Francouzský politický systém

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Moc výkonná I Prezident VY_32_INOVACE_ 07 - Moc výkonná I.
Advertisements

SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.9
Občanská výchova 9. ročník
Česká republika-demokratický stát
Volba rektora Statut Čl. 11 Rektor 1.Volbu kandidáta na funkci rektora vyhlašuje senát tak, aby se konala nejméně 90 dní před uplynutím funkčního.
Co změní Lisabonská smlouva? Eurocentrum, Praha, 23. října 2008 Jan Karlas Ústav mezinárodních vztahů, Praha.
Volby VY_32_INOVACE_29-12 volební systémy.
Volební systém České republiky
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE Je nás sedm společných institucí EU. Máme také poradní orgány a další evropské instituce jako sousedy a spolupracovníky.
Česká republika – demokratický stát
Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod ve výuce III_Shrnutí_Riskuj Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod.
Francie.
Mgr. Michal Oblouk LEGISLATIVA. -dvoukomorový zákonodárný sbor České republiky -je tvořen Poslaneckou sněmovnou (dolní komora) a Senátem (horní komora)
Moc zákonodárná VY_32_INOVACE_ 06 - Moc zákonodárná.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
Kontrola veřejné správy
Prezidentské volby v USA (v porovnání s ČR)
EVROPSKá UNIE.
TEST 17. POLITOLOGIE
NIZOZEMÍ Leží v západní Evropě Hlavní město: Amsterdam
Ústavní soudnictví J.Kožiak. Ústava - čl. 83 a následující Ústava - čl. 83 a následující Zákon o ústavním soudu č. 182/1993 Zákon o ústavním soudu č.
Vývoj české ústavnosti
Tři hlavní orgány Evropský parlament - hlas občanů Hans-Gert Pöttering
Dělba moci.
Moc zákonodárná Pavel Šuranský. Přáli byste si v naší zemi něco změnit? Jakým způsobem by to bylo možné?
MOC ZÁKONODÁRNÁ Právní řád – není neměnný, lze jej měnit
Politický systém Itálie
ČLOVĚK JAKO OBČAN V DEMOKRATICKÉM STÁTĚ PREZIDENT ČR Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec.
VY_32_INOVACE_51_12 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Monako.
Politický systém Portugalska
Základy práva 14. Moc výkonná Mgr. Petr Čechák, Ph.D.
Michal Dosoudil Obsah prezentace  Úvodní info o Rumunsku  Situace na rumunské politické scéně r  Původní volební systém  Návrhy nových.
Exekutiva a justice VkO 9.
Politický systém francie
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ SYSTÉM ČR III.12 Moc zákonodárná a tvorba práva Mgr. Petr Čechák, Ph.D.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Prezident ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Francie Francie, oficiální název Francouzská republika je demokratický stát, jehož většina území (někdy označovaná jako Metropolitní Francie) se nachází.
Hlavní orgány v EU Monika Matysová.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Přímá volba prezidenta. Náš tým  Bartochová Lucie  Dvořáková Tereza  Jelínková Petra  Jursíková Adéla  Kopáčiková Gabriela  Matušková Barbora 
Ústavní vývoj ČR Barbora Vítová, Kristýna Jiránková, C3A.
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky, zkr. PSP ČR, PS PČR, v Ústavě České republiky označovaná jen jako Poslanecká.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
JÁ JAKO OBČAN ČESKÉ REPUBLIKY ZS1BP_PIV4, jaro 2015 Mgr. Kateřina Mrázková, Ph.D.
PREZIDENT. Prezident České republiky  je hlava České republiky  od roku 2013 volen přímo občany ČR  skládá slib do rukou předsedy Senátu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Volby. Politická strana – organizace, která sdružuje občany s podobnými představami o řízení státu, - strany se snaží získat co nejvíce hlasů ve volbách,
Právní základy státu.
ZÁKONODÁRNÁ MOC Jana Karásková.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Výchova k občanství Moc výkonná
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Veterinární a potravinářská legislativa
Číslo projektu: Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky
Výchova k občanství Moc zákonodárná
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
MOC ZÁKONODÁRNÁ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ČESKÁ REPUBLIKA Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Česká republika Srdce Evropy.
Veřejný ochránce práv.
Ústavní systém České republiky
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Francouzský politický systém

