Obecná a vývojová psychologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PŘEDMĚT ZÁKLADY SPOLEČENSKÝCH VĚD
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
prof. Iva Stuchlíková, CSc.
Psychologické směry Psychologie.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Psychologie Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov01 Autor Mgr.
PSYCHICKÉ JEVY.
Abraham Maslow Kristýna Chvalová, C4A.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
1: Předmět a význam psychologie
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
OBECNÁ PSYCHOLOGIE VYUŽITÍ PSYCHOLOGIE V PRAXI
Psychologie osobnosti a sociální psychologie. Alfréd Adler (1870 – 1937)  Zakladatelem druhé vídeňské psychologické školy  Za základní význam v životě.
OB21-VVP-HUM-ZSV-MIK-L PSYCHOLOGIE, JEJÍ ODVĚTVÍ, VÝZNAM PRO ČLOVĚKA Mgr. Marie Mikulcová.
OSOBNOST.
Psychologie - z řeckého psyché = duše, duch, dech a logia = věda, výzkum, nauka je věda, která studuje lidské chování,mentální procesy a tělesné dění.
Hlubinná psychologie MILANA REICHLOVÁ.
Aplikovaná psychologie
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
Psychologie osobnosti a jejího vývoje
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Psychologické aspekty zdraví
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Alfred Adler Narození 7. Únor 1870 Vídeň Úmrtí 28. Květen 1937 Aberdeen - rakouský lékař a psycholog, zakladatel individuální psychologie.
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Obecná a vývojová psychologie
Tereza Doležalová, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Úvod do psychologie
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
Humanistická a existenciální psychologie
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Přednáška č. 1 a 2 Čím se psychologie může zabývat Historie psychologie Základní psychologické směry a obory Obecná a vývojová psychologie 2015/16.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Psychologické disciplíny I.ČástZákladníSpeciální.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Jana Ženíšková, 3.B Behaviorismus. je psychologický směr, založený na tvrzení, že chování lze vědecky zkoumat bez odkazu na vnitřní duševní stavy druh.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Humanistická a existenciální psychologie
Zaměření a funkce sociálního lékařství (SL)
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Úvod do psychologie II. přednáška
Témata kognitivní psychologie
Dějiny psychologie současná psychologie.
Základní směry v psychologii
Transkript prezentace:

Obecná a vývojová psychologie Přednáška č. 1 Čím se psychologie může zabývat Historie psychologie Základní psychologické směry.

Jak dosáhnout cíle v předmětu psychologie 1/Docházka na přednášky-nepovinná. 2/Studium podkladů k přednáškám-2 dny před přednáškou k dispozici text přednášky-vytisknout a doplňovat poznámky. 3/Test –prosinec nebo těsně před zkouškou podmínka připuštění ke zkoušce a součást hodnocení. 4/Domácí úlohy-součást hodnocení.Po každé liché přednášce malý úkol (přednáška 1, 3, 5….). Domácí úlohy v portfoliu ke zkoušce.

Co je vlastně psychologie ? Jak lze jednoduše a srozumitelně definovat psychologii? R. Atkinsonová a kol. (2000): „Psychologie je vědecké studium chování a duševních procesů.“ Wikipedie CZ (2013): „Psychologie je věda, která studuje lidské chování, mentální procesy a tělesné dění včetně jejich vzájemných vztahů a interakcí (tzv. psychika) a snaží se jej popsat, vysvětlit a predikovat. ´´

Čím se psychologie může zabývat Střelba v Columbia High School https://www.youtube.com/watch?v=zomme79LsXw Střelba v Sandy Hook Elementary School https://www.youtube.com/watch?v=AA8Wr3ggORA Call of Duty-trailer https://www.youtube.com/watch?v=pUysNWHffWg

Co je předmětem studia psychologie ? Psychologie má velmi rozsáhlé množství témat, kterým se věnuje. Příklady některých témat: 1/ Dětská amnézie-téměř nikdo si neodvede vybavit události prvních 3 let života. 2/ Vliv televizního násilí na agresivitu dětí. 3/Účinnost SFBT psychoterapie. Jakými dalšími tématy se psychologie zabývá?

