Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pár užitečných rad, jak postupovat při řešení složitějších rovnic
Advertisements

Algebraické výrazy: lomené výrazy
Otáčivé účinky síly PÁKA
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Lomené algebraické výrazy
Lomené algebraické výrazy
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Slovní úlohy o společné práci − 3
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Lomené algebraické výrazy
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Lomené algebraické výrazy
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Ekvivalentní úprava rovnic
Mgr. Šimon Chládek ZŠ Křížanská 80
Úpravy algebraických výrazů
Soustava lineárních nerovnic
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Soustava rovnic Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Lineární rovnice – 2. část
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Kvadratická rovnice Kvadratickou rovnicí s jednou neznámou x je každá rovnice tvaru: ax2 + bx + c = 0 kvadratický člen absolutní člen lineární člen Dostupné.
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Matematika 8.ročník ZŠ L i n e á r n í r o v n i c e I. Creation IP&RK.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
(řešení pomocí diskriminantu)
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Ryze kvadratická rovnice
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Nerovnice Ekvivalentní úpravy.
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
Řešení lineárních rovnic
Ekvivalentní úpravy rovnic
Soustava lineárních nerovnic
Matematika 8.ročník ZŠ L i n e á r n í r o v n i c e I. Creation IP&RK.
Ekvivalentní úpravy rovnic
Soustava lineárních nerovnic
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 2..
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 1..
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Kotvová Olga
Rovnost versus rovnice
Ekvivalentní úpravy rovnice
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Transkript prezentace:

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Rovnice Ekvivalentní úpravy rovnic 1. část

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Rovnice je zápis rovnosti dvou výrazů, ve kterém máme najít neznámé číslo (neznámou) tak, aby po jeho dosazení za proměnnou daná rovnost platila. Existuje-li takové číslo, nazývá se řešení nebo také kořen rovnice. Čemu říkáme rovnice? 6 Pravá strana rovnice P x + 2 Levá strana rovnice L = = = Nyní se tedy naskýtá otázka. Jaké číslo můžeme dosadit do našeho příkladu za proměnnou, aby nastala rovnost? Řešením je tedy číslo. Zdá se to být jednoduché? Kéž by bylo! Nás však čekají daleko složitější rovnice a při jejich řešení nám musí pomoci ekvivalentní úpravy. 6 = 6 Zapíšeme: x = 4 4 4

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Ekvivalentní úpravy rovnic Ekvivalentní = rovnocenný, stejný, se stejným účinkem, se stejnou platností Ekvivalentní úprava = úprava, při které rovnice původní i upravená rovnice mají stejné kořeny (řešení). Jinými slovy: Změní se matematický zápis rovnice, nikoli však rovnost stran a řešení. Rovnost dvou stran rovnice můžeme přirovnat k rovnováze na váhách. Klikněte na obrázek vah a na otevřené stránce naskládejte na obě misky vah příslušné počty cihliček dle zadání rovnice. Provedete-li to správně, nastane rovnováha. Pak zkuste libovolně přidávat či odebírat z obou mističek vah další cihličky a zjistěte, kdy nastává opět rovnováha.

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Ekvivalentní úpravy rovnic Co jste zjistili? 1.) Rovnováha opět nastává, když na obě misky vah přidáme stejný počet odpovídajících cihliček. 2.) A stejně tak rovnováha opět nastává, když z obou misek vah odebereme stejný počet odpovídajících cihliček. A obdobně je to i s rovnicemi. Jen nepřidáváme a neubíráme cihličky na misky vah, ale přidáváme (přičítáme) nebo ubíráme (odečítáme) stejná čísla či výrazy od obou stran rovnice. Pojďme se na to podívat.

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. 1. ekvivalentní úprava x – 3 = 5 Jestliže k oběma stranám rovnice přičteme stejné číslo (výraz – jednočlen, mnohočlen), kořen rovnice se nezmění. + 3 x – 3 = 5 x = 8 / Zvolenou ekvivalentní úpravu poznamenáme vedle zápisu Na obou stranách rovnice provedeme naznačené početní operace Jestliže jsme kořen rovnice určili správně, po jeho dosazení za neznámou do levé i pravé strany zadání rovnice nastane rovnost. Říkáme, že provádíme zkoušku. L = x – 3 = 8 – 3 = 5 P = 5 L = P x – 3 = 5 nebo 8 – 3 = 5 5 = 5