Francie (La France) Hlavní město: Paříž Rozloha: 547 030 km² (47. na světě)-z toho 0,26 % vody Nejvyšší bod: Mont Blanc (4 810 m n. m.) Časové pásmo: +1 Počet obyvatel: 60 180 529 (20. na světě, 2003) Hustota zalidnění: 111 ob. / km² (68. na světě) Jazyk: francouzština (němčina, arabština) Náboženství: římskokatolické 83 – 88 %, islám 5 – 10 %, protestanství 2 %, judaismus 1 % Státní zřízení: poloprezidentská republika Vznik: 843 (rozdělení Franské říše) Prezident: Nicolas Sarkozy Předseda vlády: François Fillon Měna: euro (EUR)

Je demokratický stát, jehož metropolitní část se nachází v západní Evropě. Součásti Francouzské republiky jsou také zámořské departementy a území v Karibiku, Severní a Jižní Americe, v Indickém oceánu a Oceánii. Je členskou zemí Severoatlantické aliance (NATO) a je jedním ze zakládajících členů Evropské unie (EU). Francie je jedním ze zakládajících členů Spojených národů. Je jedním z pěti stálých členů Rady bezpečnosti OSN s právem veto, a také jednou z osmi uznaných nukleárních mocností.

VZNIK PÁTÉ REPUBLIKY Souvisí s Alžírskou osvobozeneckou válkou, která začala 1.11. 1954. 1958 měl být pověřen sestavením vlády Pierre Pflimlin, měl být stoupencem ukončení bojů a odchodu Francie z Alžírska. V Alžíru obsadili stoupenci francouzského Alžírska budovu generální vlády a vytvořili Výbor veřejného blaha. Generál Massu chtěl tento výbor i pro Paříž. 14.5.1958 žádá Massu generála de Gaulla, aby přerušil mlčení k sestavení vlády veřejného blaha, která jako jediná může zabránit “vyklizení” Alžírska, de Gaulle je připraven převzít pravomoci republiky. 27.5.1958 deGaulle zahájil proces sestavení “republikánské vlády” - tím je zahájen rozpad 4. republiky a vznik 5. republiky. 4.9.1958 de Gaulle prezentoval novou ústavu na pařížském Náměstí republiky. 28.9. 1958 byla přijata nová ústava referendem.

PREZIDENT REPUBLIKY 1962 přijato ustanovení o přímé volbě hlavy státu. Prezident je zvolen prostou většinou hlasů, může k tomu teoreticky dojít i v prvním kole. Do druhého kola postoupí dva kandidáti s největším počtem hlasů. 21.12. 1958 (1958-1965) zvolen Charles de Gaulle prvním prezidentem páté republiky, podle nového většinového dvoukolového systému. Georges Pompidou (1969-1974) Valéry Giscard d´Estaing (1974- 1981) Francois Mitterand (1981-1995) Jacques Chirac (1995- 2007) Nicolas Sarkozy (2007-?) Podmínky volitelnosti prezidenta: 1) kandidát musí mít francouzské občanství 2) musí být zapsán ve voličských seznamech 3) musí mít min. 23 let 4) musí být právně způsobilý 5) musí mít podporu min. 5OOset lidí z politického života z min. 30ti departementů ( z jednoho departementu nesmí být více než 10 %)

Délka mandátu prezidenta: (Každý kandidát si 12 měsíců před volbami musí zřídit volební účet. Celkové náklady kandidáta nesmí přesáhnout v prvním kole 14 796 000 eur a v druhém kole 19 764 000 eur, přičemž stát uhradí polovinu těchto výdajů, pokud kandidát dosáhl alespoň 5 % odevzdaných hlasů. ) Délka mandátu prezidenta: Od roku 1958 do 24.9. roku 2000 měl prezident 7mileté volební období. Počet mandátů byl od počátku neomezený, nejdéle byl prezidentem Francois Mitterrand (14 let). 1973 Georges Pompidou se snažil snížit mandát na dobu 5 let. 2000 se tyto snahy znovu obnovily. S návrhem přišel nyní socialista Francois Mitterand- mandát by se zkrátil na 5 let, nebo by zůstal na 7 let, ale prezident by byl zvolen pouze jednou. Volby prezidenta po roce 1958: 1965 Charles de Gaulle x Mitterand za levici. Vítěz de Gaulle, ale odchod 1969 kvůli neprojití jeho návrhu ústavy. 1969 jediný kandidát George Pompidou (předčasná smrt 1974) 1974 Mitterand x Valéry Giscard d´Estaing, který vyhrál ve 2. kole 1981 vítěz Mitterand 1988 Jacques Chirac kandiduje proti Mitterandovi, avšak prohrává. 1995 Jacques Chirac x Balladur (podpora od Nicolase Sarkozyho)x Lionel Jospin xRobert Hue vítězí Chirac

