historie literatury pro 8. – 9. ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POČÁTKY HUDEBNÍCH DĚJIN U NÁS
Advertisements

Literatura do doby Karla IV.
32_04_34 Renesance - shrnutí Anotace Renesance - shrnutí
PŮVOD A ZÁKLADY VÝVOJE ČEŠTINY
Škola: ZŠ T.G.Masaryka, Hodkovice n. M.
Téma: Středověká literatura
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: července 2012
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
PŘEHLED ČESKÉ LITERATURY OD 11. DO 14. STOLETÍ
V.HUGO – CHRÁM MATKY BOŽÍ V PAŘÍŽI
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_06
Osvícenství.
Výlet do české literatury
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
ROMÁNSKÁ KULTURA.
NázevStředověké literární památky Předmět, ročník Český jazyk a literatura, tercie Tematická oblast Vybraní autoři české a světové literatury z Čítanky.
České národní obrození
Renesance z francouzštiny renaissance = znovuzrození
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.18 Anotace: Prezentace se zaměřuje na středověkou českou literatury a dobu husitskou. Vysvětluje jednotlivé pojmy a uvádí hlavní.
KOSMOVA A DALIMILOVA KRONIKA.
Osobnosti národního obrození
Základní škola Příbor 486, Nový Jičín Vypracovali: Jirka Holub, Marek Bolom.
39.1 Počátky písemnictví a starověká literatura v českých zemích
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Syropalestina.
Bible = Písmo svaté, Boží slovo, Kniha knih
Giovanni Boccaccio díla: Dekameron – cyklus 100 novel, eroticky zaměřené, 10 dní, 10 mladých lidí (3 muži a 7 žen). Fiesolské nymfy Milostné vidiny.
Nejstarší české literární památky Literární výchova - 7. ročník
Renesance a humanismus v Čechách
Soubor testů 1 Mgr. Ludmila Růžičková
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Opakování z literatury 8. r. 1. část
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Počátky písemnictví a starověká literatura v českých zemích
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Realismus Jan Kozel, Martin Soukup, Adéla Eretová, Ondřej Dyk.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_20_Renesance a humanismus Téma:
Anotace: Text je určen pro žáky 1. ročníku střední odborné školy a žákům nástavbového studia. Prezentace je určena k opakování literárního období nejstarší.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vendulka.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Významní představitelé renesanční literatury
Počátky písemnictví na našem území
Středověká literatura
Středověká literatura - úvod
Klasicismus a osvícenství
ROMANTISMUS.
Co možná nevíte aneb 5 zajímavých faktů ze světa literatury
SVATÝ VÁCLAV VY_32_INOVACE_XI-A-17.
ŠABLONA III/2 Literatura 8. ročník Test osobností „ KDO TO JE. “Mgr. L
OSVÍCENSTVÍ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ČESKÁ LITERATURA 8 -9 LITERATURA HUSITSKÉHO OBDOBÍ
Rytířská hrdinská epika
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_.
Klasicismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Staroslověnská literatura
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Česká literatura středověku
Kritický realismus - úvod
Autor: Mgr. Hana Novotná
Literatura v období renesance
ČESKÁ LITERATURA 8 -9 VRCHOL ČESKÉ STŘEDOVĚKÉ LITERATURY
Transkript prezentace:

historie literatury pro 8. – 9. ročník Histlit historie literatury pro 8. – 9. ročník

starověká literatura I. orientální (=východní) literatura A. Přední východ sumerská a akkadská – klínové písmo staroegyptská – hieroglyfy fénická – hláskové písmo hebrejská – Starý zákon B. Indie C. Persie D. Čína

starověká literatura II. antická literatura řecká literatura eposy Odyssea, Ílias (bájný básník Homér) B. římská literatura básník „zlatého věku“ Vergilius: epos Aeneas

středověká literatura Bible je jednou z nejvýznamnějších památek Předního východu. Skládá se: 1) Starý zákon - mýty (o potopě), - nejstarší dějiny Izraelců, - rady (Desatero) Vznikal pravděpodobně mezi 10. až 2. st. př. n. l., napsán hebrejsky, je základem židovského náboženství. 2) Nový zákon - o životě Ježíše Krista, obsahuje evangelia a další texty. Byl napsán řečtinou v 1. st. po Kristu. Je základem křesťanského náboženství. Ve 4. - 5. st. byla Bible přeložena do latiny a stala se nejdůležitější knihou pro celý středověk. Nejkrásnějším překladem do češtiny je Bible kralická ze 16. st., kterou sepsali členové jednoty bratrské.