Cíle psychologie Obecné cíle, které si psychologové kladou: 1. cíl-popsat lidské chování a prožívání. (K tomu psychologové využívají metody jako pozorování, rozhovor, experiment, diagnostické testy). 2. cíl-vysvětlit lidské chování a prožívání (K tomu psychologové vytvářejí psychologické teorie, které je nutno nejdříve empiricky ověřit). 3. cíl – předvídat lidské chování a prožívání. (Velmi nesnadný cíl k realizaci.) 4. cíl – využívat získané znalosti ke zvyšování lidské spokojenosti a zdraví.

Základní přístupy v psychologii Každý přístup má: Svoji definici psychologie, svoje témata. Preferuje určitou metodologii ( o té více v příští přednášce). Do určité míry redukují předmět studia psychologie. 1/Biologický přístup 2/Psychodynamický přístup 3/Behaviorální přístup 4/Humanistický přístup 5/Kognitivní přístup

Biologický přístup Zabývá se zejména neurofyziologickými procesy, které jsou ve vztahu k chování a prožívání. V rámci biologického přístupu se např. vysvětluje dětská amnézie jako důsledek nezralosti hippokampu u malých dětí. Představitelé: William James (významný v historii psychologie), u nás např. František Koukolík.

Biologický přístup-současnost V posledních desetiletích význam biologického přístupu významně narůstá, zejména díky moderním zobrazovacím technologiím a medicíně. Například v 60. letech byl učiněn velký pokrok v léčbě schizofrenie a deprese díky psychofarmakům.Zobrazovací technologie jako MRI a fMRI umožňují psychologům a dalším vědcům výzkum lidského mozku (struktury a aktivity) jako nikdy předtím. Díky tomu došlo k významnému pokroku v porozumění např. paměti, učení, duševním nemocem atd.

Psychodynamický přístup Od počátku 20. století, navazuje na učení Sigmunda Freuda. Základem je studium nevědomých oblastí lidské psychiky. Základní témata psychoanalýzy: Pud smrti a pud života (libido), vývoj zaměření libida, struktura osobnosti (id, ego, superego), obranné mechanismy. Další psychologové, navazující na psychoanalýzu: C.G. Jung-analytická psychologie (témata: Kolektivní nevědomí, archetypy, asociační experiment) Alfred Adler-individuální psychologie (témata: Touha po moci versus společenský cit, sourozenecké konstelace) Neopsychoanalytici- E.Erikson, E. Fromm a další-zdůraznění sociálního původu psychických problémů.

Psychodynamický přístup-současnost Hlavní myšlenky a témata Freudovy psychoanalýzy stále ovlivňují mnoho psychologů, hlavně těch, co pracují v oblasti duševního zdraví. Freudovy myšlenky byly rozpracovány a modifikovány mnohými následovníky. Psychologové, kteří preferují psychodynamický přístup, se zaměřují např. na význam vlivu nevědomí, rané zkušenosti z dětství, na léčbu lidí s psychologickými problémy.

Behaviorální přístup Předmět studia psychologie v behavioristickém přístupu: Chování (základní zdroj objektivně měřitelných dat pro výzkum). Myšlenka-objektivně lze studovat pouze chování (tj. co je pozorovatelné). Výrazný směr americké psychologie v 1 .po. 20. století Zakladatel J.B. Watson (1878-1958). Watson-,,Podmiňováním (učením) lze z dítěte vychovat kohokoliv.“ Lidské chování je formováno vnějšími vlivy, především odměnami a tresty (proces učení). Odpůrci označován jako „psychologie bez duše“.

Behaviorální přístup-současnost Současní psychologové kteří uplatňují behaviorální přístup studují problémy, jak je chování modifikováno vnějším prostředím. Mnoho psychologů pracujících v oblasti duševního zdraví využívá behaviorální přístup pro vysvětlení a léčbu psychických poruch.

Humanistický přístup-fenomenologický přístup Reakce na behaviorismus a psychoanalýzu fenomenologický přístup je typický zejména pro americkou psychologii. Hlavní představitelé: Abraham Maslow, Rollo May, Carl Rogers. V centru pozornosti je motivace k růstu, seberealizace a svoboda volby při dosažení vnašeho potenciálu. Rogers i Maslow mají stále velký vliv na současné psychology, kteří si zvolili humanistický přístup. Humanistický přístup je hojně rozšířen mezi psychology pracujícími v oblasti duševního zdraví.

