NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2623 AUTOR: Mgr. Tomáš.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ENERGETICKÉ SUROVINY - ELEKTRÁRNY
Advertisements

ELEKTRÁRNY Denisa Gabrišková 8.A.
VY_32_INOVACE_03 - ZDROJE ENERGIE
PŘÍRODNÍ ZDROJE V EVROPĚ
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
EKO KVÍZ.
HOSPODÁŘSTVÍ U: s. 52 – 53 Použitá literatura: Chalupa, P.: Světový oceán. Evropa. Práce, Praha 1999.ISBN INDUSTRIALIZACE = přeměna země.
ALTERNATIVNÍ ZDROJE ENERGIE
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s nevyčerpatelnými a obnovitelnými.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_ZE.8.71 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Registrační číslo projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Zdroje energie.
Obnovitelné zdroje energie (OZE)
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XXI_ ČJS, DUM 10
ZdrojProblémy související s užitímVýhody Uhlípřeprava; nehody při těžbě; zábor půdy a její ničení; při spalování vznik SO 2 a CO 2 ; únik popílku s obsahem.

Elektrická energie V současnosti nejvíce strojů a nástrojů pohání elektrická energie. Získává se přeměnou jiného druhu energie. Základem pro její výrobu.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ZDROJE ENERGIE Chemie 9. ročník
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Zeměpis Ročník : 8.
Těžební průmysl Martin VRZALA.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 9. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Společenské a hospodářské prostředí
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Jsou zásoby přírodních zdrojů na Zemi omezené?
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_251_Průmyslová odvětví AUTOR: Alena Hořavová ROČNÍK, DATUM:
Miroslav Kaňok VY_V/2_INOVACE_04_Energie. OBSAH Cesta energie v příroděCesta energie v přírodě Zdroje energieZdroje energie Použité zdrojePoužité zdroje.
Ch_112_Biomasa Ch_112_Energie_Biomasa Autor: Mgr. Jiří Sukaný Škola: Základní škola Velehrad, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace Registrační.
Přírodní zdroje Česka Anotace
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
EXOTERMICKÉ A ENDOTERMICKÉ REAKCE. Exotermické a endotermické reakce Chemické děje se mohou dělit např. podle toho, zda se při jejich průběhu teplo spotřebovává.
Autor – Vlastimil Knotek Závěrečná práce.  Elektrická energie je schopnost elektromagnetického pole konat elektrickou práci. Čím větší energii má elektromagnetické.
Nevyčerpatelné energetické zdroje Zbožíznalství 1. ročník.
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_05_32_ČLOVĚK A ENERGIE. Anotace: Prezentace může sloužit jako výkladové, opakovací učivo Autor: Mgr. Martin Palát Jazyk: Čeština.
VY_32_INOVACE_ CESTA ENERGIE Mgr. Irena Škantová Environmentální výchova listopad ročník Hra je určena pro pochopení významu, využití.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
VY__III/2__INOVACE __215 FYZIKA. Autor DUMMgr. Jarmila Borecká Datum (období) vzniku DUM Ročník a typ školy 7. – 9. ročník ZŠ praktické ŠVP„Učíme.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Obnovitelné zdroje energie
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA LOUNY, PODĚBRADOVA 640, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE AUTOR: MGR.JANA ZELINKOVÁ NÁZEV MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_18_TYPY.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
VY_32_INOVACE_08_Člověk a energie
Surovinové zdroje České republiky VY_32_Inovace_09KR-7
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Elektřina VY_32_INOVACE_05-36 Ročník: IX. r. Vzdělávací oblast:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
VY_32_INOVACE_109_Fyzika_elektrárny_II
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2623 AUTOR: Mgr. Tomáš Ryba NÁZEV: VY_52_Inovace_Chemie ČÍSLO DUM: 21 TÉMA: Vyčerpatelné a nevyčerpatelné zdroje energie ROČNÍK: 5. OBDOBÍ REALIZACE: 11/2012

Anotace žák rozliší vyčerpatelné a nevyčerpatelné zdroje energie žák vyjmenuje a přiřadí jednotlivé zdroje energie žák popíše výhody a nevýhody jednotlivých zdrojů energie

VYČERPATELNÉ A NEVYČERPATELNÉ ZDROJE ENERGIE

člověk je od počátku svého vývoje spojen se zdroji energie nejdříve využíval energii svých svalů, později energii uvolňující spalováním přírodních paliv s rozvojem techniky dokázal využívat energii spojenou s pohybem zvířat, vody a vzduchu na Zemi a v současné době i energii ukrytou v jádrech atomů

Černé uhlí Hnědé uhlí Černé_uhlí_1: © Tom Ryba, 2012 Hnědé_uhlí_1: © Tom Ryba, 2012 Hnědé uhlí

