Hodnocení Stabilizačních a Konvergenčních programů – aktualizace 2006/07 Ponaučení pro ČR Smilovice 6.června 2007 Jakub Mazur.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vyhodnocení úspěšnosti fiskálních predikcí
Advertisements

Reforma Paktu o stabilitě a růstu a dohled nad makroekonomickými nerovnováhami v EU: hlavní otázky pro ČR Jakub Mazur Vedoucí oddělení 532 Hospodářská.
Etiketa fiskální politiky Smilovice, 4.května 2010 Zuzana Šmídová.
František Cvengroš Situace a výhled ekonomiky ČR (podklad pro kulatý stůl k přípravě Národního programu reforem 2013) Ministerstvo financí ČESKÉ REPUBLIKY.
Evropské fórum podnikání Rizika předčasného přijetí společné měny Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR 17. září 2008 Vladimír Tomšík.
Tři poznámky k bankovní unii David Marek. Tři úhly pohledu Bankovní unie v kontextu evropské integrace Bankovní unie a evropské krize Problémy dosavadní.
1 Evropská asociace pro testování a hodnocení jazykových dovedností
Reforma rozpočtového dohledu EU: Hlavní prvky rámce účinného od prosince 2011 Jakub Mazur Ministerstvo financí Odbor Mezinárodně právní a záležitosti EU.
FUNGOVÁNÍ EUROZÓNY, FEDERATIVNÍ PRVKY V EU
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Činnost Skupiny pro fiskální dopady stárnutí populace (AWG) Zbyněk Štork Smilovice
Středoškolská odborná činnost 2008/2009 EURO: politický či ekonomický projekt? Číslo oboru: 13 Název oboru: Ekonomika a řízení Autor: Monika Jabůrková.
Nejvyšší čas pro snižování deficitu veřejných rozpočtů! Mirek Topolánek předseda vlády ČR.
Vývoj úvěrů a úrokových sazeb Dopady krize na transmisi měnové politiky Tomáš Holub Ředitel sekce měnové a statistiky Smilovice,
VY_52_INOVACE_Z.9.36-hospodářské organizace ve světě-prezentace
1 VŠFS MEI KSB ZS 2007/08 Konzultace
1 VŠFS - KS ZS 2006/07 mezinárodní ekonomická integrace Dodatky k měnové unii
EU.
Senát Parlamentu České republiky EURO: Rozbouřené vody nebo přístav? Způsobí problémy či pomůže české ekonomice? Spasí exportéry? Kdy novou měnu zavést?
Fiskální cyklus – dekompozice salda Lukáš Lang – oddělení Fiskálních predikcí a makroekonomického modelování, MF ČR.
Fiskální ústupové strategie v EU Daniel Sachs Prezentace pro seminář MF – Smilovice, prosinec 2009.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
STÁTY EVROPSKÉ UNIE Zpracovaly: Jana Kroupová Kristýna Kocarová Kristýna Kocarová.
1 Analýzy stupně ekonomické sladěnosti České republiky s eurozónou Tomáš Holub Seminář MF ČR Smilovice, 6. prosince 2005.
EVROPSKá UNIE.
Ekonomika a ekonomie Evropské unie Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Evropská unie - vznik vznik 1993 na základě Smlouvy o Evropské unii (Maastrichtská smlouva) navazovala na evropský integrační proces od padesátých let.
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
Vývoj měnové integrace v Evropě a její možná budoucnost Petr Zahradník EU Office ČS,
