ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. STANISLAVA OHANKOVÁ Název: VY_32_INOVACE_299_ŽIVÁ_PŘÍRODA_ZNAKY_ŽIVOTA_ČLOVĚKA Téma: DÝCHÁNÍ, VÝŽIVA, VYLUČOVÁNÍ, ROZMNOŽOVÁNÍ , POHYB A VÝVOJ ČLOVĚKA Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/21. 2975 Anotace:
ANOTACE: prezentace slouží k výkladu nové látky v předmětu člověk a jeho svět ve 3 ročníku ZŠ seznamují se společnými znaky lidí popisují vývoj člověka na závěr učivo opakují
Datum vytvoření: 2. června 2012 Klíčová slova: dýchání, růst, rozmnožování, pohyb, výživa, kyslík, oxid uhličitý Metodické pokyny: listy 1 – 3 jsou úvodní na listě 4 jsou vyjmenované společné znaky člověka na listech 5 – 15 jsou rozebrané jednotlivé znaky člověka list 15 obsahuje opakování formou otázek a odpovědí list 16 obsahuje použité zdroje
ZNAKY, POTŘEBY A PROJEVY ČLOVĚKA 1. Dýchá 2. Rozmnožuje se 3. Roste a vyvíjí se 4. Přijímá vodu a potravu 5. Potřebuje odpočinek 6. Pohybuje se 7. Vylučuje
1. Dýchá oxid uhličitý kyslík Stejně jako ostatní živočichové při dýchání spotřebovává kyslík a vylučuje oxid uhličitý. oxid uhličitý kyslík
2. Rozmnožuje se Rozmnožování je základní znak živých organismů. Bez dalšího rozmnožování by zanikl život na Zemi. Stejně jako u savců, musí dojít k oplodnění vajíčka spermiemi, v děloze u matky vznikne zárodek, z něhož se po devíti měsících narodí dítě. Pověst o čápovi neplatí
3. Roste a vyvíjí se novorozenec kojenec po porodu se poprvé Jak rosteme a vyvíjíme se? novorozenec kojenec po porodu se poprvé samostatně nadechneme období, kdy přijímáme potravu od matky
hodně si hrajeme, učíme se lépe mluvit, chodíme do školky, předškolák batole hodně si hrajeme, učíme se lépe mluvit, chodíme do školky, již používáme WC učíme se sedět, lézt, dělat první kroky, jíst a mluvit
připravujeme se na své budoucí povolání školák již nám začali povinnosti, učíme se číst, psát, počítat a poznáváme svět dospívající připravujeme se na své budoucí povolání
jsme již v důchodu a odpočíváme chodíme do práce a staráme se o rodinu starý člověk dospělý jsme již v důchodu a odpočíváme chodíme do práce a staráme se o rodinu
přírodní cukry a vláknina 4. Přijímá vodu a potravu Voda je pro člověka nezbytná. Je nutné vypít 2 -3 l vody denně. Nejsou vhodné sladké limonády. Potrava by měla být pestrá a rozmanitá s dostatkem živin – cukrů, tuků, bílkovin, vlákniny a vitamínů. přírodní cukry a vláknina
A B C D vláknina bílkoviny a tuky vitamíny
5. Potřebuje odpočinek Na rozdíl od ostatních živočichů má člověk schopnost myslet a dorozumívat se řečí. Musí, ale spát, relaxovat a odpočívat, pro udržení zdravého duševního vývoje. Celková doba spánku se od narození mění. novorozenec spí 17-18 hodin, předškolák 10-12 hodin a dále pozvolněji klesá doba spánku u dospělých na 7-8,5 hodiny denně Prospíme přibližně třetinu života.
6. Pohybuje se Člověk umí chodit, běhat, plavat, skákat, plazit se. Tělo člověka udržuje stálou tělesnou teplotu. Pro zdravý vývoj jedince je důležité pravidelně sportovat.
7. Vylučuje V moči a ve stolici vylučujeme z těla škodlivé odpadní látky, tekutiny a nestrávené zbytky potravy. Kůží vylučujeme pot.
OPAKUJEME: 1. Jaké společné znaky člověka si pamatujete? 2. Jak dýcháme a pohybujeme se? 3. Proč je důležitý odpočinek a spánek? 4. Co by měla obsahovat vyvážená strava? 5. Jak se rozmnožují lidé? 6. Jaké používáme smysly? 7. Jakými fázemi prochází vývoj jedince od narození?
POUŽITÉ ZDROJE: ŠTIKOVÁ, Věra. Prvouka 3. Brno: Nová škola, 2002. ISBN 80-7289-044-1. Program Microsoft Office 2010 Vlastní