HV-1 Hudební výchova DUM č. 2 Prima – kvarta osmiletého studia Hudební Nástroje Bicí HV-1 Hudební výchova DUM č. 2 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II
Základní pojmy Symfonický orchestr – sekce bicích nástrojů Idiofony – samozvučné Protiúderné Claves, talíře, kastaněty,… Rozezvučované paličkou Triangl, gong, zvonkohra, xylofon, metalofon, vibrafon,… Zprostředkovaně rozezvučované Chrastítka, rolničky, tamburína Trsací Hrací stroj, grumle Membranofony – blanozvučné Kotlové – tympány Jednoblánové bubnové Dvoublánové bubnové
Schéma symfonického orchestru Obr. č. 1
Historie Prehistorická doba – tzv. „prvotní instrumentář“ (dosažitelný přírodní materiál) Archeologické nálezy hliněných bubnů (3. tis. př. n. l.) Jeskynní nástěnné malby Rituály, kulty + tanec Egypt – Mezopotámie, Čína, Střední Asie Nejprve jen s neurčitou výškou tónu Později laditelné Nepřeberné množství druhů z různých materiálů Dřevo, kámen, sklo, slitina, pálená hlína, kůže, …
Využití Rituální Signalizační - gong, tam-tam, zvon Obr. č. 2 Rituální Signalizační - gong, tam-tam, zvon Součást lidových i „umělých“ orchestrů
J. Haydn - „S úderem kotlů“ Poslech Haydn Symphony No 94 G major "Surprise" "Mit dem Paukenschlag" Bernstein Wiener Philarmoniker J. Haydn - „S úderem kotlů“ http://www.youtube.com/watch?v=d_6mrLc_mEw Obr. č. 3
Aktivita Žáci vytvoří orchestr jen z rytmických nástrojů Skladba bude ve čtyřčtvrtečním taktu Učitel udržuje tempo hraním první doby Každý žák si připraví svůj rytmický model – většinou ze čtvrtečních a osminových dob Nejprve si jej každý „zahraje“ jen na tělo sólově – tleskání, plácání, luskání,… Pak se postupně po dvou taktech žáci napojují – každý, kdo začne hrát, drží svůj „rytmus“ až do konce Žáci si vyberou rytmické nástroje vhodné k jejich připravenému rytmickému modelu Po té, co se všichni zapojí necháme orchestr několik taktů hrát Skladbu lze ukončit dvěma způsoby: Postupně se odpojí tak, jak se připojili – tzn. poslední napojený je prvním odpojeným Postupně se odpojí v obráceném sledu – tzn. první napojený je prvním odpojeným
Seznam použitých fotografií a ukázek Obr. č. 1 - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/98/Orchestr.png Obr. č. 2 - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/a/a3/Agung.jpg Obr. č. 3 - http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Joseph_Haydn.jpg Ukázka. č. 1 - http://www.youtube.com/watch?v=d_6mrLc_mEw Josef Haydn: Symfonie č. 94, G dur, S úderem kotlů
Hudební nástroje – bicí Vytvořeno v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II Autor: Mgr. Milena Naglmüllerová Předmět: Hudební výchova, oblast HUDEBNÍ NÁSTROJE Třída: prima - kvarta osmiletého studia Označení: VY_32_INOVACE_HV-1_02 Anotace a metodické poznámky: Materiál slouží pro základní poznání nauky o hudebních nástrojích. Navazuje na materiál Hudební nástroje – všeobecný přehled a věnuje se nástrojům bicím. Nedílnou součástí jsou hudební ukázky. V závěru je připravena aktivita, která slouží k prohloubení rytmického cítění žáků. Použité materiály: Michels, Ulrich, Encyklopedický atlas hudby. Praha, Nakladatelství Lidové noviny, s.r.o. 2000, ISBN 80-7106-238-3 Prezentace je vytvořena pomocí nástrojů Power Point 2010 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.