Konvergence, strukturální operace EU a některá institucionální rizika a bariéry jejich využívání Petr Zahradník Centrum ekonomických studií a EU Office.
Kohezní politika EU v kontextu revize rozpočtu EU Ing
TECHNICKÁ UNIVERZITA V LIBERCI FAKULTA TEXTILNÍ Katedra hodnocení textilií Kristýna Šlemínová.
1 VŠFS – KS MEI Plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a ekonomická sladěnost ČR s Eurozónou.
Správa hospodářských záležitostí v EU a dlouhodobá vize „skutečné hospodářské a měnové unie“ Jakub Mazur Ministerstvo financí Odbor Mezinárodně právní.
Evropský semestr a posílená koordinace hospodářských politik v EU Jakub Mazur Oddělení 532 Hospodářská a finanční politika EU Prezentace pro seminář MF.
Konvergenční kritéria Evropská hospodářská a měnová unie.
Role ECB a nový mix hospodářské politiky v Eurozóně Doc. Ing. Ilona Švihlíková, Ph.D. Zefektivnění přechodu absolventů UPOL do praxe reg. č. CZ.1.07/2.2.00/
1 Politika koheze – Kohezní fond VŠFS – kombinované studium LS 2006/07 SF a FK ( )
Měření sociálního vyloučení a empirické poznatky
Česká fiskální politika jako přizpůsobovací mechanismus
1 VŠFS – KS – LS 2005/06 mezinárodní ekonomická integrace Plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a ekonomická sladěnost ČR s Eurozónou
Ekonomika pivovarského průmyslu
1 VŠFS – KS – LS 2006/07 Mezinárodní ekonomická integrace Plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a ekonomická sladěnost ČR s Eurozónou
Platební bilance ČR z hlediska členství v EU a perspektivně v EZ (seminář na VŠFS dne , projekt IGA VŠFS č. 7701)
5. FISKÁLNÍ POLITIKA. Historie vývoje podílu vládních výdajů na HDP (%) Zdroj: Tanzi-Schuknecht (2000) Francie 17,027,629,034,646,149,855,0.
Konvergenční zprávy, Pakt stability a růstu Hospodářská a měnová unie.
Historický vývoj EU Petra Henychová.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
EVROPSKÁ UNIE.
Financování kapitol státního rozpočtu II
SPOLEČNÁ MĚNA EURO (EUR, €). ČR a €
Úvod do problematiky, definice základních pojmů
1.1. EVROPSKÁ MĚNOVÁ INTEGRACE přednáška Ing. Martina Šudřichová KH: Út: 10,30 – 12,00.
Evropská unie EU. Historie Zakladetel Robert Schuman, francouzský ministr zahraničí předložil návrh o sjednocení Evropy. Zakladetel Robert Schuman,
Evropa - obyvatelstvo, EU Tercie Řešení úkol.
12. přednáška Daně ze spotřeby. Daně ze spotřeby - Osnova 1. Úvod, základní pojmy, výnosy 2. DPH 3. Daně spotřební 4. Harmonizace v EU.
Politika pracovního trhu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Hospodaření obcí v roce 2016
Pakt stability a růstu EVSE Šárka Horáková.
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Úvod, základní principy a cíle
Výjezdní zasedání pracovní skupiny pro evaluaci a HP
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
VY_32_INOVACE_07_Zeměpis_8.ročník 15_Evropská unie, NATO
Příjmové daně – jeden nebo dva zákony? Dny práva 2016
Zdravotnictví: hospodářský kontext
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
Transkript prezentace:

