Veřejné zakázky aktuální změny od roku 2015 …s malým výhledem

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZMĚNY ZÁKONA O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH
Advertisements

NEJČASTĚJŠÍ POCHYBENÍ ZADAVATELE při zadávání veřejných zakázek
Zákon o veřejných zakázkách: problémové okruhy
Dohled nad zadáváním veřejných zakázek v České republice
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY NOVELA ZÁKONA O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH Navrhované změny stav k Mgr. Mgr. Vlastimil Fidler.
Veřejné zakázky a projekty PPP 23. února Martin Vacek advokát PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha, Bratislava.
Úspěšné podání nabídky a obrana při vyloučení zadavatelem
Postupy pro zadávání zakázek při pořizování zboží, služeb či stavebních prací z prostředků finanční podpory OP VK.
Mgr. David Mlíčko odbor veřejného investování
Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Liberec, 19. května 2008.
Valná hromada České asociace konzultačních inženýrů (CACE), Praha, 27. března 2012 Přijatá novela zákona o veřejných zakázkách s účinností k
Individuální projekt Pardubického kraje na sociální služby.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR 170. Žofínské fórum.
Možnosti kontroly veřejných zakázek Oživení, o. s.
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
Veřejné zakázky Zákon o veřejných zakázkách č. 137/2006 Sb.
1 NOVÝ ZÁKON O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách účinnost: prováděcí vyhlášky: 239/2004 Sb. - zadávací dok. stavby 240/2004.
Směrnice Rady Libereckého kraje č. 3/2006 k zadávání veřejných zakázek Libereckým krajem a jím zřizovanými příspěvkovými organizacemi Liberec, 9. dubna.
Mgr. Romana Derková Ostrava,
1 Moderní učitel CZ.1.07/1.3.00/ Vdělávání v oblasti veřejných zakázek dle postupu uvedeného v Příručce pro příjemce Ing. Jan Weigel, lektor VŘ.
ZÁKON O ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Martin Čech Pavel Herman Transpozice evropské zadávací směrnice.
Nový zákon o zadávání veřejných zakázek – změny v oblasti elektronizace veřejných zakázek a uveřejňování informací Praha,
Veřejné zakázky města nově od 2016 MĚSTO V PROMĚNÁCH ČASU A MYŠLENÍ LIDÍ 5. konference Platformy městských architektů a Společnosti Petra Parléře, o.p.s.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Perspektivy VZ: zadávací směrnice.
Pravidla pro zadávání zakázek v IOP Závazné postupy pro zadávání veřejných zakázek spolufinancovaných ze zdrojů.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR JUDr. Jana Nedvědická Odbor práva veřejných zakázek a koncesí MMR ČR Zákon o veřejných zakázkách – možnosti společensky.
Výběr dodavatele, veřejné zakázky. Legislativa, informace Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Důležité.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Autoři: Ing. Martin Polák Výhody e-tržišť z pohledu dodavatele.
ZMĚNY VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK transparentní novela zákona Vlastimil Fidler Ministerstvo pro místní rozvoj.
Vodohospodářská infrastruktura a veřejné zakázky Vlastimil Fidler Ministerstvo pro místní rozvoj.
Seminář pro žadatele k 14. výzvě IROP „Infrastruktura pro předškolní vzdělávání“ a 15. výzvě „Infrastruktura pro předškolní vzdělávání pro sociálně vyloučené.
PROVÁDĚCÍ PŘEDPISY transparentní novela zákona Vlastimil Fidler 1.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Mgr. Jan Sixta Veřejné zakázky od 1.dubna 2012 zásadní změna k lepšímu?
„Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje“ CZ.1.07/1.1.00/ Nejčastější chyby při zadávání veřejných zakázek z OPVK
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazné postupy pro.
Pravidla pro zadávání veřejných zakázek pro přímo řízené organizace na MZ ČR Ing. Mgr. Zdeňka Zatloukalová.
Seminář pro žadatele k 3. výzvě IROP „Regulační plány“ a k 9. výzvě IROP „Územní studie“ Zadávání a kontrola veřejných zakázek , Brno.
Seminář pro žadatele k 13.,14., a 15. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Zadávání a kontrola veřejných zakázek 16. –
Pokyn NKM k VZMR financovaných z EHP a Norských fondů Česko-norský výzkumný program CZ09 Czech-Norwegian research programme CZ09 Ministerstvo.
Nejčastější chyby v zadávací dokumentaci Podporujeme Vaši budoucnost Seminář pro příjemce ve výzvě č. 89 OP LZZ, Praha – Hotel.
Postup při zadávání VZ - Příspěvkové organizace Kompetence k rozhodování o nákupu věcí, služeb a stavebních prací Rozsah Číslo usnesení Rady ÚK z
O ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK
Seminář pro žadatele k 34. a 35. výzvě IROP „Sociální bydlení (pro SVL)" Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Seminář pro žadatele IROP „Administrace projektů ve fázi realizace"
Seminář pro žadatele k 25. výzvě IROP „KNIHOVNY"
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zákon 417/2009 Sb. Mgr. Pavel Herman.
Dynamický nákupní systém pro praxi
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Věcná část
Novelizace Zákon č. 417/2009 Sb. a č. 179/2010 Sb. a další novelizace
Novela zákona o veřejných zakázkách
Veřejné zakázky vybrané kapitoly
Seminář pro žadatele k 21. výzvě IROP „MUZEA"
Seminář pro žadatele k 29. výzvě IROP „Rozvoj sociálních služeb"
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Seminář pro žadatele k 72. výzvě IROP „Cyklodoprava II"
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Veřejné zakázky Robert Páleník
Nejčastější chyby v zadávací dokumentaci
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Transkript prezentace:

