+ZPE Ing.Jan MAYER (Základy programování pro elektrotechniku)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CIT Paměti Díl X.
Advertisements

VÝVOJ PROGRAMOVACÍCH JAZYKŮ PERSPEKTIVY ELEKTRONIKY 3. Celostátní seminář, 18. března 2003 Ing. Pavel Pokorný UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ Fakulta technologická.
VŠB – Technická univerzita Ostrava
A1PRG - Programování - seminář Ing. Michal Organizační informace 0 Verze
HYPERTEXT PREPROCESSOR. PROGRAMOVÁNÍ. DEFINICE POJMŮ Problém Problém nevyřešený, nežádoucí stav obvykle vyžaduje nějaké řešení Neřešitelný problém Neřešitelný.
A4B33OSS (J. Lažanský) verze: Podzim 2013 Od programu k procesu 1 Obsah Téma 8 – Od programu k procesu 1.Interpretace a kompilace 2.Od zdrojového textu.
Fakulta stavební Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava 17. listopadu 15, Ostrava – Poruba.
Základy informatiky Ing. Roman Danel, Ph.D.
VŠB – Technická univerzita Ostrava VŠB – Technická univerzita Ostrava Hezký den Hezký den.
Principy překladačů Překladač Jakub Yaghob. Literatura a slajdy Aho, Sethi, Ullman: Compilers - Principles, Techniques and Tools, Addison-Wesley 1986.
Z ČEHO SE POČÍTAČ SKLÁDÁ
PPEL (počítačová podpora v elektrotechnice) Ing. Jan MAYER
Algoritmizace a programování
Informatika I 7.a 8. hodina 4. týden.
Algoritmizace.
Vyučovací hodina 1 vyučovací hodina: Opakování z minulé hodiny 5 min Nová látka 20 min Procvičení nové látky 15 min Shrnutí 5 min 2 vyučovací hodiny: Opakování.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_137_IT7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
Základy algoritmizace a programování
Podmínky pro získání zápočtu Podmínky pro získání zkoušky.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Digitální učební materiál
Gramatiky a jazyky Přednáška z předmětu Řízení v komplexních systémech
Počítač, jeho komponenty a periferní zařízení
POŽADAVKY NA ZÁPOČET Z MAEK1 Ing. Martina Hedvičáková, Ph.D.
Modelování a simulace MAS_02
BRVKA. BRVKA ZKOUŠKA  ZÁPOČET:  aktivní účast na cvičeních (max. 3 absence)  úspěšně zvládnutý test na 6. a 13. cvičení (aspoň 40%) (bude 5 příkladů.
KIV/PPA2 1.cvičení Cvičící: Pavel Bžoch.
Datové typy a struktury
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Informatika I 1. přednáška
Struktura počítače Klasické schéma počítače navrhnul v roce 1946 americký vědec maďarského původu John von Neumann ( )
SIGNÁLY A SOUSTAVY V MATEMATICKÉ BIOLOGII
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Úvod do programování.
Elektrotechnika Mikroprocesorová technika
Jak pracuje počítač Název školy
Internet.
Programování POCSI. Programovani/POCSI2 Základní pojmy Akce - děj nad objekty, mající začátek a konec, a mající přesně definovaný účinek. Příkaz - popis.
Koordinátoři Fakulty elektrotechnické Západočeské univerzity.
KIV/PPA2 1.cvičení Cvičící: Pavel Bžoch. Údaje o cvičícím Pavel Bžoch Kancelář: UL408 Konzultační hodiny: –Středa 12:05 – 12:50 –Čtvrtek 11:10 – 11:55.
doc. RNDr. Zdeněk Botek, CSc.
Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. Únor CVIČENÍ APLIKACE FRONT + HO … - i pro.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Mikroprocesor.
Informatika (1) Počítač - základní pojmy HW a SW4 OS MS-DOS, Windows 95, 982 Org. souborů na disku, operační paměť2 Aplikace Malování, Word8 Základy programování.
Úvod do programování Vyučující: Mgr. Vítězslav Jersák
Tento projekt je financován z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost prostřednictvím Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR.
Překladače Vnitřní struktura překladače © Milan Keršláger
Základy informatiky Přednášející: Ing. Jana Krutišová Cvičící: Ing. Jan Štěbeták.
Algoritmizace a programování Algoritmy 1 - Úvod. Základní pojmy Počítačový program Počítačový program zápis zdrojového kódu, kterému rozumí počítač zápis.
Jednočipové počítače v robotických systémech Vypracoval: Ing. Jaroslav Chlubný Kód prezentace: OPVK-TBdV-AUTOROB-ME-3-JCP-JCH-001 Technologie budoucnosti.
Překladače 1. Překladače a programovací jazyky © Milan Keršlágerhttp:// Obsah:
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Interkomunikační adresní systém.
Tým 32, varianta b/4/I.  Jakub Kadlubiec  Roman Pijáček  Petr Pliska  Jan Štourač  Václav Tunka (vedoucí)
KURZ ALGORITMIZACE A PROGRAMOVÁNÍ V JAZYCE C Lekce č. 2: Základní pojmy Bc. Radek Libovický.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Ing. Hana Šmídová Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_NEUMANN_S1.
Programování mikropočítačů Platforma Arduino
Maturity – jaro 2013.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Základní pojmy v automatizační technice
Základní pojmy v automatizační technice
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Operační systémy - úvod
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Programovací jazyk C Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Operační systémy Vnitřní struktura překladače
Dynamické proměnné (1) Proměnné, jejichž počet a (nebo) velikost pa-měti využívané těmito proměnnými se v prů-běhu programu mění Dynamické proměnné lze.
Informační a komunikační technologie 5. ročník
Transkript prezentace:

