Digitální učební materiál Autor: Petr Koblížek Předmět/vzdělávací oblast: Provozuschopnost dopravních prostředků Tematická oblast: Konstrukční skupiny dopravních prostředků Téma: Diagnostika třecí spojky Ročník: 3. Datum vytvoření: únor 2013 Název: VY_32_INOVACE_11.2.01.STR Anotace: Spojka, spojkový kotouč, štít spojky, přítlačný kotouč, pružina spojky, plocha setrvačníku, lanovod, spojkové ložisko, funkce spojky. Metodický pokyn: Materiál inovativním způsobem zužuje vztah mezi teoretickou a praktickou výukou. Fotografie pořízené v reálných podmínkách odborného výcviku dokumentují každý krok pracovního postupu při kontrole, údržbě a opravách částí silničních motorových vozidel. Multimediální výuka se stává názornější a podporuje tak zájem a aktivitu i u slabších žáků. Otázky na konci tématu ověřují, jak žáci danou problematiku zvládli, a po vytištění je lze použít i jako samostatný test. Prezentace je primárně určena pro výklad v hodině, v odborném výcviku tvoří vhodný doplněk při odborných instruktážích před zahájením cvičných prací, ale díky své názornosti může být využita i k samostudiu a pro distanční formu vzdělávání.
DIAGNOSTIKA TŘECÍ SPOJKY
BEZDEMONTÁŽNÍ DIAGNOSTIKA Zajistit informace od majitele vozidla – popis závad Zjistit počet ujetých kilometrů vozidlem popř. i počet kilometrů ujetých po poslední opravě spojky Provést zkušební jízdu – činnost spojky musí odpovídat požadavkům
BEZDEMONTÁŽNÍ DIAGNOSTIKA Provést prohlídku všech přístupných částí spojky spojkový pedál (vůle, poškození) lanovod (poškození nebo zadření lanka) těsnost u hydraulicky ovládaných spojek
BEZDEMONTÁŽNÍ DIAGNOSTIKA Provést prohlídku všech přístupných částí spojky lanovod u mechanického ovládání
BEZDEMONTÁŽNÍ DIAGNOSTIKA DIAGNOSTIKA VYSTAVOVÁNÍ SPOJKY Nastartovat motor Stisknout pedál spojky a zkusit zařadit rychlost Pokud rychlost nelze zařadit nebo je řazení provázeno hlukem ozubených kol – spojka nevystavuje (nevypíná)
BEZDEMONTÁŽNÍ DIAGNOSTIKA DIAGNOSTIKA PROKLUZOVÁNÍ SPOJKY Nastartovat motor Zařadit 4. rychlostní stupeň Zatáhnout ruční brzdu Při mírně zvýšených otáčkách uvolnit spojku Motor se musí tzv. dusit nebo zhasnout V opačném případě spojka prokluzuje
BEZDEMONTÁŽNÍ DIAGNOSTIKA DIAGNOSTIKA PROKLUZOVÁNÍ SPOJKY Prokluzování spojky může způsobovat také porucha dvouhmotového setrvačníku Při této poruše je třeba setrvačník vyměnit
BEZDEMONTÁŽNÍ DIAGNOSTIKA DIAGNOSTIKA PROKLUZOVÁNÍ SPOJKY PŘI JÍZDĚ Při jízdě do mírného stoupání podřadit na nižší rychlostní stupeň Sešlápnout pedál akcelerátoru Nárůst otáček motoru musí odpovídat nárůstu rychlosti vozidla
BEZDEMONTÁŽNÍ DIAGNOSTIKA DIAGNOSTIKA PROKLUZOVÁNÍ SPOJKY PŘI JÍZDĚ Průvodním jevem prokluzování spojky je zápach pálícího se spojkového obložení Důvodem je nežádoucí teplo vzniklé třením částí spojky
BEZDEMONTÁŽNÍ DIAGNOSTIKA DIAGNOSTIKA HLUČNOSTI SPOJKY Zatáhnout ruční brzdu Zařadit neutrál a nastartovat motor hluk se ozývá při sepnuté spojce, po jejím sešlápnutí ustane vadné ložisko na vstupním hřídeli v převodovce
BEZDEMONTÁŽNÍ DIAGNOSTIKA DIAGNOSTIKA HLUČNOSTI SPOJKY Zatáhnout ruční brzdu Zařadit neutrál a nastartovat motor hluk se ozývá při plně sešlápnutém pedálu spojky (vypnutá spojka) vadné vodící ložisko v motoru nebo chyba vypínacího mechanismu
BEZDEMONTÁŽNÍ DIAGNOSTIKA DIAGNOSTIKA HLUČNOSTI SPOJKY Zatáhnout ruční brzdu Zařadit neutrál a nastartovat motor hluk (skřípání) se ozývá již při při lehkém sešlápnutí spojkového pedálu a postupně se zvyšuje s vypínáním spojky vadné vypínací spojkové ložisko
BEZDEMONTÁŽNÍ DIAGNOSTIKA DIAGNOSTIKA TĚSNOSTI HYDRAULICKY OVLÁDANÉ SPOJKY Nadzvednout hnací nápravu vozidla Zatáhnout ruční brzdu a nastartovat motor Sešlápnout spojkový pedál a zařadit 1. rychlostní stupeň Při stisknutém spojkovém pedálu nesmí dojít k sepnutí spojky
KONTROLNÍ OTÁZKY Jaké závady se mohou objevit u mechanického ovládaní spojky? poškození ovládacího lanka zadření lanka v lanovodu vytažení popř. přetržení lanka ovládání spojky Co je příčinou chyby v řazení rychlostních stupňů nebo hluku při řazení? závada ve vypínání spojky 3. Diagnostika prokluzování spojky se provádí? při zařazeném vyšším rychlostním stupni 4. Pokud se hlučnost spojky zvyšuje při sešlapování spojkového pedálu, jedná se o závadu? závada ve vypínání spojky
Použité zdroje: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Koblížek.