Hodnocení Stabilizačních a Konvergenčních programů – aktualizace 2006/07 Ponaučení pro ČR Smilovice 6.června 2007 Jakub Mazur

K čemu je KOPR dobrý? Ztráta měnové politiky – snaha zajistit určitou míru rozpočtové disciplíny: –KOPR nutí plánovat rozpočtový vývoj na 3-5 let dopředu. –KOPR je předložen všem ostatním zemím EU, Komisi a ECB ke kritickému zhodnocení: Zpětná vazba Tlak „mezinárodních“ autorit (Komise, Rada)

Druhé hodnocení programů od reformy Paktu, která znamenala: důraz na prevenci nadměrných deficitů: –vlastní střednědobý rozpočtový cíl (MTO) dle národních specifik –větší pozornost strukturálnímu saldu (bez vlivu cyklu a jednorázových opatření) –větší nároky na konsolidaci zejména pro země ERM2/€ a státy v hospodářsky příznivém období více pozornosti dlouhodobým aspektům a jejich promítnutí do střednědobé strategie uznání vlivu národních rozpočtových pravidel a institucí na hospodaření s veřejnými prostředky

i) Realističnost makroekonomických předpokladů předpoklady vesměs realistické (s výjimkou Malty) - zlepšení oproti minulosti v několika případech identifikovány optimistické předpoklady v pozdějších letech programu (Polsko, Portugalsko, Řecko, Maďarsko a Německo)

ii) Stanovení střednědobého rozpočtového cíle adekvátní (vyjma UK) velmi ambiciózní Švédsko, Finsko (přebytek 2% HDP), Dánsko (přebytek 1% HDP), ambiciózní též Estonsko, Irsko, Bulharsko (vyrovnaný rozpočet)

Vztah mezi vládním dluhem a MTO

iii) Plánované dosažení střednědobého rozpočtového cíle na svém MTO v roce zemí – Švédsko, Finsko, Estonsko, Dánsko, Irsko, Nizozemí, Španělsko a Bulharsko ostatní země plánují dosažení MTO v nadcházejících letech, plány však nejsou vždy důvěryhodné: rozpočtové plány na papíře versus rozpočtové plány dle Komise (po vyhodnocení rizik)

iv) Strukturální rozpočtová konsolidace směrem k MTO země, které již dosáhly svého MTO: v roce 2007 plánují průměrné strukturální zhoršení ¾% HDP, načasování fiskálního uvolnění navíc připadá na dobu hospodářského růstu - vysoké riziko procyklické fiskální politiky (Bulharsko, Irsko, Estonsko, Nizozemí a Švédsko) při diskusi byl několikrát otevřen problém ex-ante odhadu cyklické fáze ekonomik, zejména malých, otevřených a rychle rostoucích

iv) Strukturální rozpočtová konsolidace směrem k MTO země směřující k MTO: v průměru nedostatečná konsolidace a málo ambiciózní plány v roce 2006 strukturální zhoršení 0,4% HDP pro rok 2007 plánována strukturální konsolidace jen 0,2% HDP přes trvající hospodářsky příznivé období je konsolidace odsouvána na konec programového období, kde však není dostatečně konkrétně specifikována – Francie, Slovinsko, Lotyšsko, Litva a Rumunsko

iv) Strukturální rozpočtová konsolidace směrem k MTO země v EDP: v průměru postupují v souladu s uloženými doporučeními a plánují konsolidovat nejméně o 0,5% HDP ročně – Maďarsko, Řecko, Portugalsko, Itálie, Malta a Polsko (x ČR) problémem je rozpočtový vývoj po ukončení EDP, kdy některé státy plánují polevit v úsilí a neplní tak minimum 0,5% HDP ročně – Německo, UK a Slovensko

Plánovaná změna strukturálního salda zemí v EDP

v) Jednorázová rozpočtová opatření hrají stále menší a v průměru zanedbatelnou roli (v roce 2007 < 0,05% HDP) výjimkou je Belgie (tradičně vysoké one- offs), Maďarsko a částečně Malta, Estonsko, Dánsko a Itálie

vi) Realističnost rozpočtových projekcí v programech často chybí konkrétní opatření, zejména v pozdějších letech programu to samo o sobě představuje riziko horších než plánovaných rozpočtových výsledků: 4 země v roce 2007, 11 zemí v roce 2008, 13 zemí v roce 2009

vii) Dlouhodobá udržitelnost Celkové hodnocení zahrnuje jak: –kvantitativní ukazatele udržitelnosti (S1, S2, RPB), tak –kvalitativní posouzení: podíl dluhu na HDP, právě realizované důchodové reformy, spolehlivost národních projekcí, daňová kvóta, projektované změny příjmů rozpočtu, vývoj poměru průměrného důchodu k HDP na pracovníka = benefit ratio

