ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR: Ivan Nývlt TEMATICKÁ OBLAST: Dějepis NÁZEV DUMu: Renesanční umění - Evropa POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu:09 KÓD DUMu: IN_D_09 DATUM TVORBY: 25.10.2012 ANOTACE (3.ROČNÍK): Tento DUM přehlednou formou prezentuje vývoj renesance v Evropě. Vedle výkladových pasáží přináší terminologii, kterou studenti aplikují u jednotlivých ukázek uměleckých děl. METODICKÝ POKYN:
RENESANČNÍ UMĚNÍ EVROPA
Obecná charakteristika Etymologicky – „rinascitá dell arte antica“ = návrat k antickému umění. Doba 14. – 16.století: Quattrocento – 14.st. – počátky v ital.městech Cinquecento – 15.st. – rozšíření do takřka celé Evropy Seicento, též manýrismus – 16.st. – doznívání renesance.
Obecná charakteristika - pokračování Změna společenského klimatu a nálady – opozice vůči středověku obecně. Touha po poznávání a vědění, opětovný rozvoj věd a umění. Člověk odpoutaný od božské podřízenosti (věří stále v Boha, ale někdy o to víc i v sebe samotného) Smysl pro humor se dostává i do uměleckých děl – ironie, parodie, nadsázka.
Pojmy Akt – zobrazení nahé postavy Plenér – otevřená krajina, kam se vydává umělec Tizian – nejen jméno umělce, ale zvláštní odstín hnědi jím vytvořené na jeho obrazech Šerosvit – prolínání tmavších a světlejších ploch na obrazech Zlatý řez – určitá plocha obrazu rozdělená na dvě nestejně velké části (optimální členění obrazu pro umístění hlavního námětu). Sgrafito – technologie výzdoby fasád – dvě vrstvy omítky, svrchní proškrábavaná na spodní Balustráda – výplň zábradlových elementů Arkáda – nekrytý ochoz Lodžie – krytý ochoz či balkon
Architektura Prosvětlenost, komfort, prostornost. Otevření se do prostoru, souznění interiéru a exteriéru – parky a zahrady coby navazující elementy na stavby. Nový stavební typ – zámek – rozlehlé šlechtické sídlo. Na rozdíl od vertikálního principu gotiky jde renesanční stavby do šířky – horizontální princip. Sakrální stavby obecně ustupují do pozadí, spíše se staví paláce, zámky, měšťanské domy, fontány, kašny, parky se sousošími atd. Zdobené fasády – fresky, sgrafita
Malířství Uplatnění perspektivy, zvládnutí anatomie a proporcí člověka Realistické náměty, malba podle modelů a v plenéru Portréty, akty zachycující i duševní rozpoložení, emoce,… Umění olejomalby – olej – organické pojivo, do něhož jsou míchány barevné pigmenty Maluje se na zdi (fresky), dřevo a plátno V závěru renesance kladen důraz na manýru = šablonovité tvoření uměleckého díla
Sochařství Mramorové sochy, vynikající perspektiva i plasticita postav. „Oživený“ mramor – zachycení emocionálního napětí v obličejích postav. Bronzové reliéfy na oltářích
Osobnosti a díla - Itálie ARCHITEKTURA:Filippo Brunelleschi – kupole dómu ve Florencii, florentský sirotčinec. Donato Bramante – pův.podoba chrámu sv. Petra v Římě. Rafael Santi – malíř a architekt, pozměněná podoba chrámu sv. Petra v Římě
Osobnosti a díla - Itálie MALÍŘSTVÍ: Masaccio – zakladatel renesančního malířství ve Florencii. Leonardo da Vinci – Poslední večeře, Mona Lisa (Gioconda) Michelangelo Buonarroti – freska Posledního soudu Rafael Santi – Madona sixtinská Z dalších Tizian, Tintoreto, Veronese.
Osobnosti a díla - mimoitalské Jan van Eyck (NL) – Gentský oltář Hieronymus Bosch (Něm.) – Zahrada pozemských rozkoší Pieter Brueghel (NL) – V zemi peciválů El Greco (Řek usazený ve Španělsku) – Pohled na Toledo Albrecht Duerer (Něm.) – Růžencová slavnost
Osobnosti a díla SOCHAŘSTVÍ: Donatello – socha Davida Michelangelo Buonarotti – socha Davida, Pieta, náhrobky Medicejských
Vybraná díla světové renesance – L.da Vinci – Poslední večeře
M.Buonarotti – socha Davida
H.Bosch – Zahrada pozemských rozkoší
P.Brueghel – Zápas masopustu s půstem
Shrnutí Renesance přináší nejen v umění nový náhled na člověka. Celkově se mění životní styl. Umělci se „přibližují člověku“. Často tvoří na zakázku tzv.donátorů = objednavatelů a zároveň poskytovatelů financí na vznik uměleckého díla. Oblast severně od Alp renesancí dotčena až o 100 – 150 let později.
Zdroje Vlastní práce autora.
Obrázky NEZNÁMÝ. wikipedia [online]. [cit. 31.10.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:%C3%9Altima_Cena_-_Da_Vinci_5.jpg GAYA. wikipedia [online]. [cit. 31.10.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Michelangelos_David.jpg WWW.IMT.ADDTEK.PL. wikipedia [online]. [cit. 31.10.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:GardenED.jpg THE YORCK PROJECT, DVD-ROM. wikipedia [online]. [cit. 31.10.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pieter_Bruegel_d._%C3%84._066.jpg