Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny 2012 - 2014 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0958 SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Příjemce: ZŠ a MŠ České Velenice Třída Čsl. legií.
Advertisements

Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu: „EU peníze školám“ registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Projekt je financován z Evropského sociálního.
Základní škola Rosice, okres Chrudim
ZŠ Týn nad Vltavou, Malá Strana
Integrovaná střední škola, Slaný
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu: „EU peníze školám“ registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Projekt je financován z Evropského sociálního.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
VY_32_INOVACE_04_08 Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis Název materiálu:Impresionismus Anotace: V prezentaci se žáci seznámí s pojmem impresionismus,
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Transkript prezentace:

Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709

Autor: Mgr. Jitka Matějková Datum: Ročník: 2. Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Vývoj literatury od realismu 19. století po meziválečnou literaturu 20. století Téma: Světová literatura na přelomu 19. a 20. století Číslo DUM: VY_32_INOVACE_EMT2_Mtv_12 Ověřen ve výuce dne:

Anotace Výuková prezentace má žáky seznámit se základními literárními a uměleckými směry přelomu 19. a 20. století. Metodické doporučení: prezentaci je vhodné využít v souvislosti s učivem o literatuře přelomu 19. a 20. století. Potřebné pomůcky: datový projektor a počítač. Klíčová slova: voluntarismus, nihilismus, impresionismus, symbolismus, dekadence

Světová literatura na přelomu 19. a 20. století

Historicko – společenský kontext Rozvoj techniky, vynálezy 1876 – A.G. Bell – telefon 1867 – A.B. Nobel – dynamit 1895 – W.C. Röntgen – rentgen 1900 – Freudova teorie výkladu snů a psychoanalýzy 1905 – Einsteinova teorie relativity

Úspěšný vývoj vědy a techniky znamenal také překotný rozvoj civilizace a rychlé životní tempo. Přestávají platit staré hodnoty, jako např. křesťanský výklad světa. Šířil se pesimismus, obavy z budoucnosti.

Základní myšlenkové směry Voluntarismus Vychází z myšlenky Arthura Schopenhauera, že lidská vůle je základem světa. Spis – Svět jako vůle a představa – člověk je ze své podstaty špatný a sobecký, jedinou obranou proti morálnímu úpadku je askeze.

Nihilismus – nic na světě nemá smysl Vychází z myšlenek Friedricha Nietzscheho. Filozorická báseň v próze : Tak pravil Zarathustra Nietzsche pohrdal demokracií jako vládou slabých, oslavoval tzv. nadčlověka, který je schopen vlády nad světem.

Nové umělecké směry 1. impresionismus Snaha zachytit jediný prchavý a neopakovatelný okamžik, intimní dojem chvíle Užití jasných barev, častým motivem jsou přírodní scenerie Důraz na smyslové vjemy, nálady Směr je pojmenován dle obrazu Clauda Moneta: Imprese, východ slunce nad přístavem.

Claud Monet: Imprese, východ slunce nad přístavem Obr.1

Claud Monet: Dáma se slunečníkem obr.2

Claud Monet: Lekníny obr.3

Další impresionističtí malíři August Renoir Edouard Manet Antonín Slavíček Paul Gauguin Vincent van Gogh

August Renoir obr.4

Antonín Slavíček: Letenské sady obr.5

Vincent van Gogh: Autoportrét obr. 6

Impresionismus v hudbě Claude Debussy – klavírní skladby (Dívka s vlasy jako len, Potopená katedrála) Giacomo Puccini – opery (Madame butterfly) Josef Suk

Nové umělecké směry 2. symbolismus Vznikl jako samostatný umělecký proud v 70. letech 19. století ve Francii. Reakce na naturalismus v literatuře a impresionismus v malířství. Symbolisté usilovali o zobrazení myšlenek a svých pocitů pomocí symbolů.

Dekadence Dekadence = úpadek Jedná se o pocit umělců, kteří jsou znechuceni společností. pesimistické nálady, morbidita, zmar, narcismus, satanismus, alkohol, tuláctví, výstřednost, úzkosti, deprese zaměření na vlastní nitro, únik do nereálných světů, hledání krásy v ošklivosti

Otázky 1.Jmenuj některé vynálezy konce 19. století 2.Jmenuj základní myšlenkové směry přelomu 19. a 20. století 3.Charakterizuj impresionismus, dle čeho je pojmenován tento směr? 4.Jaké znáš impresionistické malíře? 5.Co se skrývá pod pojmem dekadence? 6.Oč usilovali symbolisté?

Odpovědi 1.Rozvoj techniky, vynálezy 1876 – A.G. Bell – telefon 1867 – A.B. Nobel – dynamit 1895 – W.C. Röntgen – rentgen 1900 – Freudova teorie výkladu snů a psychoanalýzy 1905 – Einsteinova teorie relativity 2. voluntarismus, nihilismus 3. Snaha zachytit jediný prchavý a neopakovatelný okamžik, intimní dojem chvíle. Užití jasných barev, častým motivem jsou přírodní scenerie, důraz na smyslové vjemy, nálady. Směr je pojmenován dle obrazu Clauda Moneta: Imprese, východ slunce nad přístavem.

Odpovědi 4. A. Renoir, E. Manet, A. Slavíček, P. Gaugin, V. van Gogh 5. Jedná se o pocit umělců, kteří jsou znechuceni společností, pesimistické nálady, morbidita, zmar, narcismus, satanismus, alkohol, tuláctví, výstřednost, úzkosti, deprese. 6. Symbolisté usilovali o zobrazení myšlenek a svých pocitů pomocí symbolů.

Zdroje Obr. 1[cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 2[cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 3[cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 4[cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 5[cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: _Letna_Park.jpg?uselang=cshttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Anton%C3%ADn_Slav%C3%AD%C4%8Dek_- _Letna_Park.jpg?uselang=cs Obr. 6[cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: POLÁŠKOVÁ, Taťána, Dagmar MILOTOVÁ a Zuzana DVOŘÁKOVÁ. Literatura - přehled středoškolského učiva. dotisk 2. Třebíč: Petra Velanová, edice Maturita. ISBN X. s

Prohlášení Prohlašuji, že při tvorbě vzdělávacího materiálu jsem respektoval(a) všeobecně užívané právní a morální zvyklosti, autorská a jiná práva třetích osob, zejména práva duševního vlastnictví (např. práva k obchodní firmě, autorská práva k software, k filmovým, hudebním a fotografickým dílům nebo práva k ochranným známkám) dle zákona 121/2000 Sb. (autorský zákon). Nesu veškerou právní odpovědnost za obsah a původ svého díla. Prohlašuji dále, že výše uvedený materiál jsem ověřil(a) ve výuce a provedl(a) o tom zápis do třídní knihy. Dávám souhlas, aby moje dílo bylo dáno k dispozici veřejnosti k účelům volného užití (§30 odst. 1 zákona 121/2000 Sb.), tj. že k uvedeným účelům může být kýmkoli zveřejňováno,používáno a uchováváno.