Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tepelná výměna prouděním
Advertisements

Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
Digitální učební materiál
Tepelné záření (Učebnice strana 68 – 69)
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Přenos tepla Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Tepelná výměna prouděním
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanická práce Téma:Kinetická a potenciální energie Ročník:1.
Digitální učební materiál
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Znaménková konvence Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Šíření tepla.
Digitální učební materiál
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Digitální učební materiál
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: Název: VY_32_INOVACE_03_F8 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Teplo.
Autor:Ing. Bc. Pavel Kolář Předmět/vzdělávací oblast: Základy přírodních věd - Fyzika Tematická oblast:Termika Téma:Kruhový děj Ročník:2. Datum vytvoření:prosinec.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
FYZIKA 8. ROČNÍK ŠÍŘENÍ TEPLA
Digitální učební materiál
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Vnitřní energie II. část
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Šablona: Sada: Ověření ve výuce: Třída:Datum: Pořadové číslo projektu: VIII.A CZ.1.07/
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Šíření tepla Milena Gruberová Jan Hofmeister Lukáš Baťha Tomáš Brdek
Šíření tepla TEPLO Q.
Prezentace tepla Skupina A.
Název materiálu: TEPLO – výklad učiva.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Kinematika Téma:Posuvný a otáčivý pohyb Ročník:1. Datum.
Digitální učební materiál
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Lom světla - příklady Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Na této prezentaci spolupracovali:
Šíření tepla Dominik Pech Olina Křivánková Sabina Mrázková
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Vnitřní energie, teplo (8. ročník) Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu.
VY_32_INOVACE_05-46 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Šíření tepla prouděním Jméno.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_13_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Šíření tepla.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Zabývá se vedením tepla ve vodě a ve vzduchu. Vysvětlení principu teplovodního.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_06 Název materiáluPřenos vnitřní.
Změny vnitřní energie. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Šíření tepla prouděním Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Z MĚNA VNITŘNÍ ENERGIE TEPELNOU VÝMĚNOU Mgr. Kamil Kučera.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Tepelná výměna prouděním TÉMATICKÝ CELEK:
TEPELNÉ VODIČE A IZOLANTY
Tepelná výměna prouděním
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
PROUDĚNÍ TEPLA. PROUDĚNÍ TEPLA ? Umíš odpovědět Kde se šíří teplo prouděním? Kde se využívá proudění tepla? Dovedeš vysvětlit princip ledničky?
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
zpracovaný v rámci projektu
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Autor: Ing. Bc. Pavel Kolář Předmět/vzdělávací oblast: Základy přírodních věd - Fyzika Tematická oblast: Termika Téma: Přenos vnitřní energie Ročník: 2. Datum vytvoření: listopad 2013 Název: VY_32_INOVACE_08.2.08.FYZ Anotace: Učební materiál podává vysvětlení přenosu tepla. Seznamuje s přenosem tepla vedením, prouděním a zářením. Zabývá se využitím získaných poznatků v praxi. Metodický pokyn: Prezentace je primárně určena ke zkvalitnění výuky v hodinách fyziky, ale může být využita i k samostudiu nebo pro distanční formu vzdělávání. Otázky na konci tématu ověří u žáků pochopení probíraného učiva. Materiál vyžaduje použití multimediálních prostředků (PC a dataprojektoru).

Přenos vnitřní energie

Přenos vnitřní energie Při tepelné výměně se teplo přenáší z tělesa teplejšího na těleso chladnější třemi způsoby: Vedením; Prouděním; Zářením.

Tepelná výměna vedením Nastane v tělese tehdy, je-li teplota jeho částí různá; Částice v teplejší oblasti tělesa kmitají větší rychlostí a srážkami předávají svoji energii částicím z chladnější oblasti tělesa; Částice při vedení tepla nemění svou polohu; Podle schopnosti vést teplo se látky dělí na tepelné vodiče nebo tepelné izolanty.