Veřejné zakázky aktuální změny od roku 2015 …s malým výhledem Vlastimil Fidler

DÍLČÍ NOVELA ZÁKONA O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH

Připravované změny novelizace zákona č. 137/2006 Sb. předpokládaná účinnost únor 2015 nový zákon o veřejných zakázkách předpokládaná účinnost duben 2016

Dílčí novela ZVZ reakce na podněty praxe řádné projednání, vč. připomínkového řízení novela není transpoziční kritéria: jednoduchost, obecná shoda, prosaditelnost

Hodnocení nabídek - § 78 odst. 4 vliv na zaměstnanost osob se ztíženým přístupem na trh práce organizace, kvalifikace a zkušenosti osob zapojených do realizace veřejné zakázky, pokud mají významný vliv na její plnění

Dodatečné práce a služby § 23 odst. 7 písm. a) 30 % místo „objektivně“ nepředvídaných okolností okolnosti, které „zadavatel jednající s náležitou péčí nemohl předvídat“

Jedna nabídka - § 84 odst. 1 písm. e) neruší se při jedné nabídce pokračuje se v otevírání - § 71 odst. 6

Cena u e-aukce - § 77 odst. 1 cena se posuzuje po skončení aukce

Diplomy - § 148 odst. 6 VŠ diplomy lze předkládat v latinském jazyce

Zrušení některých institutů oponentury hodnotitelé citlivá činnost o členů komise

Změny v řízení u ÚOHS - § 114 písemné důkazy v návrhu elektronicky náležitosti dle ZVZ nelze doplnit / obecné náležitosti ano koncentrace řízení – nelze uvádět nové skutečnosti oproti návrhu, ostatní účastníci důkazy jen do 15 dnů

Elektronizace řízení - § 114 návrh, jiná podání, dokumentace (vyjma netextové) – datovou schránkou nebo s el. podpisem - § 114 odst. 8 podání v řízení ex offo; rozklad - § 117c odst. 1 dokumentace o VZ i mimo spr. řízení - § 155 odst. 5

neběží při zpracování posudku či vyjádření - § 117c odst. 1 Lhůty lhůta k rozhodnutí až po doplnění obecných náležitostí podání - § 114 odst. 7 neběží při zpracování posudku či vyjádření - § 117c odst. 1 lhůta pro vyjádření k podkladu rozhodnutí je závazná, min. 7 dnů - § 117c odst. 2 lhůta pro zánik odpovědnosti se zkracuje (5-3; 10-5 let) - § 121 odst . 3

Kauce - § 115 ÚOHS nevyzývá k doplacení nově propadá i 20% kauce při zpětvzetí v prvním stupni

Sazby kauce - § 115 odst. 1 1%, min. 50 tis. Kč., max. 10 mil. Kč za celou dobu plnění, doba neurčitá – 4 roky 100 tis. Kč – nabídkovou cenu nelze zjistit 200 tis. Kč. – návrh na zákaz plnění smlouvy

NOVÝ ZÁKON O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH

Revize zadávacích směrnic současné znění z roku 2004 potřeba modernizace (agenda 2020) nový zákon o zadávacích řízeních jeden zadávací kodex klasická, sektorová a koncesní směrnice transponovány v jednom zákoně + přezkum

