VY_32_INOVACE_2_1_03_Chromozomy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt MŠMT ČR EU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Gonozomální dědičnost
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Genetika eukaryotní buňky
Genetika člověka.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Základní genetické pojmy – AZ kvíz
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_199.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
GENETIKA POHLAVNÍ CHROMOZÓMY
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Projekt MŠMT ČR EU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Rybářová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Registrační číslo projektu:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavlína Marková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Dědičnost kvantitativních znaků
Geneticky podmíněné choroby
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČR EU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_2_1_10_Genetika člověka
Geneticky modifikované organismy
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČR EU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/
Afrika orientace na mapě VY_32_INOVACE_Ze z 2
AUTOREM MATERIÁLU A VŠECH JEHO ČÁSTÍ, NENÍ-LI UVEDENO JINAK, JE MGR. KAROLÍNA BERANOVÁ Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
GENETIKA EUKARYOTICKÉ BUŇKY
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_621_GENETIKA Téma:ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY Číslo.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Karolína Beranová Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Příklady dědičnosti u člověka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace.
Chromozóm, gen eukaryot
Buněčné dělení.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_Čj z 2 Vyjmenovaná slova po Mgr. Jana Michálková Základní škola a Mateřská škola pro tělesně postižené, Liberec, Lužická 920/7, Příspěvková.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem pro vyučujícího. Představuje scénář výukové hodiny, klíčové kompetence a očekávaný výstup. Žáci.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
GENETIKA.
TERCIE 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Buněčné dělení – otázky a úkoly
GENETIKA.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
VY_32_INOVACE_PŘČL.15 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_2_1_03_Chromozomy Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.5 – Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách

Popis materiálu Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0554 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: 2_1 Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_1_03_Chromozomy Autor: Ing. Marie Ondová Škola: SOŠS a SOU, Kadaň, 5. května 680, příspěvková organizace Datum vytvoření: 8. 6. 2012 Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Obsahový okruh: Aplikovaná biologie Vyučovací předmět: Biologie Tematická oblast: Genetika Určeno pro obor a ročník: Agropodnikání – 2. ročník, Agropodnikání OTŽP – 3. ročník Anotace: Prezentace popisuje chromozomy z morfologického hlediska. Metodický pokyn: Žáci si během výkladu doplňují zápis do sešitů, na závěr vypracují kontrolní otázky a řeší formou soutěže přiřazování správných pojmů. Není-li uvedeno jinak, je autorem materiálu a všech jeho částí Ing. Marie Ondová

Chromozomy Množiny genů

Chromozomy – základní informace (z řec. chroma - barva a soma - tělo) Tyčinkovité útvary, které se zviditelňují před dělením buněk Skládají se z DNA a histonů, spolu tvoří chromatin Při dělení buněk umožňují přesné rozdělení genetické informace do dceřinných buněk Soubor chromozomů daného organismu je Karyotyp 4

Obr. 1 Zobrazení vyšší úrovně skládání molekuly DNA až do Chromatinu Vznik chromozomu Obr. 1 Zobrazení vyšší úrovně skládání molekuly DNA až do Chromatinu 5

Stavba chromozomu 1. chromatida 2. centromera 3. krátké rameno chromatidy 4. dlouhé rameno chromatidy 5. konce chromozomů - telomery 5 Obr. 2 Schéma chromozomu 6

Stavba chromozomu Chromatidy - Ramena chromozomů Chromomena - Jednořetězcové vlákno DNA v chromozomu Chromoméra - dobře barvitelné, ztluštělé úseky na chromozomu Centromera – primární konstrikce Sekundární konstrikce – druhotné zaškrcení u některých druhů chromozomů, které odděluje satelit Teloméry – konce chromozomů (každým dělením se zkracují, mají vliv na stárnutí organismu 7

K čemu slouží „telomery“? Konce chromozomů (jako zpevněné tkaničky u bot) Každým dělením se zkracují Mají vliv na stárnutí organismu, když jsou již tak malé, že se buňka dál nemůže dělit Jsou jako svíčka, která postupně dohoří….

Dělení chromosomů podle typu Chromozomy somatické (autosomy) - tvoří homologické = stejné páry - Počet autosomů: 44 (22 párů) Chromozomy pohlavní (gonosomy) - určují pohlaví jedince (nesou i jiné geny) a jsou heterologické = různé páry (X a Y) - Počet gonosomů: 2 (1 pár) 23. chromosom 9

Určení pohlaví u člověka 46 chromozomů, poslední 23. pár je XY (Muž) 46 chromozomů, poslední 23. pár je XX (Žena) 10

Druhy chromozomů Homologické – chromozomy stejných párů. Jsou totožné morfologicky i geneticky (nesou stejné geny, ale ty mohou být v různých alelách) Heterologické – chromozomy různých chromozomových párů. Jsou odlišné morfologicky i geneticky.

Homologické a heterologické chromozomy Homologické chromozomy

Karyotyp Chromozomová mapa daného organismu, vždy typická pro stejný druh Obr. 3 Karyotyp muže

Morfologické typy chromozomů podle umístění centromery Centromera Metacentrický Submetacentrický Akrocentrický Telocentrický

Zodpovězte otázky: Jakou funkcí mají telomery a kde je na chromozomu najdeme? Co je to karyotyp? Který pár chromozomů určuje pohlaví u člověka? Jak dělíme chromozomy podle umístění centromery? Co jsou to autosomy a gonosomy? 15

Zdroje - obrázky Richard Wheeler. WikipediE. [online]. [cit. 2012-06-08]. Dostupný pod licencí Creative Commons z www http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Chromatin_Structures_cs.pn g Magnus Manske. WikipediE. [online]. [cit. 2012-06-08]. Dostupný pod licencí Creative Commons z www http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Chromosome.png National Human Genome Research Institute. WikipediE. [online]. [cit. 2012-06-08]. Dostupný jako volné dílo z www http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Human_male_karyotpe_high_resolu tion.jpg 16

Zdroje - publikace ŠMARDA, J. Genetika pro gymnázia. 1. vyd. Praha: Fortuna, JUDr. František Talián, 2003. ISBN 80-7168-851-7. 17