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze ekvivalentní úprava x + 3 = 5 Jestliže od obou stran rovnice odečteme stejné číslo (výraz – jednočlen, mnohočlen), kořen rovnice se nezmění. x + 3 = 5 x = 2 / Zvolenou ekvivalentní úpravu poznamenáme vedle zápisu Na obou stranách rovnice provedeme naznačené početní operace Jestliže jsme kořen rovnice určili správně, po jeho dosazení za neznámou do levé i pravé strany zadání rovnice nastane rovnost. Říkáme, že provádíme zkoušku. L = x + 3 = = 5 P = 5 L = P x + 3 = 5 nebo = 5 5 = 5

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Poslední ekvivalentní úprava rovnic Vraťme se ještě jednou k analogii (podobnosti) rovnosti dvou stran rovnice s příklady na udržení rovnováhy na miskách vah. Tak vzhůru na to. Klikněte na obrázek vah a zjistěte, co se stane až cihličky přeskládáte. Opět naskládejte na obě misky vah příslušné počty cihliček dle zadání rovnice tak, aby nastala rovnováha. Pak začneme znovu experimentovat. Tentokrát zaměňte cihličky na levé a pravé misce. To, co jste skládali na levou misku, teď naskládejte na pravou a to, co jste skládali na pravou misku, naskládejte na levou.

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze ekvivalentní úprava Tak co jste zjistili tentokrát? 3.) Rovnováha na váhách se nezmění, ani když vyměníme obsah jednotlivých misek. A co to znamená pro rovnice? Kořeny rovnice se nezmění, jestliže zaměníme levou a pravou stranu rovnice. - 3 x + 3 = 5 x = 2 / = x = x / x + 3 = 5 = = L P P L

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Ekvivalentní úpravy rovnic Shrňme si tedy ještě jednou všechny tři ekvivalentní úpravy: 1. Kořeny rovnice se nezmění, jestliže zaměníme levou a pravou stranu rovnice. 2. Kořeny rovnice se nezmění, jestliže k oběma stranám rovnice přičteme stejné číslo nebo mnohočlen. 3. Kořeny rovnice se nezmění, jestliže od obou stran rovnice odečteme stejné číslo nebo mnohočlen. Tak a teď se podívejme na jejich použití v praxi. Vypočítáme si pár jednodušších rovnic. Zkuste to sami, a pokud si nebudete vědět rady jak dál, klikněte myší a pomohu vám. Ukážu Vám další krok.

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklad č. 1: X - 8 = 12 X - 8 = 12 /+ 8 X = X = 20 Zk: L = x – 8 = 20 – 8 = 12 Kořeny rovnice se nezmění, jestliže k oběma stranám rovnice přičteme stejné číslo nebo mnohočlen. Na obou stranách rovnice provedeme naznačené početní operace. P = 12 L = P

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklad č. 2: 6 = y = y + 5 / = y = y Zk: L = 6 Kořeny rovnice se nezmění, jestliže od obou stran rovnice odečteme stejné číslo nebo mnohočlen. Na obou stranách rovnice provedeme naznačené početní operace P = y + 5 = = 6 L = P y = 1 Kořeny rovnice se nezmění, jestliže zaměníme levou a pravou stranu rovnice.

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklad č. 3: 5x - 7 = 4x + 3 5x - 7 = 4x + 3 /+ 7 Zk: L = 5x – 7 = 5.10 – 7 = = 50 – 7 = 43 P = 4x + 3 = = = = 43 L = P 5x – = 4x x = 4x + 10 /- 4x 5x – 4x = 4x x x = 10

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A z plus na mínus. Celý předcházející příklad ještě jednou, ale s využitím zkráceného zápisu. 5x - 7 = 4x + 3 5x - 7 = 4x + 3 /+ 7 Zk: L = 5x – 7 = 5.10 – 7 = = 50 – 7 = 43 P = 4x + 3 = = = = 43 L = P 5x = 4x x = 4x + 10 /- 4x 5x – 4x = + 10 x = x- 4x Přejde-li člen z jedné strany rovnice na druhou, změní se jeho znaménko na opačné: Z mínus na plus.

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A teď už sami x = x = 1 / + 3 x = x = 4 Zk: L = = 1 P = 1 L = P 0 = 3 + a 0 = 3 + a / = a - 3 = a a = - 3 Zk: L = = 1 P = 1 L = P

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A ještě jeden. - 4u + 8 = 10 – 5u - 4u + 8 = 10 – 5u / + 5u - 4u u = 10 u + 8 = 10 / - 8 u = 10 – 8 u = 2 Zk: = 10 – = 10 – 10 0 = 0 Tolik tedy k prvním třem ekvivalentním úpravám. Příště nás čekají další dvě!