Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 KAREL ČAPEK PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/34.0861 MODERNIZACE VÝUKY
Anotace Předmět: český jazyk a literatura Ročník: III. ročník SŠ Tematický celek: Literatura 1. poloviny 20. století Klíčová slova: drama, morálka, věda a technika, fašismus, válka, obrana Forma: výklad Datum vytvoření: 21. 12. 2012
Karel čapek II. - drama Obrázek č. 1
Karel Čapek prozaik, dramatik, žurnalista v divadelních hrách reagoval na aktuální společenské dění Hlavní témata obava ze zneužití vědy a techniky varování před nebezpečím války a fašismu
Co je to drama? Jaké znáte druhy, čím se od sebe odlišují?
Loupežník komedie hlavní téma – vztah mladé a starší generace smutek nad pomíjivostí mládí loupežník – představitel mladé generace opovrhuje morálními normami Obrázek č. 2
Která divadelní hra F. Šrámka se zabývá podobným tématem?
RUR Obrázek č. 3
RUR vědecko-fantastické drama varování před zneužitím vědy a techniky RUR (zkratka pro Rossums Universal Robots) slovo robot poprvé použil autor v tomto díle roboti se vzbouří proti lidem jediná záchrana – u jednoho páru se začnou projevovat city, záchrana lidstva je možná
Co je to neologismus?
Ukázka… „Alquist Jdi, já chci pitvat Helenu. Dělej honem. Primus Vezmi si mne místo ní; řež do těchhle prsou, ani nevykřiknu, ani nevzdychnu! Vezmi stokrát můj život. Alquist Pomalu, hochu. Ne tak marnotratně. Copak ty nechceš žít? Bez ní ne. Bez ní nechci, pane. Nesmíš zabít Helenu! Co ti to udělá, vzít mně život? Alquist (dotýká se něžně jeho hlavy) Hm, já nevím – Poslyš, chlapíku, rozmysli si to. Je těžké umírat. A je, vidíš, je lépe žit.“ M. Sochrová, Čítanka III. k Literatuře v kostce, str. 147
Doložte na této ukázce, že záchrana lidstva je možná.
Ze života hmyzu společné dílo Karla Čapka a Josefa Čapka jinotaj kritika mezilidských vztahů hmyz symbolizuje lidské vlastnosti (motýli – přelétavost, chrobáci – hamižnost, jepice – pomíjivost…)
Vysvětlete uvedené jinotaje.
Věc Makropulos úvahy nad pomíjivostí lidského života a jeho smyslu smysl života je právě v jeho pomíjivosti
K. Čapkovi byl vyčítán pesimistický pohled na život K. Čapkovi byl vyčítán pesimistický pohled na život. Na svou obranu řekl: „Dejme tomu, že jednou v budoucnosti nebude nemocí ani bídy, ani nečisté dřiny, to je zajisté optimismus; ale říci, že tento dnešní život plný nemocí, bídy a dřiny není tak nadobro špatný a zatracený a má něco nesmírně cenného, to je – co vlastně? pesimismus? Myslím, že ne.“ B. Balajka, Přehledné dějiny literatury II., str. 124
Vysvětlete tento citát.
Bílá nemoc varování před fašismem a válkou humanista – doktor Galén využívá svůj objev léku na boj proti válce a zbrojení jeho individuální vzpoura situaci neřeší, fanatický dav ho ušlape Bílá nemoc - film https://www.youtube.com/watch?v=h7KtsdiDeIM
Proč se doktor Galén nemůže s maršálem domluvit Proč se doktor Galén nemůže s maršálem domluvit? Z čeho pramení jejich odlišný postoj k válce?
Matka autor mění svůj názor na aktivitu jedince v boji proti násilí a válce každý může přispět k tomuto boji, je potřeba i individuální oběti matka posílá do boje svého posledního syna, ve válce již zemřel manžel i bratři
Co asi vedlo autora k přehodnocení úhlu pohledu na válku v Bílé nemoci a v Matce?
Ukázka… „Toni Ale když je taková hrozná válka, mami. Matka Já jsem ji nezavinila, Toni. Žádná máma ji nezavinila. My matky, synáčku, jsme nikdy žádnou válku nevedly; my jsme na ni jen doplácely svými dětmi. Ale já už nebudu tak hloupá, abych dala to poslední, co mám. Ať si to kdo chce vyřídí beze mne. Já už nic nedám. Tebe nedám, Toni.“ M. Sochrová, Čítanka III., k Literatuře v kostce, str. 156
Jaký hlavní argument matka vůči synovi používá Jaký hlavní argument matka vůči synovi používá? Proč se v závěru hry její postoj mění?
Interpretace textů K. Čapek: R. U. R. (M. Sochrová, Čítanka III. k Literatuře v kostce, str. 146) K. Čapek: Bílá nemoc (M. Sochrová, Čítanka III. k Literatuře v kostce, str. 154) K. Čapek: Matka (M. Sochrová, Čítanka III. k Literatuře v kostce, str. 155)
Shrnutí K. Čapek – prozaik, dramatik, žurnalista Loupežník – téma konfliktu mládí a stáří Ze života hmyzu – kritika mezilidských vztahů RUR – varování před zneužitím vědy a techniky Věc Makropulos – zamyšlení nad smyslem lidského života Bílá nemoc a Matka – nebezpečí války a fašismu
Použité zdroje Literatura BALAJKA, Bohuš. Přehledné dějiny literatury II. Praha: Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-225-X. ANDREE, Lukáš. Literatura pro 3. ročník středních škol. Brno: DIDAKTIS, 2009. ISBN 978-80-7358-135-0. SOCHROVÁ, Marie. Čítanka III. k Literatuře v kostce. Praha: Fragment, 2008. ISBN 978-80-253-0188-3.
Použité zdroje Obrázky Obrázek č. 1 Největší Čech. [online]. [cit. 2012-12-28]. Dostupné z: http://nejvetsicech.webnode.cz/spisovatele/karel-capek2/ Obrázek č. 2 EBookEater. [online]. [cit. 2012-12-28]. Dostupné z: http://www.ebookeater.cz/knihy/divadelni-hry/loupeznik/
Použité zdroje Obrázky Obrázek č. 3 Heureka.clara.net: Karel Capek. [online]. [cit. 2012-12-28]. Dostupné z: http://www.heureka.clara.net/art/karel-capek.htm
Použité zdroje Internet Wikipedie: Otevřená encyklopedie [online]. [cit. 2012-12-28]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Karel_%C4%8Capek Youtube [online]. [cit. 2012-12-28]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=h7KtsdiDeIM