2002 kandiduje na prezidenta 17 kandidátů 2002 kandiduje na prezidenta 17 kandidátů! Ve druhém kole zvítězil Chirac nad kandidátem extrémní pravice Jean-Marie Le Penem. 2007 – očekávaně, nicméně na poslední chvíli oznámil, že se těchto prezidentských voleb nebude úcastnit (francouzská ústava nezakazuje třetí po sobě jdoucí mandát) 2007 Nicolas Sarkozy x Ségoléne Royalová(získala 53,06% hlasů), prezidentem se tedy stává Sarkozy. Ukončení mandátu: končí po uplynutí 7miletého, nyní 5tiletého volebního období. nový prezident musí být zvolen nejméně 20 a nejvíce 35 dní, před ukončením funkce sesazení pro velezradu (v takových případech je zastoupen předsedou Senátu) Vacances de la présidence- prezident nemůže dočasně vykonávat funkci cesta prezidenta do zahraničí, zastupuje ho předseda vlády

PRAVOMOCI PREZIDENTA REPUBLIKY A)Vlastní pravomoci Jmenuje předsedu vlády, který navrhuje prezidentovi ostatní členy vlády. Má právo obracet se k oběma komorám s poselstvím, ale nesmí vstoupit do prostorů sněmoven. Má právo rozpustit Národní shromáždění. Má právo odvolat se k Ústavní radě, aby prověřila ústavnost schváleného zákona ještě před jeho vyhlášením. Má právo svolat referendum. Právo být v nejtěžších chvílích garantem legitimity institucí a republiky.(mimořádná pravomoc)

B) Rozdělené pravomoci Jmenuje a odvolává členy vlády- na návrh předsedy. Podepisuje dekrety projednané ve vládě. Vyhlašuje zákony a může požádat o nové projednání zákona. Vede vojenskou službu a zahraniční politiku. Je garantem nezávislosti soudní autority. 1993 ztratil pravomoc jmenovat členy Vyšší rady soudců. Trestní odpovědnost prezidenta: Do 90. Let 20. století bylo možné stíhat prezidenta v době, kdy vykonává funkci, pouze za velezradu, tento systém se však zdál nedostatečný. Prezident může být souzen Vrchním soudem pouze za své úřední činy. Stíhán může být pouze na návrh některé komory, pokud to jedna z nich neschválí, návrh je pozastaven.

Ve Francii, v jejíž hlavě stojí prezident, jehož postavení je velmi silné, je třeba najít systém kontroly jeho činnosti. Ve Francii, v níž přešel systém demokratický v diktaturu. De Gaulle zdůrazňoval v ústave důležitost hlavy státu, na druhé straně však dbal na to, aby bylo jasné, že ví, že musí získat podporu všech občanů. Způsobem, jak toto realizoval nebylo pouze referendum. Prezident sám rozhodne, zda se provede referendum a o čem se v něm bude rozhodovat. Důsledky použití referenda: Dojde k redukci volebního výběru, odpovědi jsou buď ano, nebo ne. Je i třetí možnost- zdržet se hlasování nebo hlasovat bílým lístkem, který však nemá v politice význam. Vyhlášením referenda naznačuje prezident závažnost otázky.

Zleva: Charles de Gaulle, Georges Pompidou, Valéry Giscard ´d´Estaing, François Mitterrand, Jacques Chirac, Nicolas Sarkozy.

REFERENDUM JAKO SOUČÁST LEGISLATIVNÍ MOCI Ústava z roku 1958 vytvořila dva typy referenda- zákonodárné a ústavodárné. Zákonodárné referendum Jeho vyhlášení přísluší vládě a parlamentu. Prezident může neoficiálně požádat předsedu vlády, poslance, či senátora, aby podali návrh na referendum. Naposled se tento typ referenda použil 29.5.2005, které se týkalo Evropské ústavy. Ústavodárné referendum Iniciativa pro změnu ústavy patří prezidentovi- po návrhu členů parlamentu nebo předsedy vlády. Tyto změny musí být schváleny ve stejném znění Senátem i Národním shromážděním. K poslední změně ústavy došlo 1. 3. 2005, která umožnila přijetí evropské ústavní smlouvy. Místní referendum 25.7.2003 schválil parlament zákon o místním referendum, jehož funkce je spíše konzultační.

Pavla Doskočilová 2008/2009, FJ-OV 201 742, 4. ročník