NázevVýroba elektřiny Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník Tematická oblast Sociální prostředí AnotacePrezentace na téma výroby elektřiny, obsahuje otázky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hrátky s elektřinou Vypracovala: Anna Doležalová Datum:
Advertisements

ENERGETICKÉ SUROVINY - ELEKTRÁRNY
Člověk a energie Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
ELEKTRÁRNY Denisa Gabrišková 8.A.
Autor Mgr. Rudolf Jánošík Číslo materiálu 6_3_ZMP_9 Datum vytvoření Druh učebního materiálu Prezentace k výkladu Ročník 3. Ročník Anotace Česká.
Přečerpávací elektrárna
Autor: Petr Melicherík Spoluautoři: Iveta Suchá
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D3 – 03.
ALTERNATIVNÍ ZDROJE ENERGIE
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Rozvodná elektrická síť
Jaderná energie.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Název Doprava – rozdělení a charakteristiky Předmět, ročník
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_ZE.8.71 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Název Obyvatelstvo – rozmístění, početní vývoj a demografické ukazatele Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník Tematická oblast Sociální prostředí Anotace.
Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název Zemědělství – obecný úvod Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
Název Smyslová soustava, zaostřování, zrakové vady Předmět, ročník
Název Sídla - městská sídla Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Jedna ze dvou jaderných elektráren v ČR - Temelín
Elektrárny.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XXI_ ČJS, DUM 10
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
VY_32_INOVACE_Př.5.11-Typy elektráren-prezentace
Název Doprava – druhy dopravy 3 Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
ZŠ Rajhrad Ing. Radek Pavela
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Zeměpis Ročník : 8.
Martin VRZALA. * Energetika * Primární energetické zdroje * Obnovitelné energetické zdroje.
Energetika.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Název Průmysl – funkce a rozdělení Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
NázevPrůmyslová odvětví II Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník Tematická oblast Sociální prostředí Anotace Prezentace na téma průmyslových odvětví, obsahuje.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_FYZIKA1_10 Tematická.
Společenské a hospodářské prostředí
Název Doprava – druhy dopravy 2 Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
Název Těžba nerostných surovin Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
Název Kryosféra a hydrosféra Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník
Název TKÁNĚ Předmět, ročník Biologie, 3. ročník Tematická oblast
Název Dýchací soustava I Předmět, ročník Biologie, 3. ročník
Jsou zásoby přírodních zdrojů na Zemi omezené?
Pavel Vlček ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_352
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_251_Průmyslová odvětví AUTOR: Alena Hořavová ROČNÍK, DATUM:
Jaderné Elektrárny.
NázevTuristický ruch Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník Tematická oblast Sociální prostředí Anotace Prezentace na téma turistický ruch, obsahuje otázky,
Název Sídla - venkovská sídla Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
Průmysl – lokalizační faktory Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
Jedna ze dvou jaderných elektráren v ČR - Temelín
F_070_Jaderná energie_Jaderná energie Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Ch_113_Geotermální energie
Přírodní zdroje Česka Anotace
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Lukáš Feřt, SPŠ dopravní, Karlovarská 99, Plzeň
Odvětví průmyslu Česka
1 Tvůrci energetické politiky ? Hodnocení variant - ukazatele Vychází se z tzv. analýzy životního cyklu LCA, to je přístup zohledňující náročnost na zajištění.
JADERNÁ ELEKTRÁRNA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Josef Ledvoň. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Těžký průmysl Energetika.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Výroba a přenos elektrické energie Číslo DUM: III/2/FY/2/2/17 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Výroba a přenos elektrické energie. Struktura prezentace otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
JADERNÁ ELEKTRÁRNA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Josef Ledvoň. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ / /21
Fyzika – Jaderná elektrárna
Transkript prezentace:

NázevVýroba elektřiny Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník Tematická oblast Sociální prostředí AnotacePrezentace na téma výroby elektřiny, obsahuje otázky Klíčová slovaTepelné elektrárny, vodní elektrárny, jaderné elektrárny AutorMgr. Tomáš Pospíšil DatumListopad 2013 ŠkolaGymnázium Jana Opletala, Litovel, Opletalova 189 Projekt EU peníze středním školám, reg. č.: CZ.1.07/1.5.00/

VÝROBA ELEKTŘINY Po2 DUM č. 8

Charakteristika ► neskladovatelnost ► ztráty při vedení na delší vzdálenosti ► lokalizační faktory:  suroviny  voda  spotřeba ► množství vyrobené energie: jednotky: kWh, MWh, GWh, TWh Kolik wattů mají tyto jednotky?