Předpokládaný harmonogram publikace směrnic 28. 3. 2014 paragrafové znění návrhu zákona do připomínkového řízení březen 2015 meziresortní připomínkové řízení 20 pracovních dnů vypořádávání vznesených připomínek 2 měsíce odeslání na Vládu květen/červen 2015 vyjádření legislativní rady vlády 60 dnů projednání vládou červenec 2015 Poslanecká sněmovna červenec/září - říjen 2015 Senát listopad/prosinec 2015 účinnost nejpozději 18. 4. 2016

Obecný přístup k novému zákonu regulace odpovídá evropským směrnicím zpřísnění a doplnění pravidel oproti směrnici v zásadních oblastech na základě věcného záměru změna systematiky – od obecného ke konkrétnímu odstranění kazuistických procesních pravidel snížení administrativní zátěže důraz na flexibilitu podlimitního režimu snaha o zachování současné terminologie

Zákon o zadávacích řízeních vymezení hlavního předmětu regulace: pravidla pro zadávací řízení nejde o nástroj pro regulaci celého investičního procesu posílení osobní odpovědnosti zadavatele prostřednictvím nového zákona o vnitřní kontrole

Systematika zákona I. obecná ustanovení II. zadávací řízení 1. základní ustanovení pro všechna ZŘ 2. zadávací řízení pro podlimitní VZ 3. zadávací řízení pro nadlimitní VZ III. zjednodušený režim IV. zvláštní postupy V. koncese VI. sektorové zakázky VII. společná ustanovení k zadávacím řízením VIII. změny a ukončení smluv IX. dozor X. seznam kvalifikovaných dodavatelů, informační systém XI. přechodná a závěrečná ustanovení XII. účinnost

Základní ustanovení zadávací řízení - postup stanovený zákonem a zadávacími podmínkami pro zadání veřejné zakázky zadání veřejné zakázky - uzavření úplatné smlouvy mezi zadavatelem a dodavatelem, z níž vyplývá povinnost dodavatele poskytnout nebo provést dodávky, služby či stavební práce

Základní ustanovení zadáním veřejné zakázky nejsou: pracovněprávní smlouvy spolupráce zadavatelů zvláštní postupy: rámcové dohody, DNS, soutěž o návrh

Základní ustanovení zadavatelem je veřejný zadavatel a dále osoba, o níž to stanoví zákon (dřívější sektorový a dotovaný zadavatel) zásady postupu podle zákona: zadavatel postupuje transparentně a přiměřeně a nesmí obcházet povinnosti stanovené zákonem zásady vztahu k dodavatelům - zásady rovného zacházení a zákazu diskriminace

Spolupráce zadavatelů společné zadávání včetně společného zadávání zadavatelů z různých členských států EU centrální zadávání vertikální spolupráce – in-house horizontální spolupráce vertikální a horizontální spolupráce odpovídá úpravě směrnic

Výjimky obecné výjimky – odpovídají zadávací směrnici nově významná výjimka pro zastupování v soudních a obdobných sporech výjimky pro podlimitní režim – národní úprava, zachován v zásadě současný stav, přidána výjimka pro elektronická tržiště výjimka pro veřejné zakázky malého rozsahu „Zadavatel není povinen provést zadávací řízení před zadáním veřejné zakázky malého rozsahu.“

Ustanovení pro zadávací řízení jak se zahajuje řízení co obsahují zadávací podmínky předkládání údajů, dokladů nebo vzorků, jejich ověřování a doplňování střet zájmů účastník zadávacího řízení

Vyloučení účastníka zadávacího řízení oprávnění zadavatele vyloučit účastníka zadávacího řízení, ALE: zákaz uzavřít smlouvu s účastníkem, který nesplňuje požadavky (zákonné, zadavatele..) povinnost vyloučit pro nadlimitní VZ – netrestanost, nedoplatky (dnes povinné důvody vyloučení) nepovinné důvody vyloučení – profesní pochybení, sankce při předchozí VZ, dohody, ovlivňování ZŘ, MNNC…

Výběr dodavatele na základě kritérií vyjadřujících výhody a rizika spojená s uzavřením smlouvy podmínky (kritéria) účasti v zadávacím řízení kritéria pro omezování počtu kritéria pro hodnocení kvalifikace – schopnost plnit VZ ekonomická výhodnost – ekonomické parametry nabídek

Zadávací řízení pro podlimitní VZ zjednodušené podlimitní řízení pro podlimitní veřejné zakázky a VZ na stavební práce do 50 mil. Kč uveřejnění na profilu, možná i výzva 5 dodavatelům, nepovinná lhůta pro podání nabídek 10 dnů, u stavebních prací 15 dnů možnost postupu pro nadlimitní veřejné zakázky (kvalifikace, hodnotící kritéria, obchodní podmínky, jistota) zákon neomezuje kritéria pro výběr dodavatele možnost jednat (?)

