Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky Číslo prioritní osy1/1.1 Předmět Občanská výchova Téma Mateřský jazyk Ročník šestý Autor Lucie Dušková
Mateřský jazyk 6. třída
Opakování, referát Fotografie + historie míst Prahy (viz minulá hodina)
Výklad Mateřský jazyk je pro každého člověka nesmírně důležitý. Když se podíváme do naší dávné historie, zjistíme, že někteří naši předkové vyhynuli právě proto, že se potřebovali dorozumět i jinak než posuňky, a bohužel na to, aby používali svůj jazyk, měli malý mozek. Z některých případů tzv. vlčích dětí navíc víme, že jestliže se dítě do určitého věku nenaučí mluvit, už to nikdy dokonale nezvládne.
Samostatná práce K větám přiřaďte styl, ve kterém je napsaná.
Výklad Všechny jazyky mají někde svůj prapůvodní jazyk, ze kterého vznikaly, podle toho existuje několik skupin jazyků ve světě. Ty jazyky, které patří do stejné skupiny, mají velmi podobné výrazy pro tytéž předměty.
Zápis- mateřský jazyk Každý národ na světě má svůj mateřský jazyk. Existují různé skupiny jazyků podle příbuznosti. Evropa: – Germánské – angličtina,němčina – Románské – italština, španělština,portugalština – Slovanské – čeština, polština, slovenština
Čeština se dělí na: – Spisovná – Nespisovná – Nářečí – jazyk určité zeměpisné oblasti – Slang – jazyk určité oblasti lidské činnosti (myslivecký, sportovní,..) – Argot – jazyk podsvětí