č l o v ě k s o u č a s n é h o t y p u

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počátky osídlení našeho území
Advertisements

Dnes bude Všeználek vypravovat o českých zemích v pravěku.
OPAKOVÁNÍ VLASTIVĚDY - TEST
10.1 Vztahy o několik více, o několik méně
Mladší doba kamenná Doba bronzová Doba železná
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
29.1 Cukry a jiné příbuzné látky
ČESKÉ ZEMĚ V PRAVĚKU.
Pravěké umění Mezolit a neolit.
Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektu EU Peníze školám
Doba železná na našem území.
PRAVĚK.
zpracovaný v rámci projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
62.1 Rovnováha v přírodě, potravní řetězec
zpracovaný v rámci projektu
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
71.1 Slované a období po rozpadu Sámovy říše
zpracovaný v rámci projektu
Všeználek dnes bude vypravovat o prvních obyvatelích naší země.
NEJSTARŠÍ OSÍDLENÍ NAŠÍ VLASTI
Doba železná Petr Machala.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceZem zvaná Bohemia Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje osídlování.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Vlastivěda - dějepisná část (4. a 5. ročník) Název a číslo učebního.
12.1 Čtyřúhelníky Mezi obrázky se zatoulal jeden, který sem nepatří.
21.1 Malá násobilka - dělení
DOBA ŽELEZNÁ STĚHOVÁNÍ NÁRODŮ 800 PŘ. N. L.
Život člověka v době kamenné
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Doba železná Mladší pravěk. Doba železná Mladší pravěk.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
6. ročník Pravěk.
Doba římská Germáni Zdroj:
39.1 MNOHOČLENY Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Yveta Hercogová.
Časová osa pravěku 3 mil. – př. n. l.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek Autor: Marcela Ivanenková Číslo šablony: III/2 Datum: Název materiálu: VY_32_INOVACE_08_Vl.4.r.
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Anotace Žáci si během prezentace opakují a upevňují znalosti tématického celku PRAVĚK. Autor Mgr. Lenka Cílková Datum vytvoření září 2011 Ročník IV. Vzdělávací.
(PRAVĚK) MGR. IVETA ŠLAHAŘOVÁ. 1) doba kamenná - starší= paleolit (3 mil přnl.) - střední = mezolit ( přnl.) - mladší = neolit (5500-
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Č l o v ě k s o u č a s n é h o t y p u
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640, PŘÍSPĚVKOVÁ ORAGANIZACE AUTOR: MGR.JANA ZELINKOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_01_PRAVĚK.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_15
Pravěk.
Pravěk Vlastivěda – 4. ročník
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_13-10_ Laténská kultura Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ – př.n.l..
Zpracovatelé kovů Uč. str
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_15_Keltové a Germáni na našem území
KELTOVÉ na našem území.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
(PRAVĚK) Mgr. Iveta Šlahařová
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Pravěk v českých zemích Mgr. Iveta Vališková
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Mnichovická 62, Kolín V,
Anotace: Seznámení se s životem v pravěku.
České země v pravěku Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s nejstaršími dějinami ČR – s pravěkem.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Osoblaha
č l o v ě k s o u č a s n é h o t y p u
Transkript prezentace:

č l o v ě k s o u č a s n é h o t y p u Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 70.1 Keltové, Germáni Doba kamenná Doba bronzová Doba železná Doba římská Stěhování národů starší doba kamenná mladší d. kam. člověk zručný člověk vzpřímený člověk rozumný č l o v ě k s o u č a s n é h o t y p u lovec zemědělec bojovník Keltové Germáni Slované 0 n.l. 2,5 mil. př. n. l. 1,5 mil. př. n. l. 300 000 př. n. l. 25 000 př. n. l. 4 500 př. n. l. 1 800 př. n. l. 400 př. n. l. 500 n. l. Víte, kdo způsobuje angínu, chřipku, nebo neštovice? Autor: Mgr. Alena Horová

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 70.2 Co už víš? 2) DOBA BRONZOVÁ o několik tisíc let později lidé objevili bronz → podle této slitiny mědi a cínu bylo celé období nazváno doba bronzová z bronzu začali pravěcí lidé vyrábět nástroje, zbraně i šperky Mladší doba kamenná PRAVĚK 1) DOBA KAMENNÁ Starší doba kamenná v této době se vyvinuli první lidé dnešního typu živili se sbíráním plodů, semen, výhonků rostlin později začali lovit menší zvěř a používat jednoduché nástroje (pěstní klín) tvořili menší tlupy → rozvoj jednoduché řeči → dokážou se domluvit → organizovaně loví velká zvířata (např. mamuty) Mladší doba kamenná asi 10 000 let př. n. l. dochází k celkovému oteplení země → podnebí je podobné dnešnímu → začínají záměrně pěstovat obilí → při obdělávání půdy kácejí a vypalují pralesy používají nástroje ze dřeva a kamene vyrábí první nádoby z hlíny hlavním zdrojem obživy přestal být lov a sběr → živí se zemědělstvím Bronzové předměty. 3) DOBA ŽELEZNÁ železo se k výrobě předmětů osvědčilo lépe → je tvrdší během této doby přišli na naše území Keltové asi kolem roku 400 př. n. l.

