ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_ 10_ Rozmanitost přírody Procházka lesem (SADA ČÍSLO 2)
Advertisements

VY_32_INOVACE_03_ Příprava na čtení (SADA ČÍSLO 1)
VY_32_INOVACE_07_Čtení slabik S, V, T (SADA ČÍSLO 1)
VY_32_INOVACE_08_Čtení slabik J,P (SADA ČÍSLO 1)
VY_32_INOVACE_ 04_ Lidé a čas Kalendář (SADA ČÍSLO 2)
VY_32_INOVACE_ 01_ Lidé a čas
VY_32_INOVACE_ 19_ Rozmanitost přírody Zelenina (SADA ČÍSLO 2)
VY_32_INOVACE_20_Hrajeme si s písmenky (SADA ČÍSLO 1)
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
Zpracovala Jitka Ciprová
VY_32_INOVACE_09_ čtení slov 1 (SADA ČÍSLO 1)
VY_32_INOVACE_12_ Čtení slov s porozuměním 1 (SADA ČÍSLO 1)
VY_32_INOVACE_ 16_hrajeme si, počítáme (SADA ČÍSLO 5)
VY_32_INOVACE_20_Hrajeme si s geometrickými tvary (SADA ČÍSLO 5)
VY_32_INOVACE_06_Čtení slabik (SADA ČÍSLO 1)
VY_32_INOVACE_10_Sčítání a odčítání do 10 (SADA ČÍSLO 5)
VY_32_INOVACE_ 05_ Lidé a čas Určování času (SADA ČÍSLO 2)
Důležitá telefonní čísla
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
VY_32_INOVACE_ 19_Lidé kolem nás Volný čas (SADA ČÍSLO 2)
ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis
VY_32_INOVACE_ 02_ Lidé a čas
VY_32_INOVACE_17_Počítáme s obrázky (SADA ČÍSLO 5)
ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis
Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA VIII_ČJS, DUM 18
VY_32_INOVACE_04_ Počet slabik (SADA ČÍSLO 1)
VY_32_INOVACE_15_ Čtení vět s obrázky (SADA ČÍSLO 1)
VY_32_INOVACE_18_Porovnávání čísel do 100 (SADA ČÍSLO 5)
VY_32_INOVACE_07_Porovnávání čísel do 5 (SADA ČÍSLO 5)
ČLOVĚK A PŘÍRODA Přírodopis
VY_32_INOVACE_15_Státy evropské unie (1) (2) (SADA ČÍSLO 6)
VY_32_INOVACE_19_Geometrické tvary (SADA ČÍSLO 5)
ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis
ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis
ČLOVĚK A PŘÍRODA Přírodopis
VY_32_INOVACE_11_Porovnávání čísel do 10 (SADA ČÍSLO 5)
ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace Vzdělávací materiál, šablona – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti.
VY_32_INOVACE_11_ Čtení slov 3 (SADA ČÍSLO 1). INFORMACE PRO UČITELE Jméno autora výukového materiálu: Mgr. Lenka Červinková Datum (období), ve kterém.
PEDOSFÉRA.
VY_32_INOVACE_ 16_ Místo, kde žijeme Dopravní značky (SADA ČÍSLO 2)
VY_32_INOVACE_10_ čtení slov 2 (SADA ČÍSLO 1). INFORMACE PRO UČITELE Jméno autora výukového materiálu: Mgr. Lenka Červinková Datum (období), ve kterém.
ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis
VY_32_INOVACE_ 18_ Praha (1) (2) (SADA ČÍSLO 6). INFORMACE PRO UČITELE Jméno autora výukového materiálu: Bc. Milena Švermová Datum (období), ve kterém.
Podmínky života na Zemi 5.ročník
ČLOVĚK A PŘÍRODA Přírodopis
ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace a informační gramotnosti I/2
ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis
ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis
ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis
ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis
Živá příroda.
VY_32_INOVACE_ 13_porovnávání čísel do 20 (SADA ČÍSLO 5)
VY_32_INOVACE_ 11_ Ohraničení ČR (1) (2) (SADA ČÍSLO 6)
VY_32_INOVACE_ 15_číselné řady do 5 (SADA ČÍSLO 5)
VY_32_INOVACE_09_Oceány (1) (2) (SADA ČÍSLO 6). INFORMACE PRO UČITELE Jméno autora výukového materiálu: Bc. Milena Švermová Datum (období), ve kterém.
VY_32_INOVACE_03_Sčítání do 5 (SADA ČÍSLO 5) INFORMACE PRO UČITELE Jméno autora výukového materiálu: Mgr. Lenka Červinková Datum (období), ve kterém.
17.VY_32_INOVACE_P16_SUROVINY A VÝROBKY
VY_32_INOVACE_04_ Odčítání do 5 (SADA ČÍSLO 5) INFORMACE PRO UČITELE Jméno autora výukového materiálu: Mgr. Lenka Červinková Datum (období), ve kterém.
K RAJINNÁ SFÉRA. obsah krajina krajinná sféra příroda přírodní krajinná sféra litosféra pedosféra hydrosféra atmosféra biosféra kontrolní otázky.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.2 Živá a neživá příroda Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dvořáček Josef. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉMY - lidské sídlo, město, vesnice
Přírodní vědy DUM 21 Základní podmínky života PŮDA I.
Člověk a jeho svět (Prvouka pro 3. ročník)
Biota ČR - Prezentace s výkladem
Žáci se seznamují s rozdělením přírodnin na živé, neživé a na výrobky.
Jméno autora výukového materiálu Soňa Maruničová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
VY_52_INOVACE_19_ Živá a neživá příroda
Jméno autora výukového materiálu Soňa Maruničová
Transkript prezentace:

ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis (2) ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis (1) VY_32_INOVACE_ 01_Vztah příroda a společnost (SADA ČÍSLO 6)

INFORMACE PRO UČITELE Jméno autora výukového materiálu: Bc. Milena Švermová Datum (období), ve kterém byl VM vytvořen: květen 2012 Ročník, pro který je VM určen: 7. – 10.ročník ZŠ speciální (možno použít i pro žáky dalších ročníků dle individuálních možností a schopností žáků) Vzdělávací obor: Člověk a příroda Učivo: Vztah příroda - společnost Metodické poznámky: Procvičování a opakování učiva POUŽITÉ ZDROJE: DVD 320 000x obrázky – Terasoft, kliparty MS Office, MS Word

ZEMĚPIS Co je to zeměpis? Zeměpis je předmět ve škole, ve kterém se dovíme mnoho nových a zajímavých věcí o naší Zemi, krajině, místech a prostředí kolem nás. Čeká nás tedy vyprávění o světě, ve kterém žijeme.

Vztah příroda a společnost Příroda je všechno kolem nás, co nevytvořil člověk. Společnost Společnost je skupina lidí, kteří mají stejné zájmy, svou kulturu.

PŘÍRODU DĚLÍME NA ŽIVOU A NEŽIVOU. Živá příroda - do živé přírody patří všechny živé organismy v celém vesmíru Neživá příroda - do neživé přírody patří vše ostatní

ŽIVÁ PŘÍRODA Do živé přírody patří: rostliny, živočichové (zvířata, lidé), houby, bakterie a další mikroorganismy.

NEŽIVÁ PŘÍRODA Do neživé přírody patří: horniny (kameny) a nerosty (minerály-sůl), půda, voda, vzduch, světlo a teplo pocházející ze Slunce.

Společnost Společnost je skupina lidí, která má společné zájmy, kulturu, instituce.

Jak příroda působí na společnost, na člověka? Člověk je živočich, který bez přírody nedokáže žít. Umí ovlivnit mnoho věcí, ale působení přírody ovlivnit nedokáže. Přírodní faktory zahrnují vše, na co příroda působí a co všechno ovlivňuje.

