jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektu Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.0495 číslo šablony III/2 Inovace výuky pomocí ICT předmět Dějepis pořadové číslo DUM 49
Anotace Prezentace stručně přibližuje mínójskou kulturu na Krétě. Autor Mgr. Štěpánka Kočová Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity kombinovaná Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina 11 - 12 let
Minojská Kréta (2 000 – 1 400 př.n.l.)
Kolem roku 2 000 př.n.l. vzniklo na Krétě nejvýznamnější město Knossos, v němž podle bájí vládl král Minos = minojské období. Ve městech vznikaly paláce, které se staly sídly vládců a zároveň hospodářskými středisky (veškerá úroda se shromažďovala v paláci a odtud se rozdělovala bezplatně všem obyvatelům = palácové hospodářství.
Paláce byly rozlehlé, nebylo snadné se tam vyznat = to dalo základ vzniku pověsti o labyrintu (bludišti). V palácích nechyběla kanalizace, přepychové zařízení, nástěnné malby (fresky), sochy.
Palác v Knóssu
Společnost Zemědělci = nejpočetnější vrstva obyvatelstva, zabývali se také řemeslem a obchodem. Panovnická vrstva, úředníci, zemědělci a řemeslníci, otroci. Krétská civilizace byla velmi vyspělá. Uměli psát, používali slabičné písmo, které pak převzali obyvatelé Řecka.
Ve 14.st.př.n.l. minojská civilizace zanikla = příčinou bylo asi ničivé zemětřesení (tato přírodní katastrofa dala vzniknout mýtu o zániku bájného království Atlantů = Atlantidy o které se zmiňuje filozof Platon ve 4.st.př.n.l.). Zkáza paláců oslabila krétskou moc natolik, že se nedovedla ubránit vpádu Řeků, označovaných podle svého hlavního střediska Mykén jako Mykéňané.
Král Minos měl podle pověsti nepovedeného syna Minotaura Král Minos měl podle pověsti nepovedeného syna Minotaura. Byl to člověk s býčí hlavou. Mínotaurus požíral lidi, a tak jej Mínos nechal uvěznit v Labyrintu, který mu pro ten účel měl postavit stavitel Daidalos. Slovo labyrint dnes chápeme jako synonymum bludiště. Sousloví „Ariadnina nit“ přežívá do současnosti, je symbolem pro orientaci a řešení složitých zamotaných situací nebo problémů. Klubko nití, které dala Ariadna hrdinovi Théseovi a jež ho vyvedlo z labyrintu.
Zdroje: Dějepis – učebnice pro 6. ročník, SPN Praha 2001 Jak se žilo ve starověku, P. Augusta a F. Honzák, Albatros 1986 Ilustrované dějiny světa, Starověk, Fragment, 2007 Encyklopedie starověkého světa, Perfekt, Bratislava, 2004