Zemní plyn Plyn_1: © Tom Ryba, 2012

spotřeba energie pořád narůstá většina současných zdrojů je neobnovitelná (zásoby jsou konečné) pozornost se obrací k obnovitelným zdrojům, které nepřináší tolik problémů se životním prostředím hlavní obnovitelné zdroje energie: voda, vítr, slunce, biopaliva

Větrná elektrárna Http://cs.wikipedia.org. Wikipedie, otevřená encyklopedie [online]. 25.9.2004 [cit. 2012-11-23]. Dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f2/Turbiny_wiatrowe_ubt.jpeg

Solární energie Http://cs.wikipedia.org. Wikipedie, otevřená encyklopedie [online]. 14.5.2011 [cit. 2012-11-23]. Dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/31/Str%C3%A1%C5%BE_panely.jpg

největším zdrojem energie (zatím omezeně využívaným) je sluneční záření rostlinné a živočišné produkty jsou využívány od dávnověku (např. dřevo, sláma, suchý trus dobytka) bioplyn jako palivo se získává enzymatickým rozkladem zemědělského a městského odpadu

Dřevo Les: © Tom Ryba, 2007 Polena: © Tom Ryba, 2010

jako paliva se také využívají ethanol a přírodní oleje získané z rostlin a jejich semen (bionafta) v malé míře se využívá geotermální energie (teplo z horkých vřídel a hlubinných vrtů)

Geotermální energie Http://cs.wikipedia.org. Wikipedie, otevřená encyklopedie [online]. 30.12.2005 [cit. 2012-11-23]. Dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/78/1972_Iceland_Geysir-2.jpg

Neobnovitelné zdroje energie Problémy Výhody Uhlí přeprava; problémy při těžbě; zábor půdy a její ničení; při spalování vznik SO2 a CO2; únik popílku s obsahem jedovatých látek; ukládání popílku značné zásoba; nenáročné skladování; možnost přímého využití Ropa přeprava a skladování spojené s rizikem úniku a poškozením životního prostředí; nebezpečí vzniku požáru; při hoření vznik SO2 a CO2 dostupný zdroj; možnost přímého využití Zemní plyn nebezpečí požáru; havárie plynovodů; vznik některých jedovatých plynů při spalování (např. SO2) nejčistší dostupný energetický zdroj; přímé využití Jaderná energie práce s radioaktivním materiálem; ukládání radioaktivních materiálů a odpadů; riziko nehod s vlivem na obyvatelstvo a životní prostředí za normálního provozu velice čistý zdroj

Obnovitelné zdroje energie Problémy Výhody Vodní toky protržení hráze přehrady; narušení biologické rovnováhy v krajině nevznikají škodliviny Sluneční záření vysoké pořizovací náklady slunečních kolektorů; ohřev na malou teplotu Rostlinné, živočišné produkty užití půdy pro jiné než zemědělské účely Geotermální ohřev na malou teplotu

Otázky a odpovědi 1. Kterou energií využíval člověk jako první? energii svalů 2. Co patří mezi vyčerpatelné zdroje energie? uhlí, ropa, zemní plyn, … 3. Co patří mezi obnovitelné zdroje energie? voda, vítr, slunce, …

Otázky a odpovědi 4. Spotřeba energie roste nebo klesá? roste 5. Jakou mají výhodu obnovitelné zdroje energií? nevznikají škodlivé látky 6. Který z neobnovitelných zdrojů je nejčistší? zemní plyn

Otázky a odpovědi 7. Co je největším zdrojem energie? sluneční záření 8. Co vzniká enzymatickým rozkladem zemědělských odpadů? bioplyn 9. Která energie se získává z horkých vřídel? geotermální energie

Použité zdroje BENEŠ, Pavel, Václav PUMPR a Jiří BANÝR. Základy chemie pro 2. stupeň základní školy, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy: Základy chemie 2. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1995, 96 s. ISBN 80-716-8205-5. Černé_uhlí_1: © Tom Ryba, 2012 Hnědé_uhlí_1: © Tom Ryba, 2012 Plyn_1: © Tom Ryba, 2012 Http://cs.wikipedia.org. Wikipedie, otevřená encyklopedie [online]. 25.9.2004 [cit. 2012-11-23]. Dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f2/Turbiny_wiatrowe_ubt.jpeg

Použité zdroje Http://cs.wikipedia.org. Wikipedie, otevřená encyklopedie [online]. 14.5.2011 [cit. 2012-11-23]. Dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/31/Str%C3%A1%C5%BE_panely.jpg Les: © Tom Ryba, 2007 Polena: © Tom Ryba, 2010 Http://cs.wikipedia.org. Wikipedie, otevřená encyklopedie [online]. 30.12.2005 [cit. 2012-11-23]. Dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/78/1972_Iceland_Geysir-2.jpg