Přírodní faktory Biologické Pohlaví Dědičnost Věk Národnost Rasa Mezi biologické faktory patří: Pohlaví Dědičnost Věk Národnost Rasa Potřeby

Pohlaví Pohlaví nám říká, zda jsme muž nebo žena.

Věk nám říká, jak dlouho jsme na světě. Každý člověk má narozeniny. Je to den, na který se všichni těšíme. Víte, kdy máte narozeniny. Kolik je vám let?

Rasa Rasa je skupina lidí, která má společné znaky: barva pleti, barva a tvar vlasů, očí, rysy tváře, tvar lebky, nosu, atd.

Dědičnost Dědičnost je získaná vlastnost po rodičích (barva očí, vlasů, výška postavy, sklony k vzteku, atd.)

Národnost má každý člověk, většinou podle státu, ve kterém se narodil. Národnost je příslušnost osoby k národu, skupině lidí, která má společné dějiny, území, kulturu. Národnost má každý člověk, většinou podle státu, ve kterém se narodil. Slovenská národnost Česká národnost Rómové

Potřeby Každý člověk musí jíst, pít, spát, dýchat, chodit pravidelně na WC, mít kolem sebe lásku, cítit se v bezpečí. Tomu všemu se říká „biologické potřeby“.

Přírodní faktory Geografické Jde o faktory zeměpisné: Polohu: Kde na planetě Zemi žijeme. Nadmořskou výšku: Jak vysoko nad mořem žijeme. Reliéf (tvar) krajiny: Jak vypadá krajina kolem nás (lesy, hory, pouště). Zdroje surovin: Jaké zdroje využíváme z přírody (uhlí, dřevo, ropa).

Příroda ovlivňuje i počet lidí (hustota obyvatel) na planetě Zemi. Přírodní faktory Demografické Příroda ovlivňuje i počet lidí (hustota obyvatel) na planetě Zemi. U řeky, kde je úrodná půda a roviny je lidí hodně. Postavili si zde velká města. Na poušti žije velmi málo lidí. Nedají se zde pěstovat rostliny ani chovat zvířata.

Jak společnost (člověk) působí na přírodu? Lidé jsou s přírodou spojeni už od pradávna, ale stále do ní zasahují a chtějí ji měnit. Způsoby života lidí i působení na přírodu se postupem času měnily tak, jak se vyvíjel člověk.

Jak lidé žili? Lidé odpradávna žili v přírodě. Nejprve v jeskyních, kde hledali útočiště a ochranu před zvěří, deštěm, zimou. Později si začali stavět jednoduchá obydlí ze dřeva, slámy, spadaných stromů. Když lidem přestali tyto jednoduché úkryty stačit, začali stavět první stavby. Tato obydlí byla velmi jednoduchá. Lidé využívali ke stavbě kůže zvířat, opracované větve, hlínu.

Jak lidé jedli? Lidé se zpočátku živili plody, rostlinami, které v přírodě našli. Později začali lovit i zvířata. Museli se ale často stěhovat za novou obživou. Když zjistili, že si rostliny mohou sami vypěstovat, usadili se na jednom místě a stali se z nich zemědělci. U svých obydlí začali chovat i domácí zvířata.

Vliv společnosti na přírodu. Vliv člověka na přírodu vedl k vytvoření druhé přírody – umělé. Do umělé přírody patří města, pole, vesnice, zkrátka vše co vytvořil člověk ke svému životu. Člověk je tvor myslící a stále přemýšlí jak si usnadnit život. Bohužel při své práci nebral ohledy na přírodu a tak se dnes potýkáme s mnoha problémy- nedostatkem vody, špinavým vzduchem, zničenou přírodou.

Zkuste pomocí obrázku popsat vliv společnosti na přírodu.

POUŽITÉ ZDROJE: (1, 2) 320 000x obrázky, Terasoft multimedia s.r.o. Ostatní použité obrázky jsou kliparty MS Office