Počátky našeho písemnictví 1) období staroslověnské - 9. st. na Velké Moravě 2) období staroslověnské a latinské - 10. - 11. st. v Čechách 3) období latinské a počátky českého - 12. - 13. st. 4) období české - 13./14. st. ...

písemnictví staroslověnské 863 příchod věrozvěstů Konstantina (Cyrila) a Metoděje, staroslověnština je první spisovný slovanský jazyk, vytvořený podle nářečí v okolí Soluně a užívaný na VM při křesťanských bohoslužbách, hlaholice je písmo na zaznamenávání staroslověnštiny vytvořené podle malé řecké abecedy (pak cyrilice, azbuka) Vrcholná díla - Panonské legendy - Život Konstantinův, Život Metodějův

p.staroslověnské a latinské Kulturní centrum se přesouvá z Moravy do Čech (poslední zmínka o VM - r. 906). a) literatura staroslověnská získá centrum v Sázavském klášteru: - Život knížete Václava - prostý styl - Druhá staroslověnská legenda o sv. Václavu - vznešený styl - první česká duchovní píseň Hospodine, pomiluj ny (Bože, smiluj se nad námi) - funkce hymny b) literatura latinská má centrum na pražském biskupství (zal. 973): - Kristiánova legenda o životě a umučení sv. Václava a jeho babičky sv. Ludmily

poznámka o světové literatuře Od 9. stol. v západní Evropě vznikají i díla nenáboženská. Hrdiny jsou rytíři, šlechtici, měšťané. Vzniká rytířský epos - rytíř musí být statečný, ukázněný, ušlechtilý, věrný, musí pomáhat slabším a chudým, chránit vdovy a sirotky. Námětem je boj statečných rytířů a láska. Píseň o Nibelunzích - něm. Píseň o Rollandovi - frc. Tristran a Isolda - frc. Píseň o Cidovi - špan.

p. latinské a počátky českého Kosmas: Kronika česká (Chronica Boemorum) - 12. stol. - první dějiny národa, vlastenecká druhá česká duchovní píseň Svatý Václave KRONIKA = historické dílo, které popisuje události v chronologickém sledu, styl věcný, prostý

písemnictví české Kronika tak řečeného Dalimila - od počátků dějin do r. 1314 - česky, veršovaná, přístupná, vlastenecká česká milostná poezie - psali dvořané: Závišova píseň žákovská poezie - Podkoní a žák = sociální satira, spor panského služebníka a studenta o tom, kdo se má lépe I nadále pokračuje tvorba latinské literatury: Karel IV.: Život Karlův (Vita Caroli) - vlastní životopis napsaný latinsky

husitská literatura Jan Hus (asi 1370 - 1415) - univerzitní mistr, rektor, kazatel v Kapli betlémské, vystupoval proti odpustkům a kritizoval církev (bohatství, mravní zkaženost) - klatba, upálen latinsky: O církvi česky: Knížky o svatokupectví husitské chorály: Ktož jsú boží bojovníci - píseň náboženská a bojová Petr Chelčický (1390 - 1460) - zeman, samouk, kritik společnosti, obhajoval pokoru a nenásilí, psal polemiky. Základní dílo : Sieť viery pravé

literatura renesanční V Evropě 13./14. st. v Itálii, v Čechách po Jiřím z Poděbrad do Bílé hory: 1570-1620 Dante Alighieri – italský básník – Božská komedie Giovanni Boccaccio – italský zakladatel novodobé prózy – Dekameron Francesco Petrarka – italský básník – Sonety Lauře Miguel de Cervantes y Saavedra – španělský spisovatel – Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha William Shakespeare – anglický dramatik – Hamlet, Romeo a Julie, Othello, Sonety

