TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POZNÁMKY ve formátu PDF
Advertisements

Objemy a povrchy těles Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
POZNÁMKY ve formátu PDF
VÝPOČTY POVRCHŮ A OBJEMŮ TĚLES. UŽITÍ GON. FUNKCÍ
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
POZNÁMKY ve formátu PDF
Kolmé hranoly – rozdělení, vlastnosti, síť
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
STEREOMETRIE metrické vlastnosti
POZNÁMKY ve formátu PDF
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Kolmé hranoly, jejich objem a povrch
Jehlan povrch a objem.
Povrch hranolu S = 2.Sp + Spl Spl = op.v
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Pythagorova věta užití v prostoru
POZNÁMKY ve formátu PDF
Hranoly Pohanová Lucie.
Povrch krychle a kvádru
Matematika Povrchy těles.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Digitální učební materiál
Objemy a povrchy těles základní přehled vlastností a vztahů
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
POZNÁMKY ve formátu PDF
KAG/MDIM7 Tereza Řezáčová
Za předpokladu použití psacích potřeb.
Honem pryč!! MNOHOSTĚNY.
 Základní údaje obdélníka  Obdélníkové tvary  Základní údaje kvádru  Kvádrové tvary Obdélník, kvádr.
* Hranol Matematika – 7. ročník *.
Objem hranolu.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Prezentace – Matematika
POZNÁMKY ve formátu PDF
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Tělesa Užití goniometrických funkcí
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Pravidelný n-boký hranol - příklady
Krychle Síť, povrch, objem
Povrch hranolu – příklady – 1
Tělesa – trojboký hranol
Kolmé hranoly - povrch a objem Matematika – 7. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka.
Základní pojmy: Vlastnosti čtyřbokého hranolu: Čtyřboký hranol má dvě podstavy. Podstavy mají tvar čtyřúhelníku (čtverec, kosočtverec, obdélník, kosodélník,
Matematika pro 9. ročník Jehlany – příklady – 1. Jehlan Vypočítejte objem pravidelného čtyřbokého jehlanu na obrázku (vyjádřete pomocí odmocnin).
JEHLAN Popis, povrch, objem. JEHLAN Popis, povrch, objem.
J e h l a n Popis tělesa Výpočet povrchu Výpočet objemu
Matematika pro 9. ročník Jehlany – příklady – 2. Jehlan Vypočítejte objem pravidelného trojbokého jehlanu vysokého 5 cm, s podstavnou hranou 6 cm (vyjádřete.
Autor: Mgr. Radek Martinák Jehlan – popis, povrch, objem Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika.
Hranol Základní škola a Mateřská škola
Stereometrie Povrchy a objemy těles.
Gymnázium B. Němcové Hradec Králové
POZNÁMKY ve formátu PDF
Tělesa – krychle Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Matematika pro 8. ročník Hranoly – příklady – 1.
těleso, skládající se ze dvou shodných, rovnoběžných podstav a pláště
Tělesa –čtyřboký hranol
Tělesa – kvádr Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Matematika Komolý jehlan
Tělesa – kvádr Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Matematika pro 9. ročník Povrch jehlanu.
VY_32_INOVACE_050_Povrch a objem hranolu
MATEMATIKA Objem a povrch hranolu 1.
Autor: Mgr. Veronika Dočkalová VY_32_INOVACE_10_Hranol základní pojmy
Tělesa – krychle Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
POVRCH A OBJEM KRYCHLE A KVÁDRU
Povrch krychle.
Transkript prezentace:

TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Poznámky ve formátu PDF Mgr. Martina Fainová HRANOLY

HRANOL (n-boký hranol) = část prostoru ohraničená dvěma podstavami a n bočními stěnami podstavy: shodné n-úhelníky ležící v || rovinách boční stěny: rovnoběžníky Poznámka: Hranoly patří mezi mnohostěny.