Tepelná výměna vedením Tepelné vodiče Dobře vedou teplo a umožňují rychlou tepelnou výměnu vedením; Mají vysokou tepelnou vodivost; Mezi nejlepší tepelné vodiče patří kovy (stříbro, měď, hliník, atd.). Příklad: Radiátory ústředního topení, tepelné výměníky, automobilové chladiče, chladiče polovodičových součástek, hrnce a kastroly, plotýnky vařičů, atp.

Tepelná výměna vedením Tepelné vodiče Obrázek 8.1. Radiátor ústředního topení Obrázek 8.2. Chladič mikroprocesoru

Tepelná výměna vedením Tepelné izolanty Materiály, které špatně vedou teplo, se využívají jako tepelné izolanty; Mají malou tepelnou vodivost; Velmi dobrým tepelným izolantem je vzduch a materiály, které vzduch obsahují (polystyren, skelná vata, molitan, peří, srst, ale i sníh); Nejlepším tepelným izolantem je vakuum, které neumožňuje přenos tepla vedením; Příklad: Izolační dvojsklo, tepelně izolační zdivo, péřová bunda, atp.

Tepelná výměna vedením Tepelné izolanty Obrázek 8.3. Tepelně izolační zdivo Obrázek 8.4. Fasádní polystyren

Tepelná výměna vedením Tepelné izolanty Obrázek 8.5. Péřová bunda Obrázek 8.6. Zvířecí srst

Tepelná výměna prouděním Prouděním se teplo přenáší pouze v tekutinách (kapalinách a plynech); Zahříváním zvětšuje tekutina svůj objem a její hustota se snižuje: Zahřátá tekutina začne stoupat vzhůru, protože je vytlačována chladnější tekutinou o větší hustotě; Po ohřátí chladnější tekutiny se celý děj opakuje  tekutina proudí.

Tepelná výměna prouděním Využití: Teplovodní ústřední topení, ohřívání vzduchu v místnosti radiátorem nebo kamny, vaření vody, ochlazování tekutin, komínový efekt, atp. Příroda: V důsledku rozdílného tlaku vzduchu vznikají vzdušné proudy a vítr; Rozdíly v teplotě mořské vody vedou ke vzniku mořských proudů (teplý Golfský proud, chladné polární proudy).

Tepelná výměna prouděním Obrázek 8.7. Vytápění domu

Obrázek 8.9. Ptáci při plachtění využívají vzdušných proudů Tepelná výměna prouděním Obrázek 8.9. Ptáci při plachtění využívají vzdušných proudů HORN, Graham. cit. 2013-11-06. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ARed_Kite_at_Warren_Hill_-_geograph.org.uk_-_1006798.jpg Obrázek 8.8. Tah komína

Tepelná výměna zářením Každé těleso v závislosti na své teplotě vyzařuje tepelné záření; Čím je teplota tělesa vyšší, tím více tepelného záření vydává; Tepelné záření není okem viditelné (infračervené záření); Když je teplota tělesa vyšší než 500 °C, vyzařuje i světelné záření (od červené, přes oranžovou, žlutou, bílou až po modrobílou barvu); Tepelné záření se šíří nejen v látkovém prostředí, ale i ve vakuu.

Obrázek 8.10. Klasická fotografie Tepelná výměna zářením Detekce tepelného záření těles termokamerou; Obrázek 8.10. Klasická fotografie KUIPER, Pieter. cit. 2013-11-06. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ACoffee_applepie_visible.jpg Obrázek 8.11. Termosnímek KUIPER, Pieter. cit. 2013-11-06. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ACoffee_applepie_infrared.JPG

Tepelná výměna zářením Tepelné záření je nositelem energie; Prostupuje-li tepelné záření tělesem, těleso se nezahřívá (čiré sklo); Je-li tepelné záření tělesem pohlceno, těleso se zahřívá a jeho vnitřní energie se zvyšuje (lidské tělo při dopadu slunečních paprsků); Tepelné záření se od lesklých ploch odráží a zvýšení teploty tělesa je malé (zrcadlo). Tělesa s tmavým matným povrchem pohlcují a vyzařují mnohem více tepelného záření než tělesa lesklá a světlá.

