ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl Název školy:c ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Vladislav Michl Název: VY_32_INOVACE_593_OBDOBÍ_RENESANCE Téma: ZOPAKOVÁNÍ SI STAVEBNÍHO STYLU Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/21. 2975
ANOTACE: Prezentace je určena žákům 4. ročníku v hodině Člověk a jeho svět - vlastivěda. Žáci si zopakují období Renesance – styl, stavby, znaky staveb. Snímek č. 3 – Renesanční zámek Snímek č. 4 – Renesanční domy Snímek č. 5 – Typické renesanční zakončení domu (štít
Renesance Středověk je pomalu u konce Období plné změn: Objevení Ameriky (1492) Sestrojení prvního dalekohledu – pozorování Slunce, Měsíce, planet Vyvracení představ – Země je placatá, Slunce obíhá okolo Země -vyvracení naráželo na odpor církve Mnoho lidí se vyzná ve vědách, řemeslech Malují se obrazy, tesají sochy, stavějí se paláce, zámky Vzorem jsou staří Řekové a Římané Období návratu ke starověké řecké a římské kultuře
České panstvo se staví pohodlné zámky Souměrné budovy – kašny, zahrady Nádvoří s arkádami (kryté chodby) Kamenné orámování Šlechtěné zahrady, obory se zvěří Vnitřní vybavení bylo pohodlné – život v přepychu Renesance ovlivnila i podobu měst Bohatí měšťané si nechali stavět své domy v renesančním stylu Radnice byly honosně zdobené a měly hodiny nebo orloj Uprostřed náměstí byla obvykle kašna Na náměstí se odbývaly slavnosti a trhy
Znaky renesančních staveb: Zakončení ozdobným štítem Pravidelná okna, dveře, věžičky Kamenné orámování Ozdobné malby omítek nebo fasád
šlechta zakládá pivovary, sklárny, mlýny Budují se rybníky – Rožmberk (jižní Čechy) Naleziště stříbra – ražba stříbrných mincí (tolary) Řemeslná výroba se soustředí do měst Cechy – řemeslníci stejného oboru se do nich sdružovali Hlídaly kvalitu výrobků, oprávněnost k práci a prodeji, určovaly podmínky a přijetí nových mistrů , zakazovaly prodej cizího zboží
- Renesance zdůrazňovala význam vzdělání - Bylo důležité k jaké vrstvě člověk náležel - Chudina a venkovští obyvatelé byli negramotní – neuměli číst ani psát - vesnické školy velmi chudé – učitel neznal o mnoho více než žáci - školy Jednoty bratrské – dobrá úroveň - školy městské – největší význam - vzdělání pro budoucí obchodníky a řemeslníky
Vynález knihtisku Vynálezcem knihtisku byl Johannes Gutenberg Do této doby se knihy psaly ručně Knihtisk umožnil tisknout a vydávat knihy ve velkém množství Knihy byly levnější a dostupnější – napomáhalo to rozvoji vzdělanosti
Pracovní list Jak se změnil život v období renesance? Vypiš znaky staveb v renesančním stylu. K jaké kultuře se vrací renesance? Jak vypadaly zámky v renesančním stylu? Co je to cech? Jaké školy vzdělávaly budoucí obchodníky a řemeslníky? Co napomohlo k větší dostupnosti knih? Johannes Gutenberg byl ….
Použité zdroje: STŘÍBRNÁ, PaedDr. Iva. Vlastivěda 4: HLAVNÍ UDÁLOSTI NEJSTARŠÍCH ČESKÝCH DĚJIN. První. Brno: NOVÁ ŠKOLA, 2005. ISBN 80-7289-061-1.