Humanistický přístup-existencionální přístup Je v opozici vůči behaviorismu a psychoanalýze. Inspirována filozofy-Sörenem Kirkegaardem, Edmundem Husserlem, Martinem Heideggerem. Představuje zejména evropský směr humanistické psychologie. Zabývá problematikou lidského bytí a jeho smyslu.

Kognitivní přístup Kognitivní psychologie se významně formuje od 60. let, kdy se psychologové vrátili ke studiu mentálních procesů (tzv. kognitivní revoluce), což znamenalo obrat od behavioristického přístupu. Kognitivní psychologie se začala zabývat významnou rolí mentálních (kognitivních procesů) např. pro paměť, vývoj jazyka, myšlení a řešení problémů. K rozvoji kognitivní revoluce přispěl vývoj počítačových systémů.

Kognitivní přístup-současnost Výchozí myšlenka -lidská psychika je systém, který zpracovává informace (information processing system). Kognitivnisté si část terminologie vypůjčují z počítačové kybernetiky. Témata zkoumání-jak se učíme, plánujeme budoucnost, vnímáme minulost, rozhodujeme se, využíváme jazyk atd atd. Vliv na psychoterapii (klíčem k našemu chování je myšlení). Přestavitelé Noam Chomski (lingvistika), Herbert Simon a Allen Newell (výzkum řešení problémů), Albert Ellis.

Evoluční přístup Velice nový směr v psychologii. Evoluční psychologie vysvětluje psychologické procesy a jevy na základě evolučních principů (Darwin).Evoluční teorie předpokládá, že jedinci i druhy mezi sebou soupeří o přežití. Díky genetickým rozdílům jsou někteří lépe adaptováni na prostředí-díky tomu mají vyšší šanci přežít a rozmnožit „svoje geny“ (tzv. přírodní selekce). Evoluční psychologové předpokládají, že i některé psychologické charakteristiky mohou být předností, která dává vyšší šanci na přežití.

Evoluční přístup Evoluční přístup je aplikován na taková témata, jako jsou např. mezilidské vztahy, výběr partnera, rodičovství, sociální dominanci, agresivitu.

Systém psychologických oborů (věd) Základní psychologické vědy: Vývojová psychologie-studuje fyzické, psychické a sociální změny, ke kterým dochází v životním cyklu člověka Biologická psychologie-zaměřuje se na vztah chování a orgánových systémů v těle (nervová soustava, imunitní, endokrinní) a genetické výbavy. Psychologie osobnosti-zkoumá individuální rozdíly a charakteristiky.

Systém psychologických obrů (věd) Sociální psychologie-zkoumá vliv sociálního okolí na člověka. Klinická psychologie-studuje příčiny, léčbu a prevenci různých typů psychických nemocí jako např. deprese a úzkosti. Pedagogická psychologie-zaměřuje se na problematiku procesu učení u člověka. Obecná psychologie-zkoumá základní psychické procesy a stavy jako např. vědomí, spánek, paměť, myšlení atd.

Doporučená literatura k tématu: Juklová, K. (2010): Základy obecné psychologie. Gaudeamus. Hradec Králové Atkinson, R. a kol (1995): Psychologie. Victoria Publishing.Praha Baštecká, B.(2009): Psychologická encyklopedie-aplikovaná psychologie. Portál Praha Drapela, V.J.(1997): Přehled teorií osobnosti. Portál. Praha Z Wikipedie-Základy psychologie, Masakr na Columbine High School, Sandy Hook Elementary School Shooting

Otázky k procvičení 1/Jak lze definovat psychologii? 2/Čím se liší hlavní přístupy v psychologii? 3/Jaké jsou hlavní obory (vědy) v psychologii? Čím se zabývají? 4/Jaké jsou hlavní cíle psychologie? 5/

Domácí úkol Najděte výzkum, který by se zabýval vztahem agrese u dětí a hraní počítačových her. Jak lze aplikovat výsledky tohoto výzkumu v praxi? Citujte v práci správně zdroj. Zhodnoťte kriticky zdroj, ze kterého výzkum čerpáte. Podle čeho poznáte, že je důvěryhodný? (Rozsah práce cca1 normostrana, vypracovat nejpozději do přednášky 3.)