Tepelná výměna zářením Obrázek 8.12. Soustředění energie slunečního záření v ohnisku lupy Obrázek 8.13. Solární elektrárna

Shrnutí nejdůležitějších poznatků Při tepelné výměně se teplo přenáší z teplejšího na chladnější těleso. Při přenosu tepla vedením prostupuje teplo látkou. Podle schopnosti vést teplo dělíme látky na tepelné vodiče nebo tepelné izolanty. Pokud je teplo přenášeno proudící tekutinou, například vodou nebo vzduchem, jedná se o přenos tepla prouděním. Tepelné záření umožňuje tepelnou výměnu i v případech, kdy teplo nemůže prostupovat látkou, ani není přenášeno prouděním. Například ve vakuu.

Otázky a úkoly Jakým způsobem se šíří teplo? Teplo se šíří vedením, prouděním nebo zářením. Vysvětli rozdíl mezi tepelným vodičem a tepelným izolantem. Tepelné vodiče: Dobře vedou teplo. Mají velkou tepelnou vodivost. Například kovy. Tepelné izolanty: Materiály, které špatně vedou teplo. Mají malou tepelnou vodivost. Například polystyren. Víme, že vzduch špatně vede teplo. Jak to, že se od radiátoru ústředního topení zahřeje vzduch v celé místnosti? Dochází k přenosu tepla prouděním vzduchu.

Otázky a úkoly Jak nejrychleji ochladit limonádu? Postavit sklenici na led nebo do sklenice vhodit několik ledových kostek? Vhodit do sklenice několik ledových kostek. Led plave na hladině, ochlazená limonáda klesá ke dnu a teplejší stoupá vzhůru, kde je ochlazena ledem. Proudění. Může se ve vakuu šířit teplo? Ano. Prostřednictvím tepelného záření. Proč se tmavá tělesa zahřívají na slunci více než tělesa světlá? Protože tmavá matná tělesa pohlcují nejvíce tepelného záření. Jakým způsobem snížit tepelné ztráty ve stavebnictví? Navrhněte možná řešení. Například použitím plastových oken s izolačním dvojsklem nebo zateplení domu polystyrenem.

Použité zdroje LEPIL, Oldřich, BEDNAŘÍK, Milan, HÝBLOVÁ, Radmila. Fyzika pro střední školy I. 4. vyd. Praha: Prometheus, 2004, 266 s. Učebnice pro střední školy. ISBN 80-7196-184-1. BEDNAŘÍK, Milan, KUNZOVÁ, Vlasta, SVOBODA, Emanuel. Fyzika II pro studijní obory SOU. 1. vyd. Praha: SPN, 1986, 216 s. Učebnice pro střední školy. POLÁK, Zdeněk. Hrátky s teplem. 1. vyd. Praha: ČEZ, 2012, 47 s. Vzdělávací program ČEZ, a.s.,Svět energie. Autorem obrázků, pokud není uvedeno jinak, je autor výukového materiálu.

Použité zdroje Obrázek 8.9.: HORN, Graham. Commons.wikimedia.org: Red Kite at Warren Hill - geograph.org.uk - 1006798.jpg online. 2008-10-09 cit. 2013-11-06. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ARed_Kite_at_Warren_Hill_-_geograph.org.uk_-_1006798.jpg Obrázek 8.10.: KUIPER, Pieter. Commons.wikimedia.org: Coffee applepie visible.jpg online. 2011-01-16 cit. 2013-11-06. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ACoffee_applepie_visible.jpg Obrázek 8.11.: KUIPER, Pieter. Commons.wikimedia.org: Coffee applepie infrared.jpg online. 2011-01-16 cit. 2013-11-06. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ACoffee_applepie_infrared.JPG