70.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 70.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Rozšíření Keltů KELTOVÉ = velká skupina kmenů, která kolem roku 400 př. n. l. ovládla naše území. BÓJOVÉ = jeden z keltských kmenů podle tohoto kmene byla pojmenována naše země – lat. Boiohaemum → v překladu „země Bójů“ – odtud tedy název Bohemia GERMÁNI = skupina kmenů, která přichází na naše území v průběhu 1. století našeho letopočtu → postupně vytlačili Kelty. Částečně jsou jejich potomky současné národy hovořící germánskými jazyky (př. Němci).

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 70.4 Co si řekneme nového? KELTOVÉ NA NAŠEM ÚZEMÍ kolem roku 400 př. n. l. přišli na naše území Keltové první obyvatelé našeho území, o kterých máme písemné doklady jeden z keltských kmenů – Bójové – od nich název Bohemia (Čechy) byli velmi zruční → dokázali zpracovávat bronz, železo, sklo → vyráběli nástroje, které se od dnešních lišily jen velmi málo (nůžky, hrábě, sošky, konvice…) znali hrnčířský kruh jako první na našem území razili vlastní mince dobří obchodníci – při obchodování platili penězi (do té doby pouze výměnný obchod) centrem života, obchodu a výroby byla opevněná sídliště → oppida v průběhu 1. století n. l. byli Keltové vytlačeni kmeny Germánů keltské oppidum KMENY GERMÁNŮ Germáni zakládají na našem území říši Markomanů méně kulturně vyspělí než Keltové v době stěhování národů (5. – 6. století) přišli na naše území Slované germánská keramika

70.5 Co si pamatujete? Kdy na našem území žili Keltové? Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 70.5 Co si pamatujete? Kdy na našem území žili Keltové? Co zajímavého víme o Keltech? Podle čeho nebo koho získala naše země latinský název Bohemia? germánská keramika Kdo a kdy Kelty na našem území vytlačil? Kdy žili Germáni na našem území? Jak se nazývají keltská sídliště? Kdo a kdy Germány na našem území vytlačil? keltská konvice keltské oppidum

70.6 Něco navíc pro šikovné Keltský dům Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 70.6 Něco navíc pro šikovné OPPIDUM STRADONICE asi nejslavnější české oppidum oppida byla střediskem obchodu, řemesel a života bylo zde učiněno na 100 000 nálezů – zlaté, stříbrné mince, kostěné, železné, bronzové předměty, spony, skleněné náramky a korále jemná keramika, točená na hrnčířském kruhu, která byla zdobena červenou a bílou malbou velké množství důkazů zemědělské a výrobní činnosti obyvatel oppida - rýče, radlice, kosy, srpy, sekery, pily doklady kováren, slévačských dílen, kovolitectví kolem oppid byly budovány až 3 m vysoké, silné hradby, vyztužené dřevem a vyplněné kamením Keltský dům základním typem obydlí byla částečně zahloubená obdélníková stavba o rozměrech zhruba 3x5 metrů sedlová střecha domy budovali ze dřeva dokonalými tesařskými nástroji za použití četných stavebních kování stavby byly zajištěny zámky se železnými klíči keltský dům oppidum Stradonice nad údolím Berounky Stradonice

The BOII and CELTIC CULTURE Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 70.7 CLIL The BOII and CELTIC CULTURE The CELTS came to the Czech area around 400 BC they produced iron and bronze tools and weapons they coined own golden coins they used Celtic languages MAP The map shows the approximate location of the Boii in Bohemia. The contemporary La Tène Culture is indicated in green tones. The preceding Hallstatt Culture in yellow.

70.8 Test znalostí d a c Správné odpovědi: Jaké keltské památky můžeme Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 70.8 Test znalostí Správné odpovědi: Jaké keltské památky můžeme v českých zemích najít? kamenné mosty knihy zděné kostely oppida – keltská hradiště 3. Keltové: znali maltu stavěli kamenné hrady znali hrnčířský kruh stavěli zámky 2. Keltové přišli na naše území: kolem roku 400 př. n. l. kolem roku 100 př. n. l kolem roku 400 n. l kolem roku 0 n. l 4. Germáni přišli na naše území: d a c Test na známku

Elektronická učebnice - I Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 70.9 Použité zdroje, citace http://www.lovecpokladu.cz/img/2008/viky/viky20080202valecnik1_b.jpg (slide 1) http://www.pohanstvi.net/kelti/opidum.jpg (slide 4) http://web.quick.cz/remsikj/Stradonice-oppidum-m.jpg (slide 5) http://nd04.jxs.cz/083/824/ad6d1855df_70927544_o2.jpg (slide 5) http://pohanstvi.net/kovarna/ozdoby.jpg (slide 5) http://mojebrno.wz.cz/inka--morava-keltove-konvice-malomerice-c.jpg (slide 5) http://mojebrno.wz.cz/inka--morava-keltove-obydli.jpg (slide 6) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:IMG_0101_Stradonice1am.jpg (slide 6) http://cs.wikipedia.org/wiki/Stradonice_(okres_Kladno) (slide 6) http://img9.ct24.cz/cache/616x347/article/38/3775/377486.jpg?1342636492 (slide 1) http://en.wikipedia.org/wiki/File:Hallstatt_LaTene.png (slide 7)

70.10 Anotace Autor Mgr. Alena Horová Období 07 – 12/2012 Ročník Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 70.10 Anotace Autor Mgr. Alena Horová Období 07 – 12/2012 Ročník 4. ročník Klíčová slova Doba železná, římská, Germáni, Keltové Anotace Prezentace popisující dobu a způsob života Germánů a Keltů na našem území.