Zadávací řízení pro nadlimitní VZ obecně zachována směrnicová úprava (výjimkou omezování počtu účastníků zadávacího řízení) otevřené řízení: lhůta pro podání nabídek je 35 dnů, v podlimitním režimu 20 dnů užší řízení: dvoukolové řízení, povinnost vyloučit v prvním kole ty, kteří nesplňují zadávací podmínky, zákaz omezování počtu účastníků zadávacího řízení jednací řízení s uveřejněním: v podlimitním režimu bez omezení, jednání o nabídkách s cílem zlepšit podmínky pro zadavatele, obecná regulace jednání, povinnost předložit „konečnou“ nabídku na základě jednání, připuštěno snižování počtu účastníků řízení jednací řízení bez uveřejnění: pouze vymezeny podmínky pro použití, nejsou stanovena procesní pravidla soutěžní dialog: cílem nalézt jedno nebo více řešení odpovídající potřebám zadavatele, obdobný průběh jako v JŘSU, lze snižovat počty řešení inovační partnerství: vývoj inovativního produktu, který není dostupný na trhu, posloupnost několika JŘSU, lze snižovat počet účastníků zadávacího řízení nebo počet řešení

Ustanovení k nadlimitním řízením obchodní a platební podmínky: požadavek zadavatele: „stěžejní“ úkoly v plnění VZ přímo dodavatel možnost stanovení mechanismu pro předvídané změny smlouvy zákaz odmítnutí elektronické faktury, možnost platby přímo subdodavatelům změna koncepce jistoty: zadavatelem vyhrazená sankce za odstoupení z řízení nebo odmítnutí uzavřít smlouvu kritéria kvalifikace profesní, ekonomická, technická ekonomická kvalifikace – obrat a obrat směřující k předmětu veřejné zakázky principy profesní a technické kvalifikace zachovány, odpovídají směrnicové úpravě

Ustanovení k nadlimitním řízením průběh řízení: není povinnost stanovovat komisi pro otevírání obálek ani komisi pro hodnocení, podpůrně – poradní orgán mimořádně nízká nabídková cena: zadavatel může stanovit vzorec nebo cenu zachována obecná možnost posoudit cenu k předmětu zakázky není povinnost (ale možnost) vyloučit účastníka zadávacího řízení s mimořádně nízkou nabídkovou cenou povinnost jen pokud je cena nízká z důvodu porušení předpisů nebo nedovolené veřejné podpory

Ustanovení k nadlimitním řízením nápravná opatření dodavatele: možnost dodavatele prokázat, že přijal dostatečná opatření, která zaručují jeho spolehlivost –pro povinné i nepovinné důvody vyloučení hodnotící kritéria: ekonomická výhodnost (nákladová efektivnost, cena) nákladová efektivnost: náklady životního cyklu, nejlepší nabízený poměr mezi cenou a kvalitou lze stanovit pevnou cenu a hodnotit kvalitu uzavření smlouvy – povinnost součinnosti při uzavírání smlouvy, povinnost předložit požadované doklady zrušení zadávacího řízení – zachování současného stavu

Zjednodušený režim pouze pro VZ na služby, které jsou přímo vymezeny v příloze sociální služby, právní služby úprava podle směrnice pravidla pro zadávací řízení stanovuje zadavatel, není podrobně regulován zákonem povinnost uveřejnit

Rámcová dohoda dříve rámcová „smlouva“ zachována směrnicová úprava postup při uzavírání smluv na základě rámcové dohody – s obnovením soutěže nebo bez postup podle rámcové dohody není zadávacím řízením

Koncese na stavební práce na služby protiplnění spočívá v právu braní užitků koncesní řízení jako druh zadávacího řízení zákon stanoví obecné principy řízení, základní lhůty

Sektorové zakázky vymezení osoby zadavatele – zrušen pojem „sektorový zadavatel“ výhradně směrnicová úprava neukládány žádné další povinnosti

Změny smluv podstatné – zakázané nepodstatné – přípustné, vymezeny v zákoně zkoumání důvodu změny – do 10% / 15% bez zkoumání důvodu (nelze měnit podstatu smlouvy) kritéria podstatnosti – jako dopusud dodatečné VZ – dnešní JŘBU návrh zpřísnění - limit 50% v souhrnu

Ministerstvo pro místní rozvoj DĚKUJEME ZA POZORNOST Ministerstvo pro místní rozvoj