LIDSKÉ ZDROJE A TECHNOSTRES

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anglicky jsem se rozhodl učit před půl rokem. I took up English six months ago (decided to learn).
Advertisements

V ĚDA, VÝZKUM A MY RNDr. Petr Janíček, Ph.D. Ústav aplikované fyziky a matematiky Fakulta chemicko – technologická Univerzita Pardubice
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Slyšel mě někdo že bych něco řekl? did anyone hear me say anything?
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Co? What?Co? Who?Kdo? Where?Kde? How much?Kolik? When?Kdy? How?Jak? Otázky.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Business Communications/Inquiries 06C8 AutorLadislava Pechová Období.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_AJK441 Jméno autora:Mgr.Soňa Nekvindová Třída/ročník4.ročník.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / Introductions 06B2 AutorLadislava Pechová Období vytvořeníŘíjen.
Kolik je hodin? What time is it?. Jak se tam dostanu? How do I get there?
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / Making Contracts 06B16 AutorLadislava Pechová Období vytvořeníLeden.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-09-Způsoby cestování Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Online piracy Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Translation Translate the following sentences from English into Czech. Vzor: I don’t like the translation of this book. Who translated it? Nelíbí se mi.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / After Hours 06B6 AutorLadislava Pechová Období vytvořeníListopad.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-4.PT-27-Životní prostředí Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-12-Zaměstnání Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-21-Jídlo a nápoje Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
DESCRIBING A PHOTO, PICTURE, ART, PAST CONTINUOUS Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České.
Michael Jackson Od Andrea Crkvová.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-23-Počasí Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-26-Londýn Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-16-Praha Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-20-Mezilidské vztahy Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-13-Vzdělávání Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
(a) little, (a) few málo, trochu vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Hana Červená Název:VY_32_INOVACE_78 _angličtina-gramatika Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 TYPES OF BUSINESS LETTERS Autor: Mgr. Kateřina Suková EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Kliknutím lze upravit styl předlohy Maturitní ústní zkouška Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast.
Kliknutím lze upravit styl předlohy Volný čas, zábava (Free time) B1 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické služby
Název vzdělávacího materiálu
GE - Vyšší kvalita výuky
What do you have to think about when planning something?
GE - Vyšší kvalita výuky
Název vzdělávacího materiálu
Digitální učební materiál
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Radka Černá Název materiálu: VY_32_INOVACE_5_ANGLICKY_JAZYK_GRAMATIKA_03.
Název vzdělávacího materiálu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Autor: Mgr. Kateřina Suková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

LIDSKÉ ZDROJE A TECHNOSTRES MUDr. Jan Fiala MUDr. Martina Fialová

TECHNOSTRESS Mezi lidskou přirozeností a technologickým pokrokem existuje nesoulad Tento nesoulad přináší četné individuální i společenské důsledky

Craig Brod 1984 - technostres je poruchou adaptace, spočívající v neschopnosti zdravě se vyrovnat s novými informačními („počítačovými“) technologiemi

Larry D. Rosen Michelle M. Weil 1997 - razí termíny „technophobia“, „computerophobia“ Zdůrazňují anxiosní (úzkostnou) povahu technostresu

Sara Fine Technostres je komplikovaným, avšak v zásadě zdravým projevem úspěšné adaptace na nevyžádané změny způsobené technologickým pokrokem.

Individuální symptomy technostresu: Somatické - (např. bolesti hlavy, krční a bederní páteře, syndrom karpálního tunelu, únava očí atd.) Psychické (např. úzkost, deprese, beznaděj, noční můry a závislosti, včetně závislosti na výpočetní technice a nových technologiích). Psychosomatické (distres, únava, poruchy imunity, poruchy příjmu potravy atd.)

