten to ale schytal! 2. Vánoční perníčky, ty prostě zbožňuju. 3. Na Janu, svou kamarádku, byl nejvíce naštvaný. 4. Své mladší sestře, té nezapomněl přinést pokaždé alespoň maličkost.
3. 1. Během plesu se nosila jako pávice. 2. Dopadlo to ještě hůř než v mých nejčernějších představách. 3. Jakožto jejich nadřízený jim to zamítl. 4. Udělej to tak jak sis to předem naplánovala.
Spojka uvozuje celou větu. Jinde jde jen o uvození větného členu. 1. Během plesu se nosila jako pávice. 2. Dopadlo to ještě hůř než v mých nejčernějších představách. 3. Jakožto jejich nadřízený jim to zamítl. 4. Udělej to tak, jak sis to předem naplánovala.
4. 1. Děti i jejich rodiče byli ze zábavného odpoledne nadšení. 2. Na to kamaráde rychle zapomeň. 3. Dámy a pánové vítejte na dnešní předváděcí akci. 4. Jaké jsou vyhlídky pane doktore?
Nejedná se o vokativ (5. pád). 1. Děti i jejich rodiče byli ze zábavného odpoledne nadšení. 2. Na to, kamaráde, rychle zapomeň. 3. Dámy a pánové, vítejte na dnešní předváděcí akci. 4. Jaké jsou vyhlídky, pane doktore?
6. 1. Třídní knihu kterou nechali na chodbě našel školník. 2. Deštník zůstal pokud si dobře vzpomínám v autě. 3. Postával před košatým dubem u něhož se vždy scházeli. 4. Až začne pršet schováme se támhle.
Jedná se o vsuvku. Ostatní jsou vedlejší věty. 1. Třídní knihu, kterou nechali na chodbě, našel školník. 2. Deštník zůstal, pokud si dobře vzpomínám, v autě. 3. Postával před košatým dubem, u něhož se vždy scházeli. 4. Až začne pršet, schováme se támhle.
7. 1. Schovávala se za rohem usmívajíc se. 2. Přelézajíce záludně připravenou překážkovou dráhu děti nevnímaly své soupeře. 3. Plačíc utíkala pryč. 4. Chodili od domu k domu hledajíce nás.
Ve všech větách je přechodníková konstrukce, ale rozvitý přechodník se odděluje čárkou! 1. Schovávala se za rohem usmívajíc se. 2. Přelézajíce záludně připravenou překážkovou dráhu, děti nevnímaly své soupeře. 3. Plačíc utíkala pryč. 4. Chodili od domu k domu hledajíce nás.
Literatura Mluvnice: učebnice českého jazyka pro střední školy. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2009, 264 s. ISBN KOSTEČKA, Jiří. Český jazyk pro 2. ročník gymnázií. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2001, 243 s. ISBN MELICHAR, Jiří a Vlastimil STYBLÍK. Český jazyk: přehled učiva základní školy s cvičeními a klíčem. Vyd. 14., přeprac. Praha: Fortuna, 2004, 275 s. ISBN MAŠKOVÁ, Drahuše. Český jazyk: přehled středoškolského učiva. 1. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2005, 175 s. Maturita. ISBN