+ZPE Ing.Jan MAYER (Základy programování pro elektrotechniku) E-mail: jmayer@kte.zcu.cz http://home.zcu.cz/~jmayer/ZPE2012 ICQ: 330-987-582

Místnosti pro cvičení Sudé +liché kalendářní týdny: EU505

1. CELKOVÉ INFORMACE Práce na cvičení - prvních 10 lidí kladné body za správně vypracované příklady (otázky) Semestrální práce – mezní termín odevzdání je poslední předzápočtový týden. Spočívá v napsání programu, odladění a ověření správné funkce. Zdrojový kód (text) programu bude umístěn na Portál ( s min. týdenním předstihem, tj. do 11 výukového týdnu !!! ). Zápočtový test – bude cca v 11 výukovém týdnu

2. PRAVIDLA pro zápočet Zápočet : Body na cvičeních   10 % 1. test z jazyku C 5 % Semestrální práce 10 % ( za opakované odevzdání -2 % ) ( za 1 den zpoždění -0,5% ) Zápočtová písemka z jazyku C 25 % ( za každý nový pokus -2 % ) Nutno mít celkem za cvičení : > 25 % (max.50 %)

3. PRAVIDLA pro zkoušku Zkouška : zkouší vás ten,komu patříte na přednášky (tj. buď ing. Basl nebo ing. Kropík) Písemný test (a b c d) + příklad = 50 % nutno mít >25 % bodů z písemného testu pro postoupení k ústní části Výsledná známka=body za zápočet + zkoušku výborně 85 % – 100 % velmi dobře 69 % – 84 % dobře 52 % – 68 % nevyhověl < 52

4. Literatura Pavel Herout: Brian W.Kernighan , Dennis M.Ritchie: Učebnice jazyka C (2 díly) Brian W.Kernighan , Dennis M.Ritchie: Programovací jazyk C (vydání 1988) Programovací jazyk C verze ANSIC99 (vydání 2009) Jiří Prokop: Algoritmy v jazyku C a C++ Robert Sedgewick: Algoritmy v C

C (nauč se sám) ( nakladatelství SOFTPRESS Herbert Schildt: C (nauč se sám) ( nakladatelství SOFTPRESS www.softpress.cz ) internetové zdroje např. http://www.fi.muni.cz/usr/jkucera/pb071/uvodc.htm http://docs.linux.cz/programming/c/c_saloun/ přednášky cvičení