vii) Dlouhodobá udržitelnost H igh risk : země s projektovaným vysokým nárůstem výdajů spojených se stárnutím a současně s vysokým schodkem a/nebo dluhem (EL, CY, HU, PT, CZ a SI) Medium risk : výrazn é rozpočtov é dopad y stárnutí, ale v současnosti poměrně zdravé rozpočtové saldo (ES, IE, BE a LU); anebo menší náklady stárnutí (proveden á důchodov á reform a ), ale potřeb a snižovat rozpočtové schodky nebo vysoký dluh (SK, IT, DE, FR, UK a MT) Low risk : země, které mají buď značné rozpočtové přebytky nebo které provedly komplexní důchodovou reformu (DK, SE, FI, NL, EE, LT, LV, AT a PL).

vii) Dlouhodobá udržitelnost Od vydání Sustainability Report v říjnu 2006 došlo ke zmírnění neudržitelnosti o téměř ½ p.b. HDP díky v průměru lepším rozpočtovým saldům, která zlepšují výchozí rozpočtovou pozici pro výpočet mezery udržitelnosti. Většina zemí však stále vykazuje mezeru udržitelnosti: 19 zemí dle S2, z toho 15 zemí větší než 2% HDP.

viii) Národní fiskální rámce zahrnují rozpočtový proces, nominální rozpočtová pravidla a nezávislé fiskální instituce Nejčastěji se státy snaží zavést resp. zpřísnit střednědobá rozpočtová pravidla a zlepšit kontrolu rozpočtového plnění na regionální / místní úrovni.

viii) Národní fiskální rámce Nejsilnější doporučení adresována FR, IT, EL, PT, DE a HU. Vysokou kvalitou rozpočtového rámce a poskytnutých informací naopak vyčnívají DK, SE, FI a NL. Z 21 ČS používajících střednědobá rozpočtová pravidla jen 4 své fiskální cíle nerevidují každý rok, ale ponechávají je beze změny až do konce střednědobého období: jsou to FI, DK, NL a AT.

Závěry pozitivní: –realistické makroekonomické předpoklady –jednorázová opatření hrají stále menší úlohu –MTO stanovovány adekvátně –snížení mezery udržitelnosti vůči r o ½ p.b. HDP díky lepším saldům rozpočtu –pokrok v informování o národních fiskálních rámcích

Závěry negativní: –preventivní část paktu nefunguje podle představ a očekávání: země mimo EDP směřující k MTO: pomalá konsolidace, málo ambiciózní plány, navíc v hospodářsky příznivém období země v EDP: málo ambiciózní plány po ukončení EDP odsun konsolidace na konec programového období a nedostatečně konkrétní specifikace opatření: riziko nedodržení rozpočtových výsledků přes metodologické obtíže s ex-ante identifikací hospodářsky příznivých období je zřejmé, že programy řady států nepředstavují rozumnou fiskální politiku ve smyslu minimalizace rizika její procykličnosti –u většiny zemí trvá vysoká mezera udržitelnosti – nezbytnost konsolidace rozpočtu i reforem (důchodů, zdravotní péče, trhu práce)

Závěry zajímavosti: –skandinávské země + NL: transparentnost, dodržování pravidel, rozpočtové výsledky – role vysoké politické kultury (tj. ochoty respektovat dohodnutá pravidla) –problém ex-ante odhadu cyklické fáze ekonomik, zejména malých, otevřených a rychle rostoucích: rozdíly mezi kalkulacemi EK a národními kalkulacemi mezer produktu a fiskálních impulsů –je třeba dále rozpracovat definice hospodářsky příznivých období a problému konzistence jejich ex post a ex ante hodnocení - Public Finances in EMU 2007 v červnu 2007 –centrální ukazatel, tj. cyklicky očištěné rozpočtové saldo (CAB), by se měl více analyticky rozkládat