Výroba elektřiny ve světě Struktura světové výroby elektřiny v zemích OECD rok 2012 Obr. 1 Struktura výroby elektřiny ve světě

Tepelné elektrárny ► palivo:uhlí, plyn, ropa ► součásti: parogenerátor, turbína, generátor, komín, chladící věž ► omezená regulace ► vysoký podíl např. Polsko, JAR, obecně státy těžící uhlí, zemní plyn, ropu ► negativní dopad na životní prostředí Podrobné schéma Uveď příklady dopadů tepelných elektráren na ŽP

Schéma tepelné elektrárny Obr. 2

Vodní elektrárny ► provoz nezatěžuje životní prostředí ► lokalizace:  horské řeky velkého spádu  velké nádrže na dolních tocích ► výborná regulace – přečerpávací elektrárny ► státy s největším podílem: Norsko – 99 %, Brazílie 93 %

► největší: Tři soutěsky instalovaný výkon: MW !!! instalovaný výkon: MW !!! největší elektrárna světa Vodní elektrárny Obr. 3 Elektrárna Tři soutěsky Ve kterém státu a na které řece se Tři soutěsky nachází?

Jaderné elektrárny ► palivo: uran, nutné obohacení ► součásti: podobné tepelné + reaktor ► velmi špatná regulace ► výskyt: vyspělé státy, Francie – 70 % ► trend je ústup kvůli bezpečnosti ► negativní dopad na ŽP: ► havárie, vyhořelé palivo

Havárie: Černobyl 1986 Fukušima 2011 Jaderné elektrárny Obr. 4 JE Dukovany Obr. 5 Sarkofág čtvrtého reaktoru v Černobylu Ve kterém státu se uvedené elektrárny nachází?

Ostatní typy elektráren ► tendence zvyšovat svůj podíl ► využívají obnovitelné nebo druhotné zdroje ► nezatěžují významně nebo vůbec životní prostředí ► dotační podpora (někdy i sporná)

Větrné elektrárny ► nejlepší podmínky – mořské pobřeží ► větrný park – velké množství elektráren, největší USA (Texas) – 781 MW největší USA (Texas) – 781 MW ► nevýhody: nestabilita, hluk, narušení krajiny ► př států: Nizozemsko, Dánsko, Německo Obr. 6 Větrné elektrárny v Dánsku

Fotovoltaické (solární) elektrárny ► vhodné podmínky sušší oblasti – tropy, subtropy, doplňkově mírný pás nevýhody: nestabilita výroby, velká plocha, narušení krajiny, ekologická likvidace Obr. 7 Solární elektrárna v USA

Geotermální elektrárny ► vhodné podmínky vázané na vulkanismus ► největší výrobci: USA, Filipíny, Indonésie, Mexiko, Itálie, Nový Zéland, Island, Japonsko Obr. 8 Geotermální elektrárna Nesjavellir největší na Islandu, 120 MW, ohřev 1800 litrů vody za minutu.

Ostatní alternativní zdroje ► významné využití i při výrobě tepla ► bioplynové stanice ► spalování biomasy Otevři video na Otevři video na ► tepelná čerpadla  kogenerace – výroba tepla + elektřiny Z čeho se získává bioplyn? Slavná otázka: Co je to biomasa?

Zdroje Obr. 1 Tomáš Pospíšil Obr. 2 [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Unported, 2.5 Generic, 2.0 Generic a 1.0 Generic. z WWW: Obr. 2 [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Unported, 2.5 Generic, 2.0 Generic a 1.0 Generic. z WWW: Obr. 3 [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons Uveďte autora 2.0 Generic z WWW: Obr. 4 JE Dukovany [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain z WWW: Obr. 5 Sarkofág 4. reaktoru v Černobylu [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons Uveďte autora 2.0 Generic z WWW: Obr. 6 Větrné elektrárny v Dánsku [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons Uveďte autora 2.0 Generic z WWW: Obr. 7 Solární elektrárna v USA [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain z WWW: Obr. 8 Solární elektrárna v USA [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain z WWW: [online]. [cit ]. Dostupný z WWW: [online]. [cit ]. Dostupný z WWW: [online]. [cit ]. Dostupný z WWW: [online]. [cit ]. Dostupný z WWW: