STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Advertisements

SLOVA JEDNOZNAČNÁ SLOVA MNOHOZNAČNÁ
Název projektu: Moderní škola
Osnova rozboru uměleckého textu
ÚVOD DO STUDIA LITERATURY
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Literární teorie I III/2-CJ1/1.20/Šv.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.06 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici literárních pojmů, které jsou vysvětleny na příkladech. Vzdělávací oblast: český.
Jazyk literárního díla
Zpracováno: Autor: Mgr. Petra Adamovská
Slohové rozvrstvení slovní zásoby PaedDr. Hana Vítová
subjektivně zabarvený
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_23_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Básnické tropy a figury
Struktura literárního díla
Poezie z řeckého poiésis – tvorba
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Stylistika Marcela Jurková.
VY_32_INOVACE_05_02 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_02 Zpracovala:Mgr.
Christian Morgenstern Šibeniční písně
Figury I Marcela Jurková.
Tropy II Marcela Jurková.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA Mgr. Michal Oblouk
T R O P Y.
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 2 – FIGURY
OPAKOVÁNÍ.  Přečti si pozorně následující texty a rozhodni, o jaký druh básnického pojmenování se jedná.  Odpověz kliknutím na bublinu obsahující zvolenou.
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 1 TROPY
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 2 FIGURY
Vrstva jazykově stylistická
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 1 TROPY
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková BÁSNICKÉ PROSTŘEDKY Abeceda (Pantomima) - VÍTĚZSLAV NEZVAL A nazváno.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_89 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA JAZYKOVĚ STYLISTICKÁ Mgr. Michal Oblouk.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA MÍSTO DĚJE krajina u Doks bez bližšího časového vymezení noc před Vilémovou popravou a ráno závěr po sedmi letech.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Básnické umělecké prostředky OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L
Obrazná pojmenování Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Duben 2012 Výukový materiál je určen pro ž áky 7. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_1E_SEI_FIGURY.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Daniela Vlčková Název materiálu: VY_12_INOVACE_ Cj.8.Vc. 25_liceni Datum:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_1E_SEI_TROPY.
Poetický slovník Opakujeme základní pojmy Návo d Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického.
LITERÁRNÍ POJMY STATISTIKA Jakub Kunt 8.D Jan Chlachula 8.D Matěj Rachůnek 8.D.
Základní jazykové prostředky výstavby uměleckých textů
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Subjektivně zabarvený popis - líčení
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA Mgr. Michal Oblouk
Autor: Naděžda Ružičková ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_1,2,4_75
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Mgr. Hana Lavičková, Ph.D. Jazykové prostředky uměleckého textu Mgr. Hana Lavičková, Ph.D.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
SOUHRNNÉ POUČENÍ O SLOHU
Jazyková složka literárního díla
Struktura literárního díla
Opakujeme základní pojmy
Publicistický styl Reportáž. Publicistický styl Reportáž.
VOŠ A SPŠ ŠUMPERK V PROJEKTU MOV
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA JAZYKOVĚ STYLISTICKÁ Mgr. Michal Oblouk

ÚTVARY JAZYKA Spisovný jazyk Nespisovné jazykové prostředky – obecná čeština, nářečí, slang, argot

STYLOVÉ ROZVRSTVENÍ SLOVNÍ ZÁSOBY Slova slohově neutrální Slova slohově zabarvená – neologismy, archaismy, historismy, poetismy

ZVUKOVÉ PROSTŘEDKY Eufonie – příjemné uspořádání zvuků v projevu Zvukosled a zvukomalba – opakování stejných hlásek a napodobení zvuku slovy

GRAFICKÉ PROSTŘEDKY Estetické působení jazyka v psané podobě Básně – obrazy (kaligramy)

T R O P Y Obrazná pojmenování Založeny na přenášení významu Podstatou je mnohoznačnost slov

DRUHY TROPŮ Epiteton – básnický přívlastek, např. širé pole, stříbrný vítr,… Přirovnání – např. bílý jako sníh, krásná jako kvítka na modranském džbánku,… Metafora – přenesení významu na základě podobnosti, např. mám okno, vodotrysk noci,…

DRUHY TROPŮ Personifikace – zosobnění, přenesení vlastností živých bytostí na neživé věci, např. stromy šeptaly Metonymie – přenesení významu na základě věcné souvislosti, např. poslouchat Beethovena, čtyři léta jsem sloužil,…

DRUHY TROPŮ Synekdocha – přenesení významu na základě záměny části za celek, např. seběhlo se celé město Oxymorón – založen na významovém protikladu, např. živá mrtvola Alegorie – jinotaj, obrazné vyjádření dějů a pojmů, skrytý smysl

DRUHY TROPŮ Eufemismus – vyjádření, které zjemňuje skutečnost, např. odešel na nebesa Hyperbola – nadsázka, zveličení, např. už jsem ti to tisíckrát říkala Ironie – záměrné užití slova v opačném smyslu, např. No, to je výborné! Sarkasmus – kousavý výsměch, např. Jsi tak šikovný, že už víc být nemůžeš!

F I G U R Y Tvoří se neobvyklou kombinací hlásek, slov nebo vět Druhy: Zvukové Syntaktické Slovosledné Eliptické Řečnické

ZVUKOVÉ FIGURY Aliterace – opakování stejné hlásky na začátku sousedních slov Anafora – opakování slova na začátku veršů Epifora – opakování slova na konci veršů Epizeuxis – opakování stejného slova v jednom verši

SYNTAKTICKÉ FIGURY Asyndeton – vynechání spojek Polysyndeton – užití více spojovacích výrazů

SLOVOSLEDNÉ FIGURY Inverze – změna pořádku slov Anastrofa – obrácení slovosledu dvouslovného spojení Paralelismus – bohatě rozvinuté přirovnání Gradace – stupňování

ELIPTICKÉ FIGURY Elipsa – vynechání části textu, které si lze domyslet z kontextu Apoziopeze – nedokončená výpověď

ŘEČNICKÉ FIGURY Apostrofa – básnické oslovení neživého objektu Řečnická otázka – nevyžaduje odpověď