renesanční Čechy Jan Blahoslav - znalec jazyka, mnohostranný vzdělanec, biskup jednoty bratrské: Filipika proti misomusům (proti nepřátelům vzdělání) Jiří Melantrich z Aventina - tiskař a nakladatel Daniel Adam z Veleslavína - slovníkář, nakladatel, tiskař, překladatel DOBA VELESLAVÍNSKÁ = zlatý věk českého písemnictví

z renesance do baroka Jan Amos Komenský 1592-1670 český pedagog světového významu, filozof, spisovatel, poslední biskup jednoty bratrské, jeho dílo vychází z humanistických idejí dílo: Velká didaktika - zásady vyučování a výchovy Informatorium školy mateřské - péče a výchova o novorozence až předškoláky pro matky a chůvy Dveře jazyků otevřené - učebnice latiny a encyklopedie zároveň Labyrint světa a ráj srdce - alegorické zobrazení současného barokního světa, próza Po Bílé hoře musel emigrovat, zemřel a je pochován v Amsterodamu.

klasicistická literatura je založena na jednotných principech a pevném řádu. Cit je podřízen povinnosti a rozumu (X baroko). Literární žánry se dělí na vysoké (óda, epos, tragedie - o životě vysokých vrstev, rýmovaný verš) a nízké (komedie, fraška, bajka, satira - postavy neurozené, náměty ze současnosti, verš i próza). Vliv na evropskou literaturu měli: Jean-Baptiste Poquelin zvaný Moliere - klasik světové komedie: Lakomec, Zdravý nemocný, Hraběnka z Nouzova Jean de La Fontaine - francouzský bajkař

osvícenská literatura 18. st. - oslava rozumu, svobody a aktivity, optimistická víra ve schopnosti člověka: Voltaire, de Montesquieu, Rousseau, Diderot Daniel Defoe: Robinson Crusoe - dobrodružný román o ztroskotanci na pustém ostrově, oslava lidské práce a aktivity

národní obrození 70. l. 18. st. - 40. l. 19. st. společenské hnutí "probouzející" český národ, zavádějící používání českého jazyka i ve vyšších společenských vrstvách, v kultuře, vědě jazykovědci: Josef Dobrovský, Josef Jungmann dramatik: Josef Kajetán Tyl: Strakonický dudák básníci: Karel Jaromír Erben: Kytice Karel Hynek Mácha: Máj spisovatelka: Božena Němcová: Babička novinář: Karel Havlíček zv. Borovský: Tyrolské elegie

romantismus 1. polovina 19. století touha po svobodě a ideálu, klade se důraz na cit a fantazii postup autora je subjektivní výjimečný individualistický hrdina touží po ideálu, je neschopen a neochoten přizpůsobit se průměrné společnosti, je osamocen, uniká do vlastního nitra, objevuje se neúspěšné buřičství, potom světabol, skepse idealizace minulosti (středověké), prostého lidu, vzdálených zemí, mysticismu...

romantismus Anglie - George Gordon Byron - Džaur Walter Scott - Ivanhoe Francie - Victor Hugo - Bídníci USA - Edgar Allan Poe - Vraždy v ulici Morgue Rusko - Alexandr Sergejevič Puškin - Evžen Oněgin Čechy: Karel Hynek Mácha - Máj

realismus 2. polovina 19. století realita = skutečnost. Literatura podává pravdivý obraz skutečnosti (bez idealizace), z hrdinů je vytvářen TYP = na jednom člověku se ukazují obecné jevy. Autor je objektivní, kritizuje společnost.

realismus Francie - Honoré de Balzac: Evženie Grandetová Anglie - Charles Dickens: Oliver Twist Rusko - Nikolaj Vasiljevič Gogol: Revizor Lev Nikolajevič Tolstoj: Vojna a mír Anton Pavlovič Čechov: Višňový sad Polsko - Henryk Sienkiewicz: Křižáci USA - Mark Twain: Dobrodružství Toma Sawyera Čechy – Jan Neruda: Povídky malostranské Svatopluk Čech: Výlety pana Broučka Alois a Vilém Mrštíkové: Maryša