HRANOL - pojmy plášť hranolu výška hranolu stěnová úhlopříčka – sjednocení všech bočních stěn ● výška hranolu – vzdálenost rovin podstav stěnová úhlopříčka ● – úhlopříčka bočních stěn tělesová úhlopříčka – úsečka spojující 2 body, které neleží v jedné stěně

Druhy hranolů Kolmý hranol Kosý hranol Pravidelný n-boký hranol – boční stěny kolmé k podstavám Kosý hranol – hranol, který není kolmý Pravidelný n-boký hranol – kolmý hranol, jehož podstavou je pravid. n-úhelník Rovnoběžnostěn – čtyřboký hranol, jehož stěnami jsou rovnoběžníky – protější stěny rovnoběžné a shodné – speciálním případem je kvádr a krychle

?? počet, délka, vlastnosti KVÁDR = kolmý hranol, jehož stěnami jsou obdélníky – protější stěny jsou shodné u1, u2, u3 – stěnové úhlopříčky ● u – tělesová úhlopříčka ?? počet, délka, vlastnosti Poznámka: Kvádr má 4 shodné těles. úhlopříčky, které se protínají v jediném bodě a jsou jím půleny.

KRYCHLE = kolmý hranol, jehož stěnami jsou čtverce – hrana krychle: a – stěnová úhlopříčka – velikost: u – tělesová úhlopříčka – velikost: ● Poznámka: Krychle má 4 shodné těles. úhlopříčky, které se protínají v jediném bodě a jsou jím půleny.

Cvičení Př. 1: Načrtněte daná tělesa: a) pravid. trojboký hranol b) kosý čtyřboký hranol c) rovnoběžnostěn d) kolmý šestiboký hranol Př. 2: Určete počet těles. úhlopříček n-bokého hranolu. n(n-3) Př. 3: Vypočtěte délky tělesových úhlopříček pravid. šestibokého hranolu výšky 14 cm s podstavnou hranou délky 10 cm. přibližně 24,4 cm a 22,3 cm Př. 4: Existuje hranol, který má shodné všechny hrany, ale nemá shodné všechny stěny? ANO pravidelný n-boký hranol, jehož výška je shodná s podstavnou hranou

Objem a povrch hranolů Kvádr Krychle Obecný hranol Objem = kladné reálné číslo, jednotky: m3, cm3, mm3 – objem krychle s hranou délky 1 je roven 1 Povrch = obsah jeho hranice, jednotky: m2, cm2, mm2 Kvádr Krychle Obecný hranol

Příklad: pravoúhlý ∆ ABD´: a = 5 (cm) pravoúhlý ∆ ADD´: (cm) Vypočtěte objem a povrch prav. 6-bokého hra- nolu, jsou-li dány těles. úhlopříčky vycházející z téhož vrcholu. u1 = 12 cm, u2 = 13 cm. Příklad: Řešení: pravoúhlý ∆ ABD´: a = 5 (cm) ? pravoúhlý ∆ ADD´: (cm) V = Sp  v Sp = 6  S∆ 64,952 V = 539,53 (cm3) S = 2Sp + Spl = 2  64,952 + 6  a v = 379,1 (cm2)

Cvičení Př. 1: Učebna má rozměry 7 m  6 m  3,6 m. Kolik žáků lze do učebny umístit, mají-li připadnout na 1 žáka minimálně 3 m3 vzduchu? 50 žáků Př. 2: Je dána krychle s hranou a. Určete délku hrany krychle, která má vzhledem k původní krychli dvojnásobný a) objem b) povrch Př. 3: Prodlouží-li se hrana dané krychle o 5 cm, zvětší se její objem o 485 cm3. Určete povrch původní i zvětšené krychle. 54 cm2, 384 cm2

Cvičení Př. 4: Kolik pytlů cementu se spotřebuje na vybetonování sloupu 3,5 m vysokého, který má průřez tvaru prav. 6-úhelníku o hraně 18 cm? Poměr mísení je 350 kg cementu na 1 m3 betonu. asi 2 pytle Př. 5: Podstavou kolmého hranolu je rovnoramenný ∆, základna má délku 10 cm a úhel při základně je 4020´.Vypočítejte objem hranolu, je-li obsah pláště roven součtu obsahů jeho podstav. asi 39 cm3 Př. 6: Vypočítejte výšku kolmého trojbokého hranolu s objemem 200 cm3, jehož podstavné hrany mají délky 4⅓ cm, 10 cm, 12⅓ cm. 10 cm