5. Základní pojmy Hardware počítače - procesor,operační paměť,vstupně-výstupní zařízení Software Operační systém (co to je ?) „Je to program.“ Pracuje v operační paměti, řídí zdroje počítače. Počet zdrojů je vždy omezený a musí se na ně čekat Systém čekání na obsluhu požadavků Pozor na stav vzájemného zablokování: „deadlock“ Základní datová struktura: fronta (FIFO)

- Je to jednoznačný předpis (algoritmus) pro zpracování Program (co to je ?) - Je to jednoznačný předpis (algoritmus) pro zpracování dat na počítači Programovací jazyk - prostředek, který slouží na přepis algoritmu do počítače Software Operační systém (co to je ?) „Je to program. “(zpravidla napsaný v Assembleru nebo v jazyce C) Pracuje v operační paměti, řídí zdroje počítače. Počet zdrojů je vždy omezený a musí se na ně čekat Systém čekání na obsluhu požadavků Může nastat stav vzájemného zablokování „deadlock“ Základní datová struktura: fronta - queue (FIFO: First in,First out)

Programovací jazyk (co to je ?) - Je to jednoznačný předpis (algoritmus) pro zprac.dat na počítači - základní stavbou připomíná hovorový jazyk , ale je podstatně jednodušší konstrukce (obsahuje mnohem méně pravidel) - slouží na jednoznačný zápis způsobu nakládání s datovými objekty – je to přepis algoritmu) Co je překladač programovacího jazyku ? „Je to program.“ Zpracovává posloupnost znaků (~ slov) na vstupu a generuje instrukční kód na výstupu 2 základní typy překladačů: Překladač generující přímo strojový kód počítače (~kompilátor) Interpretační překladač (~interpret) generující mezikód Základní datovou strukturou pro práci překladače je zásobník – stack ( LIFO: last in , first out)

3 základní fáze překladu programovacího jazyku Lexikální analýza: Zpracovává posloupnost znaků na vstupu a dělí je na jednotlivá slova Syntaktická analýza: Rozpoznává správnost jazykových konstrukcí podle gramatiky toho kterého jazyka (gramatika je popsána syntaktickými pravidly) Sémantická analýza: Přizazuje jednotlivým konstrukcím jejich význam (sémantiku)

6. Ukázky definice progr.jazyka Definice některých prvků progr. jazyka - BNF – Backus-Naurova normální forma. Popis prvků gramatiky. Složitější prvky jazyku popisujeme pomocí už dříve definovaných prvků jednodušších. - BNF se často využívá k zápisu gramatik počítačových programovacích jazyků, sad instrukcí a komunikačních protokolů, ale také jako notace zastupující části gramatik skutečných jazyků. Řada učebnic o teorii programovacích jazyků nebo sémantiky popisuje programovací jazyky pomocí BNF. http://cs.wikipedia.org/wiki/Backus-Naurova_forma

Ukázka definice prvků jazyku pomocí BNF Číslice: Pozn.: znak “ | ” znamená “nebo“ <číslice> ::= 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 Písmena: <písmeno> ::= a|b|c|d|e|f|g|h|i|j|k|l|m|n|o|p|q|r|s|t|u|v|w|x|y|z| A|B|C|D|E|F|G|H|I|J|K|L|M|N|O|P|Q|R|S|T|U|V|W|X|Y|Z Logická hodnota: <logická hodnota> ::= true | false Identifikátor: <identifikátor> ::= <písmeno> | <identifikátor> <písmeno>| <identifikátor> <číslice> Číslo: <celé číslo bez znaménka>::= <číslice> | <celé číslo bez znaménka> <číslice> <číslo typu integer>::= <celé číslo bez znaménka> | + <celé číslo bez znaménka> | -<celé číslo bez znaménka> <desetinná část>::= . <celé číslo bez znaménka> <exponentová část>::= e < číslo typu integer > | E < číslo typu integer > <desetinné číslo>::= <celé číslo bez znaménka> | <desetinná část>| <celé číslo bez znaménka> <desetinná část>|