Sociální dopady technostresu: Datový smog Fenomén Y2K Snížení výkonu Epidemie individuálních symptomů

Vývoj počtu tranzistorů na čipech Intel Procesor Rok Tranzistorů 8008 1972 2.500 8080 1974 5.000 8086 1978 29.000 286 1982 120.000 386 1985 275.000 486 1989 1.180.000 Pentium 1993 3.100.000 Pentium II 1997 7.500.000 Pentium III 1999 24.000.000 Pentium 4 2000 42.000.000 Intel Core 2 Quad 2006 2 * 291.000.000

„I think there is a world market for maybe five computers.“ Thomas Watson, ředitel IBM, 1943 „There is no reason anyone would want a computer in their home.“ Ken Olson, prezident a zakladatel DEC, 1977 „640 kB should be enough for anybody.“ Bill Gates, 1981

IT jsou organickou součástí problematiky technostresu, netvoří separátní oblast.

KVALIFIKOVANÉ PROGNÓZY: Rekonfigurovatelné budovy (2015) Inteligentní materiály (2019) Nanotechnologickou nehodu (2025) Nanotechnologickou válku (2030)

Paradox brodovy koncepce: pokud je technostres způsoben naší nedostatečnou adaptací, pak cesta k jeho řešení spočívá v adaptaci výsledků technologického pokroku, nikoli naopak

Nová definice technosresu: „Technostres je souborem negativních projevů v oblasti individuální i společenské, vyplývajícím z nesouladu mezi biologickou a sociální přirozeností člověka a zrychlujícím se technologickým pokrokem.“

Jak měřit technostres?

COMPUTER ANXIETY RATING SCALE (Form C) The items in this questionnaire refer to things and experiences that may cause anxiety or apprehension. For each item, place a check under the column that describes how anxious (nervous) each one would make you at this point in your life. Not at All A Little A Fair Amount Much Very Much 1. Thinking about taking a course in a computer language 4. Sitting in front of a home computer … 20. © 1985, 1988 Larry D. Rosen, Deborah C. Sears and Michelle M. Weil

COMPUTER THOUGHTS SURVEY (Form C) Please check the box that indicates how often you currently have each of the following thoughts when you use a computer or think about using a computer. Not at All A Little A Fair Amount Much Very Much 1. I am going to make a mistake. 7. People will notice if I make a mistake. … 20. © 1988 Michelle M. Weil and Larry D. Rosen

Holmes – Rahe, srrs ŽIVOTNÍ UDÁLOST VÁHA Smrt životního partnera 100 Smrt blízkého příbuzného 63 Vlastní svatba 50 Neshody s nadřízeným 23 Méně závažné porušení zákona 11 …

Technostres Pozitivní vymezení Negativní vymezení

17 firem Nový CRM systém 2003 – 2007 Sledujeme obrat meziročně v měsících následujících po instalaci

Všechny firmy se před instalací systému nacházely ve stavu mírného setrvalého růstu. Všechna data pocházejí z období před nástupem globální hospodářské recese. Ve všech firmách došlo k řádnému zavedení nového systému s technickým proškolením zaměstnanců v obsluze nového systému. Jak se bude vyvíjet obrat?

U 12 firem došlo ke zpomalení tempa růstu obratu během prvních 3 měsíců po zavedení systému. U 4 z nich dokonce přechodně k poklesu obratu meziročně. Jedná se o důsledek technostresu.

U 5 firem byla přijata aktivní opatření k redukci technostresu, spočívající v koučování a výchově mentorů orientované na přijetí nové technologie. U těchto firem v podstatě nedochází ke zpomalení tempa růstu obratu, respektive dochází k očekávanému zrychlení.

Průměrné hodnoty meziročního růstu obratu 17 zkoumaných firem v prvním čtvrtletí po instalaci nového CRM systému

Technostres má negativní vliv na hospadaření organizací. Tento vliv je detekovatelný do jisté míry měřitený do jisté míry odstranitelný.

Zpřesnění metody měření technostresu v individuální rovině Další analýza jeho dopadů na firmy Racionální kvantifikace nákladů na odstranění technostresu.

VŠFS, 13.10.2009 MUDr. Jan Fiala MUDr. Martina Fialová www.fiala-partners.cz