ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Advertisements

ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Renesance.
R ENESANCE SE VYZNAČUJE ZESVĚTŠENÍM ( OPROTI GOTICE, KDY VEŠKERÉ UMĚNÍ BYLO PODŘÍZENO CÍRKVI ), ČLOVĚK SE SVOU INDIVIDUALITOU, ROZUMEM, POZNÁVÁNÍM SVĚTA,
Škola: ZŠ T.G.Masaryka, Hodkovice n. M.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
RENESANCE A HUMANISMUS
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Renesance Kristýna Strouhalová.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
Renesance a humanismus
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Kulturní dějiny 23. března 2011 Mgr. Ondřej Kunc.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_ 06 _CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Renesance a humanismus v Itálii
Renesance a humanismus v Itálii. Renesance a humanismus v Itálii.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
RENESANCE A HUMANISMUS
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Renesance.
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
Renesance a humanismus
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Renesance a humanismus
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Zopakuj si své znalosti! v Itálii. Kdo je autorem tohoto díla ve Florencii?
Literatura, architektura, výtvarné umění
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Kolektiv autorů: DĚJEPIS – Středověk a počátky novověku pro 7. ročník. Nová škola Válková, V.:
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Renesance 2 Vrcholné období. Renesance 2 Vrcholné období.
Renesance Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
RENESANCE - pokračování
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Renesance – Itálie, Francie, Španělsko
Renesance a humanismus Simona Charvátová HKS, 3. ročník.
14. – 16. století. Dějepis – Kultura v dějinách Šablona: III/2 Pořadové číslo : 1.3 Renesance a humanismus Autor : Mgr. Soňa Blažková Škola : Základní.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_20_Renesance a humanismus Téma:
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_32_INOVACE_0704_humanismus Téma: Humanismus, Leonardo da Vinci Číslo.
Autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Renesance
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Italská renesance TÉMATICKÝ CELEK: Křesťanství.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_05_RENESANCE Název materiálu:
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠABLONA III/2 BAROKO Mgr. Lucie Opltová VY_32_INOVACE_ 287_ BAROKO
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Italská renesance a humanismus
DĚJINY UMĚNÍ VI. RENESANCE.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Renesance a humanismus
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_14
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Umění a kultura, výtvarná výchova, Renesance Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Renesance a humanismus
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR: Ivan Nývlt TEMATICKÁ OBLAST: Dějepis NÁZEV DUMu: Renesanční umění - Evropa POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu:09 KÓD DUMu: IN_D_09 DATUM TVORBY: 25.10.2012 ANOTACE (3.ROČNÍK): Tento DUM přehlednou formou prezentuje vývoj renesance v Evropě. Vedle výkladových pasáží přináší terminologii, kterou studenti aplikují u jednotlivých ukázek uměleckých děl. METODICKÝ POKYN:

RENESANČNÍ UMĚNÍ EVROPA

Obecná charakteristika Etymologicky – „rinascitá dell arte antica“ = návrat k antickému umění. Doba 14. – 16.století: Quattrocento – 14.st. – počátky v ital.městech Cinquecento – 15.st. – rozšíření do takřka celé Evropy Seicento, též manýrismus – 16.st. – doznívání renesance.

Obecná charakteristika - pokračování Změna společenského klimatu a nálady – opozice vůči středověku obecně. Touha po poznávání a vědění, opětovný rozvoj věd a umění. Člověk odpoutaný od božské podřízenosti (věří stále v Boha, ale někdy o to víc i v sebe samotného) Smysl pro humor se dostává i do uměleckých děl – ironie, parodie, nadsázka.

