Geneticky modifikované organismy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“  Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Advertisements

Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Genetické inženýrství
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Příklady vztahů mezi populacemi
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Geneticky modifikované potraviny
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Zdravá strava
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
geneticky modifikované rostliny
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_16_Kapr obecný
Z Vyjmenovaná slova po VY_32_INOVACE_Čj z 2
Projekt MŠMT ČR EU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/
Metodický list ZŠ a MŠ TGM Bílovec Pořadové číslo:
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Registrační číslo projektu:
Biotechnologie – nové trendy v chovu a pěstování organizmů Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavlína Marková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Dědičnost kvantitativních znaků
Geneticky podmíněné choroby
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
VY_32_INOVACE_2_1_10_Genetika člověka
VY_32_INOVACE_2_1_03_Chromozomy
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČR EU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XX_ ČJS, DUM 19
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu: VY_32_INOVACE_86.
AUTOREM MATERIÁLU A VŠECH JEHO ČÁSTÍ, NENÍ-LI UVEDENO JINAK, JE MGR. KAROLÍNA BERANOVÁ Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.18 Název pro školu:
Zelená revoluce Název školy
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI607 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
V ÝUKOVÝ MATERIÁL VYTVOŘENÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM “ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI602 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Karolína Beranová Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Rozmanitost přírody Živá příroda, podmínky života na Zemi
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _625 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Člověk a rostlina – genetické manipulace Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011 Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_.
Registrační číslo projektu:
Periferní oblasti V Asie
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Genetické inženýrství
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 8. Půda a produkce potravin Název sady: Základy ekologie pro střední.
Transkript prezentace:

Geneticky modifikované organismy VY_32_INOVACE_2_1_08_Geneticky modifikované organismy Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.5 – Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách

Popis materiálu Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0554 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: 2_1 Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_1_08_Geneticky modifikované organismy Autor: Ing. Marie Ondová Škola: SOŠS a SOU, Kadaň, 5. května 680, příspěvková organizace Datum vytvoření: 25. 6. 2012 Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Obsahový okruh: Aplikovaná biologie Vyučovací předmět: Biologie Tematická oblast: Genetika Určeno pro obor a ročník: Agropodnikání – 2. ročník, Agropodnikání OTŽP – 3. ročník Anotace: Prezentace popisuje vznik a využití geneticky modifikovaných organismů. Metodický pokyn: Žáci si během výkladu doplňují zápis do sešitů, na závěr vypracují kontrolní otázky a řeší formou soutěže přiřazování správných pojmů. Není-li uvedeno jinak, je autorem materiálu a všech jeho částí Ing. Marie Ondová

Geneticky modifikované organismy GMO

Co to je GMO ? Geneticky modifikované organismy Manipulace s geny (DNA) Probíhá pouze při aktivním zásahu člověka Libovolná kombinace živých organismů Možný negativní ekologický, zdravotní i společenský dopad

Definice GMO Geneticky modifikovaný organismus (GM organismus, GMO) je organismus, jehož genetický materiál (tedy sekvence DNA v buňkách) byl úmyslně změněn; hovoří se o záměrné mutaci.

Dělení zásahů do organismů Nahodilé zásahy působením mutagenů odrůdy pšenice získané ozařováním jejích semen Cílené zásahy - mutace jsou získané tak, že do rostliny vneseme nebo v ní cíleně deaktivujeme nějaké konkrétní geny rostliny, do nichž byl za pomoci bakterie vnesen gen pro odolnost k herbicidům Genetické inženýrství – kdy je přenesen gen z jiného druhu, organismus se nazývá transgenní organismus a proces se nazývá transgenoze.

Transgenní organismy – vznik Metody vložení genů: lipofekce (prostřednictvím micel z lipidů) pomocí retroviru mikroinjekce embryonální kmenové buňky

GM – živočichové (transgenní živočichové) Obr. 1 Glofish - první GM živočich úspěšně prodávaný na trhu

GM – živočichové – výhody a rizika? Vnesením genů z jiného organismu do ryb vědci uspěli v produkci ryb, které rostou značně rychleji nebo jsou více rezistentní k onemocněním. Ryby mohou být také modifikovány pro větší rezistenci vůči nízkým teplotám, což usnadňuje chov v chladnějších podmínkách. Transgenní ryby mohou také znamenat zdravotní riziko pro spotřebitele nebo mít nežádoucí vliv na přírodní prostředí.

GM – živočichové – výhody a rizika? Obr. 2 Transgenní ryby

GM rostliny Tabák, do kterého byl pomocí genetického inženýrství přenesen gen ze světlušky, který produkuje luciferázu a způsobuje tak světélkování. Obr. 3 Transgenní tabák

GM rostliny Transgenní kukuřice Pěstována už po 3 roky Odolná proti zavíječi kukuřičnému Jediná GM plodina povolená v ČR Obr. 4 Transgenní kukuřice

GMO a ekologické zemědělství Zákaz používání GM plodin GMO zvyšují spotřebu pesticidů GMO snižují biodiverzitu (rozmanitost) prostředí Odmítání GM potravin v chudých zemí GMO

Jaká mohou být rizika? GMO Kontaminace původních druhů rostlin Vznik „super-plevelů“ Ohrožení přírodní rozmanitosti Geny odolné vůči antibiotikům Neznáme a nové látky Narušení zemědělství Nedostatečná znalost problematiky GMO

Názor na GMO potraviny Obr. 5

Zdroje – obrázky www.glofish.com. WikipediE. [online]. [cit. 2012-06-25]. Dostupný jako volné dílo z www http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:GloFish.jpg Gate2Biotech. [online]. [cit. 2012-06-25]. Dostupné z www http://www.gate2biotech.cz/rizika-spojena-schovem- transgennich-ryb Osel. WikipediE. [online]. [cit. 2012-06-25]. Dostupný z www http://www.osel.cz/_popisky/116_/s_1168686521.jpg burgkirsch. WikipediE. [online]. [cit. 2012-06-25]. Dostupný pod licencí Creative Commons z www http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Maispflanze.jpg VIDRNOVÁ, K. – Situace na trhu potravin v ČR (výsledky průzkumu), 2009. [online]. [cit. 2012-06-25]. Dostupné z www http://www.vyplnto.cz/graf_13197.png

Zdroje – publikace BUMERL, J. a kol. Biologie 2 pro střední odborné školy. SPN, 1997. KUBIŠTA, V. Obecná biologie pro gymnázia. 3. přepracované vydání. Praha: Fortuna, JUDr. František Talián, 1997. ISBN 80- 137/3-00. ŠMARDA, J. Genetika pro gymnázia. 1. vyd. Praha: Fortuna, JUDr. František Talián, 2003. ISBN 80-7168-851-7. PROCHÁZKA, S., aj. Fyziologie rostlin. Praha: Academia, 1998. ISBN 80-200-0586-2.

Zdroje – www stránky SMĚTALOVÁ, D. Rizika spojená s chovem transgenních ryb. [online]. [cit. 2012-06-25]. Dostupné z www http://www.gate2biotech.cz/rizika-spojena-schovem- transgennich-ryb WikipediE. [online]. [cit. 2012-06-25]. Dostupné z www http://cs.wikipedia.org/wiki/Genetick%C3%A9_in%C5%BEen %C3%BDrstv%C3%AD