Pojmy Akt – zobrazení nahé postavy Plenér – otevřená krajina, kam se vydává umělec Tizian – nejen jméno umělce, ale zvláštní odstín hnědi jím vytvořené na jeho obrazech Šerosvit – prolínání tmavších a světlejších ploch na obrazech Zlatý řez – určitá plocha obrazu rozdělená na dvě nestejně velké části (optimální členění obrazu pro umístění hlavního námětu). Sgrafito – technologie výzdoby fasád – dvě vrstvy omítky, svrchní proškrábavaná na spodní Balustráda – výplň zábradlových elementů Arkáda – nekrytý ochoz Lodžie – krytý ochoz či balkon

Architektura Prosvětlenost, komfort, prostornost. Otevření se do prostoru, souznění interiéru a exteriéru – parky a zahrady coby navazující elementy na stavby. Nový stavební typ – zámek – rozlehlé šlechtické sídlo. Na rozdíl od vertikálního principu gotiky jde renesanční stavby do šířky – horizontální princip. Sakrální stavby obecně ustupují do pozadí, spíše se staví paláce, zámky, měšťanské domy, fontány, kašny, parky se sousošími atd. Zdobené fasády – fresky, sgrafita

Malířství Uplatnění perspektivy, zvládnutí anatomie a proporcí člověka Realistické náměty, malba podle modelů a v plenéru Portréty, akty zachycující i duševní rozpoložení, emoce,… Umění olejomalby – olej – organické pojivo, do něhož jsou míchány barevné pigmenty Maluje se na zdi (fresky), dřevo a plátno V závěru renesance kladen důraz na manýru = šablonovité tvoření uměleckého díla

Sochařství Mramorové sochy, vynikající perspektiva i plasticita postav. „Oživený“ mramor – zachycení emocionálního napětí v obličejích postav. Bronzové reliéfy na oltářích

Osobnosti a díla - Itálie ARCHITEKTURA:Filippo Brunelleschi – kupole dómu ve Florencii, florentský sirotčinec. Donato Bramante – pův.podoba chrámu sv. Petra v Římě. Rafael Santi – malíř a architekt, pozměněná podoba chrámu sv. Petra v Římě

Osobnosti a díla - Itálie MALÍŘSTVÍ: Masaccio – zakladatel renesančního malířství ve Florencii. Leonardo da Vinci – Poslední večeře, Mona Lisa (Gioconda) Michelangelo Buonarroti – freska Posledního soudu Rafael Santi – Madona sixtinská Z dalších Tizian, Tintoreto, Veronese.

Osobnosti a díla - mimoitalské Jan van Eyck (NL) – Gentský oltář Hieronymus Bosch (Něm.) – Zahrada pozemských rozkoší Pieter Brueghel (NL) – V zemi peciválů El Greco (Řek usazený ve Španělsku) – Pohled na Toledo Albrecht Duerer (Něm.) – Růžencová slavnost

Osobnosti a díla SOCHAŘSTVÍ: Donatello – socha Davida Michelangelo Buonarotti – socha Davida, Pieta, náhrobky Medicejských

Vybraná díla světové renesance – L.da Vinci – Poslední večeře

M.Buonarotti – socha Davida

H.Bosch – Zahrada pozemských rozkoší

P.Brueghel – Zápas masopustu s půstem

Shrnutí Renesance přináší nejen v umění nový náhled na člověka. Celkově se mění životní styl. Umělci se „přibližují člověku“. Často tvoří na zakázku tzv.donátorů = objednavatelů a zároveň poskytovatelů financí na vznik uměleckého díla. Oblast severně od Alp renesancí dotčena až o 100 – 150 let později.

Zdroje Vlastní práce autora.

Obrázky NEZNÁMÝ. wikipedia [online]. [cit. 31.10.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:%C3%9Altima_Cena_-_Da_Vinci_5.jpg GAYA. wikipedia [online]. [cit. 31.10.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Michelangelos_David.jpg WWW.IMT.ADDTEK.PL. wikipedia [online]. [cit. 31.10.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:GardenED.jpg THE YORCK PROJECT, DVD-ROM. wikipedia [online]. [cit. 31.10.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pieter_Bruegel_d._%C3%84._066.jpg